بازدید 2768

اجرای طرح کاداستر سواحل معطل۱۰میلیاردتومان اعتبار

معاون حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: بارها گفته‌ایم طرح کاداستر (مشخص کردن وضعیت مالکیت و مشخصات زمین‌ها) سواحل جنوب و شمال کشور با ۱۰ میلیارد تومان قابل اجراست، اما همین مبلغ را هم تامین نکرده‌اند.
کد خبر: ۶۷۵۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰ 08 March 2017
معاون حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: بارها گفته‌ایم طرح کاداستر (مشخص کردن وضعیت مالکیت و مشخصات زمین‌ها) سواحل جنوب و شمال کشور با ۱۰ میلیارد تومان قابل اجراست، اما همین مبلغ را هم تامین نکرده‌اند.

مسعود منصور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در پاسخ به اینکه چرا طرح کاداستر که سبب شفافیت وضعیت زمین‌ها و نوع مالکیت آنها می‌شود، سالها طول کشیده و اجرا نمی‌شود، گفت: اگر بخواهیم در همه حوزه‌ها برنامه‌ریزی کنیم، پیش‌شرط آن این است که طرح کاداستر به اتمام رسیده باشد، ما به اندازه بضاعت‌مان طرح کاداستر را پیش برده‌ایم و از مجموع 135 میلیون هکتار اراضی ملی، 20 میلیون هکتار آن کاداستر شده است.

وی تصریح کرد: همین 20 میلیون هکتار طرح کاداستر طی دو سال آخیر اتفاق افتاده چرا که پیش از آن قانون عدل‌نگاری وجود نداشت و ابتدا یک سری موانع را برای اجرای این طرح برطرف کردیم. 

اجرای طرح کاداستر در سواحل کشور معطل 10 میلیارد تومان

معاون حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع از مسئولان کشور خواست تا با اختصاص اعتبار به اجرای طرح کاداستر به عنوان وامی مهم در عرصه منابع طبیعی کشور کمک کنند و افزود: گفته‌ایم که اگر بخواهیم کاداستر را در سواحل دریای خزر، عمان و خلیج فارس اجرا کنیم، فقط به 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، ولی همین رقم هم تأمین نمی‌شود.

خبرنگار فارس پرسید، فکر نمی‌کنید شیطنت برخی افراد که منافع‌شان با اجرا نشدن کاداستر گره خورده، در تخصیص ندادن منابع مؤثر است؟ که منصور پاسخ داد: شاید چنین دلیلی هم باشد و در کنار آن بی‌توجهی و کم‌توجهی هم وجود داشته باشد. جالب اینجاست که بسیاری از کشورهای اطراف ما مانند گرجستان به طور کامل طرح کاداستر را اجرا کردند، به حدی که با یک کلیک روی نقشه به راحتی مشخصات زمین و نام صاحب آن را به شما ارائه می‌کند، اما ما با این همه امکانات و کشوری با این عظمت، پس از این همه مدت هنوز نتوانسته‌ایم، طرح کاداستر را اجرا کنیم. 

خبرنگار فارس همچنین در مورد زمین‌خواری برخی از سیاسیون، افراد خاص و حتی برخی نمایندگان مجلس طی سال‌های گذشته پرسید و اینکه این سازمان در مقابل این افراد برای بازپس‌گیری اراضی ملی چه کارهایی انجام داده است؟ که معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع در پاسخ گفت: متأسفانه ما هنوز تعریف دقیقی از زمین خواری نداریم و نمی‌دانیم چه چیزی را دقیقاً بگوییم زمین خواری. در حوزه شهر مسائلی همچون قرارگیری زمین‌ها در حوزه شهری، حاشیه شهرها و مسائلی همچون ساخت و ساز، تصرف اراضی کشاورزی و اراضی ملی همه این طیف متعددی از جرائم است که می‌تواند در زیرمجموعه پدیده زمین‌خواری قرار گیرد.

وی با تأیید پدیده زمین خواری توسط افراد خاص گفت: مسلماً با پشتیبانی این گونه افراد، پدیده زمین خواری راحت‌تر اتفاق می‌افتد، اما فقط مختص به این افراد نیست و ما اکنون رویکردی را انتخاب کرده‌ایم که با کاهش عوامل تخریب، جلوی دخل و تصرف افراد را در عرصه‌های طبیعی بگیریم که ایجاد کمربند حفاظتی، تأمین سوخت ساکنان مناطق عرصه طبیعی برای جلوگیری از تخریب، اجرای طرح کاداستر است. 

بازپس گیری 30 هزار هکتار از اراضی ملی طی دو سال اخیر

منصور به این نکته اشاره کرد که در زمینه بازپس‌گیری اراضی ملی در دو سال اخیر توفیقات خوبی داشته‌ایم، تا حدی که بیش از 30 هزار هکتار از اراضی ملی بازپس‌گیری شده است و مراجع قضایی هم پس از تأکیدات مقام معظم رهبری با دقت و سخت‌گیری بیشتری در این حوزه احکام صادر می‌کنند. 

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود به نام طرح‌های عمرانی، عرصه‌های طبیعی را گرفته و آن را با تفکیک و سندسازی به اشخاص می‌فروشند و چه کاری در این زمینه کرده‌اید؟ گفت: اراضی منابع طبیعی که به بخش دولتی برای اجرای طرح‌های عمرانی داده می‌شود، در مالکیت خود سازمان جنگل‌ها می‌ماند و واگذار نمی‌شود و فقط به دستگاه ذیربط اجازه احداث می‌دهند، اما مسئله ما بیشتر مربوط به زمین‌هایی است که برای اجرای طرح‌ها به بخش خصوصی داده می‌شود.

منصور در توضیح بیشتر این موضوع خاطرنشان کرد: این موضوع اکنون در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است که باید بیشتر روی آن مدیریت شود و نکته مهمتر اینکه نباید انتقال قطعی عرصه به بخش خصوصی صورت پذیرد و فقط اجازه بهره‌برداری داده شود. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار