بازدید 3249
فردوسی‌پور: n ماه است با حاج‌آقا تماسی نداشته‌ام

عليپور: مگر مسي صليب مي‌كشد جريمه دارد كه رجب‌زاده جريمه شود

کد خبر: ۶۷۴۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲ 05 March 2017
حجت‌‌الاسلام عليرضا عليپور، رئیس کمیته صیانت از اخلاق حرفه‌ای فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با تماشاگران امروز، از رضايت نسبي خود درباره پاكي فوتبال خبر داد و تأكيد كرد آناليز فني مشترك‌شان با برنامه 90 در رابطه با عملكرد رضا شربتي در بازي با تراكتورسازي، نشان داده اين اتفاق تعمدي نبوده است. در گفت‌وگويمان با عليپور، از حركت اخلاقي مهدي رجب‌‌زاده شروع كرديم و به حال و روز الان فوتبال رسيديم. 

از مهدي رجب‌‌زاده شروع كنيم؟
مهدي واقعاً تاج شرف فوتبال ايراني است. اين جمله بار بالايي دارد. او در يك دوره تقريباً 20 ساله در بالاترين سطح فوتبال ما بازي مي‌كند. اين يعني او يك استثناست. زندگي حرفه‌اي مهدي، بيانگر يك مكتب اخلاقي و فرهنگي به نام فجر شهيد سپاسي شيراز است كه از دلش چنين قهرماني پرورش پيدا كرده. عمده بازيكناني كه از اين مكتب آمدند، ماندگاري و ثبات فني و زندگي اخلاقي برجسته‌اي در فوتبال ايران داشتند. راستش اين مكتب بازيكن‌سازي در شيراز، يك الگوي قابل تقدير است اما باعث تعجب است كه ساير دستگاه‌هاي هزينه‌كننده در فوتبال، به‌رغم وجود چنين الگوي مناسبي براي تيم‌داري، اين مسير را براي كارشان انتخاب نمي‌كنند تا مشكلات فني و مشكلات اخلاقي‌شان حل شود. خارج از شعار و احساسات مي‌گويم واقعاً مكتب تيم فوتبال سپاسي شيراز، يك الگوي مناسب تيم‌داري براي فوتبال ايران بود. 

 راستش بيشتر به نظر مي‌رسد مهدي اين ارادتش به ائمه و معصومين را براساس يك باور شخصي انجام مي‌دهد. 
مهدي يك‌سري اعتقاداتي دارد كه به آنها پايبند است. آدم پاي اعتقاداتش مي‌ايستد. از سال‌هاي جواني همين‌طوربوده و در اين هيچ شكي نداريم. 

 اما حرف‌هاي شما درباره اينكه بچه حزب‌اللهي‌ها جريمه‌‌اش را مي‌دهند...  
نه، بحثم اين نيست. مي‌خواستم بگويم مهدي تنها نيست. خود آقا مهدي هم مي‌داند كه يكي از مراجع تقليد براي ايشان پيام گذاشته بود. بچه‌هاي متدين در كنار مهدي و مهدي‌ها هستند. مهدي نيازي به كمك مالي ندارد. بحث اين است كه كارش خيلي ارزشمند بوده و ما مي‌خواهيم در كنار او، حمايتش كنيم. مهدي شاگرد مكتب فجر شهيد سپاسي است. مثلاً اينجا در همين مكتب، ما فراز فاطمي را داشتيم كه زير لباسش نوشت يا مهدي ادركني و در آسيا به نمايش گذاشت. يا كاري كه بچه‌هاي ذوب‌آهن وقتي تيم عربستان را بردند انجام دادند. بچه‌هاي ما با اعتقادات‌شان زنده هستند و ما نمي‌خواهيم كارهاي دلي‌شان را مادي كنيم. 

 الان بحث اين است كه شايد براي اين رفتار، مهدي با جريمه روبه‌رو شود، چون طبق قوانين فيفا استفاده از شعارهاي مذهبي و سياسي ممنوع است. 
كي گفته اين رفتار جريمه دارد و بايد محروم شود؟ مسي وقتي گل مي‌زند چه كاري مي‌كند؟ مگر غير از اين است كه با دست صليب مي‌كشد و مي‌گويد پدر، پسر و روح‌القدوس؟ خب اين كار مهدي هم شكلي از دعا و رفتار مذهبي بعد از گل است. 

 اما مسي روي پيراهنش چيزي ننوشته و نمي‌توانند بگويند شعار مذهبي داده. 
اگر كار آنها خلاف باشد، اين رفتار هم خلاف است. مهدي فقط اعتقاداتش را گفته و نيايش كرده است. محتواي رفتار مسي با رجب‌‌زاده يكي است. 

 به نظرم اين استدلال‌تان را بايد در صورت بروز محروميت‌هاي احتمالي براي او، توسط مجاري حقوقي پيگيري كنيد. اينكه بگوييم بچه حزب‌اللهي‌ها جريمه مهدي را مي‌دهند، درست نيست. 
به هر حال ما در كنارش هستيم. حتماً در صورت نياز، فدراسيون پيگير ماجرا مي‌شود، اما مطمئناً اتفاقي نمي‌افتد. البته اين را هم مي‌دانيم كه آقا مهدي كارش را دلي كرده و از اينكه جريمه مالي بشود اصلاً ترسي ندارد. 

 برسيم به ليگ. كم‌كم به هفته‌هاي پاياني مي‌رسيم. ترسي از اتفاقات ناگوار كه نداريد؟
من ديروز هم گفتم بازي‌هاي ليگ به شدت كنترل مي‌شود. اگر بعضي‌ها در اين قبيل فكر‌ها باشند، خيلي دشوار است كه بخواهيم با آنها برخورد كنيم، اما مطمئناً همه چيز را زير نظر داريم. 

 در هفته‌هاي اخير يكسري اتفاقات افتاد كه خبرساز شد. 
كدام مورد؟

 ماجراي شربتي در بازي سياه‌جامگان و تراكتورسازي.
درباره ماجراي آقاي شربتي، همان شب با اعضاي هيأت‌مديره و مديران باشگاه مشهدي، سرمربي اين تيم و ديگر مسئولان فوتبال مشهد تماس گرفتيم و پرسيديم، رفتار اين بازيكن در آن صحنه آناليز شد. از آقاي فردوسي‌پور هم درخواست كرديم رفتار و عملكرد شربتي را در بازي‌هاي گذشته و فصل‌هاي قبل آناليز فني كند. در جمع‌بندي‌مان چيزي نديديم مبني بر اينكه رفتار شربتي از روي تعمد بوده باشد. در قاموس شربتي اين كارها نبود. به صرف يك اشتباه و يك حركت نمي‌توانيم كسي را متهم كنيم. آن هم در شرايطي كه هيچ سندي درباره او نداشتيم كه نشان دهد خلافي كرده است. گاهي يك اتفاق به قدري سريع مي‌افتد كه يك بازيكن مات مي‌شود. اين‌قدر صحنه سريع اتفاق افتاده بود كه او مات شده بود. 

 ولي در فضاي مجازي اين اتفاق خيلي حاشيه داشت. 
ما نمي‌توانيم به اين استدلال‌هاي فضاي مجازي استناد كنيم. به نظرات ديگران احترام مي‌گذاريم اما بايد فيلم عملكرد بازيكنان را در يك مسابقه بررسي كنيم و براساس مستندات به يك نفر اتهام بزرگ تباني را وارد كنيم. واقعاً در آن صحنه چنين اتفاقي نيفتاده بود. 

 در بازي‌هاي ديگر مورد مشكوكي نداشتيد؟
نه نداشتيم. 

 پس يعني امسال ليگ بهتر شده است؟
ان‌شا‌ءا... كه شده است.  

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر