بازدید 19314
۶
پیمانه اقتصادی؛

از «شش ابر مسأله اقتصاد ایران» تا «باز شدن پای روس‌ها به بازار خودرو ایران»

این پیمانه موضوعاتی همچون کاهش نماگر کل بورس، گرانی و ارزانی انواع سکه، طلای جهانی در معرض کاهش بیشتر قیمت، کاهش اندک دلار و درهم، رشد یورو، وضعیت وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج برای سال آینده، افزایش ادامه‌دار قیمت گوشت قرمز، توتال منتظر تصمیم آمریکا درباره ایران، سمت و سوی طلای سیاه در سال جاری میلادی، رشد 50 درصدی واردات خودرو و آتش سوزی برای خودروی مرسدس بنز را در بر دارد.
کد خبر: ۶۷۳۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 05 March 2017
از «شش ابر مسئله اقتصاد ایران» تا «باز شدن پای روس‌ها به بازار خودرو ایران»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون کاهش نماگر کل بورس، گرانی و ارزانی انواع سکه، طلای جهانی در معرض کاهش بیشتر قیمت، کاهش اندک دلار و درهم، رشد یورو، وضعیت وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج برای سال آینده، افزایش ادامه‌دار قیمت گوشت قرمز، توتال منتظر تصمیم آمریکا درباره ایران، سمت و سوی طلای سیاه در سال جاری میلادی، رشد 50 درصدی واردات خودرو و آتش سوزی برای خودروی مرسدس بنز را در بر دارد.



کاهش ۳۴۰ واحدی نماگر کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز شنبه 14 اسفندماه 95 با ریزش 340 واحدی روی رقم 77 هزار و 135 واحد متوقف شد. شاخص کل هم‌ وزن اما با کاهش 103 واحدی عدد 15 هزار و 688 واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 474 واحدی عدد 84 هزار و 487 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 248 واحدی به عدد 54 هزار و 781 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 685 واحدی به عدد 163 هزار و 997 واحد دست یافت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش یک واحدی به عدد 871 واحد رسید. به گزارش فارس اولین روز هفته، بازار سهام بازاری متعادل و متمایل به شیب منفی بود که در اغلب نمادهای معاملاتی غلبه عرضه بر تقاضای سهام را به نظاره نشسته بود.



گرانی و ارزانی انواع سکه در شروع هفته

در جریان معاملات روز شنبه بازار آزاد تهران، بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، نیم سکه و ربع سکه با افزایش هزار تومانی مواجه بود و به ترتیب به نرخ یک میلیون و ۱۷۱ هزار تومان، ۶۷۵ هزار تومان و ۳۷۵ هزار تومان رسید. همچنین نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۲۳۰۰ تومانی به یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۲۰۰ تومان و سکه یک گرمی با ثبات قیمت به ۲۳۴ هزار تومان رسید.

طلای جهانی در معرض کاهش بیشتر قیمت

دورنمای افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در ماه جاری باعث شد، کارشناسان وال استریت در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نسبت به افزایش قیمت طلا در هفته جاری بدبین باشند، در حالی که سرمایه گذاران همچنان خوش بین مانده اند. به گزارش ایسنا، به گفته کوین گریدی، رییس فونیکس فیوچرز، دورنمای افزایش نرخهای بهره از روز دوشنبه تغییر چشمگیری کرده و احتمال افزایش نرخها در نشست اواسط مارس بانک مرکزی آمریکا از حدود ۳۰ درصد در روز دوشنبه به حدود ۸۲ درصد صعود کرده است. در نتیجه اکثر کارشناسان وال استریت که در نظرسنجی کیتکونیوز شرکت کردند، پس از چهار هفته متوالی خوش بینی به رشد قیمت طلا، برای هفته جاری نظرشان منفی شد. در نظرسنجی طلای کیتکو برای هفته جاری، ۲۱ تحلیلگر و معامله‌گر شرکت کردند که از میان آنها ۱۲ نفر یا ۵۷ درصد کاهش قیمت طلا و ۷ نفر یا ۳۳ درصد افزایش قیمت این فلز را پیش بینی کردند در حالیکه ۲ نفر یا ۱۰ درصد هم نسبت به جهت حرکت طلا نظری نداشتند. به گفته آدام باتن، تحلیلگر ارز در وب سایت فارکس لایو، رشد ارزش دلار و سیگنال بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ های بهره دلایلی هستند که قیمت طلا را در معاملات هفته جاری تحت فشار منفی قرار خواهند داد.

کاهش اندک دلار و درهم، رشد یورو در بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز شنبه، هر دلار آمریکا با کاهش یک ریال نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته، به میانگین قیمت 37 هزار و 750 ریال برای فروش رسید. هر درهم امارات نیز همانند دلار آمریکا افت یک ریالی را ثبت کرد و در پایان روز به رقم میانگین 10 هزار و 334 ریال فروخته شد. اما یورو بر خلاف دلار و درهم افزایش قیمت را دنبال کرد و با رشد 182 ریالی نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل، به رقم 40 هزار و 274 ریال رسید.

شش ابر مسأله و چالش اصلی اقتصاد ایران

مسعود نیلی در سمینار «چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 96» گفت: بحران منابع آب کشور، مسائل زیست محیطی، صندوق بازنشستگی، بودجه دولت، نظام بانکی و بیکاری، شش ابر مسأله و عامل چالش اقتصاد ایران است. مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی بیان داشت: دارایی آب را بدون اعمال کنترل مصرف کردیم و هم‌اکنون با کمبود آب مواجه شده‌ایم، منابع انرژی را به قیمت ارزان در اختیار مردم قرار دادیم و امروز هوای قابل تنفس نداریم و زمانی منابع صندوق بازنشستگی توسط دولت استقراض شد و امروز دولت به این صندوق بدهکار است. نیلی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات منشأ آن از  بودجه دولت و کمبود منابع است، گفت: بنابراین این مشکلات به نهادهای عمومی سرریز و سپس از نهادهای عمومی به بخش خصوصی سرریز می‌شود. وی با بیان اینکه مشکلات نظام بانکی، بودجه و منابع آبی در دهه‌های گذشته ایجاد شده است، گفت: همه در به وجود آمدن این شرایط نقش داشته‌اند و بنابراین همه باید در حل این مشکل نقش ایفا کنند. نیلی افزود: درآمد سرانه غیرنفتی کشور در فاصله سال‌های 1355 تا 1367، 60 درصد کاهش یافته و دلایل این افت مربوط به کاهش ناخالص داخلی و افزایش قابل توجه جمعیت بوده است. زیرا مخرج در فرمول درآمد سرانه بزرگ تر از صورت شده بود. وی در ادامه گفت: درآمد سرانه سال 95 برابر با 70 درصد سال 55 است، یعنی کاهش 30 درصدی درآمد سرانه نسبت به سال 55. ولی آنچه مشخص است، افزایش 1.5 برابری مصرف نسبت به سال 55 است. در حالی که بر اساس قواعد اقتصاد این روند باید کم تر می بود. نیلی تاکید کرد در سال های 55 تا 67 علی رقم کاهش 60 درصدی درآمد سرانه، مصرف سرانه کاهش پیدا نکرد. وی در پایان گفت: اگر در پایان سال 95 رشد اقتصادی 7.5 درصدی بدست آید، با این رشد، قدرت خرید مردم به سال 1380 می‌رسد و این رشد بیانگر وضعیت مطلوب نیست بلکه بیانگر تغییر نسبت به سال گذشته است، در نتیجه این روزها در خرید مردم در روزهای پایانی سال، رشد 7.5 درصدی نشان نمی دهد.

وضعیت وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج برای سال آینده

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی بندهای هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۳۹۶ کل کشور، با تصویب بند (د) تبصره ۱۵، دولت (بانک مرکزی) را موظف کردند پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج را در سال آینده نیز ادامه دهد. بر اساس این بند «به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است کلیه بانک ها و مؤسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع کلیه منابع در اختیار پس انداز، جاری و سپرده قرض‌الحسنه بانک ها در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهد.

افزایش قیمت گوشت قرمز ادامه‌دار است

وضعیت گرانی گوشت قرمز همچنان ادامه دار است؛ گرانی که از چند هفته پیش روند آن کلید خورد و به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به آخرین روزهای سال شتاب بیشتری هم گرفته است، گرانی گوشت قرمز در حالی اتفاق افتاده که هنوز دلیل چندان مشخصی برای آن از سوی مسئولان مربوطه عنوان نشده است. از یک سو بر اساس آنچه اعلام شده میزان تولید و عرضه محصول برای بازار شب عید به قدر کفایت موجود است و در وضعیت تقاضا هم دست کم تا کنون تغییری ایجاد نشده است که قیمت‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهد. رکنی - معاون وزیر کشاورزی - در خصوص وضعیت تولید و بازار گوشت قرمز به ایسنا گفته است که در تامین و عرضه گوشت قرمز در بازار هیچ مشکلی نداریم و برای شب عید نیز هیچ‌گونه کمبودی احساس نمی‌شود. وی تصریح کرد که طی ماه‌های گذشته گرچه با تنش‌های قیمتی در بازار گوشت قرمز مواجه بوده‌ایم اما طی هفته‌های اخیر هر کیلوگرم گوشت قرمز حدود ۵۰۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است و مسلما این کاهش قیمت با توجه به وضعیت تولید بازار ادامه‌دار خواهد بود. اما آخرین بررسی‌ها از محصولات پروتئینی نشان می‌دهد که برخلاف برخی اظهارات مسئولان وزارت کشاورزی، انواع گوشت قرمز همچنان گران‌تر از نرخ معمول در مغازه‌های سطح شهر عرضه می‌شود.  

از توتال دلخور نیستیم / توتال منتظر تصمیم آمریکا درباره ایران است

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی گفت: در فضای ایجاد شده بعد از برجام، صادرات نفت خام دو برابر شده است و بالغ بر 34 میلیارد دلار در سال 95 عواید فروش نفت و میعانات گازی بوده است. زمانی نیا با بیان اینکه "در ماه های آخر سال 95، دو میلیون و 639 هزار بشکه نفت و میعانات گازی صادر کردیم"، گفت:  شرکت توتال فرانسه مایل به همکاری با ایران در توسعه فاز 11 پارس چنوبی و دیگر پروژه های نفتی و گازی کشور هست اما توتال اعلام کرده که منتظر تصمیم نهایی آمریکا در مورد ایران است؛ از توتال دلخور نیستیم و این شرکت را درک می‌کنیم. وی ادامه داد: آنها می خواهند 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنند، البته آن ها از یک ماه و نیم گذشته تا کنون بیش از 20 میلیون دلار هزینه کرده اند و پروپوزال‌های خود را آماده کرده‌اند.

سمت و سوی طلای سیاه در سال جاری میلادی

بهای نفت طی هفته های اخیر حول ارقام کنونی نوسان کرده و روز جمعه نیز نفت برنت در پایان معاملات هفته با اندکی رشد به ۵۵.۸ دلار در هر بشکه رسید. به عقیده کارشناسان رشد ارزش دلار و افزایش ذخیره نفت در آمریکا سبب شده فشارها بر قیمت این ماده خام افزایش یابد. به گزارش بورس کالای ایران، پیش بینی شده در ماه های آینده تعادل بین عرضه و تقاضا برای نفت برقرار شود اما اگر تولید نفت افزایش یابد این تعادل در زمانی دورتر حاصل خواهد شد. نکته مهم دیگر وضعیت اقتصاد چین است. چین دومین مصرف کننده بزرگ نفت است و هر گونه تحول در اقتصاد آن بر بازار نفت تاثیر می گذارد. بانک جهانی در گزارش اخیر خود پیش بینی کرده قیمت نفت سال جاری میلادی ۵۵ دلار خواهد بود. برخی نیز معتقدند قیمت ها به ۶۰ دلار تا ۷۰ دلار در هر بشکه می رسد زیرا هم بر تقاضا افزوده می شود و هم به دلیل سرمایه گذاری اندک دو سال اخیر در حوزه اکتشاف و استخراج، تولید کاهش خواهد یافت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

از «شش ابر مسئله و چالش اصلی اقتصاد ایران» تا «باز شدن پای روس ها به بازار خودرو»

رشد 50 درصدی واردات خودرو / کاهش در سال 96

بنابر آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در یازده ماه سال‌جاری در مجموع 61 هزار و 77 دستگاه انواع خودروی سواری به کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش 6/ 49 درصدی را نشان می‌دهد. بنا بر آمار ارائه شده توسط گمرک، ارزش دلاری خودروهای وارد شده به کشور طی این مدت یک میلیارد و 597 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 4/ 62 درصدی را نشان می‌دهد. بر این اساس واردات یازده ماهه خودرو در حالی روند صعودی داشته که دولت در اوایل دی‌‌ماه واردات خودرو از نمایندگی‌های واسطه‌ای و شرکت‌های متفرقه را ممنوع اعلام کرد. با وجود این، واردات 5 هزار و 755 دستگاهی خودرو در بهمن‌ماه نشان از رشد 7 درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته دارد. در این مورد فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: اصلی‌ترین دلیل در روند رشد واردات خودرو در بهمن‌ماه وجود ثبت‌سفارش‌هایی است که از ماه‌های گذشته باقی مانده؛ بنابراین در اسفندماه نیز همچنان شاهد رشد واردات خواهیم بود.وی تاکید دارد: چون ثبت سفارش واردات خودرو 6 ماهه است، بنابراین افت در میزان واردات به‌دلیل ممنوعیت فعالیت متفرقه‌ها در سال 96 خود را نشان خواهد داد.

51 گزارش آتش سوزی برای خودروی مرسدس بنز

شرکت چند ملیتی دایملر گفت یک میلیون خودروی مرسدس بنز مدل جدید را در سراسر جهان فراخوان خواهد کرد. این فراخوانی بدنبال گزارش 51 آتش سوزی این خودرو ها و باخاطر خطر آتش سوزی های بیشتر صورت می گیرد. به نقل از رویترز، این شرکت آلمانی گفت هیچ آسیب و یا مرگ و میری در رابطه با آتش گرفتن این خودروها گزارش نشده است. این شرکت اعلام کرد، همزمان با آماده بودن قطعات لازم، فراخوانی این خودروها از بازار آمریکا در ماه ژولای آغاز خواهد شد.

خودروساز روسی در ایران کارخانه می زند

روز شنبه، شرکت خودروسازی واز در استان اولیانوفسک روسیه، در بیانیه ای نوشت که قصد دارد، سال آینده در ایران و مصر کارخانه مونتاژ خودرو راه اندازی کند. شرکت واز که ماه جاری در نمایشگاه خودرو ایران شرکت داشته، برپایه برنامه اعلام شده قرار ست با همکاری شریک ایرانی سه مدل باری، پیکاپ و پاتریوت را مونتاژ کند. به گزارش ایرنا، این کارخانه همچنین مرکز مشترک تولید خودروهای خود را در ویتنام راه اندازی می کند. در ادامه بیانیه آمده شده است: اجرای برنامه در دستور کار امکان می دهد واز افزون بر این سه کشور در عراق، افغانستان، سودان، لیبی، لائوس و کامبوج نیز خودرو بفروشد. تاسیس نمایندگی های فروش در کشورهای مختلف منطقه آمریکای لاتین، خاورمیانه و جنوب شرق آسیا نیز از دیگر برنامه های شرکت واز است. آندره دوروفیف مدیر بخش صادرات شرکت واز نیز اعلام کرده که مطابق برنامه تنظیم شده تا 20 هزار خودرو در سال به کشورهای مختلف صادر می کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۶
بعد از ماشینهای چینی چشممان به جمال خودروی واز هم روشن شد. تا کی باید منابع کشور ر ا اینگونه هدر دهیم؟!!!!!!
ميگن طرف از دربيرون ميكني از پنجره مياد تو حكايت اين روسهاس تازه از دست هواپيماهاي توپولوف راحت شده بوديم كه اينبار با ماشينهاشون وارد شدن .
شرکت خودروسازی آوتوواز یا همان واز روسیه خودش مونتاژگر خودروهای فیات و رنو است و معروف ترین خودروی این شرکت که برای ما تبریزیها خیلی آشناست نسبت به شهرهای دیگه ایران خودروهای لادا LADA میباشد
کاش جناب آقای نیلی بفرمایند که «فساد، رانت و قانون گریزی » کجای این معظلات اقتصادی ایران است؟!
خود روسا سوار این ماشینا نمیشن....اونوقت باید ما ازشون با قیمت بالا اینارو بخریم
راه حل تمام مشکلات اقتصادی افزایش جمعیت است .خخخخخخخخخخ
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر