بازدید 13166
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «عیدانه مجلس به بدهکاران بانکی» تا «مقروض ترین کشورها در سال ۲۰۱۷»

این پیمانه موضوعاتی همچون افت شاخص کل بورس، رشد دلار و درهم، افت یورو در بازار آزاد، ثبات ارزهای بانکی، جهش دوباره قیمت انواع سکه، رشد تولید فولاد ایران در ژانویه، گرانی سبد کالای مردم در روزهای پایانی سال، اثرگذاری توافق نفتی اوپک، سایه سنگین رکود بر بازار زعفران، تحولات بازار مسکن تهران در بهمن و صنعتی که مورد غضب کاخ سفید است را در بر دارد.
کد خبر: ۶۷۱۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶ 27 February 2017
از «عیدانه مجلس به بدهکاران بانکی» تا « مقروض ترین کشورها در سال ۲۰۱۷»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون افت شاخص کل بورس، رشد دلار و درهم، افت یورو در بازار آزاد، ثبات ارزهای بانکی، جهش دوباره قیمت انواع سکه، رشد تولید فولاد ایران در ژانویه، گرانی سبد کالای مردم در روزهای پایانی سال، اثرگذاری توافق نفتی اوپک، سایه سنگین رکود بر بازار زعفران، تحولات بازار مسکن تهران در بهمن و صنعتی که مورد غضب کاخ سفید است را در بر دارد.



کاهش 289 واحدی شاخص کل بورس

در پایان معاملات دومین روز هفته، شاخص کل بورس با افت 289 واحدی به رقم 77 هزار و 574 واحد رسید. شاخص هم وزن نیز افت 23 واحدی را شاهد بود که درنهایت روی رقم 15 هزار و 817 واحد تثبیت شد. نمادهای پارسان با تأثیر 51.06  واحد منفی و وبملت با تاثیر مثبت 15.46 واحدی، بیشتری تاثیر را بر شاخص کل داشتند. در فرابورس اما آیفکس با رشد .4 واحدی به رقم 866.6 واحد رسید. نمادهای مارون با تاثیر 4.51 واحد مثبت و زاگرس با تاثیر منفی 2.53 واحدی، بیشتری تأثیر را بر شاخص کل داشتند. 




رشد دلار و درهم، افت یورو در بازار آزاد ارز

در پایان معاملات روز یکشنبه بازار آزاد ارز، هر دلار آمریکا با افزایش 34 ریال نسبت به شروع هفته، به میانگین قیمت 37 هزار و 739 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 46 ریال به رقم 40 هزار و 178 ریال رسید و هر درهم امارات با 10 هزار و 333 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، 14 ریال گران تر بود.



ثبات ارزهای بانکی در روز تعطیلی بازارهای جهانی

تعطیلی بازارهای جهانی در روز یکشنبه موجب شد تا ارزش اعلامی ارزهای عمده در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به روز گذشته (شنبه) ثابت بماند. به گزارش ایرنا، در این نرخ گذاری، ارزش هر دلار آمریکا 32,405 ریال، هر پوند انگلیس 40,380 ریال و هر یورو 34,223 اعلام شد. ارزش فرانک سوئیس32,166 ریال، کرون سوئد 3,582 ریال، کرون نروژ 3,867 ریال، کرون دانمارک 4,600 ریال، روپیه هند 487 ریال، درهم امارات متحده عربی 8,823 ریال، دینار کویت 106,197 ریال، یکصد روپیه پاکستان 30,912 ریال، یکصد ین ژاپن 28,894 ریال، دلار هنگ کنگ 4,176 ریال، ریال عمان 84,275 ریال، دلار کانادا 24,748ریال، راند آفریقای جنوبی 2,502 ریال، لیر ترکیه 8,979 ریال و روبل روسیه 556 ریال تعیین ارزش شدند.

جهش دوباره بهای انواع سکه

با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، بهای انواع سکه با افزایش ۳۸۰۰ تا ۸ هزار تومانی مواجه بود. بر این اساس قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳۸۰۰ تومان افزایش، یک میلیون و ۲۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان، سکه طرح قدیم یک میلیون و ۱۸۱ هزار تومان، نیم سکه با افزایش هشت هزار تومانی ۶۸۵ هزار تومان، ربع سکه با افزایش هفت هزار تومانی ۳۸۸ هزار تومان و سکه یک گرمی با افزایش هفت هزار تومانی ۲۳۳ هزار تومان است.

رشد تولید فولاد ایران در ژانویه

انجمن جهانی فولاد اعلام کرد، تولید فولاد ایران در ماه ژانویه سال 2017  (دی 95) نسبت به مدت مشابه سال 2016 با از افزایش 11.3 درصدی روبرو شده و به 1.520 میلیون تن رسیده است. این رقم برای ماه ژانویه سال گذشته میلادی 1.365 میلیون تن بوده است. بر اساس این گزارش، ایران در میان 66 کشور تولیدکننده فولاد که 99 درصد فولاد جهان را تولید می‌کنند، در ماه ژانویه در جایگاه سیزدهم قرار گرفته است. بر اساس آمارهای انجمن جهانی فولاد، چین با تولید 67.200 میلیون تن، ژاپن با تولید 9.002 میلیون تن و هند با تولید 8.400 میلیون تن فولاد در جایگاه‌های اول تا سوم قرار دارند.

عیدانه مجلس به بدهکاران بانکی

نمایندگان مردم در خانه ملت با بخشودگی جرایم وام های زیر ۱۰۰ میلیونی در سال ۹۶ موافقت کردند. به گزارش خانه ملت، نمایندگان درنشست علنی صبح روز یکشنبه، 8 اسفندماه مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند 4 الحاقی تبصره 17 این لایحه با 188 رأی موافق، 16 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 242 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. براساس بند 4 الحاقی تبصره 17 حکم تبصره 35 اصلاح قانون بودجه سال 95 برای سال 96 تنفیذ و شرط عدم افزایش پایه پولی شامل بخشودگی سود و جرایم وام های زیر 100 میلیونی نمی شود و حکم تبصره 36 قانون مذکور در سقف 17 هزار و 500 میلیاردتومان برای سال 96 تمدید می شود. گفتنی است؛محمدرضا پورابراهیمی در جریان بررسی بند الحاقی 4 تبصره 17 گفت: تبصره 35 و 36 جنسشان متفاوت است؛لذا باید از یکدیگر جدا شود تا مخالف و موافق بتوانند درباره هرکدام اظهارنظر کنند چرا که تبصره 35 مربوط به بخشودگی جرایم وام های زیر 100 میلیون تومانی است که نمایندگان با تمدید آن موافق هستند اما موضوع تبصره 36 بحثی متفاوت است که نیاز به صحبت کردن مخالفان و موافقان دارد. همچنین "فرهاد دژپسند" در جریان بررسی بند الحاقی 4 تبصره 17 گفت: تبصره 35 که مربوط به بخشش جرایم وام های زیر 100 میلیون تومانی است هنوز اجرا نشده لذا دولت با تمدید آن موافق است و در خصوص تبصره 36 که انتشار اوراق مشارکت و صکوک است به زمان نیاز است و دولت با توجه به بازار سرمایه و پول نمی خواهد پول زیادی به بازار تزریق کند.

گرانی سبد کالای مردم در روزهای پایانی سال

بانک مرکزی متوسط قیمت خُرده فروشی برخی از اقلام مواد خوراکی را برای سال منتهی به ششم اسفندماه منتشر و اعلام کرد که قیمت لبنیات نسبت به هفته مشابه سال گذشته 7,5 درصد، تخم مرغ 3.5 درصد، برنج 31.5 درصد، حبوب 19.9 درصد، میوه های تازه 26.8 درصد، سبزی های تازه 27.4 درصد، گوشت قرمز 7.8 درصد، گوشت مرغ 25.1 درصد، قند و شکر 23.3 درصد، چای 13.2 درصد و روغن نباتی 8.4 درصد افزایش یافته اند. براساس اعلام بانک مرکزی در هفته منتهی به ششم اسفندماه سال جاری قیمت لبنیات و قند و شکر نسبت به هفته قبل از آن کاهش، قیمت تخم مرغ، برنج، حبوب، میوه های تازه، سبزی های تازه، گوشت قرمز و گوشت مرغ افزایش یافت و قیمت چای و روغن نباتی ثابت ماند.

اثرگذاری توافق نفتی اوپک بیشتر می‌شود

کاهش تولید نفت کشورهای تولیدکننده نفت عضو و غیر عضو اوپک نشان می دهد دورنمای پایبندی به توافق کاهش تولید، روشن است. به گزارش ایسنا، در شرایطی که کشورهایی همچون الجزایر و مکزیک از کاهش تولید خود در ماه های گذشته خبر داده‌اند، پیش‌بینی می‌شود با پایبندی بیشتر کشورهایی همچون عراق و امارات، کارآمدی توافق کاهش تولید نفت بهبود یابد. شرکت دولتی پیمکس مکزیک، از جمله تولیدکنندگان نفت غیر عضو اوپک، اعلام کرد که در ماه ژانویه امسال، تولید نفت این شرکت با ١٠,٦ درصد کاهش به دو میلیون و ٢٠ هزار بشکه در روز رسیده است. افزون بر این، یکی از مسئولان شرکت سوناتراک الجزایر نیز اعلام کرد در اجرای توافق کاهش تولید اعضای اوپک، تولید نفت در بزرگترین میدان این کشور در سطح ٤٣٠ هزار بشکه در روز تثبیت شده است. الجزایر پیش از این، روزانه یک میلیون و ١٠٠ هزار بشکه نفت تولید می کرده، اما در اجرای توافق اوپک، ٥٠ هزار بشکه از تولید خود را کاهش داده است. از سوی دیگر، عراق و امارات که نسبت به دیگر اعضای اوپک پایبندی کمتری به توافق کاهش تولید داشته اند، اعلام کرده اند که برای بهبود عمل به تعهد خود آمادگی دارند.

سایه سنگین رکود بر بازار زعفران

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: در حال حاضر رکود بر بازار زعفران حاکم و گردش معاملات متوقف شده است. غلامرضا میری در گفتگو با مهر با بیان اینکه قیمت‌ها در بازار تفاوت چندانی نسبت به روزهای گذشته ندارد، گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلوگرم زعفران ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر نرخ طلای سرخ ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است.

تحولات بازار مسکن تهران در بهمن

بر اساس گزارش های رسمی بانک مرکزی، در بهمن ماه ۱۳۹۵ تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۱۵.۶ هزار واحد رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل، به ترتیب ۶.۷ و ۴.۵ درصد کاهش نشان می دهد. همچنین در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران، ۴۵ میلیون ریال بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل، به ترتیب به میزان ۰.۲ و ۷.۶ درصد افزایش نشان می دهد.

صنعتی که مورد غضب کاخ سفید است

دولت ترامپ در حالی از برنامه خود برای ممنوع کردن مصرف ماریجوآنا در آمریکا سخن می گوید هم اکنون ارزش مالی این صنعت در این کشور سالانه 6 میلیارد دلار برآورد می شود. به گزارش بلومبرگ، پیش بینی می شود کل ارزش صنعت تولید و مصرف ماری جوآنا در آمریکا در سال 2026 به 50 میلیارد دلار سالانه افزایش یابد که همین امر شرایط را برای دونالد ترامپ سخت کرده است. اما دولت ترامپ حتی پیش از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور نیز از مخالفت خود با مصرف این ماده مخدر خبر داده بود. دولت ترامپ قصد دارد تا با تصویب یک قانون فدرال، مصرف ماری جوآنا را حتی در ایالت هایی که مصرف آن آزاد شده است، ممنوع کند. همچنین شاخص ارزش سهام شرکت هایی هم که در زمینه تولید ماری جوآنا فعالیت می کنند نیز با جدی شدن این تصمیم دولت آمریکا 3.7 درصد افت کرده است.

مقروض ترین کشورها در سال ۲۰۱۷

به نقل از رویترز، بر اساس مطالعات صورت گرفته، پیش بینی می شود که بدهی دولتها  در سال جاری میلادی به بیش از ۴۴ تریلیون دلار برسد که این رقم یک رکورد جدید محسوب می شود. این در حالی است که روند وام گرفتن کشورها با کمی کاهش روبرو شده است. در مطالعات انجام گرفته مشخص شد که دولت ها در سال جاری میلادی به میزان ۶ تریلیون و ۸۰۰ میلیارد دلار وام جدید بگیرند که این رقم در مقایسه با سال قبل حدود ۳۱۵ میلیارد دلار کمتر است و ۹ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد. البته به طور کلی روند بدهی ها از هر نوعی که باشد در جهان تداوم دارد و پیش بینی های انجام گرفته حاکی از آن است که میزان بدهی ها در سال جاری میلادی به ۴۴ تریلیون و ۳۰۰ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند. همچنین در این گزارش آمده که آمریکا و ژاپن هر کدام به ترتیب با میزان بدهی ۲.۲  و ۱.۸ تریلیون دلار مقروض ترین کشورهای دنیا خواهند بود و بعداز آنها چین، ایتالیا و فرانسه قرار دارند. به گزارش مهر، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا عامل بخشی از افزایش بدهی های جهانی است؛ علاوه بر این، میزان بدهی ژاپن نیز معادل دو سوم حجم اقتصاد این کشور خواهد بود که در تاریخ این کشور بی سابقه است.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
این بخشودگی سود بانکی از جیب من نوعی که تا کنون از بانک وام نگرفته ام و اوضاع مادی مناسبی ندارم بخشوده میشود بدون اینکه از من سوال کنند که راضیم یا نه
خوشا به حالت که تا حالاه وام نگرفتی ..خدا شا هد است که هفت ملیون گرفتم تا حالاه نزدیک به هفتاد ملیون تومان دادم هنوز مگن بدهکاری .بدبختم کردن خدا ازشون نگزره ..فقط برای کسانی که پارتی دارن و وام کلون میگیرن خوبه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان