بازدید 15625
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «واکنش رئیس اتاق اصناف به اعتراض کسبه پلاسکو» تا «سقف حداکثر حقوق، فقط 24 میلیون تومان ناقابل»

این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار تغییرات شاخص بورس و فرابورس، روند صعودی بهای طلا و سکه، طلا در مسیر ثبت سومین هفته افزایشی، افت فعالیت های بخش خرده فروشی در بریتانیا، بهای نفت‌ در مرز 56 دلار، بلاروس برای نخستین بار از ایران نفت خرید، دامپینگ فولاد و اتحادیه اروپا، کسری 8000 میلیارد تومانی درآمد مالیاتی، ورشکستگی هفتمین شرکت بزرگ کشتیرانی دنیا، ۹۰ درصد گوشی‌های بازار قاچاق است و بزرگترین صادرکننده شارژر به ایران را در بر دارد.
کد خبر: ۶۶۸۴۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 18 February 2017
از «واکنش رئیس اتاق اصناف به اعتراض کسبه پلاسکو» تا «سقف حداکثر حقوق، فقط 24 میلیون تومان ناقابل»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار تغییرات شاخص بورس و فرابورس، روند صعودی بهای طلا و سکه، طلا در مسیر ثبت سومین هفته افزایشی، افت فعالیت های بخش خرده فروشی در بریتانیا، بهای نفت‌ در مرز 56 دلار، بلاروس برای نخستین بار از ایران نفت خرید، دامپینگ فولاد و اتحادیه اروپا، کسری 8000 میلیارد تومانی درآمد مالیاتی، ورشکستگی هفتمین شرکت بزرگ کشتیرانی دنیا، ۹۰ درصد گوشی‌های بازار قاچاق است و بزرگترین صادرکننده شارژر به ایران را در بر دارد.


فراز و فرود هفته پایانی بهمن ماه بازار سرمایه

در هفته گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۳۹۷ واحد رشد کرد و از رقم ۷۶ هزار و ۷۹۲ واحدی به رقم ۷۷ هزار و ۱۸۹ واحدی رسید. همچنین شاخص آزاد شناور رشد ۵۲۰ واحدی را تجربه کرد و از رقم ۸۴ هزار و ۱۴۹ واحدی به عدد ۸۴ هزار و ۶۶۹ واحدی رسید. علاوه بر این شاخص بازار اول با ۵۴۱ واحد افزایش به رقم ۵۴ هزارو ۹۵۶ واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با ۶۰۱ واحد کاهش عدد ۱۶۳ هزار و ۳۵۳ واحد را تجربه کرد. همچنین آخرین هفته معاملاتی فرابورس ایران در بهمن ماه با رشد متغیرهای شاخص کل، ارزش بازار، حجم و ارزش معاملات افزایش و نماگرهای فرابورس سبزپوش شد. در هفته منتهی به 29 بهمن ماه، آیفکس با رشد 14 واحدی معادل 1.7 درصد و ارزش بازار با افزایش حدود 20 هزار میلیارد ریالی معادل 2 درصد به‌ترتیب به ارقام 849 واحد و 999 هزار و 463 میلیارد ریال رسیدند. درهمین حال، در مجموع بازارهای فرابورس شاهد تغییر مالکیت هزار و 421 میلیون ورقه در 118 هزار دفعه بودیم که ارزش آن بالغ بر 38 هزار و 836 میلیارد ریال بود.



روند صعودی قیمت طلا و سکه ادامه یافت

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران عنوان کرد که طی هفته گذشته بازار داخلی و خارجی طلا و سکه با شیبی ملایم به سمت افزایش قیمت حرکت کرده‌اند که دلیل اصلی آن افت ارز دلار در بازارهای بین المللی و افزایش تقاضا در بازار داخلی است. محمد کشتی آرای در گفت و گو با ایسنا، گفت: به طور کلی در هفته گذشته قیمت جهانی طلا با شیب ملایم با روند صعودی همراه بود. وی با بیان اینکه به طور متوسط در هفته گذشته قیمت جهانی طلا شش دلار افزایش پیدا کرد ادامه داد: دلیل این افزایش قیمت بیشتر تحت تاثیر مواضع دولت جدید آمریکا است که باعث شد قیمت دلارروند کاهشی داشته باشد. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: همین روند کاهشی دلار باعث شد قیمت نفت، نقره و طلا افزایش پیدا کند. وقتی ارزش دلار پایین می آید به طور طبیعی دلار در مقابل ریال هم ارزش پایین تری پیدا می کند به همین دلیل است وقتی روند قیمت دلار را در بازار داخلی بررسی می کنیم متوجه می شویم که دلار با کاهش قیمت روبه رو بوده است. کشتی آرای تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است تعدادی از شاخص های اقتصادی آمریکا در هفته گذشته مثبت شد که اگر این شاخص ها مثبت نبود با توجه به سیاست هایی که دولت جدید آمریکا در پیش گرفته است قیمت جهانی طلا با روند سریع تری به سمت افزایش حرکت می کرد اما به هر حال پیشبینی می شود روند صعودی قیمت طلا با شیبی ملایم ادامه داشته باشد.  

واکنش رئیس اتاق اصناف به اعتراض کسبه پلاسکو

رئیس اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص اعتراض برخی از کسبه پلاسکو در جانمایی محل‌های خود در مجتمع نور گفت: واحدهای این پاساژ محدود است و ما هر طور که جانمایی کنیم باز عده‌ای ناراضی هستند. این شکل از اعتراض قابل قبول نیست. وی ادامه داد: بنیاد مستضعفان و مالکین این پاساژ در جانمایی واحدها هیچ نقشی نداشته‌اند و این جانمایی توسط اتحادیه و نماینده اتاق اصناف انجام شده است و نمی‌توان هیچ تغییری در آن داد. این پاساژ را خود کسبه پلاسکو قبول کردند همان طور که فروشگاه‌های قدس را خودشان رد کرده بودند.

طلا در مسیر ثبت سومین هفته افزایشی

به نقل از رویترز، قیمت طلا در معاملات روز جمعه با نوسان قیمت دلار به نزدیکی کمترین رقم یک هفته گذشته اندکی کاهش یافت و در مسیر ثبت سومین هفته افزایشی در میان بی ثباتی های سیاسی در آمریکا و اروپا قرار گرفت. هر اونس طلا با 11 سنت کاهش 1238.93 دلار فروخته شد. ارزش طلا در این هفته تاکنون 0.3 درصد افزایش یافت و به حدود 7.5 درصد در سال 2017 رسید. رونالد لئونگ، دلال بازار در این رابطه گفت: «به نظر می رسد مردم در انتظار نشست بعدی فدرال رزرو هستند و نمی خواهند شانسی را امتحان کنند. ما می توانیم ببینیم که مردم بورس را انتخاب می کنند تا خرید طلا.»

افت فعالیت های بخش خرده فروشی در بریتانیا

افزایش نسبی قیمت ها در بریتانیا شاخص مصرف داخلی را کاهش داده است. این تحول برروی فعالیتهای بخش خرده فروشی در کشور تاثیر منفی داشته و آن را با افت ۰.۳ درصدی در ماه ژانویه روبرو کرده است، حال آنکه کارشناسان رشد ۰.۹ درصدی برای این بخش پیش بینی می کردند. به گزارش یورونیوز، پس از مشخص شدن نتیجه همه پرسی در بریتانیا مبنی بر خروج این کشور از اتحادیه اروپا ارزش پوند در برابر دلار آمریکا و یورو روندی نزولی بخود گرفت. سقوط ارزش پوند بالا رفتن قیمتها و در نتیجه محتاط تر شدن مصرف کنندگان را در پی داشته است. در ماه دسامبر نیز فعالیت های بخش خرده فروشی بریتانیا افتی معادل ۲.۱ درصد داشته است.

امکان تمدید توافق‌ اوپک‌ قیمت‌ نفت‌ را به‌ مرز 56 دلار رساند

قیمت نفت در بازارهای جهانی به علت اینکه برخی منابع از امکان تمدید توافق اوپک برای کاهش تولید خبر دادند، اندکی افزایش یافت. این منابع گفتند حتی ممکن است کاهش بیشتری برای رسیدن به سطح مدنظر در نظر گرفته شود. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 14 سنت افزایش 55.79 دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا با 9 سنت افزایش 53.45 دلار معامله شد. از زمانی که اوپک و دیگر تولیدکنندگان نظیر روسیه توافق کردند تا تولید خود را به میزان 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهند، قیمت نفت در یک بازه 5 دلاری در نوسان است. این توافق از ابتدای ژانویه شروع شده و 6 ماه ادامه می یابد. به گزارش فارس، یک منبع آگاه در اوپک گفت: «در صورتی که تمامی تولیدکنندگان «همکاری موثری» از خود نشان دهند، توافق اوپک می تواند تا ماه می ادامه یابد.»

بلاروس برای نخستین بار از ایران نفت خرید

روزنامه های کامرسانت و کامسامولسکایا پراودا چاپ مسکو، با اعلام این خبر، افزودند: بلاروس قراردادی برای خرید 80 هزار تن نفت (معادل حدود 600 هزار بشکه) با طرف ایرانی امضا کرده است. بنا به این گزارش، «بل اویل پولسکا» مجموعه نفتی وابسته به شرکت دولتی «بلاروس نفت» این قرارداد را با شرکت ملی نفت ایران امضا کرده است که انتظار می رود، ظرف یک هفته آینده بارگیری شود. به گزارش منابع خبری، محموله نفتی ایران از طریق دریا به بندر اودسا در جنوب اوکراین یا بندر ونت اسپیلس لتونی در دریای بالتیک حمل شود تا به بلاروس کشور هم مرز دور از دریا منتقل شود.

اتحادیه اروپا ایران را متهم به دامپینگ فولاد کرد

به نقل از رویترز، چندی پیش مقامات ایرانی اعلام کردند، این کشور قرار است تا سال ۲۰۲۵ میلادی صادرات سالانه فولاد خود را به ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن افزایش دهد که این رقم ۱۰ میلیون تن بیش از هدف گذاری قبلی ایران برای صادرات فولاد خود تا سال ۲۰۲۵ میلادی است. این در حالی است است که یک مقام آگاه در انجمن تولید کنندگان فولاد اروپا موسوم به «یوروفر» اعلام کرده که ایران صادرات فولاد تخت رولی گرم خود را در بازار اتحادیه اروپا افزایش داده و ایران متهم به برهم زدن اصول تجاری است. این مقام آگاه که خواست نامی از او برده نشود گفت: «قرار است اتحادیه اروپا تا هفتم آوریل (بیست و هشتم فرودین سال آینده) در این باره تصمیم بگیرد که آیا جریمه ضد دامپینگ علیه ایران وضع کند یا نه؛ ضمن اینکه تحقیقات خود را برای بررسی این موضوع که آیا ایران فولاد خود را با قیمت پایین در بازار می فروشد را آغاز کند.»

کسری 8000 میلیارد تومانی درآمد مالیاتی

جمع کل مالیات‌های مستقیم و غیر مستقیم محقق شده در 9 ماهه امسال 65 هزار و 500 میلیارد تومان بوده که نسبت به رقم مصوب این مدت حدود 8 هزار میلیارد تومان عدم تحقق نشان می‌دهد. به نقل از فارس، براساس این گزارش، 22 هزار و 230 میلیارد تومان مالیات اشخاص حقوقی وصول شده که از مصوب 9 ماهه آن حدود 3 هزار میلیارد تومان کمتر است. مالیات بر درآمد نیز 10 هزار 690 میلیارد تومان و مالیات بر ثروت 1890 میلیارد تومان وصول شده است. در این بخش مالیات مشاغل 2990 میلیارد تومان دریافت شد. مالیات معوق اشخاص حقوقی دولتی 4 هزار میلیارد تومان ثبت شده است. همچنین در بخش مالیات‌های غیر مستقیم در 9 ماهه امسال 7 هزار و 550 میلیارد تومان مالیات بر واردات وصول شده که نسبت به مصوب این مدت حدود 3 هزار میلیارد تومان عدم تحقق وجود دارد. 

ورشکستگی هفتمین شرکت بزرگ کشتیرانی دنیا

دادگاهی در سئول پایتخت کره جنوبی روز جمعه رسما حکم ورشکستگی شرکت کشتیرانی هانجین شیپینگ را اعلام کرد. به گزارش یورونیوز، حجم بدهی های هانجین شیپینگ به رقم ۵ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار رسیده است. هانجین شیپینگ هفتمین شرکت بزرگ کشتیرانی دنیا محسوب می شد و صاحب ۱۴۱ فروند کشتی است. افت شدید مبادلات تجاری بازرگانی در دنیا و کاهش تقاضا از سوی چین به سقوط این شرکت دامن زد.

عراق ناوگان نفتکش های خود را توسعه می دهد

به گزارش رویترز، 'جبار علی اللعیبی' در بیانیه ای اعلام کرد که وزارت نفت مشتاق بازسازی شرکت نفتکش ها و توسعه عملیات آن با ایجاد و خرید ناوگان عظیمی از نفتکش ها است. در این گزارش به جزییات و چگونگی طرح خرید و توسعه ناوگان نفتکش ها اشاره نشده است. بر اساس اعلام شرکت نفتکش های عراق، ناوگان یاد شده در جریان حمله به رهبری آمریکا برای بیرون راندن عراق از خاک کویت در سال 1991 به شدت آسیب دید. این شرکت در دهه 80 میلادی دارای 24 فروند نفتکش بود. 

۹۰ درصد گوشی‌های بازار قاچاق است

عضو هیأت مدیره فدراسیون واردات ایران با بیان اینکه سالانه نزدیک به ۱۲و نیم میلیون گوشی تلفن همراه به داخل کشور قاچاق می شود، گفت: بخش خصوصی در انتظار رجیستر شدن گوشی های موبایل است. حسین غروی در گفت وگو با مهر در خصوص آمار واردات گوشی تلفن همراه اظهار داشت: تقاضای بازار در کشور ما، سالانه حدود ۱۴میلیون دستگاه است که طبق برآوردهای اعلام شده از سوی مراجع رسمی، کمتر از ۱۰درصد آن از طریق واردات قانونی پوشش داده می شود.

چین بزرگترین صادرکننده شارژر به ایران

براساس آمار گمرک در 9 ماهه نخست سال جاری بیش از 929 تن شارژر باتری وارد کشور شده است. به گزارش میزان، براساس واردات این حجم شارژر از کشورهای مختلف جهان، 3 میلیون و 564 هزار و 435 دلار، ارز از کشور خارج شده است. لازم به ذکر است که ارزش ریالی این میزان واردات، بیش از 110 میلیارد ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است شارژر از کشورهای آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، ایتالیا، بلژیک، تایوان، ترکیه، جمهوری چک، جمهوری کره، چین، فرانسه، کرواسی، نیوزیلند، هنگ‌کنگ و ویتنام وارد ایران شده و در این بین چین بزرگترین صادر کننده شارژر به کشور بوده است. 

سقف حداکثر حقوق، فقط 24 میلیون تومان ناقابل

حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با حضور در استودیو تیترامشب شبکه خبر گفت: براساس ماده 38 از سال 96 به بعد 14 برابر حداقل حقوق، حداکثر حقوق مدیران خواهد بود؛ سال آینده حداقل حقوق شاید یک میلیون و 100 هزار تومان باشد که براین اساس 14 برابر آن 15 میلیون و 400 تومان می شود، اگرچه استثنایی هایی هم شامل می شود از جمله برای کسانی که در مناطق سخت مشغول به کار هستند که بر این میزان 30 درصد می تواند اضافه شود، از سوی دیگر افرادی که تخصص دارند و شورای دستمزد آن را تشخیص می دهد که مشمول موراد خاص می شود و یا نه تا 60 درصد به حداقل حقوق اضافه می شود، سقف حداکثر حقوق در سال آینده 24 میلیون تومان است که البته به همه تعلق نمی گیرد و تنها موارد خاص را شامل می شود، اما 15 میلیون و 400 هزار تومان حقوق مدیران خواهد بود و پاداش پایان خدمت هم از 14 برابر رشد نمی کند، ما پیش از این کسانی را داشتیم که بیش از یک میلیارد تومان پاداش پایان خدمت می گرفتند که به لطف این قانون، این امر اصلاح شد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۵
بنده کارمند هستم و حقوقم کمتر از دو میلیون هست. ولی اعتراض من به سقف حقوق 24 میلیونی نیست اعتراض من به بدون حد مرز بودن حقوق پزشکان هست. چرا صنف پزشکان هیچ قانون و حد و مرزی نداره؟
پاسخ ها
sina
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
شما کارمند هستی و اونها دکتر به هیچ عنوان خودت را با دکترها مقایسه نکن زحمتی که اونها برای درس خوندن کشیدن اگر شما هم همون مقدار زحمت را در هر رشته ای که علاقه داشتی میکشیدی قطعا در امد شما هم بالا بود
این مدیرانی که امروز حد اقل چهارده برابر حقوق پایه حقوق میخواهند ، سلف همان هایی هستند که اوایل انقلاب با تظاهر و ریا به نان پنیر راضی بودند و شده بودند دایه مهربانتر از مادر
عجب برخوردی با حقوقهای نجومی کردند در حقیقت انرا قانونی کردند
جناب دکترهای خر خون اندازه یه ترم مهندس مکانیک درس خوندی ،ورق سیاه کردی یابا نرم افزار کار کردی که میگی درس خوندم اماده ام مسابقه بدم ببینم شما اییکیو تری یا منه بیکار
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر