بازدید 46119

چگونه می توان بدون مراجعه به دادگاه «چک برگشتی» را پیگیری کرد؟

چک از جمله اسنادی است که قانونگذار به دلیل ماهیت تجاری و حقوقی آن توجه ویژه ای نسبت بدان داشته است. یکی از این توجهات ویژه قانونگذار نسبت به این سند، وضع کردن راه های مختلف به منظور اقدام برای مطالبه وجه مندرج در روی این سند می باشد.
کد خبر: ۶۶۸۴۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰ 18 February 2017
چک از جمله اسنادی است که قانونگذار به دلیل ماهیت تجاری و حقوقی آن توجه ویژه ای بدان داشته است. یکی از این توجهات ویژه قانونگذار نسبت به این سند، وضع کردن راه های مختلف به منظور اقدام برای مطالبه وجه مندرج در روی این سند است.

به گزارش «تابناک»؛ چک یکی از رایج‌ترین اسنادی است که برای معاملات مالی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی در شرایطی چک‌های صادره با «عدم پرداخت» مواجه می‌شود، برای وصول وجه چک قانونگذار دو راه -مراجعه به محاکم قضایی و مراجعه به اداره ثبت- را پیش‌روی دارنده آن قرار داده است؛ هرچند عموم مردم برای وصول چک به دادسرا یا دادگاه حقوقی مراجعه می‌کنند، دایره اجرای ثبت اداره ثبت اسناد هم از جمله مراجع قانونی است که امکان وصول چک از طریق آن وجود دارد.

اقدام از طریق اجرای ثبت در اداره ثبت اسناد

نخستین قدم برای اقدام از طریق اجرای ثبت تشخیص دایره اجرایی مورد نظر برای اقدام است. به موجب ماده 245 آیین نامه اجرای مفاد اسناد لازم الاجرا و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی «درخواست اجرای چک از ثبت محلی که بانک طرف حساب صادر کننده چک در آن محل واقع است، به عمل  می آید...» مثلا اقدام از طریق اجرای ثبت در شهر تهران برای چک های صادره عهده بانک های تهران به عمل خواهد آمد.

مدارک لازم برای آغاز پیگیری

فردی که چکی داشته و آن را به بانک برده و بانک برای آن گواهی عدم پرداخت صادر کرده باشد، می تواند لاشه چک و گواهی عدم پرداخت آن را به همراه فتوکپی برابر اصل چک را آماده کرده و به حوزه اجرای ثبت برود تا علیه بدهکار چک، اجراییه صادر شود که البته این مرحله حدود 48 ساعت تا صدور اجراییه زمان می برد.

 هزینه صدور اجراییه برای وصل چک ‌

در ابتدا فردی که برای پیگیری چک خود به اداره ثبت مراجعه کرده باشد مکلف به پرداخت هزینه‌ای نیست و به محض اینکه برای چک اجراییه صادر می‌ّشود، اداره ثبت، اجراییه را به بدهکار ابلاغ می‌کند و بدهکار موظف است تا ده روز بر اساس این ابلاغیه، مبلغ مندرج در چک را پرداخت و یا تعیین تکلیف کند. اگر در این مدت، آن را پرداخت یا تعیین تکلیف نکند، عملیات اجرایی برای شناسایی اموال بدهکار، اعم از ملک و خودرو و وجه نقد در حساب‌های بانکی، از محل اموال شناسایی شده، وصول می‌شود، ولی اگر در 10 روزی که مهلت داده می‌شود، تعیین تکلیف و چک را پرداخت کند یا در خارج از اداره توافق کند، هیچ وجهی از طرفین دریافت نمی شود اما اگر بدهکار در فرجه قانونی تعیین تکلیف نکرد، نسبت به رقم صدور اجراییه، نیم عشر (5 درصد) کسر و به حساب خزانه وصول می‌شود.

باید خاطرنشان کرد، در محاکم قضایی به این شکل است که ابتدا باید هزینه دادرسی واریز و بعد از آن رسیدگی شود و بعد از آن، قاضی حکم صادر کرد در دایره اجرای احکام، به مرحله اجرا می‌رود و این در حالی است که برای اداره ثبت، مراجعه‌کننده برای پیگیری چک در ابتدای ورود به اداره، هیچ‌وجهی پرداخت نمی‌کند و بر این اساس روال آن با محاکم تفاوت دارد.

 صدور اجراییه در کوتاه‌ترین زمان مراجعه

در اداره ثبت از همان ابتدا هیچ دادگاه یا رسیدگی اولیه نداشته و صدور اجرایی در همان ابتدا صورت می‌گیرد و یکی از مزایای مراجعه به اداره ثبت برای وصول مطالبات، همین مسأله است که اداره ثبت مرحله رسیدگی مقدماتی ندارد و از همان ابتدا که متقاضی درخواست خود را مطرح کرد، اجرا می شود برای اینکه چک به عنوان سند رسمی برای اداره ثبت لازم‌الاجراست.

البته اگر نیاز به ممنوع‌الخروجی باشد، به محض اینکه بستانکار درخواست ‌کند، بدهکار ممنوع‌الخروج می شود.

مزاياي پيگيري چك در اجراي ثبت

به عنوان مهمترین و اولین مزیت می توان گفت عمليات اجرايي در اداره ثبت معمولا با سرعت بيشتري، انجام می شود و در عوض اقدام های قضايي معمولا تابع تشريفات خاص دادرسي است، در حالي كه اقدام از طريق ثبت، تابع اين تشريفات نبوده و سرعت بالاتري دارد.

علاوه بر آن، اقدام از طريق اجراي ثبت، مقيد به زمان خاصي نيست و دارنده، هميشه اين فرصت را دارد تا با مراجعه به اداره اجرا، تقاضاي صدور اجراييه کند؛ اما در صورتي كه دارنده بخواهد از طريق كيفري عليه صادركننده شكايت كند بايد در شش ماه از تاريخ صدور چك اقدام به اخذ گواهي عدم پرداخت کرده و ظرف شش ماه از تاريخ اخذ گواهي عدم پرداخت نيز اقدام به طرح شكايت کند، والا حق شكايت كيفري او از بين خواهد رفت.

باید یادآور شد که عدم رعايت برخي قواعد مندرج در قانون تجارت، از سوی دارنده موجب می‌شود در هنگام طرح دعواي حقوقي، هزينه‌هاي بيشتري به وي تحميل شود. اخذ خسارت احتمالي در هنگام درخواست توقيف اموال، نمونه‌اي از اين هزينه‌هاست.

براي مراجعه به اداره ثبت و درخواست صدور اجراييه نياز به ابطال تمبر نيست، در حالي كه براي پيگيري‌ قضايي به خصوص پيگيري حقوقي، دارنده بايد هزينه تمبر را بپردازد، وگرنه دادخواست وي به جريان نخواهد افتاد. ذكر اين نكته ضروري است كه چنانچه دارنده چك پس از صدور اجراييه در اجراي ثبت بخواهد لاشه چك را مسترد کند، بايد هزينه‌‌هاي اجرايي را بپردازد.

یکی دیگر از مزایای پیگیری چک در اجرای ثبت را می توان کاهش تراکم پرونده‌ها عنوان کرد و به طور كلي مراجعه به مراجع غير‌قضايي از جمله اداره ثبت، موجب كاهش تراكم پرونده‌ها در دادگستري شده و باعث می‌شود اوقات دادگستري صرف امور مهم و پيچيده‌ حقوقي شود.

معايب پيگيری در اجراي ثبت

یکی از معایب اقدام اجرايي از طريق اداره ثبت را می توان این گونه عنوان کرد که این اجراییه فقط عليه صادر‌كننده صورت مي‌پذيرد و دارنده نمي‌تواند بازداشت اموال ساير مسئولان چك را از اداره ثبت تقاضا کند. در حالي كه دارنده مي‌تواند با مراجعه به محاكم دادگستري، عليه همه مسئولان چك اعم از صادر كننده، ظهرنويسان و ضامنان چك اقدام کند.

علاوه بر آن، اقدام از طريق اداره اجرا فاقد جنبه كيفري است و اقدام غيرقضايي به شمار مي‌رود. در حالي كه اقدام قضايي مي‌تواند واجد جنبه‌ي كيفري بوده و در نهايت منجر به تعيين مجازات براي صادركننده شود. واضح است كه ترس از تحمل كيفر، موجب می‌شود تا بدهكار سريع‌تر نسبت به پرداخت دين خود اقدام کند.

از دیگر معایب پیگیری در اجرای ثبت را می توان عدم اعمال ماده 2 محکومیت‌های مالی عنوان کرد و گفت: در صورت اقدام از طريق اجراي ثبت و عدم شناسايي مال از بدهكار، دارنده چك نمي‌تواند تقاضاي اعمال ماده 2 نحوه اجراي محكوميت‌هاي مالي يا بازداشت بدهكار را کند. در حالي كه در رسيدگي‌هاي قضايي چنانچه از بدهكار اموالي شناسايي نشود، دارنده چك مي‌تواند با درخواست اعمال ماده 2 قانون نحوه اجراي محكوميت‌هاي مالي، حبس محكوم‌عليه را تا زمان پرداخت بدهي تقاضا کند.

هر چند اجراي قانون نحوه اجراي محكوميت‌هاي مالي در حال حاضر با محدوديت‌هايي مواجه شده است، ليكن در مواردي كه بدهكار با وجود تمكن مالي از اداي دين خود استنكاف مي‌ورزد، توسل به قانون ياد شده مي‌تواند براي دارنده چك راهگشا باشد.

همچنین اگر امضای مندرج در چك با نمونه امضای بانكي صادر‌كننده مغايرت داشته باشد، امكان اقدام از طريق اجراي ثبت وجود نخواهد داشت. در صورتي كه عدم مغايرت امضای صادر كننده مي‌تواند يكي از علل مسئوليت وی در رسيدگي هاي حقوقي و كيفري باشد.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۳
چرا همه چیز در ایران به دوش مردمه!بانک دسته چک به هرکس میده روش اعتبار اون شخصو هم بنویسه مثلا بنویسه این چک تا یک میلیون تومان تضمین پرداخت توسط بانک دارد .و به همین صورت هر کس سعی میکنه اعتبارشو بالا ببره اگر هم کسی چکشو پاس نکرد بانک و دولت طرف حسابش باشن و بدونه فورا قانون یقشو میگیره . نه اینکه مثل الان اونقدر این پروسه طولانی میشه که ارزش پول مالباخته خیلی پایین میاد!
نمیدونم موضوع این چک برگشتی که مورد توجه تابناک شده چیه ؟ ولی بجای پاک کردن صورت مساله بیایید ببیند که علت برگشت این همه چک چیه. یکی از نشانه های ناکارامدی اقتصاد و نظام بانکداری میزان برگشت چک است. حالا از صبح تا شب هی از قوانینی بگو که درکنار اصلشون صدتا تبصره و فرعیات دارند.نظام های اقتصادی که نتوانند تبادلات بستری مناب برای تبادلات اعتباری ایجاد کنند .ضعفی اساسی و بیماری کهنه و قدیمی دارند که بیشتر متوجه سیستم بانکداری آنها میشود. بانکداری بدون ربــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا بیشتر از پیش دراه خودوش را نشان میده
زمانی باید از طریق اجرای ثبت اقدام به وصول وجه چک کرد که مطمئن بود می توان مالی از بدهکار ( غیر از مستثنیات دین) شناسایی کرد وگرنه برای دریافت چک و اقدام از طریق دادگاه باید همان 5درصد مبلغ چک را اداره ثبت پرداخت کرد. همچنین اگر مبلغ چک زیاد باشد و هزینه دادرسی آن در دادگاه حدود سه و نیم درصد مبلغ آن می باشد را دارنده چک نتواند پرداخت کند می تواند تقاضای اعسار بدهد و موقتاً از پرداخت تمام یا بخشی از هزینه دادرسی معاف گردد و بعد از وصول وجه پرداخت کند.
با سلام
متاسفانه قانون در ایران در باب چک خیلی ضعیف عمل کرده. نشانه ش هم درصد چکهای بی محل و برگشتی است. چرا؟ چون دست هر بچه ای که درخواست چک داده دسته چک صادر شده و بدبخت کسی که چک را قبول کرده. هم اموالش از دستش می ره هم هست و نیستش و هم وقتش.
فقط و فقط به خاطر بی خیال قانون گذاران
يكي از بزرگترين آسيب ها به اقتصاد و گردش مالي جامعه وجود همين چكه ، در اغلب كشورها منسوخ شده و اگر باشه خود بانك با توجه به تضاميني كه از دارنده حساب گرفته پاس ميكنه .
یعنی در هر 2 صورت بازنده !!!!!دارنده چک بلا محل هست دیگه!!! آخه این شد قانون
کاش یه توضیحی هم میدادید که اداره ثبت چی هست و کجاست؟ یعنی همون ثبت اسناد؟
دکون دستگاه درست کردن
این ادراه ثبت کدوم اداره ثبت است؟ ثبت اسناد؟ ثبت احوال؟ محلش کجاست؟
چک سند رسمی نیست. بلکه سند عادی لازم الاجراست.
بابا بیخیال شید ترو خدا . مردم کم مشکل دارن شما هم راه حل یادمون میدین ؟
قوه قضاییه هر چقدر چک برگشتی را محکمتر و سختگیرانه تر برخورد نمایند اقتصاد کشور حرکت میکند و چک و فروش اقساطی ارزش خود را پیدا میکنند.
در حال حاضر فروش مدت و اقساطی با قوانین فعلی چک غیر ممکن است.
وگرنه کسبه به دارندگان دسته چک معتبر حاضرند نسیه بفروشند . لیکن از اینکه در دادگاه ها چک هایشان حقوقی شوند و نقد نگردند ریسک نمیگیرند و چک قبول نمیکنند.
بهترین راه مراجعه و سپردن چک به دست شر خر است. !!!! در سه سوت وصلش می کنند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان