بازدید 7082
۵

در دیدار امروز ترامپ و نتانیاهو چه خواهد گذشت؟ +ویدیو

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل که به آمریکا سفر کرده، قرار است امروز با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفت و گو کند. این در حالی است که مصوبات جدید پارلمان این رژیم در توسعه شهرک سازی ها، با واکنش شدید بین المللی مواجه شده است. در این شرایط، نوع رویکرد ترامپ به رژیم اسرائیل، از اهمیتی بیش از پیش برخودار شده است.
کد خبر: ۶۶۷۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 15 February 2017
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل که به آمریکا سفر کرده، قرار است امروز با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفت و گو کند. این در حالی است که مصوبات جدید پارلمان این رژیم در توسعه شهرک سازی ها، با واکنش شدید بین المللی مواجه شده است. در این شرایط، نوع رویکرد ترامپ به رژیم اسرائیل، از اهمیتی بیش از پیش برخودار شده است.

به گزارش «تابناک»، نتانیاهو که به عقیده ناظران، برای بهبود روابط واشنگتن و تل آویو – که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما دستخوش تغییراتی شده بود – به ایالات متحده سفر کرده، امروز با رئیس جمهور آمریکا دیدار می کند تا با توجه به دیدگاه های بیان شده از سوی ترامپ درباره طیفی از موضوعات مربوط به رژیم اسرائیل، حمایت وی را از سیاست های خود بیش از پیش جلب کند.

به نوشته «سی ان ان»، یکی از اهداف ترامپ در دیدار امروز با نتانیاهو این است که به وعده های انتخاباتی خود مبنی بر توسعه روابط با رژیم اسرائیل عمل کرده و همچنین موضوع کمک به این رژیم برای بهبود روابط با دولت های عربی منطقه خاورمیانه، از جمله عربستان سعودی را در دستور کار قرار دهد. 

در مقابل، مهمترین هدف نتانیاهو نیز آن است که روند چندین ساله روابط پرتنش با آمریکا در دوره باراک اوباما را پشت سر گذاشته و به ویژه از طریق توسعه روابط با واشنگتن، از خود در مقابل انتقادات مطرح شده از سوی اعضای راست گراتر کابینه خود محافظت کند. اینکه نتانیاهو به عنوان یکی از نخستین مقامات خارجی با رئیس جمهور جدید آمریکا دیدار می کند، برای وی مهم است. از سوی دیگر، وی قصد دارد تا حد امکان سیاست خاورمیانه ای جدید آمریکا را نیز به نفع خود شکل دهد.

«سی ان ان» در گزارش خود اشاره می کند که نخست وزیر رژیم اسرائیل در شرایطی به کاخ سفید می رود که ترامپ هنوز درباره برخی جنبه های کلیدی سیاست خارجی خود تصمیمی نگرفته است. یک منبع نزدیک به کاخ سفید می گوید دولت ترامپ هنوز مشغول بررسی این موضوع است که باید چه سیاستی در موضوع منازعه فلسطین و رژیم اسرائیل در پیش بگیرد.

یکی از مسائل مهم در این زمینه، نوع رویکرد دولت ترامپ به راهکار «دو دولت» در قبال این بحران است. یکی از مقامات دولت ترامپ به بیان اینکه هنوز مشخص نیست آمریکا به فشار برای اجرای راهکار دو دولت ادامه دهد یا خیر، مدعی شده این موضوعی است که خود طرفین باید درباره آن تصمیم بگیرند و آمریکا قصد ندارد دیدگاه خود را تحمیل کند.

مسئله انتقال سفارت آمریکا در سرزمین های اشغالی از تل آویو به بیت المقدس نیز موضوع مهم دیگری است که البته در این موضوع، ترامپ از مواضع اولیه خود فاصله گرفته است. طی یکی دو هفته اخیر و در پی رایزنی های مقامات برخی کشورهای عربی، کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ فعلاً برنامه ای برای انتقال سفارت ندارد. 

اما به جز این مسائل، بحث های مربوط به ایران نیز یکی از محورهای دیدار نتانیاهو و ترامپ خواهد بود. این در حالی است که اگرچه ترامپ در ایام تبلیغات انتخاباتی از پاره کردن و کنار گذاشتن توافق هسته ای ایران سخن گفته بود، این موضع پس از آغاز به کار رسمی از سوی وی شنیده نشد. این در حالی است که نتانیاهو در راستای مخالفت های همیشگی خود با توافق هسته ای، در پی تشدید فشارها بر ایران است.

به عقیده ناظران، یکی دیگر از محورهای مرتبط در گفت و گوهای امروز نتانیاهو و ترامپ، تلاش نخست وزیر رژیم اسرائیل برای رسیدن به درک بهتری از تمایل ترامپ برای همکاری ضد تروریستی با روسیه در سوریه است. با توجه به همکاری روسیه با ایران در سوریه، نتانیاهو می خواهد بداند که شکل گیری گونه ای از همکاری میان واشنگتن و مسکو، چه تأثیری بر رژیم اسرائیل خواهد داشت. وی همچنین خواستار دستیابی به راه هایی برای جلوگیری از تسلط ایران یا گروه های وابسته به ایران بر مرزهای جنوبی سوریه و در مجاورت سرزمین های اشغالی است. 

به این ترتیب، به طور کلی اصلی ترین هدف نتانیاهو از دیدار امروز خود با ترامپ را می بایست تلاش برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر بر سیاست خاورمیانه ای آمریکا دانست؛ زیرا وی آگاه است که با توجه به رویکردهای اتخاذ شده از سوی ترامپ، وی عملاً فاقد یک سیاست خارجی مدون در قبال خاورمیانه است و همین امر، می تواند بهترین فرصت را برای اعمال نفوذ بر جهت گیری های آتی واشنگتن در منطقه فراهم می سازد. 
 
تعداد بازدید : 274
تعداد بازدید : 19
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۵
این رسوایی اخیر ناتانیاهو چی شد چرا بوق و علم نمی کنید این شیاد داره با این سفرها می خواد اخبار فساد اخیر رو پوشش یده
فعلا که رئیس حمهور مد نظر اسرائیل در آمریکا سر گار آمده وتمام هم و غم نتانیاهو با متحدش (عربستان) این است که ترامپ را وادار کند طوری رفتار کند که ایران برجام را از روی عصبانیت نقض کند بعد هم اجماع جهانی علیه ایران به بهانه نقص برجام را ایجاد کند و بعد هم آرزوی دیرینه اسرائیل و عربستان حمله آمریکا و متحدانش به ایران
هدفش همین است
همین نحوه ی حمایت ترامپ از این رژیم معلوم می کند که بی شرم ترین و بی آبرو ترین رژیم در دنیا رژیم صهیونیستی است. واقعا که برازنده ی همدیگر هستند...
اصلاح طلبان نگران نباشند ، هنوز می توانند به کاخ سفید رفت و امد کنند
بعید نیست حین صحبت و بخاطر نفهمی نتانیاهو ترامپ پاشه و با لگد زیر میز بزنه یا صندلی رو برداره و بکوبه تو سر یارو . باور کنید یه روز این کار رو میکنه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر