بازدید 4766

آیا موازی کاری انتخاباتی جبهه پایداری با اصولگرایان پایان یافته است؟

با اعلام حمایت تشکل ها، جمعیت ها و احزاب مختلف اصولگرا از جبهه مردمی نیروهای انقلاب پازل اصولگرایی جبهه روز به روز تکمیل تر می شود و از سوی دیگر اخباری که از مواضع اعضای جبهه پایداری مطرح می شود احتمال پایان موازی کاری این جریان با پیکره جریان اصول گرایی را تقویت می کند.
کد خبر: ۶۶۷۴۸۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵ 18 February 2017
 به گزارش تابناک، اصولگرایان این بار و در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تشکیل جبهه ای فراگیر با نام جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی تصمیم گرفته اند ضمن تعریف شاخص های اصولگرایی با گذر از شعارها و مسائل نظری بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو مؤثرتر از قبل باشند و از طریق اجماع اصولگرایان در تمام لایه ها از اقشار و طبقات مردم گرفته تا نخبگان سیاسی با معرفی یک کاندیدای واحد از تشتت آرا که در انتخابات های گذشته باعث عدم موفقیت در کسب آرا بوده است جلوگیری کنند. 

تا کنون بیشتر احزاب و تشکل های اصولگرا با صدور بیانیه هایی حمایت خود را از جبهه مردمی نیروهای مردمی اعلام کرده اند و حتی معرفی کاندیدا را منوط به هماهنگی با جبهه مردمی نیروهای انقلاب کرده اند. یکی از مسائلی که به اعتقاد کارشناسان سیاسی از نقاط قوت جبهه مردمی به حساب می آید تکیه بر خرد جمعی و همگرایی نیروهایی است که روی برخی اصول مهم کلیدی در راستای اهداف انقلاب اسلامی دیدگاه مشترکی دارند.

 به نظر می رسد تجربه انتخابات گذشته ریاست جمهوری درس های مهمی داشت که می توان برای دوره های بعد انتخابات و یا فعالیت های سیاسی دیگر از آن آموخت. و آن اینکه موازی کاری، تک روی و نپیوستن به اجماع  و همگرایی می تواند نتایجی را به بار بیاورد که در تناقض با منافع مشترک سیاسی و اهداف انقلابی است.

 از بدو اعلام موجودیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب و با نگاه به هیئت مؤسس این جبهه می شود فهمید شاکله اولیه این جبهه نوپا شامل نیروهایی است که دربرگیرنده طیف وسیعی از نیروهای اصولگرا است. از اصولگرایان سنتی گرفته تا جبهه پایداری از با تجربه های گرفته تا نیروهای جوان در هیئت مؤسس جبهه حضور دارند. سوالی که مطرح می شود استراتژی عملی جبهه پایداری در رابطه با جبهه نیروهای مردمی چه خواهد  بود و جبهه مردمی تاکنون چه اقداماتی برای جلب حمایت پایداری ها کرده است.

هرچند بیشتر نیروهای اصولگرا موافقت ضمنی و عینی خود را با تشکیل و فعالیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب ابراز کرده کرده اند، شنیده ها حاکی از عدم اعلام موضع موافق برخی گروه های اصولگرا نیز هست. سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه کدام یک از جریانات اصولگرایان محوریت این جبهه را نپذیرفتند، گفته است: همه کسانی که معتقدند مشکلات کشور باید حل شود به حامیان این جبهه پیوسته‌اند که افراد تأثیرگذار در این جمع هستند. با جبهه پایداری در حال مذاکره هستیم و این مذاکرات ادامه دارد.
از تحرک های انتخاباتی جریان پایداری می توان به مطرح شدن کاندیداتوری پرویز فتاح و ابراهیم رئیسی  توسط این جریان اشاره کرد که با تکذیب این دو نفر مواجه شد و مشخص شد فتاح و رئیسی پیشنهاد کاندیداتوری در دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را نپذیرفته اند. از سوی دیگر شنیده ها حاکی از آن است که حداد عادل از سعید جلیلی خواسته است تا در انتخابات دوازدهم کاندیدا نشده و روی گزینه ای که از سوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب معرفی خواهد شد توافق کنند. 

همچنین  سخنگوی جبهه پایداری در گفتگویی از بررسی الیاس نادران به عنوان گزینه پایداری خبر داده بود و گفته بود کمیته سیاسی جبهه پایداری دارد روی آقای نادران کار می کند. آقای نادران صریح، شفاف، پاک دست، دارای تیم و در کل فرد خوب و مناسبی برای این کار است. اقتصاددان است. چند دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه دارد. یکی از مشکلات ما با روسای جمهور آن است که وقتی رأی می آورند کسی را برای اداره کشور ندارند. اینها ممیزات و مشخصات مثبت آقای نادران است.

از طرفی با اعلام حمایت تشکل ها، جمعیت ها و احزاب مختلف اصولگرا از جبهه مردمی نیروهای انقلاب پازل اصولگرایی جبهه روز به روز تکمیل تر می شود و از سوی دیگر اخباری که از مواضع اعضای جبهه پایداری مطرح می شود احتمال پایان موازی کاری این جریان با پیکره جریان اصول گرایی را تقویت می کند. 

سخنگوی جبهه پایداری اخیرا در گفتگویی گفته بود اصراری بر معرفی کاندیدا نداریم . او همچنین گفته بود: ما همواره به دنبال ایجاد وحدت هستیم البته وحدتی که بر مبانی مستحکم انقلابی ، اعتقادی و اسلامی است. در صورت تحقق آرمان‌ و ارزش‌ها هم آمادگی حضور در تمامی عرصه‌ها را خواهیم داشت و غیبتی‌ در این زمینه وجود نخواهد داشت.

همچنین  اظهار نظر پیشین قاضی زاده هاشمی در مورد تناقض کار حزبی و حجت شرعی  می تواند نشانه آن باشد که جبهه پایداری  خواهد توانست با اثر دادن اصول و موازین مورد نظر خود در جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با خروجی و نتیجه کار جمعی نیروهای انقلاب به نوعی همگامی و همگرایی برسد.

آنچه مسلم به نظر می رسد، این است که برخی از شخصیت های سیاسی که در بین پایداری ها دارای مقبولیتند نیز در پی این هستند که نظر آنها را برای همگرایی با جبهه مردمی نیروهای انقلاب جلب کرده و راهی به سوی وفاق اصولگرایان هر چند تا موعد انتخابات ریاست جمهوری دوزادهم جلب کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار