بازدید 10737

نگاهی به جانشینان احتمالی مایکل فلین در کاخ سفید

صبح امروز مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ یعنی مایکل فلین بعد از چالش های بسیار زیاد در مورد ارتباطات سری و مخفی خود با سفیر روسیه در واشنگتن استعفای خود را تقدیم کرد تا یک حفره بزرگ به شکل موقت در یکی از مهمترین پست های امنیتی - سیاسی کاخ سفید به وجود آید. سوال و مساله مهم در حال حاضر این است که چه کسی در آینده نزدیک این جای خالی در کاخ سفید را پر میکند؟
کد خبر: ۶۶۷۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲ 14 February 2017
صبح امروز مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ یعنی مایکل فلین بعد از چالش های بسیار زیاد در مورد ارتباطات سری و مخفی خود با سفیر روسیه در واشنگتن استعفای خود را تقدیم کرد تا یک حفره بزرگ به شکل موقت در یکی از مهمترین پست های امنیتی - سیاسی کاخ سفید به وجود آید. سوال و مساله مهم در حال حاضر این است که چه کسی در آینده نزدیک این جای خالی در کاخ سفید را پر میکند؟

به گزارش «تابناک» دونالد ترامپ بعد از استعفای مایکل فلین به سرعت ژنرال بازنشسته یعنی کیت کلاگ را به عنوان جانشین موقت وی انتخاب کرده است تا رئیس دفتر و منشی اجرایی شورای امنیت ملی آمریکا اکنون به بالاترین مقام مشاور امنیتی در کاخ سفید برسد. البته به شکلی موقت.

اکنون وی به همراه دو تن دیگر از نظامیان آمریکایی از گزینه های اصلی جانشینی مایکل فلین در کاخ سفید هستند. ژنرال دیوید پترائوس که پیش از این از سوی ترامپ برای پست وزارت دفاع و خارجه در نظر گرفته شده بود و دریادار باب هاروارد که سابقه نظامی در نیروی دریای آمریکا را دارد.

اکنون نگاهی داریم به سوابق و فعالیت های این سه چهره مطرح برای جانشینی فلین در کاخ سفید.

کیت کلاگ

نگاهی به جانشینان احتمالی مایکل فلین در کاخ سفید

دقیقا همانند فلین، کیت کلاگ نیز یک ژنرال بازنشسته سه سه تاره است که بع از بیش از 3 دهه خدمت در نیروی نظامی آمریکا بازنشسته شده و بعد از آن به خدمت در دولت ترامپ مشغول شده است. وی تا قبل از استعفای فلین در واقع زیر نظر وی و به عنوان رئیس دفتر شورای امنیتی ملی خدمت میکرده است و اکنون به شکل موقت از سوی ترامپ جانشین فلین مستعفی شده است. 

نکته جالب در مورد وی این است که قبل از شروع خدمت در دولت ترامپ، وی به عنوان یکی از مشاوران سیاست خارجی برای دونالد ترامپ و طی کمپین های انتخاباتی فعالیت کرده است. وی قبل از بازنشستگی از ارتش 36 سال خدمت نظامی کرده و پله های ترقی و رده های نظامی را یک به یک طی کرده است و در پایان جنگ عراق از خدمت نظامی بازنشسته شده. 

مهمترین دوره خدمت وی در واقع مربوط به سال 2004 میشود که به عنوان رئیس فرمانده Coalition Provisional Authority که وظیفه بازسازمان دهی دولت و ارتش عراق را بعد از جنگ بر عهده داشت خدمت کرده است. وی به خاطر حضور در جنگ عراق و خدماتی که در بخش خصوصی کرده است چندان گزینه جدی برای ادامه کار به عنوان جانشین فلین نیست.

مکس بوت در فارین پالیسی به درستی اشاره کرده است که ترامپ آشنایی چندانی با کلاگ نداشته و در نتیجه بسیار بعید است که وی را به عنوان گزینه اصلی این پست بعد از فلین مد نظر داشته باشد.

دیوید پترائوس

نگاهی به جانشینان احتمالی مایکل فلین در کاخ سفید

باز هم همانند فلین، دیوید پترائوس هم یک ژنرال بازنشسته است که برای مدتها در ارتش آمریکا خدمت کرد و بعد از آن در دولت اوباما یک دوره صعود و افول اساسی را تجربه کرده است. ژنرال دیوید پترائوس یکی از کلیدی ترین چهره هایی است که اقدام به تدوین رهیافت ضد شورشی آمریکا برای تعارضات در خاورمیانه کرده است. وی در همین زمینه یک شهرت بسیار اساسی نیز دارد و آن حضور فعال و رهبری نظامی فرونشاندن ناآرامی های عراق در اواخر دهه قبل است. در دوره اوباما نیز وی صلاحیت های نظامی خود را به خوبی نشان داد تا آن که اوباما وی را به عنوان جایگزین ژنرال استنلی مک کریستال به عنوان فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان منصوب کرد. 

پترائوس برای مدتی این وظیفه را بر عهده داشت تا آنکه یک تغییر بزرگ دیگر در دوره اوباما منجر به آن شد تا پترائوس به عنوان رهبر و رئیس CIA انتخاب شود.  این همان جایی بود که گزارش های اساسی در مورد روابط عجیب وی با نویسنده بیوگرافی اش، در نهایت منجر به آن شد که از وظیفه خود استعفا دهد. وزارت دادگستری آمریکا در آن زمان یک بازرسی را شروع کرد که طی آن اتهام پترائوس در اختیار گذاشتن اطلاعات سری با این خانم - که علاقه شخصی نیز میان آن دو برقرار بوده است - بیان شد.  وی در نهایت مجرم شناخته شد و به دو سال تعلیق از هرگونه فعالیت نظامی و دولتی و همچنین پرداخت 100 هزار دلار جریمه محکوم گردید.

پیش از شروع دولت جدید دونالد ترامپ چندین بار با پترائوس در برج شخص خود دیدار داشت و بیان شده بود که او را به عنوان گزینه وزارت دفاع، وزارت خارجه و همچنین مشاور امنیت ملی در نظر دارد. اما در نهایت پترائوس نه این مناصب و نه هیچ مقام دیگری در دولت جدید به دست نیارود. 

نکته اساسی در مورد پترائوس این است که اگر وی به عنوان جانشین مایکل فلین انتخاب شود، هنوز تا ماه آوریل امسال محکومیت وی در دوسال دوری از مناسب نظامی و دولتی برقرار است و این مساله کمی ماجرا را برای وی پیچیده کرده است.

باب هاروارد

نگاهی به جانشینان احتمالی مایکل فلین در کاخ سفید

اما بر خلاف فلین، کلاگ و پترائوس، باب هاروارد در نیروی دریایی آمریکا خدمت کرده است. بر اساس سوابق موجود وی در نیروی دریایی وی هم در شرق و هم در غرب سواحل آمریکا در نیروهای ویژه دریایی آمریکایی خدمت کرده است و پیش از این نیز سابقه ای در شورای امنیت ملی آمریکا دارد. البته در دوره جرج بوش. طی دوره اوباما نیز وی مدتی را به عنوان جانشین فرمانده کل سنت کام یا ستاد مرکزی ارتش آمریکا خدمت کرده است.

وی در خانواده ای بزرگ شده است که همگی از اعضای نیروی دریایی آمریکا بوده اند و زمانی که پدر وی به عنوان یک افسر نیروی دریایی خدمت میکرده است، مدت زمانی از کودکی خود را نیز در ایران سپری کرده. وی بعد از بازنشستگی در نیروی دریایی در شعبه امارات متحده شرکت لاکهید مارتین - سازنده جنگنده های اف 35 و بسیاری دیگر از تجهیزات پیشرفته نظامی برای ارتش آمریکا - به عنوان مدیر عامل خدمت کرده است. 

در گزارش هایی که پیش از این واشنگتن پست در مورد ژنرال پترائوس و روابط نا مشروع وی با بیوگرافی نویسش منتشر کرده است، ایمیل های پترائوس نیز مورد اشاره قرار گرفته که در یکی از آنها ژنرال ماتیس که اکنون وزارت دفاع ترامپ را بر عهده دارد، باب هاروارد را به عنوان یک استعداد درخشان خطاب کرده است.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار