بازدید 5676

طرح آقای رئیس جمهور برای شناخت بیشتر نامزدها

کد خبر: ۶۶۷۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷ 13 February 2017
معمولاً فضای حاکم بر انتخابات به‌خصوص انتخابات ریاست جمهوری، سیاسی است و همین موضوع باعث می شود که بسیاری از مسائل و مشکلات مهم کشور (به‌خصوص در حوزه های اقتصادی و اجتماعی)، در میان انبوهی از گزاره‌های سیاسی به حاشیه برود و یا صرفا با اهداف سیاسی مطرح شود و دغدغه برطرف کردن یا حل آنها، موضوعیت چندانی ندارد. 

این در حالی است که اتفاقا ضرورت دارد که از فرصت انتخابات، برای طرح مسائل و مشکلات اصلی مردم با توجه به اسناد بالادستی، قوانین و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، استفاده شود و تلاش گردد تا این موضوعات، محور مباحث و گفتگوهای انتخاباتی شود. 

بر همین اساس، طرح «آقای رئیس‌جمهور» شکل گرفت که سه هدف مهم را دنبال می‌کند: 
الف- طرح مسائل مهم اقتصادی-اجتماعی در صحنه انتخابات و جلوگیری از به حاشیه رفتن آنها، 

ب- کمک به افزایش شفافیت مواضع و وعده‌های نامزدهای ریاست جمهوری، 
ج- کمک به انتخابی آگاهانه‌تر از سوی مردم. 

با توجه به این اهداف، «تلاشی برای یک انتخاب آگاهانه» به عنوان شعار طرح «آقای رئیس‌جمهور» انتخاب شده است.  

در این طرح، 10 مساله مهم اقتصادی و اجتماعی کشور مورد توجه قرار گرفته است. این مسائل عبارتند از: 1-برجام، 2-وام‌های قرض الحسنه، 3-فیش های نجومی، 4-طرح تحول سلامت، 5- مسکن مهر،6- خودکفایی، 7-محدودیت واردات، 8-آموزش و پرورش، 9- بیمه زنان خانه دار، 10-کم آبی.

کمیته علمی طرح «آقای رئیس جمهور» تلاش کرده تا این ده مساله مهم را به دوگانه‌ای شفاف و روشن در عرصه تصمیم‌گیری تبدیل کند. به عبارت دیگر برای این ده مساله ۲۰ حالت انتخاب وجود دارد که انتخاب هر یک از آنها معنا و مفهوم خاص خود را دارد. 

10 مسئله محوری طرح «آقای رئیس‌جمهور» با توجه به شناخت کمیته علمی این طرح از مسائل و مشکلات اصلی مردم در حوزه های اقتصادی و اجتماعی تعیین شده است. البته کمیته علمی این طرح در انتخاب این مسائل، توجه ویژه ای به اسناد بالادستی و همچنین قوانین و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب بخصوص سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی داشته و از مشورت کارشناسان هم استفاده کرده است. با توجه به روند مذکور، تلاش شده است 10 مسئله محوری طرح «آقای رئیس‌جمهور» از میان مهمترین مسائل و مشکلات اصلی مردم در حوزه های اقتصادی و اجتماعی انتخاب شود. البته صرفا مسائلی در این طرح انتخاب شده اند که به نظر می رسد جزو دغدغه های اصلی اکثریت مردم باشند.

بخش های مختلف طرح

طرح «آقای رئیس‌جمهور» از سه بخش: تبیین مسائل، رصد نامزدها و صفحه پیشخوان تشکیل شده است. گام اول طرح تبیین ده مساله منتخب بود. این کار در قالب یک جزوه صورت گرفت.  در گام دوم اظهارات نامزدها که مرتبط با مسایل منتخب باشد رصد می شود. کمیته رصد طرح با رصد مستمر اظهارات نامزدها، موارد مرتبط با مسایل منتخب را مشخص و در صفحه رصد قرار می‌دهد. مخاطبانی که علاقه دارند جزئیات اظهارات نامزدها را مشاهده کنند می‌توانند به صفحه رصد به آدرس: http://entekhabat96.ir مراجعه کنند.

 
علاوه بر این، متناسب با اینکه احتمالا بسیاری از مخاطبین فرصت یا حوصله خواندن تمامی اظهارات نامزدها را ندارند، بخش «صفحه پیشخوان» راه اندازی شده است و این مخاطبین می توانند هر چند وقت یکبار با مراجعه به این صفحه، از آخرین وضعیت دیدگاه های نامزدها درباره 10 مساله محوری طرح «آقای رئیس‌جمهور» به راحتی مطلع شوند. این سایت در این آدرس قابل دسترسی است: http://irentekhabat96.com
 

مبنای اصلی تعیین وضعیت نامزدها درباره 10 مسئله محوری طرح «آقای رئیس‌جمهور»، اظهارات صریح آنها درباره این مسائل است که با رصد مستمر دیدگاه های آنها از ماه های پایانی سال 1391 (دوره اجرای طرح «عیار انتخابات» همزمان با یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری) تا زمانی برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در 29 اردیبهشت ماه 1396 بدست می آید. همچنین در صورتی که دیدگاه درباره این افراد تغییر کرده باشد و این امر در اظهارات رسمی آنها در رسانه ها منعکس شود یا توسط ستاد انتخاباتی آنها به صورت رسمی به دبیرخانه طرح «آقای رئیس جمهور» منتقل شود، مدنظر قرار می گیرد و در صفحه پیشخوان، اصلاحاتی صورت می گیرد. طبیعتا در صورتی که این اتفاقات رخ ندهد، مبنای تعیین نظرات نامزدها اظهارات آنها در سال های گذشته خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار