بازدید 9353
۱

مرغ ها هورمون ندارند

کد خبر: ۶۶۷۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸ 13 February 2017
 معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور وجود هورمون را در مرغ های تولیدی کشور رد کرد و گفت: استفاده از هورمون برای تولید مرغ های صنعتی کاربرد ندارد.

به گزارش ایرنا، « مسعود هاشم زاده» روز دوشنبه در نشستی خبری گفت: نگرانی برخی از مردم درباره رشد سریع مرغ های صنعتی با استفاده از هورمون به طور کامل نابجا است و این که برخی پزشکان به این موضوع دامن می زنند، جای تعجب دارد.

وی علت اصلی رشد این نوع مرغ ها را اصلاح نژاد، بهبود شرایط تغذیه ای و بهبود شرایط مدیریتی نگهداری و پرورش عنوان کرد و گفت: روند اصلاح جوجه و به دنبال آن مرغ، یک روند جهانی است و مختص کشورمان نیست.

هاشم زاده افزود: سرانه مصرف مرغ های اصلاح نژاد شده در همه جهان بیش از ایران است و در اروپا و آمریکا بالای 50 کیلو مصرف سرانه است. مصرف سرانه این نوع مرغ در ایران حدود 23 کیلوگرم است اما بحث های غیرکارشناسی در باره آن بسیار است.

معاون تشخیص و درمان دامپزشکی عامل دوم رشد سریع مرغ های صنعتی را بهبود شرایط تغذیه ای ذکر و خاطرنشان کرد: اختصاص سهمیه غذایی محاسبه شده و استفاده به موقع و بهینه از ویتامین ها سبب شده شرایط تغذیه ای این مرغ ها بهتر شده و این امر به رشد سریع آنها منجر شود.

این مقام مسوول در سازمان دامپزشکی کشور بهینه شدن شرایط مدیریتی مراکز پرورش مرغ های صنعتی را از دیگر عوامل موثر در افزایش سرعت رشد این نوع مرغ ها برشمرد.

وی یادآور شد: استفاده از هورمون برای مرغداری ها نه کابرد دارد و نه صرفه اقتصادی، اما برخی پزشکان ناآگاه برخی مواقع و بنا به دلایلی اظهار نظرهایی می کنند که از نظر علمی صحیح نیست و تنها موجب تخریب اذهان می شود. 

هاشم زاده خواستار آن شد که پزشکان اظهارنظرهای نادرست خود را اصلاح کنند و مردم نیز به برخی شایع ها در باره مواد غذایی توجه نکنند. 

وی با تاکید بر این که گوشت مرغ های تولید شده در مرغداری های صنعتی سالم است به مردم توصیه کرد: روزانه یک تخم مرغ مصرف کنند. 

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی بهترین اندازه مرغ مصرفی که در بیشتر نقاط جهان استفاده می شود را یک کیلو 400 گرم اعلام کرد و گفت: هرچه اندازه مرغ بیشتر باشد، نشان دهنده کیفیت بهتر نیست بلکه اندازه چربی آن بیشتر بوده در حالی که بافت عضلانی مرغ های سایز کوچک بهتر است. 

* شناسنامه دار کردن محصول های خام دامی 
هاشم زاده در باره طرح شناسنامه دارکردن محصول های خام دامی گفت: تجربه شناسنامه دار کردن محصول های خام دامی روی گوشت مرغ انجام شده است.

وی ادامه داد: همه مرغ های تولیدی در مرغداری ها دارای کد رهگیری بوده و همه مراحل آن تا رسیدن به دست مصرف کننده رصد می شود و اگر مصرف کنندگان شکایتی داشته باشند، می توانند با این کد، پیگیری کنند. 

این مسوول در سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: همه محصول های خام دامی کشور دارای این کد خواهند شد؛ در عین حال سیاست اصلی «بهداشت مواد غذایی با منشا حیوانی از مزرعه تا سفره » است که به جد دنبال پیاده سازی آن هستیم تا مصرف کننده بداند گوشتی که مصرف می کند چه سرنوشتی داشته است. 

*مجوزی درباره محصول ارگانیک داده نشده است 
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که تا کنون مجوزی برای محصول های ارگانیک خام دامی داده نشده است، گفت: آن چه به مرغ سبز معروف شده است، مرغ هایی هستند که با شرایط ویژه و در موقعیت جغرافیای خاص بدون استفاده از آنتی بیوتیک پرورش یافته اند. 

وی رعایت استفاده نکردن از آنتی بیوتیک را برای این نوع مرغداری ها بسیار ضروری دانست و افزود: سازمان دامپزشکی برای تایید ادعای این نوع مرغداری ها آنها را رصد و ارزیابی می کند و در حین پرورش نیز چهار نوبت نمونه برداری می شوند. 

هاشم زاده درباره مرغ های غیرسبز و معمولی نیز گفت: همه مرغداری ها موظفند زمان پرهیز از مصرف دارو را قبل از اعزام مرغ به کشتارگاه رعایت کنند تا باقی مانده دارویی نداشته باشد و مسوولان فنی کشتارگاه ها باید این را گواهی کرده و مراکز دامپزشکی نیز تایید کنند. 

*نتایج پایش مرغ های صنعتی نیمه نخست 96 ارایه می شود
مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور نیز در این نشست وجود هر نوع هورمون در مرغ های صنعتی را رد کرد و گفت: نیمه اول سال آینده نتایج پایشی که در این زمینه از سوی سازمان انجام شده است، در اختیار عموم مردم قرار داده می شود.

عباس عباسی خاطرنشان کرد: جای هیچ گونه نگرانی درباره استفاده از هورمون در مرغداری های صنعتی نیست. 

وی به مردم توصیه کرد تا از توجه بیش از اندازه به برخی اخبار غیر موثقی که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، خودداری کنند.

عباسی گفت: مهر دامپزشکی مدرک مهمی برای اطمینان از سلامت مواد غذایی است. 

*مرغ سبز به معنای وجود هورمون در سایرمرغ ها نیست 
مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور وجود مرغ سبز را بی ارتباط با استفاده از هورمون برای پرورش مرغ ها دانست و افزود: مرغ سبز در شرایط خاص پرورش یافته اند و شرایط محیطی آنها به گونه ای است که عاری از هرگونه بیماری است. 

*مرغ کشتارروز کد رهگیری دارد و پایش می شود 
عباسی درباره مرغ های کشتار روز گفت: این نوع مرغ ها دارای کد رهگیری بوده و همواره پایش های لازم در باره آنها انجام می شود و اگر ردی از مصرف دارو چه مجاز و چه غیرمجاز در آنها تشخیص داده شود، نسبت به جمع آوری آنها اقدام می شود. 

وی با تاکید بر این که مرغ های کشتار روز همه سالم هستند، از تلاش سازمان دامپزشکی برای اندازه دار کردن مرغ های تولیدی خبر داد.

عباسی گفت: تلاش می شود سه اندازه 1100 تا 1300 کیلوگرم، 1300 تا 1500 کیلوگرم و 1500تا 1800 کیلوگرم به عنوان اندازه مطلوب مرغ در کشور نهادینه سازی شود. 

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی گفت: نهادینه شدن استفاده از مرغ های با اندازه مشخص نیاز به فرهنگ سازی گسترده دارد و رسانه ها در این زمینه نقش مهمی بر عهده دارند. 

وی با بیان این که علاوه بر فرهنگ سازی باید کشتارگاه ها نیز تجهیزات لازم را داشته باشند، ادامه داد: اکنون از 2 هزار و 300 کشتارگاه فعال کشور، تنها 90 کشتارگاه تجهیزات لازم را دارند.

عباسی با بیان این که مقرر بود تا خرداد ماه سال آینده این موضوع در همه کشتارگاه ها تحقق یابد، گفت: بنا به دلایلی این کار با تعویق به مرحله اجرا درخواهد آمد. 

*نظارت بر واحد های تولید سوسیس و کالباس 
وی درباره نظارت سازمان دامپزشکی بر واحدهای تولید فرآورده های گوشتی سوسیس و کالباس گفت: وجود پروانه بهداشتی و مجوز بهداشتی با هم در این واحدها زمینه ای برای نظارت سازمان دامپزشکی بر روند تولید در این واحد ها به شمار می رود و سازمان دامپزشکی تنها سازمان نظارت کننده در این زمینه است. 

این مقام مسوول درباره این که گفته شده صادرات میگوی ایران به دلیل وجود لکه سفید متوقف شده است، گفت: چنین امری صحت ندارد و مشکل صادراتی به دلیل بیماری نداریم. 

* انجام 87 هزار آزمایش در 9 ماهه امسال
مدیرکل مرکز ملی تشخیص و آزمایشگاه‌های مرجع سازمان‌های دامپزشکی نیز در این نشست با بیان این که تعداد 87 هزار آزمایش در 9 ماهه امسال در بخش کنترل باقی‌مانده دارو، سموم و مواد بیولوژیک روی مواد خام دامی و موارد وارداتی یا صادراتی انجام شده است، از انجام 28 هزار آزمایش دربخش طیور خبر داد. 

محمد حبیبی گفت:‌ همه اداره های این سازمان در استان‌ها از موارد مشکوک به ویژه آنفلوانزای پرندگان نمونه‌ برداری کرده و در صورت وجود فاکتورهای اولیه، آن را به مرکز تشخیص ارسال می‌کنند تا آزمایش های پیشرفته ‌تر برای تایید نهایی انجام شود.

وی از استقرار هشت آزمایشگاه ملی و استانی در استان‌های کشور خبر داد و خاطرنشان ساخت: براساس نیاز و آمایش سرزمینی، آزمایشگاه‌های ملی مستقر شده‌اند.

حبیبی اظهار داشت: برای نمونه آزمایشگاه ملی بیماری‌های شتر در سیستان و بلوچستان، آزمایشگاه ملی بیماری‌های میگو در استان بوشهر و آزمایشگاه ملی بیماری‌های طیور در استان مازندران فعالند و هر کدام حجم دام مرتبط را دارند. 

به گفته این مقام مسوول در سازمان دامپزشکی، از ابتدای امسال 14 هزار تست در حوزه تب برفکی دام سبک انجام شده است. 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
آره بهبود شرایط تغذیه ای و ویتامین...
پس مرغ ها هم تغییر ژنتیکی داده شدن - دیگه اصلا نباید خورد. معلوم نیست چه تغییری در بدن ایجاد می کنن.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان