بازدید 9457
تغییرات احتمالی در هلدینگ ۳۵ هزار میلیاردتومانی با ۱۰۰۰ هیات مدیره؛

شائبه انتصابات جدید شستا در آستانه انتخابات

کد خبر: ۶۶۶۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵ 13 February 2017
بسیاری، هلدینگ عریض و طویل شستا با ۳۵۰ هزار میلیارد ریال دارایی و دستکم یک هزار عضو هیات مدیره را بسترساز رشد ۳ درصدی در اقتصاد کشور می‌دانند.احتمالا سهم شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی از تولید داروی کشور، ۳۲ درصد، سیمان ۳۵، نفت و گاز ۳۲ ، حمل ونقل دریایی ۲۰ و ریلی ۵۰ درصد باشد. 

به گزارش تابناک به نقل از نسیم رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی گفت که در شرایط حاضر، هیچ برنامه‌ای دایر بر تغییر مدیران عامل شرکت‌های تحت پوشش این هلدینگ از جمله شرکت‌های پالایشی آن تا انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد. علی عبدالعلی زاده در عین حال تصریح کرد که با توجه به جمعیت بالای مدیران عامل حاضر در ترکیب شستا، برخی از آنها که تمایل داشته اند، ممکن است که از مسئولیت خویش کناره گیری کنند.

گفته می‌شود که این اواخر، جابجایی تعدادی از مدیران شرکت‌های وابسته به شستا رنگ و بوی جدی به خود گرفته به نحوی که به نظر میرسد با توجه به نزدیکتر شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری، سید رضا نوروز زاده، سکاندار شستا، در تلاش است تا با جابجایی تعدادی از مدیران شرکتهای پالایشی، برخی از مدیران صنعت خودرو سازی را به مدیریت این شرکت‌ها منصوب سازد. شنیده های خبرنگار «نسیم آنلاین» نشان میدهد، انتصابات جدید در راه است و در جلسه ای تصمیم گرفته شده است تا این سازمان پولدار دچار نقل و انتقال مدیریتی جدید صورت گیرد.

هلدینگ شستا در این سالها، همواره به عنوان یک بنگاه بزرگ اقتصادی تاثیرگذار در کشور مطرح بوده، شرکتی که سهامدار 400 شرکت ریز و درشت بوده و از این مقدار، در مدیریت سهام 150 شرکت به صورت مستقیم دخالت دارد. در مابقی شرکت‌های مرتبط با آن هم سهامی زیر 50 درصد داشته و در برخی از شرکت‌ها هم سهمی در محدوده 2 تا 5 درصدی دارد.

احتمالا سهم شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی از تولید داروی کشور، 32 درصد، سیمان 35، نفت و گاز 32 ، حمل ونقل دریایی 20 و ریلی 50 درصد باشد. بسیاری، هلدینگ عریض و طویل شستا با 350 هزار میلیارد ریال دارایی و دستکم یک هزار عضو هیات مدیره را بسترساز رشد 3 درصدی در اقتصاد کشور می‌دانند.

با وجود آنکه "شستا"در ظاهر یک بنگاه بزرگ اقتصادی به شمار می‌رود اما همواره در طول این سال ها، استفاده از مدیران سیاسی  در این ابر شرکت اقتصادی، آن را از فعل و انفعالات سیاسی مصون نساخته است، به نحوی  که از آن به عنوان یک حیات خلوت سیاسی برای مدیران نزدیک به جریان فکری دولت های حاکم یاد شده است.

اوایل تیرماه امسال و بنا به حکم مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی،سیدرضا نوروز‌زاده، علی عبدالعلی‌زاده، رضا راعی، مرتضی لطفی و غلامعلی عابدی به عنوان اعضای هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) منصوب شدند.

با حضور این افراد شاخص جریان سیاسی، از این اقدام به عنوان محاصره آرام و بی‌صدای جزیره اقتصادی تامین اجتماعی توسط اصلاح طلبان در سال پایانی دولت یازدهم یاد شد.

هر چند که "علی ربیعی"، وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفته که "در شستا هیچ صندلی، سهم آشنایی نیست و مدیران این مجموعه در انتصابات خود نباید تحت تاثیر هیچ گونه سفارش و توصیه مقام های سیاسی قرار گیرند و افزوده که شستا یک پدیده سیاسی نیست، بلکه یک بنگاه اقتصادی است و باید در حوزه بازار سرمایه ، اقتصاد و فضای کسب و کار به فعالیت های خود ادامه دهد ."

تا اینجای کار و با به خط شدن مدیران اصلاح طلب در مسئولیتهای مدیریتی در این بنگاه بزرگ اقتصادی، نمیتوان برداشتی غیر از این داشت که شستا به اردوگاه جریان نزدیک به اصلاحات هم مبدل شده است.

صرفنظر از پرداختن بیشتر به انتصابات سیاسی، اما زمزمه های برخاسته از گوشه و کنار این هلدینگ بزرگ پیرامون عزم "نوروز زاده" برای تغییر تعدادی از مدیران شرکت های  وابسته به شستا، این اواخر اندکی پررنگتر شده هر چند که هنوز برهان محکمی برای کلید خوردن این عزل و نصب ها در دسترس نیست.

"سیدرضا نوروز زاده"، مدیر عامل کنونی شستا، سابقه عضویت در حزب اعتماد ملی را داشته که تا همین چند وقت قبل، ریاست هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را نیز بر عهده داشته است.

گمان می رود که مدیر عامل شستا، برای سپردن مدیریت تعدادی از شرکت های شستا به  دوستان همفکر خویش در صنعت خودروسازی چندان هم بی میل نباشد.

با این حال، "علی عبدالعلی زاده"، رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، اذعان داشته که تا انتخابات ریاست جمهوری  هیچ برنامه ای برای تغییر مدیرانشرکت های  تحت پوشش وجود ندارد وتصریح کرده که "نوروز زاده" هم نیتی برای تغییر مدیران شرکت های شستا ندارد.وی افزوده که با توجه به  قانون مجلس، ممکن است که یک مدیر شستا در هیات مدیره شرکت دیگری هم بوده که در اینصورت با توجه به الزام قانونی چاره ای  جز استعفا از عضویت در هیات مدیره شرکت وابسته به شستا نداشته است.

عبدالعلی زاده، احتمال دیگری را نیز مطرح کرده که سید رضا نوروز زاده، با توجه به شناختی که از یک مدیر خوب داشته، مایل بوده تا به شستا بیاورد اما به طور کلی قصد و نیتی  برای جابجایی گسترده در سطوح مدیریتی شرکت های شستا در وی وجود ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان