بازدید 2612

اگر مردم شناسی امام نبود انقلاب پیروز نمی شد

کد خبر: ۶۶۶۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳ 12 February 2017
رئیس جمهوری از اندیشمندان خواست تا چگونگی پیروزی انقلاب اسلامی را تحلیل و بازخوانی کنند و گفت: اگر مردم شناسی، جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی امام از ایران دقیق نبود، ‌انقلاب به پیروزی نمی رسید.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره بین المللی فارابی که در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد، این مطلب را در گرامیداشت ورود به سی و نهمین سال پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد.
وی افزود: بسیار خوشحالم که این فرصت را یافتم تا در جمع شما اندیشمندان، فرهیختگان، صاحب نظران، پژوهشگران و نویسندگان بزرگی که در زمینه علوم انسانی و اسلامی تلاش کردید و تلاش می کنید، باشم.
 
رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: جشنواره فارابی همواره به عنوان تجلیل و تکریم از صاحب نظران علوم انسانی و اسلامی چه فرهیختگان داخلی و چه آن هایی که راجع به ایران و انقلاب و اسلامی در خارج از کشور تلاش می کنند، برگزار می شود.
 
روحانی اضافه کرد: ما در ایام پیروزی انقلاب اسلامی و جشن سالگرد انقلاب اسلامی هستیم و وارد سی و نهمین سال از پیروزی انقلاب اسلامی شدیم. من هنوز هم از صاحب نظران علوم انسانی و اسلامی درخواست می کنم برگردیم و انقلاب اسلامی را بازخوانی کنیم.
 
وی اظهار کرد: تحلیل کنیم چطور و چگونه در عصر دو اردوگاهی و در دوران جنگ سرد، ملتی که به هیچ یک از دو اردوگاه تکیه نکرد توانست بزرگترین انقلاب مردمی را به پیروزی برساند. امام به عنوان راهبر این انقلاب و به عنوان یک فقیه ، فیلسوف، متکلم، صاحب نظر اخلاقی و مرجع تقلید چگونه توانست این انقلاب بزرگ را به پیروزی و موفقیت برساند؟
 
روحانی با بیان این که در ابعاد مختلف این مساله می توان سخن گفت، اضافه کرد: من می خواهم به یک نکته مهم اشاره کنم، اگر مردم شناسی دقیق امام نبود و اگر امام (ره) قضاوتی که نسبت به جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی ایران داشت، دقیق نبود؛ انقلاب به پیروزی نمی رسید.
 
وی تصریح کرد: امام نسبت به وحدت، انسجام و قدرت مردم، اندیشه ای داشت که شاید در آغاز تعداد انگشت شماری از صاحبنظران و فرهیختگان با او همراه بودند.
 
رئیس جمهوری با اشاره به این که همه می گفتند مگر مردمی با دست خالی در برابر یک قدرت بزرگ منطقه ای و با پشتیبانی تقریبا همه قدرت های بزرگ جهانی می توانند پیروزی شوند؟ گفت: بدون سلاح و امکانات و حتی بدون تشکیلات منظم حزبی، مگر می شود مردم را از طریق مساجد و حسینه ها و ازطریق اعلامیه، نوار، کتاب و سخنرانی به خیابان ها کشاند و این مردم بتوانند در برابر یک قدرت استبدادی تا دندان مسلح پیروز شوند؟
 
روحانی خاطرنشان کرد: امام از همان سال 41 تا تبعید به ترکیه و سپس به عراق و پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن؛ به قدرت مردم ایمان داشت. بیشتر به ذهن ما می آید که امام بر مبنای ایمان و اعتقادش به خداوند به صحنه آمد؛ حتی روزهایی که خیلی تنها بود. این حرف درست است اما در عین حال امام به مردم و قدرت مردم هم باور داشت و این نکته بسیار مهمی است.
 
وی تاکید کرد: آیا از لحاظ علوم اجتماعی، روانشناسی، جامعه شناختی این مساله را ما تحلیل کرده ایم؟ چه چیز باعث شد که یک ملت بزرگ بتواند در برابر همه قدرت ها پیروز شود؟ من در اینجا می خواهم بار سنگین مسئولیت دانشمندان علوم انسانی و اسلامی را تذکر دهم.
 
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: آنها هستند که باید انقلاب را بازخوانی کنند؛ ابعاد مختلف این انقلاب شکوهمند و بزرگ را تبیین و تفسیر کنند. اگر بنا است علم و دانش در پی تغییر باشد؛ این علم است که می تواند حتی واقعیت ها را برای ما به خوبی تببین و تفسیر کند. اگر از دید اسلامی هم به علوم انسانی نگاه کنیم؛ وظیفه علوم تنها شناخت و تغییر نیست بلکه هدایت و تعالی انسان ها و جامعه است.
 
روحانی ادامه داد: اگر بعد دینی- اسلامی را کنار بگذاریم، شاید وظیفه علوم بیشتر در شناخت و تغییر منحصر شود اما وقتی به بعد اسلامی نگاه می کنیم؛ مساله هدایت و تعالی جامعه؛ نه تنها مسایل توصیفی که ناچاریم به مساله تجویزی نیز بپردازیم.
 
وی اضافه کرد: همانگونه که یک طبیب تنها در پی درمان و معالجه بیمار تا بازگشت او به تعادل کامل است؛ علم هم در تمام زمینه ها این وظیفه مهم، و عالمان و فرهیختگان، این رسالت بزرگ را بر دوش دارند.
 
رئیس دولت تدبیر و امید اظهار کرد: البته شاید برخی علوم انسانی کمتر بتوانند در این راستا قدم بردارند؛ آن که به ادبیات یک زبان می پردازد علی الظاهر نمی تواند نسخه تعالی جامعه را بپیچد اما در عین حال از طریق آن، ادبیات است که دریچه ای به سمت دستیابی به فرهنگ واقعی ملت ها باز می کند. فرهنگ است که عامل حرکت بزرگ ملت ها و جوامع خواهد شد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار