بازدید 7359

مدارس ما شادی آور نیست

کد خبر: ۶۶۶۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 12 February 2017
با وجود آنکه چند سالی است کارشناسان نسبت به افزایش تعداد دانش‌آموزان معتاد در کشور هشدار می‌دهند و مسئولان وزارت آموزش و پرورش هم همواره ساز مخالف را سر داده‌اند ولی ظاهرا این مخالفت‌ها نتوانسته دوام چندانی بیاورد چراکه به تازگی مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش از آموزش پیشگیری از اعتیاد در 40 درصد مدارس کشور خصوصا در دو پایه ششم و نهم خبر داده است.

به گزارش جام جم آنلاین، بر اساس نتایج آخرین پژوهش‏‌های صورت‏ پذیرفته، یک‏ درصد دانش‏ آموزان کشور به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارند .حتی یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز پیشتر با تایید این آمار اعلام کرد که با استناد به وجود 13 میلیون دانش آموز در سطح کشور به این نتیجه می‌رسیم که حدود 130 هزار دانش آموز معتاد داریم که شاید گنجاندن این تعداد در مکانی چون استادیوم آزادی و تختی امکان پذیر نباشد.

به اعتقاد روانشناسان حوزه اعتیاد، ناپایداری عاطفی و احساسی، اضطراب و بی قراری، عدم اعتماد به محیط و آینده، احساس ناتوانی، عقده‌ی حقارت و عدم رشد در شکل گیری شخصیت از عوامل عمده‌ی گرایش به مواد مخدر در میان نوجوانان و جوانان است. نوجوانان کنجکاو و جستجوگر به هر جایی سرک می‌کشند از این رو در این مسیر هر چیز جذاب و فریبنده‌ای آن‌ها را به سوی خود جذب می‌کند. در واقع زمینه‌های انحراف بشکل بالقوه در نوجوانان وجود دارد و اگر چنانچه عوامل محیطی هم مساعد باشد، خطر افتادن در دام آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد برای آنان بسیار زیاد است.

این روانشناسان همچنین یکی از عوامل مهم اجتماعی برای جلوگیری از گرایش نوجوانان به اعتیاد را مدرسه می دانند. زیرا به اعتقاد آنان مدرسه می تواند نقش تعیین کننده ای را در سازندگی شخصیت کودکان و نوجوانان ایفا کند . به ویژه هنگامی که والدین در برخورد با فرزندان با شکست مواجهه می‌شوند، مسئولین مدارس مسئولیت سنگین تری را برعهده دارند.

آموزش پیشگیری از اعتیاد در ۴۰ درصد مدارس

بالاخره مسئولین آموزش و پرورش دست بکار شده اند و درصدد رفع یک آسیب اجتماعی برآمدند که سالها وجود آن را در مدارس کتمان می کردند. مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش به تازگی در گفت وگویی از اقدام جدید آموزش وپرورش برای پیشگیری و به عبارتی جلوگیری از افزایش این پدیده خانمان سوز خبر داد و گفت: تمام دانش‌آموزان پایه‌های ششم و نهم تا پایان سال جاری تحت پوشش برنامه آموزش پیشگیری از اعتیاد قرار خواهند گرفت.

نادر منصور کیایی در گفت‌وگو با فارس افزود: دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر، از جمله در زمینه اعتیاد، در سال تحصیلی جاری برنامه‌های گسترده‌ای را در قالب‌های آموزشی، فرهنگی و مراقبتی در دست انجام دارد.لذا 40 درصد از مدارس کشور تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

کیایی با اشاره به اینکه در سال گذشته به طور میانگین حدود 25 درصد از مدارس کشور تحت پوشش آموزش پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر بودند،گفت:امیدوار هستیم که از طریق راهنماهای آموزش پیشگیری که برای استفاده معلمان وتدریس در کلاس درس تهیه شده است، این نرخ پوشش از 40 درصد نیز فراتر رود.

ایجاد نشاط در مدارس

حسام الدین معصومیان شرقی روانشناس و کارشناس اعتیاد نیز در گفت‌وگو با جام جم آنلاین ایجاد شور و نشاط در مدارس را در جلوگیری از رواج این آسیب اجتماعی موثر دانست و گفت: چنین طرح هایی راه به جایی نمی برد تا زمانی که محیط مدرسه را به محیطی بانشاط و شاداب تبدیل نکنیم و دانش اموزان اشتیاقی به رفتن به مدرسه نداشته باشند همچنان با این معضل روبه رو هستیم.

وی افزود: گنجاندن مباحثی چون مضرات و خطرات اعتیاد در کتب درسی نیز هیچ مشکلی را حل نمی کند اینها کارهای روبنایی است که چاره کار نیست. تا زمانیکه دانش آموزان ما از مدرسه گریزانند و با هر تعطیلی خوشحال می شوند اعتیاد هم می تواند وجود داشته باشد. لذا اگر بتوانیم محیط مدرسه را شادی آور کنیم آنوقت است که می توانیم یک جامعه آسوده از مواد را بوجود بیاوریم. آسوده از مواد به این معنا که اگر هم مواد در مدارس وجود داشته باشد. دانش آموزان خواهند گفت ما به خوبی می‌دانیم که مصرف چه بلایی سرما خواهد آورد.

این روانشناس ادامه داد: در حال حاضر دانش آموزان ما می دانند که مواد چه بلایی سرشان می آورد ولی با این وجود می گویند من همین الان می خواهم حال کنم و به آینده اهمیتی نمی دهم.

وی تشکیل اتاق فکر و استفاده از همه فکرها را برای این کار ضروری دانست و افزود: آموزش پیشگیری از اعتیاد باید از سنین بسیار پایین مثل مهد کودک آغاز شود. ما فکر می کنیم اعتیاد از زمانی شروع می شود که فرد اولین مصرف مواد را آغاز کرده است در صورتیکه برای من کاملا محرز است فرد معتاد قبل از مصرف مواد معتاد بوده است. اعتیاد از زمان کودکی شروع می شود زمانی که وقتی تلفن زنگ می زند پدر به فرزندش می گوید بگو که من نیستم.لذا باید اساسی وریشه ای به اعتیاد نگاه کرد وگرنه اینگونه آموزش ها در مدارس کارساز نیست. ما نیاز به فرهنگ سازی داریم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۳۴
اعتیاد در مدارس.اینها فاجعه است پس مدیران خدوم چه میکنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
هیچی دارن تبلیغ میکنن که مبادا در دولت بعدی بیکار بمونن ....
بجاش تلویزیونمون هست موقع عزاداری تا 3رو قبل وبعد اداممممممممه میدن اما شادی خبردار هم نمیشیم ولادت است
خدایا خودت حقمونو اووووووووووووون دنیا بگیر ما که زورمون نرسید
اگر بدنبال یک ایران شاد هستیم این شادی را بعنوان یک متخصص اموزش که سالها با سه مقطع کار کردم باید این شادی را از مدارس شروع کنیم و لازمه ان بازگشت قدرت و شروع بکار مجدد واقعی و نه اسمی امورتربیتی به مدارس است نه الان که هر کسی با هر مدرکی رفته مربی شده یا در مدارس غیر انتفاعی ما اصلا مربی نداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
بدبختی آموزش و پرورش از وقتی شروع شد که برخلاف همه سیستمهای شناخته شده دنیا دنبال ابداعات بدون فکر رفت. امور تربیتی و ... همه از این قماش هستند که نسبت فایده به هزینه آنها بسیار مورد بحث است و فقط سازمان آموزش و پرورش را بزرگ و پرخرج و بی خاصیت کردند. حالا جنابعالی می خواهید چی را برگردانید؟ ببینید دنیا چطور مدارسش را اداره می کند شما هم با ملاحظات فرهنگی همان کار را بکنید.
بسمه تعالی
مدارس ما استانداردهای لازم را جهت تعلیم و تربیت و رشد دانش آموزان را ندارند.
متأسفانه در این گونه تعالیم تحصیلکرده های جامعه بجای اینکه به کمک مردم و جامعه بشتابند بلعکس در صدد فخر فروشی و گرفتن بهره کشی و استثمار جامعه خود هستند و خود را تافته جدا بافته قلمداد میکنند.
پاسخ ها
صابر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
معلم حقوق گذران 10 روزشو میگیره برا خودش حال نداره میخوای برا بچه مردم حال بزاره
تکلیف مدارس که روشن من از معلم دخترم که بیست سال سابقه کار داره و کلاس سومی ابتدایی درس می ده پرسیدم چرا تمام سوالات ریاضی توی کلاس حل نمی شه
جواب داده همین که بچه ها تون نصف روز نگه می داریم کافیه می گه اگر پرستار می گرفتید برای نگهداری بچه ها چقدر هزینه می شد که مجانی بچه هاتون نگهداشتیم وقتی معلم ها طرز فکرشون اینه وای به حال آینده مملکت ، معلم هیا دوران که که مثل مادر دلسوز بودن از جون و دل برای ما زحمت می کشیدن با این به ظاهر معلم ها مقایسه می کنم به خدا پناه می برم
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
کاملا درست گفته کمی هم به بچه ات تربیت نشون بدی بد نیست
علیرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
خدایی خیلی خوب جواب داده. خب راست میگه دیگه.
تازه مدارس ما هم اکنون نسبت به گذشته از نظر شادابی محیط وضعیت خیلی بهتری دارند. اگر فضای حاکم بر مدارس در سالهای کودکی ما، یعنی دهه شصت را به یاد بیاوریم، قدر امروز را می دانیم!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
از به ياد آوردنش هم تن و بدنم مي لرزه!
ما مسئولینی داریم که سیاست و کارشان فقط بسط بدبختی و گرفتاری برای مردم در همه سطوح است از شادی مردم بسیار ناراحت و نالان میشوند و وجود گرفتاری و ایجاد آن را برای مردم یک فرض الهی میدانند لذا تمام فعالیتهایشان در عرصه مدیریت اجتماعی از مدرسه و آموزش گرفته تا اقتصاد و امور اجتماعی و سیاسی و... و این موضوع کاملا" در عملکردشان مشهود است.
بهتر است بچه را به جای مدرسه به صنعت فرستاد تا در آینده حداقل بتواند در خارج از کشور در کار های صنعتی با دوره های کوتاه مدت کار کند .نه که برود فوق لیسانس عمران بگیرد و تا 35 سالگی از مادر پول تو جیبی بگیرد و بشود انگل خوانواده و جامعه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
موافقم. به خصوص افرادي مثل تو كه هنوز نميدوني خانواده چطور نوشته ميشه
بسمه تعالی

هیچ گونه پخش سرود اهنگ در مدرسه پخش نمی شود ورزش ضعیف است مسابقات ورزشی وغیره که باعث اجتماعی شدن دانش آموزان وانسجام و هماهنگی به وجود بیاورد ضعیف است ساعت درسی زیاد است به خصوص در ابتدایی بیشتر در کارهای گروهی وفرهنگی تشویق شوند
اتفاقا در مدارس خوب کار میکنند به بچه ها انواع مرگ بر همه جا رو یاد میدهند انهم با خشم .پس بچه تهاجمی بار میاد کلی در مورد ممالک دیگه چیز یاد میگیره ، با معلم هایی که یکی باید به خودشون اداب نزاکت یاد بده ،وقتی حرف میزنه بوی دهنش فضا رو پر میکنه ، بچه راغب نمیشه بسراغش بره شادی در مدرسه که سهله در جامعه هم وجود نداره .شب و روز واسه چندر غاز باید کار کنی تا چیزی رو که میخوای بخری تازه وقتی پولت جور شد قیمت اون جنس سر به فلک کشیده پس فقط باید نانی خرید تا زنده ماند کیفیت این زندگی بماند.
شادی پیش کش غم بار است وقتی به خاطر الودگی تعطیل می شود بچه شش متر می پره بالا...
در جامعه ما از همان ابتدا ریشه خوشحالی و نشاط در کودک سوزانیده میشود و این فقط مختص مدارس نیست .
مدارس ما بیشتر شبیه باغ وحش است نه مدرسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
فقظ كافيه موقع تعطيل شدن بچه ها جلوي مدرسه اي بايستيد تا به تربيت درخشان آنها پي ببريد!
تو این مملکت برای عزاداری بیشتر از شاد بودن ارزش قائل هستند، یه نگاهی به برنامه ها و تبلیغات رسانه ها بکنید متوجه میشید، البته اسلام دین غم نیست و بر دوری از افراط و تفریط تاکید کرده.

بچه های امروزی از مدرسه گریزان هستند از طرفی هم وضعیت فرهنگی خیلی از مدارس چندان تعریفی نداره، گاهی وقتها بچه های مدرسه ای تو خیابون با هم دعوا می کنند و چه فحش هایی می دن که آدم حیران می مونه!
ما چی مون شادی آور است که مدارسمون باشد؟! خدا می داند تا کی باید خبر خودکشی کودکان را بخوانیم...
برای ایجاد شور و نشاط در مدرسه ها و کاهش استرس درس و امتحان یک راهکار مهم کاهش دادن درسها بخصوص حجم درسها و مطالب تئوری است. تئوری تئوری تئوری . من 30 سال پیش دبیرستان بودم و الان عضو هیات علمی هستم ولی الان هم یاد اون حجم دروس به درد نخور غیرکاربردی می افتم دلم بحال پسرم میسوزه....
یامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
يا أباذَر، اَلدُّنْيا سِجْنُ مُؤْمِن وَ جَنَّةُ ْكافِرِ، وَ ما أصْبَحَ فيها مُؤْمِنٌ اّ وَ هُوَ حَزينٌ، وَ كَيْفَ لايَحْزُنُ ْمُؤْمِنُ وَ قَدْ أوَعَدَهُ لّهُ أنَّهُ وارِدٌ جَهَنَّمَ؛

اي ابوذر، دنيا زندان مؤمن و بهشت كافران است، مؤمن هميشه محزون و غمگين مي باشد، چرا چنين نباشد و حال آن كه خداوند به او - در مقابل گناهان و خطاهايش - وعده مجازات و دخول جهنّم را داده است. اینکه جدیدا اینقدر به مقوله شادی شاد بودن پرداخته میشود چیزی جر کپی برداری و تقلید از فرهنگ غربی نیست ! اگر بنا باشد به هر قیمتی همه شاد باشند باید به همه منکرات مجوز داده شود چون باعث شادی هستند ادم شاد در حال رقص است پایکوبی میکند می مینوشد تا غم فراموش کند و مست است کدومش در شرعیت حلال است؟؟ آیا بشر بهتر از خداوند میداند چه چیزی برای رستگاری اش خوب است ؟
در کجای این مملکت شاد زندگی میکنن که مدارس شاد داشته باشیم ؟صدا و سیمارو نگاه کنید همش از بد بختی وبیماری میگه آدم وقتی نگاه میکنه غم دنیا میاد بدلش اونوقت شما چه انتظاری از مدارس وبقیه جاها دارید .کلا غم مرگ و ناامیدی در فضای این مملکت پراگنده شده.
کجای زندگی ما شادی آور است تلویزیون را در یک روز تعطیل یا جمعه یا حتی عید و روز شادی آنالیز کنید اصلا چیزی بنام شادی تعریف نشده اصلا بلد نیستند مثل اینکه بخشنامه دارند صحنه شاد نداشته باشند در عوض صحنه گورستان و مجلس ترحیم را با کلیه جزییات و به نحو کامل نشان می دهند در مدارس هم معلمین عبوس و کتابهای نچسب درسی و ساعات ملال آور ی را تجسم می کنند در شبکه های اجتماعی مدارس هلند و کانادا را نشان می داد اصلا قدر ما هم برنامه آموزشی ندارند و لی خروجی شان بهتر است چون بچه ها علاقمند هستند در کشور ما هر کسی می آید سر کار مطابق میل و عقیده اش چیزی می افزاید و دمار از روزگار دانش آموزان در می آورد عربی و دینی و ادبیات دهم تجربی را نگاه می کردم به اندازه رشته های تخصص دانشکاه از هر کدام مطلب دارند در سالهای بعد فکر نکنم دیگر مطلبی باقی مانده باشد بیچاره بچه درسهای تخصص خودش را هم می خواند دیگر ساعت 2 شب می شود انتظار دارید شاد هم باشد بااینکه مدرسه تیزهوشان می خواند ولی کم کم احساس می کنم دلزده شده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
والا! خود تابناک ببین چندتا خبر کار کردی در هفته که فلان شخصیت جلسه فلان مسئول رو ترک کرد در اعتراض به کنسرت!؟ این مسئولان در اعتراض به معیشت مردم جلسه ای رو ترک نمی کنند! کفنی نمی پوشند اما تا پای شادی و تفریح مردم باشه فریاد وا اسلاماشون بلند میشه
اسلام هیچوقت با شادی وتفریح مخالف نیست بلکه این کارشناسان کپی پیستها ما را بیچاره کردند
وقتی نظارت صحیح درکارنباشدومسئولین مدارس فقط به فکرخودشان باشند وکادرآموزشی کم سواد وبی تجربه در مدارس مشغول باشند وبرنامه های هنری وفرهنگی درمدارس کم باشد مساما بچه ها اوقات خوشی درمدارس نخواهند داشت.
وقتی نظارت صحیح درکارنباشدومسئولین مدارس فقط به فکرخودشان باشند وکادرآموزشی کم سواد وبی تجربه در مدارس مشغول باشند وبرنامه های هنری وفرهنگی درمدارس کم باشد مساما بچه ها اوقات خوشی درمدارس نخواهند داشت.
خلایق هرچی لایق!
یکی ازجمله های که در این نوشته ویادداشت به چشم میخورد ایجاد نشاط در مدارس است (لطفا به عقب برگردید)ببینید چرا نیست واز کجا بی نشاطی پیداشده کارشناسان وطراحان بنشید وفکر کنید ؟ازخانواده است رفع معظل رااز منزل برطرف کنید ومعلمی که درفکر کسب پول باشد وگرفتاری خانواده اش چه گونه نشاط را درمدرسه به دانش آموز آموزش دهد نوشته اند ایجا
در مدارس ما در دوره ی ابتدایی بچه را برای کنکور تربیت میکنند.
هیچ چیزی از زندگی در مدرسه وجود ندارد دختر دوم ابتدایی من واقعا بخاطر فشردگی درسها و تکالیف زیاد دوست ندارد به مدرسه برود در صورتی که اصلا تنبل هم نیست.
بچه هامون کسل و افسرده و بی خاصیت بار آوردند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل