بازدید 8649

پلنگ مجروح گیلان در تهران جراحی شد

کد خبر: ۶۶۶۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴ 11 February 2017
پلنگ مجروحی که هفته گذشته به دلیل آسیب دیدگی مهره های کمر، توسط کارشناسان محیط زیست زنده‌گیری شده بود پس از انتقال به تهران مورد معاینه دقیق پزشکی قرار گرفت و جراحی شد.

به گزارش میزان، پس از اعلام نظرهای اولیه در خصوص وضعیت برگشت ناپذیر پلنگ ماده گیلان و دریافت نظرات تخصصی از جمعی از دامپزشکان متخصص، نهایتا پیشنهادهای تیم جراحی دکتر فتاحیان مورد پذیرش اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید و برنامه ملی حفاظت و مدیریت پلنگ ایرانی و دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی گروه بیماری ها در سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و ضمن صدور مجوزهای مربوطه، اقدامات درمانی پلنگ مذکور آغاز شد.

سپس پلنگ گیلان، جهت انجام اقدامات درمانی به بیمارستان حمیدرضا فتاحیان انتقال یافت و پس از آزمایش های هماتولوژی و بیوشیمیایی خون، رادیوگرافی و اولترا سونوگرافی به تشخیص جا به جایی مهره های چهار و پنج کمری انجامید.

پلنگ ماده آسیب دیده گیلان، به کلینیک پارک طبیعت پردیسان منتقل شد و در حال حاضر هوشیار بوده و شرایط عمومی مناسبی دارد و پایش وضعیت آن به منظور بررسی واکنش اندام های تحتانی به اقدامات انجام شده ادامه دارد که البته با علایم مثبتی طی ۲۴ ساعت گذشته همراه بوده است.

متن گزارش جراحی و وضعیت سلامتی کنونی این پلنگ ماده به این شرح است:

پلنگ انتقالی پس از انجام مرحله بیهوشی، به بخش تصویربرداری ارجاع و سپس تحت پرتونگاری جانبی ستون فقرات، قفسه صدری و نمای پشتی جانبی مهره ها قرار گرفت. پس از آن از بیمار خون گیری شد و جهت بررسی های هماتولوژی و بیوشیمیایی به آزمایشگاه تشخیص طبی بیمارستان ارسال گردید، ضمنا اولترا سونوگرافی شکم جهت بررسی وضعیت اندام های داخلی، بالاخص مثانه، انجام شد. پلنگ مورد نظر، با تشخیص جا به جایی مهره های چهار و پنج کمری، تحت عمل جراحی قرار گرفت. پس از انجام پروسه آماده سازی بیمار و با ملاحظات دقیق و پایش مداوم علایم حیاتی، ضمن ایجاد انسزیون پشتی - جانبی در محاذات مهره های آسیب دیده و جدا نمودن بافت های عضلانی و همبندی در هر طرف، مهره ها اکسپوز گردید. در سطح مفصلی فست ها، بافت همبندی هایپر تروف و وجود کالوس ترمیمی به دلیل اسلایدینگ و جا به جایی در محل، برداشته شد.

بررسی دقیق از لامینای مهره ها، شکستگی وتغییرات پاتولوژی بافتی را حداقل در کورتکس خارجی نشان نداد و همچنین در سطح ماکروسکوپی واکنش های عفونت استخوانی در ساختار اطراف مهره مشاهده نگردید. سپس با جداسازی عضلات مجاور دو مهره چهارم و پنجم، جسم مهره مورد بررسی قرار گرفت و تغییرات شکستگی و جا به جایی در جسم مهره ها یافت نشد. سپس موضع مورد نظر با روش دیسترکشن به وسیله دیسترکتور مهره ای، ریداکشن جا به جایی و اسلایدینگ دو مهره نسبت به هم صورت پذیرفت، سپس تحت فلورسکوپی حین عمل به صورت بایلترال جسم مهره های آسیب دیده با پلیت استخوانی DCP و پیج های کورتیکال سلف تپ، استبلایز گردید. پس از تایید قرار گیری مناسب و دقیق پیج ها و پلیت ها و شستشوی سایت عمل با محلول حاوی آنتی بیوتیک وسیع الطیف (سفازولین) عضلات اپکسیال بخیه شد. سپس بافت زیر جلد و جلد با نخ قابل جذب بخیه گردید. پس از اتمام عملیات جراحی، رادیوگرافی بعد از عمل نیز تهیه شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر