بازدید 2341
۱

شکایت به دادگاه عربستان حاصلی ندارد

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است با تشکیل کمیته مشترک حقوقی میان ایران و عربستان می‌توانیم حق و حقوق خانواده فاجعه‌دیدگان منا را بگیریم.
کد خبر: ۶۶۶۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴ 11 February 2017
جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به نحوه ادامه روند پیگیری حقوقی دریافت دیه فاجعه دیدگان منا، گفت: مهم ترین و بهترین راه برای اتمام این مسأله تشکیل کمیته مشترک حقوقی بین ایران و عربستان و بررسی مطالبات است که در نهایت باید به پرداخت خسارت ختم شود.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دفاع از حقوق شهروندان و اتباع خارجی وظیفه هر حکومتی است، عنوان کرد: طبق کنوانسیون 61 وین که پایه روابط دیپلماتیک است، دولت میزبان وظیفه دارد جان و مال اتباع خارجی را حفظ کند و اگر این مهم صورت نگیرد، کشور دیگر می تواند حقوق خود را مطالبه کند.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر کمیته مشترک حقوقی میان ایران و عربستان تشکیل شود معقول تر است، تصریح کرد: معتقدم با طرح شکایت در دادگاه داخلی عربستان، با توجه به تفاوت های فقهی حاصلی نخواهیم داشت لذا اگر در مذاکرات دوجانبه در کمیته مشترک حقوقی به نتیجه نرسیدیم می توانیم به دادگاه های بین المللی شکایت کنیم.

رحیمی جهان آبادی در ادامه با بیان اینکه تا کنون نیز عربستان رضایت برای ارسال پرونده به دیوان بین المللی نداشته است، اظهار داشت: بر اساس قوانین دیوان بین المللی اگر یکی از طرفین دعوی برای رسیدگی حکم رضایت نداشته باشند، دیوان صلاحیت رسیدگی نخواهد داشت از این رو دستگاه دیپلماسی کشورمان نمی تواند پرونده را به دادگاه بین المللی بدهد.

وی ادامه داد: از آنجایی که هم ایران به عربستان نیاز داشته و هم عربستان به ایران نیاز دارد بهتر است موضوع حل و فصل فاجعه منا به نقطه همکاری تبدیل شده و به چالش نکشد ضمن اینکه در این میان می توانند از ظرفیت کنفرانس اسلامی نیز استفاده کنند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضای و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: باید پتانسیل حل اختلافات درون جهان اسلام را بارور کنیم که نیازی نباشد وقتی دو کشور مسلمان با هم مشکل دارند به کشورهای غیرمسلمان مراجعه کنند لذا اگر رایزنی ها دقیق صورت بگیرد می توانیم امیدوار باشیم که حق و حقوق خانواده فاجعه منا به آنها بازگشته و مسأله اعزام حجاج از سر گرفته شود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
چی شد ؟ مگه شما نمی گید اونها وهابی هستند الان شد کشور مسلمان !!!!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها