بازدید 11893
۶
مروری بر روزنامه های شنبه 23 بهمن ماه؛

ادعای دادن چراغ‌سبز برای دیدار با محصوران/ سه ويژگي مهم راهپيمايي ديروز

روزنامه های امروز خروش دیروز ملت ایران در 38 بهار انقلاب و همچنین پاسخ به تهدیدات اخیر امریکا را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع اخیر آشتی ملی و پیش نیازهای آن و همچنین برخی موضوعات سیاسی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۶۶۶۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 11 February 2017

روزنامه های امروز خروش دیروز ملت ایران در 38 بهار انقلاب و همچنین پاسخ به تهدیدات اخیر امریکا را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع اخیر آشتی ملی و پیش نیازهای آن و همچنین برخی موضوعات سیاسی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های امروز راهپیمایی 22 بهمن دیروز را در کانون توجه قرار داده اند.

 

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان «نمی‌باریم مگر آن که سیل به راه می‌اندازیم» نوشت: «راهپیمایی عظیم 22 بهمن امسال باشکوه‌تر از سال‌های پیش در سراسر ایران اسلامی برگزار شد و ده‌ها میلیون از مردم در این روز بزرگ به خیابان‌ها آمدند تا نشان دهند بیمی از تهدیدهای پوشالین کلیددار تازه به دوران رسیده کاخ سفید ندارند. مردم با حضور پرشور و میلیونی خود علاوه بر این که نصابی جدید را به نام خود ثبت کردند پاسخ تهدیدها و هذیان‌گویی‌های ترامپ را داده و با آرمان‌های انقلاب، امام و رهبری میثاقی دوباره بستند.

رئیس‌جمهور جدید آمریکا هفته گذشته از آرزوهای دور و دراز سردمداران کاخ سفید پرده برداشته و مشکل اساسی و بنیادین این قدرت شیطانی به انقلاب اسلامی ملت ایران را افشا کرد، ترامپ با اشاره به این که ایران سیاست‌های اصولی خود را پس از برجام تغییر نداده گفت: آنها به ما و سیاست‌هایمان احترام نمی‌گذارند!»

 

سیدرضا صالحیامیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «فضیلت تقریظ» نوشت: «دیروز برگ زرین دیگری بر کتاب پرافتخار انقلاب اسلامی افزوده شد و ملت فهیم و قدرشناس ایران در سراسر کشور با حضور میلیونی در راهپیمایی بزرگداشت سالروز پیروزی انقلاب، پیام وحدت و اتحاد خویش را با همدلی و همنوایی سرودند و نشان دادند که «انسجام» عنصر حیاتبخش فرهنگ غنی این مرز و بوم است. فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ما در انقلاب اسلامی یک بار دیگر احیا شد و از آن زمان تا به امروز، استمرار و ارتقای فرهنگی جامعه مطالبه همیشگی بوده است. به بیان دیگر ریشه‌های انقلاب و بنیان این نظام همچنان که در گفتمان بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی و بیانات مقام معظم رهبری جاری و ساری است، مبتنی بر فرهنگ دینی و ملی است. در این میان ایام بزرگداشت دهه فجر فرصت مناسب و مغتنمی برای بیان دستاوردها و کوشش‌های اصحاب فرهنگ و هنر در عرصه‌های مختلف بوده و شاهد برگزاری جشنواره‌هایی هستیم که به معرفی و قدردانی آثار برتر می‌پردازد و با تأکید بر مضامین و مفاهیم ارزشی و یادآوری آرمان‌های انقلاب اسلامی، مسیر تعالی و توسعه کشور را نشان می‌دهد.»

 

روزنامه شهروند نیز در گزارشی با عنوان «سه ويژگي مهم راهپيمايي ديروز» نوشت: «باید براي ناظران جوامع ديگر اين امر عجيب باشد كه چگونه مي‌شود پس از گذشت نزديك به چهار دهه از انقلاب، و آمد و رفت نسل‌هاي گوناگون و اتفاقات بسيار مهم و حتي اختلافات بعضاً اساسي، مردم همچنان ياد اين اتفاق تاریخی را گرامي بدارند و مثل سال‌هاي گذشته وارد عرصه شوند و مهر تأييدي بر آن اتفاق بزنند؟ علت اساسي اين است كه مردم يا هر كسي از اراده خود و احترام به آن روي‌گردان نيست. اگر كسي يا مردمي اراده خود را نفي كنند، كاري نادرست انجام داده‌اند. ملتي كه زنده است حتماً از خواست و اراده خود حمايت مي‌كند. انقلاب اسلامي ايران در سال ١٣٥٧ مهم‌ترين نماد تحقق تاريخي اراده يك ملت است. فارغ از اينكه با چه نتايجي پس از اين واقعه روبرو شده‌ايم، بايد گفت كه اين نتايج نسبت به اصل احترام به آن اراده و تداوم آن اراده در حال حاضر يك مسأله به نسبت حاشيه‌اي محسوب مي‌شود. اگر امروز هم بخواهيم بر مشكلات غلبه كنيم، به ناچار بايد به اراده امروز ملت ايران احترام گذاشت. اراده‌اي كه بزرگ‌ترين سلاح تدافعي مردم ايران در برابر زورگويي‌هاي جهاني و منطقه‌اي است. راهپيمايي امسال نيز در تداوم مراسم چهار دهه گذشته تأكيدي دوباره بر مردمي بودن انقلابي است كه بدون شليك يك گلوله به پيروزي رسيد. اين راهپيمايي اصرار و تأكيد هميشگي بر مهم‌ترين عنصر انقلاب يعني خواست و اراده عمومي است. ولي راهپيمايي امسال از يك جهت با سال‌هاي گذشته بسيار متفاوت است. زيرا كمتر از يك ماه است كه رئيس‌جمهوري جديد آمريكا از سياست و ادبياتي پيروي مي‌كند كه در طول تاريخ نيم قرن اخير بي‌سابقه است. ادبياتي كه نه تنها براي ايران بلكه براي جهان و حتي مردم آمريكا نيز خطرناك است و فعالان و صاحب‌نظران آمريكايي بيش از بقيه جهان به خطرناك بودن اين فرد براي صلح و امنيت جهاني اشاره كرده‌اند. بنابراين بايد به اين سياست و فرد نيز پاسخ مناسبي داده مي‌شد. پاسخي شايسته كه احترام دوست و دشمن را برانگيزد و هيچ چيز بهتر از يك حضور گسترده، همراه با مجموعه‌اي از شعارهاي سازنده و دقيق و بالاخره گام برداشتن در جهت وحدت و آشتي ملي نبود و نيست. دو مورد اول به نحو مناسبي رخ داده است و اميدواريم كه راهپيمايي ٢٢ بهمن امسال كه با دعوت همه نيروهاي انقلابي و مردمي كه به ملت ايران، كشور ايران و انقلاب ايران ايمان و اعتقاد دارند، برگزار شد، گامي بزرگ در جهت تحقق يك آشتي ملي باشد. آشتي ملي تعيين تكليف كردن براي يكديگر نيست. موضوعي كه آقاي رئيس‌جمهوری به خوبي در سخنان خود به آن پرداختند و گفت که ما همه در پیروی از رهبری معظم انقلاب در پی اجماع، آشتی و انسجام ملی هستیم. آشتي ملي ناديده گرفتن اختلافات هم نيست، هرچند بسياري از اختلافات بيش از آنكه واقعي باشد، ناشي از توهم و خيال است و به دليل فقدان رابطه و گفت‌وگو و در فضاي بدبيني به وجود آمده است. آشتي ملي يعني احساس و عقيده به وجود خطري بزرگ براي مردم، كشور و انقلاب ايران از سوي كساني كه خواب منطقه‌اي كردن وضعیت ايران را مي‌بينند و سپس متحد شدن همه نيروها حول دستگاه‌هاي حكومتي و مدني براي حفظ اين سه عنصر و رفع خطر از آن است. فراموش نكنيم تاريخ نسبت به رفتار ما قضاوت خواهد كرد. هر كس خود را به اين سه عنصر متعهدتر مي‌داند، بايد با گذشت و صبر بيشتري رفتار كند. اميدواريم كه راهپيمايي ديروز ضمن آنكه پاسخي شايسته به تهديدات خارجي و تأكيدي چندباره بر احترام به حاكميت و اراده ملي و مردم باشد، گام مهمي براي آشتي ملي نيز تلقي شود.»

آشتی ملی

 

محمد كاظمي نماينده مجلس در یادداشتی در روززنامه اعتماد با عنوان «سزاوارتر از ديگران به «آشتي و انسجام» نوشت: «در يك كشور با يك قانون اساسي زندگي مي‌كنند بيش از هر قوم و ملتي مي‌توانند و بايد كه به حبل متين تمسك و از تفرقه و تشتت اعراض كنند. ما در جامعه ايراني خود مثل همه ملت‌هاي ديگر اتفاق‌ها و اختلاف‌ها و چالش‌ها و خرسندي‌ها و نامهرباني داريم، مثل جوامع ديگر گروه‌هاي مختلف راه و فكر و نظر خود را درست مي‌دانند و بر آن پاي مي‌فشارند. مثل كشورهاي ديگر با مشكلات و معضلات گوناگون دست به گريبانيم و گاهي از يكديگر عصباني هم مي‌شويم. اما آن هنگام پيروزيم كه توانايي هضم و مديريت اختلاف‌ها بدون ايجاد هزينه‌هاي سنگين و تنش‌آسا را داشته باشيم. ما كه داعيه اسلام ناب محمدي(ص) را داريم، ما كه حكومت خويش را براساس دين حنيف و مذهب حقه شيعه بنا نهاده‌ايم، روحانيت ما كه پرچمدار صدها سال اخلاق و مردمداري و گذشت و كرامت بوده است بيش از هر كشور و جامعه و مكتب و آييني سزاوار رحم و مهرباني ميان يكديگريم. در برابر دشمناني عنود و كينه توز كه مساعي خويش را عليه ما گرد مي‌آورند و چشم ديدن اتحاد ما را ندارند و به اميد تفرقه و گسست پايه‌هاي يكپارچگي جامعه ما هستند آشتي و گفت‌وگو و تفاهم و برادري يك ضرورت انكارناپذير است. هيچ جناحي به تنهايي قادر به اداره كشور نيست چنانچه آن بزرگ سفركرده و امام آينده‌نگر ما هم جناح‌ها را از حذف ديگران برحذر داشت. ما با گذشت و پذيرش يكديگر توان غلبه بر كدورت‌هاي پيشين را داريم و اگر امروز اصلاح‌طلبان با همه نامهرباني‌ها كه ديده‌اند بر اين مهم پاي مي‌فشارند بر اساس ضرورت‌هاي پيراموني و خطرات آشكارشده آينده است. اصلاح‌طلباني كه با وجود محدوديت‌ها و جفاها به راهپيمايي ملي ٢٢ بهمن دعوت كردند و شركت جستند و ثابت كردند كه همچنان مدافع اصل نظام و انقلاب آرماني سال ٥٧ و كشور عزيز ايران و دلبسته آرامش و عزت و رفاه مردمند. همان‌گونه كه رييس‌جمهور محترم هم به صراحت بيان كردند؛ «ما در پي ساختن ايراني آزاد، آباد و مستقل هستيم و با پيروي از مقام معظم رهبري در پي اجماع، آشتي و انسجام ملي هستيم.» اگر امروز آشتي و گذشت و اتحاد و انسجام داخلي حاصل آيد به سرعت پيام آن به جهان مخابره مي‌شود و طمع ورزاني چون دولت غاصب فلسطين و تازه رسيده‌هاي كاخ سفيد و بعضي از دولت‌هاي عرب كينه‌توز را به عقب‌نشيني وادار خواهد كرد. مسلما افراطيون و بدخواهان با اين روند سازنده مخالفند و بر آن سنگ مي‌زنند ولي همه مي‌دانند كه مسووليت اين مخالفت هزينه ساز با آنها خواهد بود.»

 

سید محسن امامی فر نیز در یادداشتی در روزنامه آفتاب یزد با عنوان «آشتی ملی پیش نیاز می خواهد» نوشت: «اگر جریانی با عدم درک درست از توزیع قدرت و ساختار سیاسی در ایران (فارغ از مواضع و رفتارهای غیر منطقی جریان مقابل) به اتخاذ رویکردهای حساسیت زا و غیر قابل توجیه در سال های گذشته همت گماشته، باید از دل نقد درون گفتمانی، راهبردهای جدید را بیرون بکشد.جریانی که دم از روند اعتماد آفرینی در عرصه بین الملل می زند ابتدا باید درون نظام سیاسی کشور خود این روند را در قبال حاکمیت در پیش بگیرد. یک بام و دو هوا نمی شود.بنابراین آشتی ملی در برهه کنونی بهترین راهبرد برای اتحاد نیروهای داخلی با حفظ و تاکید بر هویت گفتمانی است به شرط آن که به واقع به الزامات ساختار قدرت و نظام سیاسی آگاه و در بزنگاه های مختلف به آن ملتزم باشیم.»

دیدار با محصورین

روزنامه شرق در خبری با عنوان «چراغ‌سبز برای دیدار با محصوران» مدعی شد: ٢٢ بهمن و سالگرد پیروزی انقلاب ماجرای حصر و تلاش مسئولان برای پایان‌دادن به آن را دوباره در سرخط خبرها قرار داده است. ماجرای دیدار با محصوران نخست از نشست علی مطهری در دانشگاه فردوسی مشهد سر زبان‌ها افتاد. کمی بعدتر علی مطهری خبر منتشرشده از سوی ایسنا را تصحیح کرد و گفت دیداری با محصوران نداشته اما تلاش‌ها و برنامه‌هایی در راه است تا بتواند با سه شخصیت سیاسیِ در حصر گفت‌وگو داشته باشد. حالا فرزند حجت‌الاسلام مهدی کروبی به «امید ایرانیان» خبر داده که مسئولان با درخواست ملاقات علی مطهری با محصوران پاسخ مثبت داده‌اند؛ اما هنوز زمانی برای آن تعیین نشده است. علی مطهری نیز به ایلنا خبر داده که «زمان قطعی این دیدار هنوز نهایی نشده است. در حال گفت‌وگو هستیم، امیدوارم این دیدار انجام شود». مطهری همچنین بر آشتی ملی تأکید کرده و گفته «آشتی ملی برای همه دوره‌ها ضروری است». کروبی نیز تأکید کرده «علی مطهری مدت‌هاست که این موضوع را پیگیری می‌کند و به یک‌سری موفقیت‌هایی دست پیدا کرده‌اند. در واقع با دیدارهایی که داشته‌اند، توانسته‌اند مسئولان را برای دیداری با محصوران راضی کنند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۶
آشتی ملی؟! مردم از لحاظ سیاسی با هم قهر نیستن که آشتیشون بدین

آشتی احزاب هم اول از همه نیازمند شفافیت موضوعات چند سال اخیر هست. وگرنه توهین به مردم هست
آشتی ملی و رفع حصر نشانگر دمکراسی اسلامی است. ادامه حصر موسوی و کروبی در زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست. مطهری نماد روشنفکری اسلامی است.
مگرباكساني كه دستشان به خون اين ملت اغشته است ميشوداتشتي كردبهترين حكم وامتيازبراي اينهاهمان حصراست درغيراينصورت دادگاه وقصاص
انشاالله که این کدورتها درکشورخاتمه پیداکندودراین عرصه حیاطی کشورهمگی مثل گذشته درکنارهم وبرای هم برای کشورمان کارکنیم وباعث نشود که دشمنان ازاین موضوع سو استفاده کنند که تا حالا خیلی استفاده ها برده اند.
قطعاً آقای مطهری بخواهند در دوره بعد نامزد ریاست جمهوری شوند بالاترین رای را در تاریخ انتخابات ایران کسب خواهند کرد
ترامپ رئیس جمهور امریکا شده، یه سری از ترسشون یاد آشتی ملی افتادن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها