بازدید 7221

خانه‌اي كه نيمه شب در آتش سوخت

کد خبر: ۶۶۵۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴ 09 February 2017
هر كدام از خانه‌ها براي خودشان رنگي دارند. يكي قرمز، يكي سفيد، يكي قهوه‌اي و اين يكي سياه است. اين يكي هم تا ديروز سفيد بود و امروز دوده‌هاي آتش سياهش كردند.
 
به گزارش اعتماد، شيشه‌هاي شكسته نماي بيروني خانه كه آتش‌نشان‌ها براي ورود هواي آزاد به داخل
ساختمان آن را شكسته‌اند و حالا كه چندين ساعت از آتش‌سوزي مي‌گذرد هنوز بوي سوختگي مي‌آيد. آفتاب بي‌جان زمستاني سياهي خانه را از دور خاكستري رنگ نشان مي‌دهد.
 
مردي ميانسال داخل كوچه ايستاده، مي‌گويد: « ماشين‌هاي داخل پاركينگ يكي يكي آتش گرفتند و دود سمي‌شان رسيد به طبقات بالا. زن آقا داوود فوت كرد.» اينها را مي‌گويد و به مردي اشاره مي‌كند كه جلوي حياط خانه بغلي ايستاده و با دست‌هاي سياه كيسه نايلوني را نگه داشته تا جلوي در بگذارد. مي‌گويد: «آتش‌سوزي ساعت 3 بعد از نيمه‌شب اتفاق افتاد. هنوز هيچ كسي علت اصلي‌اش را نمي‌داند. انگار موتور يكي از 6ماشيني كه داخل پاركينگ پارك بود تركيد و آتش گرفت. آتش به ماشين‌هاي ديگر سرايت كرد تا اينكه همسايه‌ها كم‌كم متوجه دود شدند. اما ديگر دير شده بود هيچ كسي نمي‌توانست از خانه بيرون بيايد. چون گاز سمي تمام راهروها را پر كرده بود. ما با صداي فرياد همسايه‌ها از خواب بيدار شديم.» مرد اينها را مي‌گويد و مي‌رود مقابل ساختمان مي‌ايستد.
 
و به آپارتمان طبقه سوم اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «آقا داوود با خانم و دخترش طبقه سوم زندگي مي‌كرد. ساعت 5 صبح در آپارتمان را باز كردند و دودهاي سمي وارد خانه شد. ماموران آتش‌نشاني گفتند همان لحظه اول كه دودها وارد ريه خانمش شده فوت كرده. حال آقا داوود و دخترش هم خوب نيست و در بيمارستان بستري هستند.»
 
اين همسايه كه اينها را تعريف مي‌كند از نخستين كساني بود كه صداي فريادهاي همسايه‌ها را شنيد و به كمك‌شان رفت. مي‌گويد: «همسايه‌ها با آتش‌نشاني تماس گرفتند و من و چند نفر ديگر شيشه‌هاي نماي ساختمان را شكستيم تا هواي آزاد وارد ساختمان شود. فقط همسايه طبقه آخرمان كه يك زن و شوهر پير هستند و با پسرشان زندگي مي‌كنند در گلخانه را باز كرده بودند تا دچار دودگرفتگي نشوند. ماموران آتش‌نشاني بعد از خاموش كردن آتش با بالابر از داخل پنجره‌ها وارد ساختمان شدند و يكي يكي همه را بيرون آوردند. اما 7 نفر دچار دودگرفتگي شدند كه به بيمارستان منتقل‌شان كردند.»
 
يكي ديگر از همسايه‌هاي بغلي آپارتمان سوخته از خانه‌اش بيرون مي‌آيد و مي‌گويد: «زن آقا داوود با دود سمي لاستيك مرد. بنده‌خداها ساختمان را بيمه هم نكرده بودند. هم جان‌شان را داده‌اند هم مال‌شان را.
 
متاسفانه نه ماشين‌ها و نه ساختمان هيچ كدام بيمه آتش‌سوزي نبودند و حالا ساكنان زيان‌ديده امكان دريافت خسارت ندارند.» كارشناس‌هاي آتش‌نشاني تهران از داخل ساختمان با دست‌هاي سوخته بيرون مي‌آيند. روي دفترهاي‌شان چيزهايي يادداشت كرده‌اند و با هم درباره علت حادثه صحبت مي‌كنند. هنوز معلوم نيست نقص فني كدام يك از ماشين‌ها باعث تركيدن موتورش شده و خانه را آتش زده است.
 
21 نفر به بيمارستان منتقل شدند
 
سيد جلال ملكي، سخنگوي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني تهران در گفت‌وگو با ايسنا درباره اين آتش‌سوزي گفت: «ساعت 5:20 ديروز آتش‌سوزي در يك ساختمان مسكوني در سيمون بوليوار خيابان فكوري به سامانه 125 اعلام شد كه به سرعت ماموران سه ايستگاه آتش‌نشاني همراه با نردبان هيدروليكي، تشك نجات و خودروي تنفسي به محل حادثه اعزام شدند. آتش‌نشان‌ها در مدت دو دقيقه و 37 ثانيه به محل حادثه رسيدند كه مشاهده شد در طبقه منفي يكم (پاركينگ) يك ساختمان چهار طبقه مسكوني كه 6 دستگاه خودرو (سه پرايد و سه سمند) وجود داشت، 2 پرايد و 2 سمند دچار حريق شده‌اند، آتش كاملا شعله‌ور و در حال سرايت به ديگر خودروها و ساير قسمت‌هاي ساختمان بود همچنين دود بسيار زيادي طبقات بالايي را فراگرفته و تمامي ساكنان داخل منازل خود محبوس شده بودند.»
 
وي با بيان اينكه آتش‌نشانان همزمان با خاموش كردن آتش، مشغول خارج كردن افراد از ساختمان شدند، افزود: «در مجموع 21 نفر از ساكنان در داخل منازل خود محبوس شده بودند كه آتش‌نشانان هفت نفر را با استفاده از نردبان هيدروليكي، تعدادي را از طريق نردبان دستي و مابقي افراد را از طريق پله‌هاي ساختمان خارج كردند، در اين عمليات آتش‌نشانان ماسك‌هاي تنفسي خود را به تعدادي از ساكنان دادند، از بين اين 21 نفر در مجموع 10 نفر به عوامل اورژانس تحويل داده شدند كه سه نفر از اين افراد وضعيت وخيمي داشتند. دقايقي بعد از تحويل مصدومان به اورژانس مشخص شد خانمي 60 ساله با وجود تلاش آتش‌نشانان به علت شدت دودگرفتگي جان خود را از دست داده است، آتش خاموش و محل ايمن‌سازي شده است و كارشناسان آتش‌نشاني مشغول بررسي علت اين حادثه هستند.»
 
همچنين پيرحسين كوليوند، سرپرست اورژانس كشور با اشاره به اعزام آمبولانس‌ها به محل حادثه براي ارايه خدمات لازم به مصدومان، به ايسنا گفت: ساعت 5:22 ديروز به دنبال گزارش حادثه حريق در ساختماني در خيابان اشرفي اصفهاني تهران، هشت دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند. همچنين يك دستگاه اتوبوس آمبولانس در محل حادثه مستقر است.
 
وي با بيان اينكه متاسفانه تاكنون يك تن در جريان اين آتش‌سوزي جان خود را از دست داده است افزود: هفت نفر از مصدومان اين حادثه نيز براي دريافت خدمات لازم به بيمارستان منتقل شدند. 5 نفر از مصدومان به بيمارستان مطهري، يك نفر به بيمارستان رسول و يك نفر بدحال نيز به بيمارستان پيامبران منتقل شده است. كوليوند با اشاره به هويت مصدومان گفت: «تنها هويت يك نفر از مصدومان كه به بيمارستان پيامبران منتقل شده هنوز مشخص نشده است.»
 
حالا تمام سكنه آپارتمان يا در بيمارستان هستند يا به خانه اقوام‌شان رفته‌اند. ساعت نزديك ظهر است و بوي غذاي آشپزخانه‌هاي همسايه در كوچه پيچيده. صداي آدم‌ها از درها و پنجره‌ها عبور مي‌كند و به سكوت كوچه خلوت مي‌ريزد. انگار نه انگار تا همين ديروز، از پنجره‌هاي اين خانه كه اسمش سياه است، هم صداي خنده و شادي آدم‌ها بيرون مي‌آمد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر