بازدید 2884
نتیجه دستورهای ترامپ:

تضعیف دلار و رشد نرخ جهانی طلا و نفت

دستورهای جنجالی ترامپ در ممانعت از ورود شهروندان هفت کشور مسلمان به خاک آمریکا، اثر مستقیم خود را در بازارهای جهانی با تضعیف دلار و رشد نرخ طلا و نفت نشان داد.
کد خبر: ۶۶۴۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۴ 07 February 2017
دستورهای جنجالی ترامپ در ممانعت از ورود شهروندان هفت کشور مسلمان به خاک آمریکا، اثر مستقیم خود را در بازارهای جهانی با تضعیف دلار و رشد نرخ طلا و نفت نشان داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، مروری به تحولات بازارهای جهانی ارز، طلا و نفت در هفته منتهی به 17 بهمن ماه (سوم فوریه 2017) نشان می دهد در کنار دستور ترامپ، اقدام خصمانه این کشور در اعمال تحریم علیه ایران نیز بر این بازارها اثرگذار بوده است.

*افت شاخص دلار در بازارهای جهانی

نتایج بررسی های دایره مطالعات ارزی بانک مرکزی نشان می دهد، درهفته گذشته شاخص دلار آمریکا 0.72 درصد و در یک ماه گذشته حدود 2.79 درصد افت داشته است.

در هفته گذشته دلار تحت تاثیر برخی مسایل سیاسی و اقتصادی در برابر اکثر اسعار جهان روا از جمله یورو، فرانک سوییس و ین کاهش ارزش داشت. بیشترین کاهش ارزش دلار در مقابل ارزهای مورد بررسی، مربوط به لیر ترکیه با 4.36 درصد بود. اما دلار در مقابل پوند 0.5 درصد تقویت شد که بالاترین درصد تقویت دلار در مقابل ارزهای مورد بررسی نیز بوده است.

در آغاز هفته دستور جدید ترامپ مبنی بر تعلیق ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا موجی از نگرانی را در خصوص تضعیف مناسبات بین المللی بوجود آورد.

در روز سه شنبه گذشته نیز دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در جمع مدیران شرکت های داروسازی تضعیف عمدی برخی اسعار جهان روا را سبب مهاجرت بخشی از تولیدات کارخانه ای داروسازی از آمریکا به خارج دانست و از این شرکت ها خواست تا تولید خود را به داخل مرزهای آمریکا منتقل کنند.

این اظهارات ترامپ ظن ایجاد جنگ ارزی در بین کشورهای صنعتی را ایجاد کرد و سبب تضعیف بیشتر دلار شد.

قبل از آن هم یکی از مشاوران ارشد ترامپ ژاپن و چین را به تضعیف تعمدی ارز ملی متهم کرده و گفته بود ضعف یورو موجب تقویت ناعادلانه اقتصاد آلمان در مقابل آمریکا و حتی سایر کشورهای اروپایی شده است.

ارایه نشدن برنامه مشخص از سوی دولت ترامپ درباره سیاست های انبساطی مالی و کاهش مالیات ها و در مقابل تصمیم های سیاسی اخیر وی، نگرانی ها را درباره تحقق نیافتن برخی از شعارهای انتخاباتی ترامپ بوجود آورد.

همچنین هفته گذشته بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) پس از تثبیت نرخ بهره کلیدی علایم مشخصی از زمان دقیق افزایش نرخ بهره ارایه نکرد و تنها به تمجید از بهبود شرایط اقتصادی، مطالوب بودن نرخ بیکاری و روند افزایش نرخ تورم بسنده کرد.

تهدید ایران به دلیل آزمایش های موشکی و اعمال تحریم های جدید علیه برخی از اشخاص و شرکت های ایرانی نیز سبب شد تا در هفته گذشته دلار در مقابل اسعار کم ریسک تضعیف شود.

اما تیر خلاص را آمارهای نه چندان مطلوب اشتغال به پیکره دلار نواخت؛ به رغم افزایش بیش از انتظار اشتغال غیرکشاورزی در هفته یاد شده، میزان افزایش دستمزدها کمتر از میزان پیش بینی شده بود و نرخ بیکاری نیز 0.1 واحد درصد افزایش یافت.

در هفته گذشته برخی آمارهای اقتصادی مناسب از جمله رشد قابل توجه تورم و نرخ رشد اقتصادی و کاهش بیکاری در منطقه یورو سبب شد تا یورو در هفته گذشته در مقابل دلار تقویت شود اما در این مدت پوند در مقابل دلار تضعیف شد.

افزایش نیافتن نرخ بهره کلیدی توسط بانک مرکزی انگلیس و مطلوب نبودن شاخص های مدیران خرید این کشور مهم ترین عوامل تضعیف پوند بودند.

همچنین در اواخر هفته گذشته روبل در مقابل دلار تقویت شد زیرا دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه دستورالعمل جدیدی صادر کرد که برخی مبادلات معین با سرویس امنیت فدرال روسیه را مجاز می کند.

هرچند آمریکا رفع کامل تحریم های روسیه را منوط به الحاق دوباره شبه جزیره کریمه به اوکراین کرده است، اما کاهش محدود تحریم های مالی تقویت روبل را به همراه داشت.

این وضعیت درباره اکثر ارزهای اقتصادهای نوظهور نیز به وقوع پیوست؛ در پی تضعیف دلار در هفته اول فوریه، این ارزها که در هفته های قبل در مقابل دلار تضعیف شده بودند، فرصتی برای تقویت یافتند و بخشی از افت قبلی خود را جبران کردند.

در مجموع روز جمعه گذشته نسبت به جمعه ماقبل آن، ارزش ین و فرانک سوییس در برابر هر دلار آمریکا به ترتیب 2.21 درصد و 0.66 درصد تقویت شد. ارزش دلار آمریکا روز جمعه گذشته نسبت به جمعه ماقبل آن در برابر هر یورو 0.81 درصد تضعیف و در برابر هر پوند 0.5 درصد تقویت شد.

به نرخ های پایان وقت بازار نیویورک، در هفته گذشته هر یورو در محدوده 1.0694 تا 1.0798 دلار و هر پوند در محدوده 1.2486 تا 1.2658 دلار در نوسان بود. همچنین هر دلار نیز در دامنه 12.59 تا 113.78 ین متغیر بود.

*رشد قیمت ها در بازار طلا 

بهای طلا در جمعه هفته گذشته نسبت به جمعه هفته ماقبل آن 2.16 درصد افزایش یافت. نوسان های هفته گذشته قیمت طلا در بازار نیویورک در محدوده 1196.20 تا 1216.10 دلار برای هر اونس در نرخ های پایانی ثبت شد و در مجموع در این هفته بهای طلا بالا رفت.

مطابق روند هفته های اخیر نوسان های طلا به طور کامل تحت تاثیر تضعیف دلار قرار داشت؛ اظهارات و دستورات جدید ترامپ و ارایه نشدن برنامه ای درباره سیاست های مالی دولت، روحیه ریسک گریزی را در بازارهای مالی افزایش داد.

تثبیت نرخ بهره کلیدی از سوی فدرال رزرو و مشخص نشدن زمان بعدی افزایش این نرخ نیز در رشد قیمت طلا اثرگذار بود ضمن آنکه همزمان با تضعیف دلار، بازده اوراق قرضه آمریکا به عنوان یکی از رقبای فلز زرد کاهش یافت و به تقویت ارزش طلا کمک کرد. 

در اواخر هفته نیز اظهارات کاخ سفید درخصوص آزمایش موشکی ایران و وضع تحریم های جدید سبب شد تا طلا به عنوان محل امن سرمایه گذاری مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

*تحولات بازار نفت و رشد 1.97 درصد قیمت سبد نفتی اوپک

بهای نفت خام آمریکا در جمعه گذشته نسبت به جمعه هفته ماقبل آن 1.24 درصد افزایش یافت. به نرخ های پایان وقت بازار نیویورک، بهای هر بشکه نفت خام پایه آمریکا در محدوده 52.63 تا 53.88 دلار معامله شد و میانگین هفتگی بهای هر بشکه آن در سطح 53.34 دلار قرار گرفت.

بهای نفت برنت در جمعه گذشته نسبت به جمعه قبل از آن 2.32 درصد افزایش یافت؛ هر بشکه نفت خام برنت به نرخ های پایان وقت بازار نیویورک در دامنه 55.23 تا 56.81 دلار معامله شد و متوسط هفتگی هر بشکه آن به 56.20 دلار رسید.

به نرخ های پایان وقت بازار نیویورک بهای هر بشکه نفت خام اوپک در محدوده 52.19دلار تا 53.62 دلار معامله شد. میانگین هفتگی بهای هر بشکه نفت اوپک در سطح 52.91 دلار قرار گرفت که در مقایسه آخرین نرخ های هفته گذشته نسبت به جمعه هفته قبل از آن 1.97 درصد افزایش یافت.

هفته گذشته قیمت نفت به طور عمده روند صعودی داشت؛ در این هفته ایران موشک بالستیک جدید خود را آزمایش کرد که سبب افزایش تنش ها میان ایران و آمریکا شد و خزانه داری این کشور تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد.

از سوی دیگر خوش بینی به اجرای برنامه کاهش تولید نفت اوپک در بازار افزایش یافت. این دو عامل در کنار اعلام کاهش تولید نفت روسیه به میزان 100 هزار بشکه در روز اصلی ترین عوامل افزایش قیمت نفت بود.

در سوی مقابل، افزایش 17 عددی تعداد سکوهای نفتی و افزایش 6.5 میلیون بشکه ای ذخایر نفت آمریکا که بیشتر از پیش بینی ها بود، صعود قیمت ها را محدود کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان