بازدید 3344

قیمت جهانی شکر و غلات افزایش یافت

شاخص بهای مواد غذایی فائو در ماه ژانویه سال ۲۰۱۷ در پی افزایش قیمت جهانی شکر و غلات در بازارهای بین المللی به میزان قابل توجهی رشد کرد.
کد خبر: ۶۶۴۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۵ 07 February 2017
شاخص بهای مواد غذایی فائو در ماه ژانویه سال ۲۰۱۷ در پی افزایش قیمت جهانی شکر و غلات در بازارهای بین المللی به میزان قابل توجهی رشد کرد.

به گزارش مهر به نقل از دفتر نمایندگی فائو در ایران، شاخص بهای مواد غذایی فائو (FAO Food Price Index) در ماه ژانویه سال جاری میلادی (۱۲ دی الی ۱۲ بهمن ۱۳۹۵) به رقم متوسط  ۱۷۳.۸ واحد رسید که بالاترین قیمت دو سال اخیر را نشان می‌دهد.

این رقم به میزان ۲.۱ درصد در مقایسه با متوسط ارزش ماه دسامبر ۲۰۱۶ و همینطور به مقدار ۱۶.۴ درصد از سطح ژانویه ۲۰۱۶ بالاتر است.

شاخص بهای شکر فائو در ماه یاد شده نیز به میزان ۹.۹ درصد رشد کرد که گمان می‌رود در پی کنترل میزان عرضه این محصول توسط برزیل، هند وتایلند، چنین اتفاقی رخ داده است.

همچنین شاخص بهای غلات فائو نشان دهنده‌ رشد ۳.۴ درصدی ماه ژانویه ۲۰۱۷ در مقایسه با دسامبر ۲۰۱۶ است که بالاترین رقم در شش ماه اخیر به شمار می‌رود؛ این رشد در پی بالارفتن قیمت‌های جهانی گندم، ذرت و برنج گزارش شده است.

بنابراین گزارش بالارفتن قیمت گندم در بازارهای جهانی ریشه در شرایط نامساعد آب و هوایی و تحمیل مشکلات ناشی از آن در فصل کشت جاری ارزیابی شده، به طوری که کشت گندم در ایالات متحده آمریکا با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبرو شده است.

این در حالی است که قیمت ذرت به واسطه‌ افزایش میزان تقاضای جهانی آن و نیز عدم اطمینان از تولید کافی ذرت توسط کشورهای آمریکای لاتین با رشد شایانی مواجه شد.

قیمت برنج هم در بازارهای بین المللی در ماه ژانویه ۲۰۱۷ رشد داشت؛ سیر صعودی قیمت این محصول را می‌توان در اجرای برنامه خرید برنج توسط دولت هند از کشاورزان خود دانست که عملاً موجب شده تا میزان برنج صادراتی این کشور در بازارها کاهش یابد.

شاخص بهای مواد غذایی فائو در واقع شاخصی بر مبنای وزن تجاری برای رصد بازارهای بین المللی به کار گرفته می‌شود و به طور منظم پنج گروه اصلی کالایی شامل حبوبات و غلات، گوشت، محصولات لبنی، روغن‌های گیاهی و شکر را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بر اساس این گزارش شاخص بهای روغن‌های گیاهی فائو نیز در ماه ژانویه با رشد ۱.۸ درصدی مواجه شد که ریشه اصلی آن را می‌توان در کاهش تولید روغن پالم در جنوب شرق آسیا دانست؛ اما قیمت روغن سویا بر خلاف این روند به دلیل عرضه مازاد آن در بازارهای جهانی با افت رو برو بود.

براساس این گزارش، شاخص بهای لبنیات فائو نیز حاکی از عدم تغییر آن در ماه ژانویه در مقایسه با دسامبر سال گذشته میلادی است. شاخص بهای گوشت فائو نیز تقریباً در فاصله یاد شده ثابت باقی ماند، چرا که بالا رفتن قیمت گوشت گاو به دلیل سیاست‌های ترمیم گله‌ها در استرالیا از طریق کاهش قمیمت گوشت گوسفندی و انواع دیگر گوشت در بازارهای جهانی خنثی شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان