بازدید 4945
اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان؛

19 بهمن /7 فوریه

حواشی قانون اصلاحات ارضی دامن صنعت فرش را می گیرد. با تاسیس کبریت سازی در خراسان به دلیل عدم توانایی رقابت با محصول خارجی مخالفت می گردد و یکی از مهم ترین وقایع انقلاب در این روز رخ می دهد؛ دیدار همافران با امام. همچنین امروز زادروز مبدع نظریه اعداد است و همچنین در چنین زنان بریتانیایی حق رای پیدا کردند.
کد خبر: ۶۶۴۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳ 07 February 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، از دیرباز گفته اند که گذشته چراغ راه آینده است؛ و در این میان تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ایست تمام نما از پدیده های اقتصادی که در گذشته رخ داده است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان از دریچه زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نوزدهم بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است. 

مخالفت با تاسیس کبریت سازی در خراسان
1305: روزنامه ی اطلاعات در این روز طی گزارشی اعلام کرد: «چون آقای میرزا محمدخان دانش تقاضای امتیاز کارخانه کبریت سازی در خراسان نموده، از طرف دولت جواب داده شد با مشکلاتی که از حیث رقابت خارجی برای کارخانه کبریت سازی تبریز پیش آمده، صلاح نیست کارخانه کبریت سازی دیگری را در ایران تشویق نمود، مگر موقعی که دولت بتواند به وسیله تعرف گمرکی برای مقابله با رقابت خارجی، امتعه داخلی را حمایت کند.»

تعیین حد نصاب مالکیت در قانون اصلاحات ارضی 
1341: حد نصاب مالکیت در قانون اصلاحات ارضی در نقاط مختلف کشور برای خرده مالکان تعیین شد. بر اساس این آیین نامه حد نصاب مالکیت در گیلان و در شالیزار 30 هکتار و در مازندران 50 هکتار و در نقاط جنوبی بیشتر خواهد بود. در این آیین نامه با وعده تضمین حقوق خرده مالکیت عنوان شده که ترتیبی داده شود که در هیچ دهی، هیچ کس عنوان ارباب یا رعیت نداشته باشد. همچنین به منظور بررسی اثرات این قانون بر صنعت فرش بافی در همین روز جلسه ای با حضور مهندس ارسنجانی مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران و روسای ترویج خانه داری شهرستان ها برگزار شد. در این جلسه عنوان شد که برخی از کارگرانی که در نهایت فلاکت در کارگاه های فرش بافی کار می کردند و اکنون صاحب زمین شده اند، کار خود را رها کرده اند. لذا باید از طریق شیوه های جدید و توزیع دستگاه های جدید فرش بافی و ترویج خانه دارها به این صنعت از تعطیلی کارگاه ها جلوگیری کرد.

تغییر مقررات بهره برداری از معادن
1342: جراید در این روز به نقل از مدیر یکی از موسسات مهم معدنی نوشتند: «مقررات معدنی ایران طوری است که خود مشکل بزرگی برای بهره برداران ایجاد می نماید و فعالیت در این زمینه را تشویق نمی کند و طبق مقررات موجود، حداکثر مدتی که دولت می تواند یک معدن را به اجاره واگذار کند 20سال است در حالی که در بیشتر کشورهای دنیا این مدت بین 50 تا 70 سال است.» برهمین اساس تجدید نظر در مقررات بهره برداری از معادن ایران در وزارت اقتصاد آغاز شده است. 

سرشماری سینماروها 
1347: سرشماری سال 1347 در ایران نشان می دهد که بیش از 300 هزار صندلی سینما وجود داشت و به شکل متوسط روزانه 600 هزار نفر در ایران به سینما می رفتند. از این رقم نزدیک به 180 هزار نفر در تهران و بقیه در شهرستان ها به سینما رفته اند. بعد از تهران، استان های اصفهان و آذربایجان نیز دیگر استان های با سرانه بالای مراجعه به سینما می باشند.

برخی از وقایع مهم و اقتصادی سال 57
1357: انتشار خبر بیعت همافران نیروی هوایی ایران با امام خمینی، یکی از اخباری بود که انقلاب را به تثبیت در ایران، نزدیک و بختیار را از ادامه فعالیت برای ابقای رژیم سلطنتی نا امید کرد. بختیار این واقعه را تکذیب کرد و عکس را مونتاژی دانست اما صحت این رویداد توسط امام تایید شد. دولت بختیار برای حفظ قدرت و ترس از گسترش حاکمیت انقلاب توسط دولت بازرگان، همان شب، به پادگان نیروی هوایی حمله کرد. مردم نیز که از این حادثه مطلع شدند برای حمایت از همافران به سمت پادگان نیروی هوایی در خیابان پیروزی حرکت کردند. اما در حوزه ی اقتصادی خبر ترانزیت مجدد کالاها که از سوی دکتر یدالله سحابی اعلام شد، توسط جراید پوشش داده شد. خبر دیگر این حوزه به اخبار ورشکستگی و نابودی مالی کسبه ی خرد مربوط می شود.

زادروز گادفری هرولد هاردی
1877: گادفری هرولد هاردی، ریاضیدان انگلیسی که به خاطر کارهایش در نظریه ی اعداد و آنالیز ریاضی معروف است در این روز به دنیا آمد. هاردی به طور عام به عنوان دانشمند ممتاز انگلیسی زمان خود در ریاضیات محض شناخته شده است. وی در سال 1947، در حالی که چندین سال قبل یک خودکشی ناموفق را تجربه کرده بود، در کمبریج درگذشت.

دستیابی زنان بریتانیا به حق رای
1918: زنان انگلیسی پس از دهه ها مبارزه در راه دستیابی به حق رای، آن را به دست آوردند. نیوزیلند نخستین کشور مستقلی بود که حق رای زنان را به رسمیت شناخت. در سال 1893، قانون انتخابات به نفع مشارکت سیاسی زنان تغییر یافت و در سال 1893 زنان برای نخستین بار در انتخابات ملی آن کشور شرکت کردند. در سال 1866، دادخواستی به مجلس بریتانیا ارائه شد که در آن زنان بریتانیا نیز تقاضا کرده بودند قانون انتخابات تغییر کند و حق رای کامل زنان را نیز در برگیرد. این دادخواست با اعترضات خشونت بار مخالفانی رو به رو شد که معتقد بودند، حق رای زنان بزرگترین خطرات را برای انگلستان به همراه خواهد آورد. پارلمان بریتانیا، نخست عقیده داشت که دخالت زنان در سیاست، زندگی سیاسی را مبتذل کرده و در عین حال ثبات خانواده را از میان می برد. بنابراین به دادخواست عمل نکرد. در سال 1867، نخستین جامعه ملی حق رای زنان تاسیس شد. اعضای این جامعه که به سافروجت ها معروف شدند، خود را هواخواه حق رای زنان می دانستند. سافروجت ها تا پایان قرن نوزدهم برای دادن حق رای به زنان بیش از چهل دادخواست به پارلمان بریتانیا ارائه دادند که این کار، تا سال 1900 به طول انجامید.

منابع
آرشیو دنیای اقتصاد/  ویکی پدیا

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل