بازدید 19094
ورزشگاه آزادی، خطری بسیار بزرگ‌تر از چند ده پلاسکو +ویدیو

مبادا پلاسکوی بعدی در «پخش زنده» فرو بریزد و چند ده هزار تن را ببلعد!

پس از فرو ریختن ساختمان پلاسکو، بسیاری‌مان با این پرسش مواجهیم که سازه فرسوده بعدی که فروخواهد ریخت، کدام است؟ پرسشی که برایش گزینه های فراوانی ردیف می‌کنیم؛ اما کمتر به مخیله‌مان می رسد که شاید شاهد وقوع فاجعه‌ای بسیار بزرگ تر از پلاسکو، آن هم در «پخش زنده تلویزیونی» باشیم!
کد خبر: ۶۶۴۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳ 08 February 2017
پس از فرو ریختن ساختمان پلاسکو، بسیاری‌مان با این پرسش مواجهیم که سازه فرسوده بعدی که فروخواهد ریخت، کدام است؟ پرسشی که برایش گزینه های فراوانی ردیف می‌کنیم؛ اما کمتر به مخیله‌مان می رسد که شاید شاهد وقوع فاجعه‌ای بسیار بزرگ تر از پلاسکو، آن هم در «پخش زنده تلویزیونی» باشیم!
 
به گزارش «تابناک»، در میان سازه‌های سن و سال دار و فرسوده کشورمان که از چند دهه پیش به خدمت گرفته شده و شمار زیادی از هموطنانمان در آنها تردد می‌کنند، برخی هستند که کمتر به کار گرفته می‌شوند و در نتیجه فرسودگی‌شان کمتر به چشم می‌آید؛ از جمله ورزشگاه بزرگ آزادی تهران.

ورزشگاهی بزرگ و زیبا که برای بسیاری از آسیایی‌ها، به ویژه طرفداران ورزش محبوب فوتبال آشناست، اما کمتر درباره وضعیت وخیم سازه‌اش آگاهی داریم. شاید از این روی که همواره اتفاقاتی که در چمن این مجموعه رخ می‌دهد را شاهدیم و از سکوها، جز فحاشی و اتفاقات ناگوار و گاه نوع تشویق های خاص، چیزی نمی‌بینیم و نشانمان داده نمی‌شود.

این در حالی است که اگر تجربه قرار گرفتن در سکوهای این ورزشگاه را داشته و کمی موشکافانه و دقیق به سازه این ورزشگاه دقت کرده باشید، بی شک به خطراتی که زیر پوست این ورزشگاه پیر جاخوش کرده‌اند، پی برده‌‌اید. آنقدر که هرجا سقفی می‌بینید، شاهد چک چک آب یا رد عبور آن خواهید بود و با توجه به نوع سازه که بتنی ست، حدس خواهید زد عبور آب چه بلایی بر سر میلگردها و بتن مسلح آورده است.

ماجرا زمانی ترسناک می‌شود که می‌بینیم در رقابت‌های بزرگی که در بستر این ورزشگاه صورت می‌گیرد، شمار تماشاگران به چیزی حدود 90 هزار تن می‌رسد. جمعیتی بزرگ که در هیچ سازه ای در کشورمان تردد ندارد و در نتیجه، فروپاشی هیچ ساختمانی به اندازه بروز بحران در استادیوم قدیمی پایتخت ترسناک جلوه نمی‌کند.

برای درک بهتر موضوع کافی است انبوه جمعیتی که در دیدار اخیر پرسپولیس-تراکتورسازی یا استقلال-السد راهی این ورزشگاه شدند را به یاد آورده و برای لحظه‌ای تصور کنیم فرسودگی این بنا منجر به بروز رویداد شومی در بخشی از آن شود. با علم به اینکه این ورزشگاه ورودی و خروجی‌های منطبق با استانداردهای روز دنیا را ندارد و پیشتر حتی در تخلیه تماشاگران فجایعی فراموش ناشدنی را رقم زده است.

بر این اساس آیا دور از انتظار است که فروریختن بخشی از ورزشگاه آزادی به جان باختن جمعیتی بزرگ و رقم خوردن بحرانی بی سابقه منجر شود؟ آیا ترس از وقوع چنین حوادث شومی نیست که جهانیان را بر آن داشته که ورزشگاه های هم سن و سال و حتی جوان ترشان را تخریب و نوسازی کنند؟ آیا این خطر ترس آور تر و محتمل تر از تکرار پلاسکو در ساختمان های فرسوده در دل شهرها نیست؟

آیا به راستی در خصوص ورزشگاه آزادی و خطری که جان چند ده هزار هموطن ورزش دوستمان را تهدید می‌کند، اشکالاتی که برای رها شدن پلاسکو مطرح می‌شد را می‌توان طرح کرد و مسئولیت پلمب آن را به گردن این و آن انداخت یا به وضوح مشخص است که وزارت ورزش و دولتمردان باید برای رفع مشکل به سرعت ورود کرده و اقدامات لازم را صورت دهند؟!

این فیلم که به تازگی از وضعیت یکی از سکوهای این ورزشگاه گرفته شده را تماشا کنید، بلکه دریابید علت سکوت کرکننده مسئولان در مقابل امثال پرسش هایی یاد شده چیست؟
 
تعداد بازدید : 148
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۳
لبته که میبایست در نگهداری تمامی اماکن خصوصا عمومی با قدمت بالا توجه و هزینه مداوم نمود. لیکن بحث مقاوم سازی و یا ایمن سازی استادیوم ازادی بیش از واقعیت از منافع بسیار بزرگی برای پیشنهاد دهندگان و پیگیری کنندگان و شانتاژ کنندگان سرمنشا میگیرد
من توی دو جا وقتی حضور داشتم ترسیدم و اونجاهارو ترک کردم به دلیل لرزش زیاد سازه .
یکی همین پلاسکو که عید سال 95 برای خرید رفته بودم مجبور شدم برم طبقات بالا که عملا ساختمون میلرزید و میگفتن به خاطر رد شدن مترو هست!!!
دومیش استادیوم آزادی بود که موقع تشویق عملا تمام سکوها میلرزید و با اون وضع که من دیدم خیلی حال داده تا الان سالم مونده
به جز اینا که اولیش خراب شد و دومی هم جای عمومی هست و باید درست بررسی بشه. بهتره به خیابان وحدت اسلامی سری بزنید تمام مغازه ها در زیر ساختمانهای با قدمت بالای پنجاه سال احداث شدن و هر آن احتمال ریزش آوار بر سر کسبه و مردم و رهگذران وجود داره
هر ساختمونی اگه آتش سوزیش کنترل نشه ممکنه بریزه پایین حتی ساختمانهایی که با آیین نامه های فعلی ساخته میشن برای پیشگیری از حوادث شبیه پلاسکو باید بشه آتش رو مهار کرد که بهتره تو دقیقه های اول با امکانات خود ساختمان و توسط اهالی ساختمان انجام بشه امکاناتی که شاید هزینه اش قابل قیاس با هزینه تخریب همچین ساختمانهایی باشه .
لطفا از یه متخضض بپرسید. این سازه کاملا ایمن هست و این فیلم از نظر تخصصی هیچ مشکلی رو نشون نمی ده
مسئولین فقط بلدن روبان قرمز افتتاح کارخونه و صنایع نیمه تعطیل رو به ورشکستگی را قیچی کنن
لطفا مزاحمشون نشوید
تو فکرم اگر اتفاقی بیافته بعدش رییس ستاد بحران چی میگه :

همه خوشحال بودن که بازی با هیجان مضاعف تموم شد
تنها چیزی که مسئولین اصلا بهش حتی فکر هم نمیکنن

دیدید که چه زود پلاسکو فراموش شد !!!
تونستین بعد 40 سال یک ورزشگاه بسازین ؟؟؟
ببخشید منظور شما گوش مسئولین کدام کشور است کشور ما که پراست از مسئولان کاربلد ودانا که از صدقه سرآنها
باغ ما پرازگل وبلبل وآباد و........
مطمئنا این سازه به دلایل علمی نمی تواند حداکثر بالاتر ازدوسال دیگر پابرجا باشد.
پروژه بعد از ورزشگاه آزادی نماد میدان آزادی است. اینها همه نقشه است. متاسفم
AFC اومده دیده و تایید کرده شما چی می گی این وسط؟
بهتر است سريعا رسيدگى شود
اقایان مسئول ما که صدامون به جایی نمیرسه
تابناک که داره اطلاع رسانی میکنه بررسی کنید که این حادثه وحشتناکی میشه
به خاطر پیمانکارها که بالاخره بعله یه فکری بکنید براش
ببخشید در گزارش قبلی فرموده بودید که باید چشم انتظار آزمایش موشک بعدی باشیم!!!
پوسته دادن سطح بتن و نشت آب خطری برای هسته بتن نداره
حتی ترک خوردگی هم در سطح خطر جدی محسوب نمیشه
برای سنجش تراکم هسته باید از پرتو نگار استفاده کرد و اگر نیاز به بازسازی بود ترمیم صورت بگیره
یکی دو دانشگاه تراز اول را مسئول رسیدگی به ورزشگاه کنید و تا جواب
را و گزارش را به شکل علنی ارائه نداده اند در ورزشگاه را ببندید.
تهران سازه بزرگ بعدی
اینکه از سقف آب میچکه و سازه بتنی هستش و حتما تخریب میشه رو با کدوم روش علمی درآوردید ؟؟؟؟
اگر استدلالتون درست بود که هرچی سد بتنی و سازه های آبی خاکی باید تخریب بشن !!! بسیار مقاله بدون ارزش علمی بود، اینکه باید ورزشگاه جدید و مدرن ساخته بشه شکی نیست ولی این تیتر خیلی عوام فریبانه بود برای مقالتون ...
نویسنده عزیز پلاسکو به خاطر فرسودگی نریخت !!!
ورزشگاه تختی به مراتب خطرناکتر است....این ورزشگاه بخاطر مشکلات عدیده هیچوقت افتتاح رسمی نشد.
ورزشگاه آزادی دیگه عمر خودش رو کرده هی وصله پینه بهش نزننید دیگه وقتشه ورزشگاه رو تخریب و یه ورزشگاه جدید و مدرن و مسقف در حد و اندازه ایران بسازید که آبروی ایران رو حفظ بشه
به خدا من خودم یه طرح رو دیدم که چهار بار افتتاحش کردن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل