بازدید 20413
منتقدان غیرمنصف متنبه می‌شوند؟

اظهارات «ترامپ» و حل شدن یک نزاع داخلی در ایران!

قطعا اگر برخی عدم مخالفت رهبری را با انتقادهای سازنده و منصفانه ملاک انتقاداتشان قرار می دادند، شاید امروز نیازی به عذرخواهی از دیگری نبود و با یکپارچگی بیشتری پاسخ دشمن را می دادیم. شاید تنها موهبت «ترامپ» و روی کار آمدن جمهوری خواهان همین باشد که منجر به یکپارچگی تصمیم گیری ها و اظهارنظرها در مسأله سیاست خارجی خواهند شد.
کد خبر: ۶۶۳۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲ 05 February 2017
رهبر معظم انقلاب دست کم در سه سخنرانی مختلف ضمن بیان نظراتشان درباره مذاکرات هسته ای و احتمال بدعهدی آمریکا با به کار برد الفاظی مانند، «به مذاکرات خوش‌بین نیستم»، به حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای پرداخته اند و آنها را افرادی «امین، دلسوز کشور، غیور، شجاع، متدین، فرزندان انقلاب، مأموران جمهوری اسلامی و ...» خوانده اند؛ اما برخی افراد به دنبال تأمین منافع حزبی و سیاسی شان بارها و بارها بر خلاف آنچه مورد تأکید رهبر انقلاب درباره تیم مذاکره کننده قرار گرفته، سخن گفته و تیم مذاکره کننده را خطاب قرار داده اند.

به گزارش «تابناک»؛ به دنبال آن رهبر انقلاب در دیداری با مسئولان و کارگزاران نظام که 21 اسفند ۱۳۹۳برگزار شد، نکاتی را درباره اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای و منتقدان آن‌ها بیان کردند و اظهار داشتند: «تیمی که رئیس جمهور برای مذاکرات تعیین کردند افراد خوب، امین و دلسوزی‌اند که دارند برای صلاح کشور تلاش می‌کنند. البته من نگرانم چون طرف مقابل اهل حیله‌گری، خدعه و خنجر از پشت زدن است‌.»

ایشان همچنین در دوم تیرماه 1394 هیأت مذاکره‌کننده هسته ای را هیأتى امین، غیور، شجاع و متدیّن خواندند و یادآور شدند: بنده هیأت مذاکره‌کننده را - همین دوستانى که این مدّت این زحمات را بر دوش گرفته‌اند - هم امین می‌دانم، هم غیور می‌دانم، هم شجاع می‌دانم، هم متدیّن می‌دانم؛ این را همه بدانند. اکثر حضّارى که اینجا تشریف دارید، از محتواى مذاکرات خبر ندارید؛ اگر شما هم از محتواى مذاکرات و جزئیّات مذاکرات و آنچه در مجالس می‌گذرد مطّلع بودید، به بخشى از آنچه بنده گفتم، حتماً اذعان میک ردید. من البتّه علاوه بر اینها، بعضى از این دوستان را از نزدیک مى‌شناسم، بعضى را از دور با سوابقشان مى‌شناسم؛ اینها مردمانى هستند متدیّن و امین؛ اینها امین اند؛ قصدشان این است که کار کشور را پیش ببرند، گره را باز کنند و دارند تلاش می‌کنند براى این کار. انصافاً غیرت ملّى هم دارند، شجاعت هم دارند، در مقابل یک تعداد کثیرى از کسانى قرار می‌گیرند - که حالا نمی‌خواهم تعبیرِ متناسب واقعى را بکنم، چون گاهى تعبیرهایى هست که واقعاً شایسته‌ى آن تعبیرند امّا خب، مناسب نیست که ما به زبان بیاوریم - و انصافاً در مقابل آنها با شجاعت کامل، با دقّت کامل مواضع خودشان را بیان می‌کنند، دنبال می کنند و تعقیب می‌کنند.»

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین بر لزوم توجّه به خطرات و دشوارى‌هاى مذاکرات در انتقاد از مذاکرات تأکید کرده و افزودند: «در مورد منتقدین محترم است. بنده با انتقاد مخالف نیستم، عیبى ندارد، انتقاد لازم است و کمک‌کننده است، منتها این را همه توجّه داشته باشند که انتقاد کردن آسان‌تر از عمل‌ کردن است. عیب‌هاى طرف مقابل را در آن عرصه‌اى که قرار دارد، ما راحت مى‌بینیم، در حالى‌ که خطرات او، دشوارى‌هاى او، نگرانى‌هاى او، مشکلات او را انسان نمى‌بیند. مثل این است که شما کنار یک استخرى ایستاده‌اید، دارید تماشا می‌کنید؛ یک ‌نفر هم رفته است روى ارتفاع، از ده‌مترى می‌خواهد شیرجه بزند. خب، شیرجه می‌زند، شما که اینجا کنار استخر ایستاده‌اید، می‌گویید هان! این پایش خم شد، زانویش خم شد؛ این یک اشکال. بله، این اشکال است، امّا شما زحمت بکشید از این دایو بروید بالا، سرِ آن ده‌مترى به آب یک نگاهى بکنید، آن‌وقت قضاوت بکنید!».

ایشان تصریح کردند: «انتقادکردن آسان است. [البتّه‌] این حرف من مانع از انتقاد نشود؛ انتقاد بکنید لکن توجّه داشته باشید که انتقادها با لحاظِ این معنا باشد که آن طرف مقابل بعضى از عیوبى را که ما در انتقادمان ذکر می‌کنیم ممکن است می‌دانند، [امّا] خب به این نتیجه رسیده‌اند یا ضرورت ها آنها را به اینجا کشانده یا به هر دلیل دیگرى. البتّه بنده نمی‌خواهم بگویم اینها معصومند؛ نه، معصوم نیستند؛ ممکن است انسان یک‌جاهایى در تشخیص، در عمل خطا هم بکند، امّا مهم این است که به امانت اینها و به دیانت اینها و به غیرت اینها و به شجاعت اینها ما اعتقاد داریم.»

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی دیگری در 12 آبان ماه 1392ضمن حمایت از مجموعه مسئولان و مذاکره کنندگان با پنج به علاوه یک، تأکید کردند: «اینها فرزندان انقلاب و مأموران جمهوری اسلامی هستند که با تلاش فراوان در حال انجام دادن مأموریت سخت خود می باشند و (هیچ کس نباید آنها را تضعیف کند، مورد توهین قرار دهد یا سازشکار بداند)».

با وجود بیانات روشنگرانه رهبر انقلاب درباره جریان مذاکرات هسته ای و همچنین برداشتی که ایشان از این روند داشته و اعتقادی که درباره مذاکره کنندگان هسته ای داشته و دارند، باز هم عده ای که منتقد جریان مذاکرات هسته ای بودند، در رسانه ها و سخنانشان، بارها و بارها انتقادات بسیار تندی به اقدامات تیم هسته ای در جریان مذاکرات با 1+5 و قرارداد حاصل از آن یعنی «برجام» داشتند.

هرچند بسیاری از سخنان این افراد بارها از سوی اعضای تیم مذاکره کننده پاسخ داده شد، انتقادها چنان بود که شاید هیچ ابایی از انتساب برخی القاب به افرادی که پیشتر رهبر انقلاب آنها را با سخنان شان مورد تأیید و تفقد قرار داده بودند، نداشتند؛ رویکردی که نه تنها پاسخ مستدل، منطقی و فنی نبود، بلکه بیشتر برای دنبال کردن مطامع و منافع سیاسی و حزبی از سوی بیشتر منتقدان دنبال می شد.

این‌گونه موضع گیری ها تا جایی از سوی برخی افراد علیه تیم مذاکره کننده اتخاذ شد که وزیر اطلاعات در همایش روز بزرگداشت شهدا که در مجتمع امام خامنه ای گلزار شهدای قم برگزار شد، خواستار حمایت جریان‌های سیاسی و ملت ایران از مسئولان مذاکره کننده شد و گفت: انصاف نیست به جهت جابجایی چند نفر و عوض شدن جریان سیاسی، مذاکره کنندگان را خائن به ملت، بزدل و ترسو بنمایم. مـتأسفانه برخی، مسؤولان مذاکره کننده را خائن می‌نامند که این امر سبب می شود که آن‌ها پشتوانه و دلگرمی در مذاکرات نداشته باشند و نتوانند از حقوق ملت ایران دفاع کنند.

با وجود این، مذاکرات هسته ای با تمام فراز و نشیبش به ثمر نشست و حاصلی با نام «برجام» به ارمغان آورد؛ موضوعی که تکلیف بسیاری از فرآیندها را مشخص کرد و بخشی از قطعنامه های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران را در شورای امنیت سازمان ملل ملغی کرد. از طرفی برنامه هسته ای ایران به رسمیت شناخته و تکلیف با طرف های مقابل تا حدود زیادی روشن شد.

با اینکه در برخی موارد ـ که بیشتر شامل موضوعات اقتصادی می شود و همانطور که رهبر معظم انقلاب پیش بینی کرده بودند ـ شاهد برخی بدعهدی ها از سوی آمریکایی ها بودیم، اما جمهوری اسلامی ایران به دنیا نشان داد طبق فتوای رهبری انقلاب، همه مراحل صنعت هسته ای را برای استفاده و مصارف صلح آمیز می خواهد و تبلیغات طرف های غربی به ویژه آمریکایی ها در این بین پوچ و توخالی است.

با وجود این، گویا برجام آنقدر هم که منتقدان داخلی آن می گویند، برای آمریکایی ها خوشایند و مورد پسند نبوده است، چون «دونالد ترامپ» رئیس جمهور جدید آمریکا به دنبال آزمایش موشکی بالستیک اخیر ایران در یک پیام توئیتری مدعی شده است: «ایران با آتش بازی می‌کند. آنها قدر مهربانی اوباما را ندانستند.( به نظر می رسد مهربانی اوباما به تعبیر ترامپ انجام مذاکرات هسته ای و تلاش برای تعامل با ایران در برخی موضوعات منطقه ای است) من آن طور نیستم». ترامپ پیش از رسیدن به ریاست جمهوری هم عنوان کرده بود، «برجام را پاره خواهد کرد»؛ موضوعی که البته پس از رسیدن او به ریاست جمهوری آمریکا تعدیل شد و او از این موضعش صرف نظر کرده است. مسأله ای که با واکنش سریع «محمد جواد ظریف» مواجه شد و در پاسخ به ادعاهای ترامپ، در توئیتی نوشت: «ایران نه از تهدیدات متأثر می‌شود و نه امنیت را از شهروندانمان می‌گیریم. ما هرگز جنگی را آغاز نمی‌کنیم اما می‌توانیم به ابزارهای دفاعی خود تکیه کنیم».

آزادی حدود 100 میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران پس از اجرای برجام که یک مقام آمریکایی 27 دی ماه سال گذشته از دسترسی ایران به بیش از 50 میلیارد دلار آن خبر داده بود، موضوع دیگری است که به تازگی یک مقام ارشد دولت ترامپ آن را مورد انتقاد شدید قرار داده و آن را به مهربانی دولت قبلی آمریکایی با ایران در ماجرای برجام ربط داده است.

با وجود این و به واسطه موضع گیری های اخیر آمریکایی ها به ویژه رئیس جمهور جدید این کشور در ارتباط با ایران و برجام و همچنین پاسخ های قاطع وزیر امور خارجه و مسئولان دست اندرکار مذاکرات هسته ای کشورمان باید از منتقدان غیرمنصف تیم مذاکره کننده هسته ای پرسید که حال موضعتان چیست؟ آیا باز هم می خواهید سخنان گذشته تان را در ارتباط با انتقادهای غیرمنصفانه و به کار بردن الفاظ نادرست تکرار کنید یا اینکه شاید موضع گیری های اخیر آمریکایی ها شما را تا حدی متنبه کرده است؟

قطعا اگر برخی از این افراد سخنان رهبر معظم انقلاب را مد نظر قرار داده که تیم هسته ای را «امین، دلسوز کشور، غیور، شجاع، متدین، فرزندان انقلاب، ماموران جمهوری اسلامی و ...» خوانده بودند و البته عدم مخالفت ایشان را با انتقادهای سازنده و منصفانه ملاک انتقادات شان قرار می دادند، شاید امروز نیازی به عذرخواهی از دیگری نبود و با یکپارچگی بیشتری پاسخ دشمن را می دادیم. شاید تنها موهبت «ترامپ» و روی کار آمدن جمهوری خواهان همین مسأله باشد که منجر به یکپارچگی تصمیم گیری ها و اظهارنظرها در مسأله سیاست خارجی خواهند شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۵
دورود بر امیرکبیرزمان جناب اقای دکتر ظریف. خدا پشت وپناهتان. امید همه جوانان این مملکت اول به خدا وبعد به فرهیختگانی چون شماست که کشور را از دست جاهلان و خناسان نجات دهید.
یکی از منتقدین دلسوز و مطلع دکتر سعید جلیلی بود. با بصیرت مثال زدنی نکات و انتقادات راجع به برجام را چندین بار ذکر کردند. ولی این دولت اصلا گوش نکرد. تا اینکه امام خامنه ای وارد عمل شد و تبصره هایی به برجام اضافه کردند. جالب اینجاست که الان دولت و تابناک طلبکار شده. چرا به یک حرف آقا به صورت اشتباهی استناد می کنید و هیچ وقت حاضر نشدید انتقادات را بپذیرید و در کل با هوچی گری و شانتاژ و .... انتقادات را در حد دعوای سیاسی و کاسب تحریم و دلواپس قلمداد کردید.
کاملا درست فرمودند ما باید چقدر هزینه و زمان صرف میکردیم تا حقانیت و مظلومیت ایران را در سالهای طولانی به جهانیان ثابت کنیم در حالیکه این اقدام دشمنان ما را متحدتر کرده و طرفداران ایران را زیاد کرده و در نهایت به نفع ماست خداوند شیطنت دشمنان را به خودشان برمیگرداند و همانطور که بررگان دین فرمودند که چه مصائب و سختی هایی هست که به نفع شماست و شما نمیدانید و خداوند به ذات تمام موجودات و حرکت هر ذره در کهکشان های عظیم که در حافظه قدرتمندترین کامپیوترهای جهان نمی گنجد اشراف کامل دارد خدابا از درگاه پرمهرت سلامتی و سعادت همه ایرانیان عزیز را عاجزانه تمنا می کنیم.
اينها هم عقيده نتانياهو و ترامپ و شاه عربستان هستند
«ایران نه از تهدیدات متاثر می‌شود و نه امنیت را از شهروندانمان می‌گیریم. ما هرگز جنگی را آغاز نمی‌کنیم اما می‌توانیم به ابزارهای دفاعی خود تکیه کنیم»

اشتباه ترجمه کردی وزیر امور خارجه دقیقا نوشته که ما امنیت رو از ملت و شهروندامون میگیریم.

درستش کن تابناک.
توجه دارید که پنس و ترامپ در مورد برجام چه گفته اند ؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
مشکل تابناک اینه که خیال می کنه همه ایرانیان آدم عاقلی هستند و حرف ها را می فهمن و به همین خاطر تیتر مطلب میشه
ا«ظهارات «ترامپ» و حل شدن یک نزاع داخلی در ایران»
حرف زور، زوره. دهه شصتی ها که اصلا اهمیتی ندارن تو این کشور. دهه هفتادی ها و هشتادی ها که نسل جوان و آینده این مملکتن هم هیچی براشون مهم نیست (جز خوشی نقد و در زمان حال).
نافرجامي برجام باعث حل مشكلات داخلي مي شود !! برجام بين ايران و شش كشور ديگر - در حقيقت بين آمريكاو ايران - تنظيم شده . آيا شما متن برجام را به زبان فارسي ديده ايد ؟ تا قضاوت كنيد چه اشكالاتي در متن توافقنامه هست ؟ بوي انتخابات مي آيد !!!!
برای نویسنده متاسفم...
حالا که دارند دائم تحریم های جدید میکنند و عملا برجام را زیر سوال میبرند
نمونه اش تحریم دارو
مدتی بود تابی که فکر میکردم تمام قد وارد مبارزات انتخابی شدی و از مقالات بی طرفانه ات تا 7-8 ماه خبری نخواهد بود! اما با این مقاله نشون دادی میشه امید داشت. جناب دکتر ظریف و تیم همراهشون از بهترین های ایران تو مذاکرات هستند، خداوند ایشان را برای ایران حفظ کند.
شاید همه حرفاتم درست باشه ولی آدمهای چاپلوس بوی تعفن میدهند...
چه عجب تابناک؟!!!
شما توضیح دهید اگر مذاکره نمی کردند چی بدست می آوردیم که الان بدست نیاوردیم
اگه آمريكا برجام رو پاره كنه كيهان تيتر ميزنه كه ما كه از اول گفته بوديم با اينا نميشه مذاكره كرد
اگر آمريكا توافق رو اجرا كنه كيهان تيتر ميزنه ببينيد چقدر توافق واسه آمريكا امتياز داشته كه همه تو آمريكا خوشحالن و دارن اجراش ميكنن
پس صلاح مملكت خويش خسروان دانند و نه كيهان
سایت تابناک اگر رهبری از مسئولان مذاکره کننده حمایت کردند به خاطر فضای سیاسی نا آرام مملکت بود که اصلاح طلبان و دولت یازدهم آن را بوجود آوردند و هر لحظه احتمال رویارویی طرفداران برجام و مخالفین آن وجود داشت و مملکت با بحران و فتنه بزرگی روبه رو بود و رهبری برای آرام کردن فضا مجبور به حمایت از مذاکره کنندگان شد والا رهبری جزو مخالفین برجام بود و همان طور که فرمودید ایشان فرمودند خوشبین نیستم. ایشان میدانستند که هدف از برجام رابطه با امریکا است و برای همین رابطه با کشورهای دیگر به جز امریکا را قبول کردند و تیر دولت یازدهم و اصلاح طلبان به سنگ خورد پس لطفا در تحلیلهایتان منطقی و واقع گرا باشید متشکرم.خواهشمند هستم برای تفهیم افکار عمومی این نظر را درج نمابید تا حق مطلب ادا شود.
طولانی بود ولی خوب بود.
امیدواریم فهمیده باشند که مثل ترامپ هرگز نخواهند پذیرفت@
با سلام بی انصافی نیست که بگویم تعدادی از اقایان برخلاف ادعا که خود را فدایی رهبر ئ نظام میدانند در حد شعار این ادعا را مطرح میکنند و بنظرم ثابت هم شده ولیکن باز هم مدعی هستند اگر اینها ادعاشان درست هست چرا به فرمایشات رهبری که شما در این تحلیل مستند اوردید توجه نداشته و ندارند ؟فقط رهبری نگفت اقای فلان لطفا بس است
عالی بود
آمريكا هميشه اين بوده - فقط ظاهر عوض ميشده
" وزير خارجه خوش اخلاق "
عالی بود. جانم فدای رهبر
گل گفتی. به بهونه خیانت و بدعهدی امریکا ( تازه اونم دولت جدیدش) دارن تیم هسته ای رو میکوبن! خب چه ربطی به اینها داره؟! اینها مردمان انقلابی که به اذن رهبری رفتن مذاکره کردن. حالا طرف بدعهدی کنه باید ظریف و روحانی جواب بدن؟!!!
مقام معظم رهبري از ابتدا در مورد بدبيني نسبت به آمريكا و غير قابل اعتماد بودن آنهاو به عدم لغو همه تحريمها اشاره ميكردند
این موضوع در مورد همه منتقد ها صدق نمی کنه، عده ای از منتقدان به شیوه مذاکره و عجله در برابر دشمن حیله گری مثل آمریکا وجود داره انتقاد داشتند.
اگر در مذاکرات بند های دو پهلو و مبهم برجام به طور دقیق تعیین می شد امکان دبه درآوردن طرف آمریکایی وجود نداشت.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل