بازدید 5113

معدوم‌سازی 6 میلیون مرغ به خاطر آنفولانزا

کد خبر: ۶۶۳۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹ 05 February 2017
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: طی سه ماه اخیر به دلیل مشاهده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در 15 استان کشور تاکنون 6 میلیون قطعه پرنده معدوم شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس‌ مهدی خلج صبح امروز در نشست خبری به دستاوردها و فعالیت‌های این سازمان طی سال 95 اشاره کرد و گفت: 18 پروژه شامل پروژه‌های اشتغال،‌ کشتارگاه‌های دام و طیور، بسته‌بندی،‌ داروخانه در حوزه دامپزشکی با اعتباری بالغ بر 450 میلیارد ریال اجرا شده است.

وی از راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیک سازمان دامپزشکی در حوزه‌های مختلف برای تسهیل در امور و کاهش حضور فیزیکی افراد اشاره کرد و گفت: یازده سامانه الکترونیک مختلف برای اعمال دقیق‌تر ضوابط قرنطینه‌ای و امور دام و همچنین سامانه ردیابی تخم‌مرغ،‌ سامانه ردیابی اسب و سامانه ردیابی کامیون‌های حامل فرآورده‌های بهداشتی وارد مدار فعالیت شده است.

وی درمورد تاثیر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بر میزان تولید و صادرات گفت: از آبان ماه امسال علی‌رغم آنکه طی سال جاری پایش‌های مختلفی را برای رصد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام داده‌ایم، با ورود پرندگان مهاجر به کشور این آنفلوآنزا در کشور مشاهده شد که شروع آن از یک مرکز پرورش مرغ تخم‌گذار در استان تهران بود.

وی اضافه کرد: در کشور ما 9 مرکز زیست‌گاه پرندگان مهاجر اعم از تالاب‌ها و مخازن نگهداری آب برای امر زراعت وجود دارد و طی سه ماه اخیر 14 تا 15 استان موردی از بیماری آنفلوانزا گزارش کرده‌اند، اما حدود 8 استان بالغ بر یک ماه است که موردی از بیماری نداشته‌اند.

*معدوم سازی 6 میلیون قطعه مرغ به دلیل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی 6 میلیون قطعه پرنده طی این مدت برای پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان معدوم شده‌اند که البته این رقم در مقابل یک میلیارد و 400 میلیون جوجه‌ریزی در کشور عدد بزرگی نیست.

وی با بیان اینکه در استان تهران به دلیل تراکم واحدهای پرورش سعی کرده‌ایم تا پیرامون کانون‌های آلوده را هم تخلیه کنیم خاطرنشان کرد: استان‌هایی مانند گلستان، آذربایجان شرقی و البرز 44 روز است که هیچ بیماری مشاهده نشده و در استان‌های لرستان و قزوین 33 روز هیچ موردی دیده نشده است.

*صادرات 79 هزار تن آبزی و 68 هزار تن مرغ و تخم‌مرغ

خلج به مجوزهای صادره برای صادرات فرآورده‌های دامی اشاره کرد و گفت: در 10 ماهه اخیر 17 هزار و 153 مجوز بهداشتی و صادرات برای 69 کالا صادر شده است که در همین راستا 25 هزار و 400 تن گوشت مرغ، 43 هزار تن تخم‌مرغ و 79 هزار تن فرآورده‌های شیلاتی صادر شده است که از این رقم 14 هزار تن میگو بوده است.

رئیس سازمان دامپزشکی همچنین به نظارت و بازرسی‌های این سازمان اشاره کرد و گفت: در 10 ماهه امسال 2 میلیون و 307 هزار مورد بازدید داشتیم و نظارت‌های ما 39 درصد در عملکرد افزایش داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح پایش شیر در کشور اشاره کرد و گفت: 926 نمونه شیر را گرفته و 32 مخاطره در آن را پایش کردیم که درمورد باقی مانده آنتی‌بیوتیک مجاز و غیرمجاز مشکلی در آن مشاهده نشد. در مورد موارد ضد التهاب مانند دگزامتازون عدم انطباقی وجود نداشت و همچنین فلزات سنگینی مانند سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیم نیز عدم انطباقی وجود نداشت و تنها در 4.5  درصد موارد عدم انطباق آن هم در زمینه باقیمانده سموم کشاورزی دیده شده است.

*معدوم‌سازی مزارع پرورش ماهی به دلیل استفاده از مالاشیت‌گرین

خلج درمورد طرح پایش ماهی قزال‌آلا هم به نمونه‌گیری از 903 مرکز پرورش این نوع ماهی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: 24 مورد آلاینده را در کشور مورد آزمایش قرار داده‌ایم که در مورد انواع داروها، سموم و فلزات سنگین نتیجه آزمایش منفی بوده است.

وی به مزارع پرورش ماهی که برای از بین بردن قارچ و انگل‌ها در محیط خارجی پرورش ماهی از مالاشیت‌گرین استفاده می‌کنند هشدار داد و گفت: این ماده رنگی غیرمجاز است و سازمان دامپزشکی ماده جایگزین آن را معرفی کرده است و هر مزرعه‌ای که از این ماده استفاده کند معدوم خواهد شد.

به گفته خلج در همین زمینه 16 مزرعه پرورش ماهی قزل‌آلا در یک استان به دلیل استفاده از مالاشیت گرین امسال معدوم شده‌اند.

وی در آمار کلی به این نکته اشاره کرد که امسال 65 میلیون و 130 هزار راس دام سبک تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.

رئیس سازمان دامپزشکی درمورد شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک (گوسفند و بز) نیز گفت: در سال 94 مواردی در مناطق حفاظت شده که از این حیوانات نگهداری می‌شد، دیده شده و حیوانات تلف شده‌اند و با وجود کمبود اعتبار واکسن طاعون را از منابع داخلی و خارجی تامین کردیم و امسال طی 10 ماه 23 میلیون و 600 هزار مورد از این واکسن تزریق شده است و قرار است تا سال 2030 ویروس این بیماری در کل دنیا حذف شود.

وی درمورد واکسیناسیون تب برفکی برای پیشگیری از این بیماری در میان دام‌های سبک نیز گفت: در سال 95 ، 6 میلیون و 800 هزار دوز واکسن تب برفکی تزریق شده و قرار بود تا ردیف اعتباری صد میلیارد تومانی برای همین مسئله در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب برسد که متاسفانه محقق نشد و ما برای تامین مالی با فشار مواجه هستیم.

وی درمورد بیماری VHS (سپتمی سمی خونریزی دهنده) در مزارع پرورش ماهی نیز گفت: اوج این بیماری در سال 92 با 323 کانون بیماری بود که با کارهای پیشگیرانه این رقم در سال 93 به 106 کانون و در سال 94 به 65 کانون کاهش یافت و امسال نیز با تدابیر اندیشیده شده تعداد کانون‌های این بیماری به 62 مورد رسیده است.

خلج درمورد بیماری لک سفید میگو نیز گفت: در حال حاضر 7 هزار و 600 هکتار مزرعه تحت پوشش پرورش میگو قرار دارد و برای پیشگیری از بیماری لکه سفید 13 زهرا و 421 مورد آزمایش برای بیماری‌های ویروسی انجام داده‌ایم که درنهایت از 202 مزرعه آلوده در سال 94 اکنون تنها 36 مورد مزرعه آلوده به لکه سفید مشاهده شده است.

وی تاکید کرد: مادامی که استخرهای پرورش‌مان را بازسازی نکنیم و ضریب مکانیزاسیون را در پرورش ماهی و میگو  افزایش ندهیم، نمی‌توانیم به جایی برسیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها