بازدید 4110

مردم بلوچستان دوباره در محاصره سیلاب قرار گرفتند

کد خبر: ۶۶۳۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳ 03 February 2017
بارش سنگین باران در شهرستان‌های جنوب سیستان و بلوچستان سبب طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب و سیلاب و بسته شدن بسیاری از محورهای مواصلاتی شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، بارش سنگین باران در شهرستان‌های جنوب سیستان و بلوچستان سبب طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب و سیلاب و بسته شدن بسیاری از محورهای مواصلاتی شده است.

این دومین سامانه بارشی سنگین است که از ابتدای بهمن‌ماه تاکنون در منطقه بلوچستان فعالیت داشته و سبب آبگرفتگی معابر و منازل مردم این منطقه شده است.

هواشناسی سیستان و بلوچستان 3 روز پیش اخطاریه‌ای جوی صادر کرد و نسبت به شرایط حاد جوی روزهای آینده هشدار داد؛ هشداری از جنس سرمای شدید هوا، وزش بادهای شدید و بارش‌های سنگین در برخی نقاط استان.

در بخشی از اخطاریه جوی هواشناسی آمده بود: عصر پنجشنبه رگبار باران و گاهی رعد و برق در شهرهای شمالی، زاهدان، نواحی مرکزی، شمال غرب و مرز غربی استان متوسط تا نسبتاً سنگین بوده و پیش‌بینی می‌شود در روز جمعه شدت بارش‌ها در نواحی مرکزی استان(زاهدان، خاش، ایرانشهر و توابع آنها) و با شدت کمتر در نواحی جنوبی‌تر باشد که منجر به آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب در این مناطق خواهد شد.

حالا پیش‌بینی هواشناسی به تحقق پیوسته و بار دیگر مردم بسیاری از محله‌های شهرستان‌های جنوب سیستان و بلوچستان در محاصره سیلاب هستند.

امدادرسانی به موقع گروه‌های جهادی و نیروهای بسیج و سپاه

در این میان اما واکنش به‌موقع و سریع نیروهای گروه‌های جهادی بسیج سازندگی و نیروهای بسیج و سپاه قابل توجه است که از صبح امروز بلافاصله در پی آبگرفتگی معابر وارد عمل شده و امدادرسانی به مردم را آغاز کرده‌اند. این امدادرسانی به ویژه در شهرستان دلگان نمود زیادی داشته است.

به گزارش خبرنگار تسنیم از دلگان، مردم سیل‌زده شهرستان دلگان که خانه‌های آن‌ها در پی وقوع سیل در چند روز گذشته تخریب شده و در حال حاضر در چادر اسکان موقت دارند؛ با توجه به وقوع بارش مجدد باران در شرایط نامناسبی قرار گرفته‌اند.

البته 3 روز پیش در پی صدور اخطاریه جوی هواشناسی خبرنگاران تسنیم از مسئولان سیستان و بلوچستان پیگیر شرایط سیل‌زدگان مستقر در چادر شدند تا مشخص شود شرایط چادرنشینان در صورت وقوع سیل مجدد چگونه است که با این پاسخ استاندار سیستان و بلوچستان مواجه شدند: "مردم در چادر نیستند شما زیاد جدی نگیرید". در بخشی دیگر از سخنان علی‌اوسط هاشمی خطاب به رسانه‌ها اظهار داشت: "نباید یک روزه انتظار معجزه داشت و رسانه‌ها هم نباید برای مردم کاسه داغ‌تر از آش بشوند".

حالا اما شرایط نشان می‌دهد پیگیری‌های رسانه‌ای درست و به‌موقع بوده و اگر مسئولان سیستان و بلوچستان هم به اندازه رسانه‌ها نگران شرایط مردم و به ویژه سیل‌زدگان مستقر در چادر بودند؛ شرایط مردم جنوب استان بهتر از این بود.

رسول راشکی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: امدادگران جمعیت هلال احمر در حال حاضر وارد عمل شده‌اند و در مناطقی که درگیر بارندگی شدید و آبگرفتگی و سیلاب هستند، امدادرسانی می‌کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان افزود: در حال حاضر نیروهای ما در شهرستان‌های خاش، دلگان، فنوج و شهر زرآباد شهرستان کنارک مشغول امدادرسانی هستند.

وی با بیان اینکه صبح امروز چند خودروی گرفتار در سیلاب در شهرستان دلگان توسط امدادگران هلال احمر رهاسازی شده‌اند، گفت: در حال حاضر مشغول رصد نحوه امدادرسانی به مردم هستم و اطلاعات بیشتر متعاقباً اعلام می‌شود.

راشکی در مورد سیل‌زدگان چادرنشین در پی سیل قبلی، گفت: شرایط این افراد را باید از ستاد مدیریت بحران جویا شد چرا که آن بخش کار که مربوط به هلال احمر بوده به طور کامل انجام شده است.

شادمانی مردم سیستان در پی بارندگی

گزارش خبرنگار تسنیم از فنوج هم از طغیان رودخانه "مسکوتان" و بسته شدن بخشی از محورهای مواصلاتی این شهرستان حکایت دارد. بخش زیادی از محورهای شهرستان دلگان نیز بسته شده است.

در زاهدان و زابل نیز بارش باران سبب آبگرفتگی برخی معابر شده است. بارش باران از شب گذشته در شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، هامون، نیمروز و زاهدان آغاز شده و البته در منطقه سیستان با توجه به کاهش باران در سال‌های اخیر موجبات شادی مردم را فراهم کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس