بازدید 52105
سوخوهای 30 به ایران نرسیده، برادر کوچک‌ترشان به چین فروخته شد؛

باز هم روس‌ها ما را پیچاندند و به توسعه چین کمک رساندند!

خبر فروش 20 فروند جنگنده سوخو 35 به چین در حالی که مذاکرات چندباره این کشور برای فروش برادر بزرگ تر این جنگنده، یعنی سوخو 30، به کشورمان به نتیجه نرسیده و فرجام نیافته، اتفاق ناخوشایندی است که بار دیگر بدقولی های فراوان همسایه شمالی کشورمان را یادآوری می‌کند؛ بدقولی هایی شبیه داستان فروش اس 300 یا پایان ساخت نیروگاه اتمی.
کد خبر: ۶۶۲۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶ 02 February 2017
به فاصله یک سال از اعلام خبر آمادگی ایران و روسیه برای عقد قرارداد و به خدمت گرفتن هواپیماهای سوخو 30 در نیروی هوایی کشورمان و رقم نخوردن این اتفاق، خبر می‌رسد که روس ها جنگنده های مدرن ترشان را در اختیار چینی ها قرار داده‌اند.

به گزارش «تابناک»، خبر فروش 20 فروند جنگنده سوخو 35 به چین در حالی که مذاکرات چندباره این کشور برای فروش برادر بزرگ تر این جنگنده، یعنی سوخو 30، به کشورمان به نتیجه نرسیده و فرجام نیافته، اتفاق ناخوشایندی است که بار دیگر بدقولی های فراوان همسایه شمالی کشورمان را یادآوری می‌کند؛ بدقولی هایی شبیه داستان فروش اس 300 یا پایان ساخت نیروگاه اتمی.

بدقولی هایی که البته منحصر به قول و قرارهایشان با ما هم نیست و تقریبا رویه ثابت روس‌ها در عمل به معاهداتشان با دیگر کشورهاست، اما در مراودات ایشان با کشورمان به شکلی پررنگ تر بروز و نمود پیدا می‌کند. مثل ماجرای فروش جنگنده های چندمنظوره سوخو 30 که عمر مذاکرات کشورمان برای در اختیار گرفتنشان به یک دهه هم می‌رسد، اما هیچ فرجامی نیافته است.
 
سوخو 30
 
این در حالی است که سال گذشته در چنین روزهایی، در دورانی که تحریم های کشورمان لغو شده و عقد قراردادهای تجاری برای در اختیار گرفتن تکنولوژی‌های نوین، به ویژه در صنعت هواپیمایی میان کشورمان و برخی کشورها در دستور کار قرار گرفته بود، وزیر دفاع کشورمان خبر از پیشرفت خیلی خوب مذاکرات با روس ها برای دریافت سوخو 30 داده و حتی مدعی شده بود، شمار هواپیماهای مورد نیاز را مشخص و به روس ها اعلام کرده‌اند!

ادعایی بسیار خوشحال کننده و امیدبخش که همان موقع در گزارشی تفصیلی مزایایش را برشمردیم (اینجا) و کوشیدیم نسبت به بدقولی های سابقه دار روس ها و ضرورت اندیشیدن تدابیری ویژه به این منظور، هشدارهایی بدهیم که ظاهرا بی تاثیر بود. آنقدر که چینی ها زمان دریافت دو محموله از هواپیماهای خریداری شده سوخو 35 در روزهای پیش رو و سال آینده را مشخص کرده‌اند اما ما هنوز نتوانسته‌ایم با روس ها قراردادی امضا کنیم.

آن گونه که خبرگزاری «تاس» خبر داده، 10 فروند سوخو 35 در روزهای آتی تحویل چینی ها می‌شود و 10 فروند دیگر در سال 2018 به ایشان تحویل خواهد شد تا پایانی بر بدقولی روس ها در تحویل این جنگنده های مدرن و نسل 4.5 به چینی ها باشد؛ قول و قرارهایی که از سالها پیش، میان این دو متحد گذاشته شده اما جامه عمل نپوشیده بود.
 
سوخو 35
 
این در حالی است که می‌دانیم روس ها در کنار توافقات فراوان با چینی ها برای فروش برخی محصولات و تکنولوژی های مدرن به ایشان، سال هاست با هندی ها نیز در زمینه طراحی و ساخت جنگنده های مدرن همکاری می‌کنند و محصولاتی مانند سوخو 35 هندی نیز نتیجه این همکاری هاست. با این ملاحظه که برخی تکنولوژی‌های به دست آمده در نتیجه همکاری این دو کشور، توسط هندی ها توسعه یافته و در ساخت جنگنده های فوق مدرن و نسل پنجمی هند مورد استفاده قرار گرفته و می‌گیرد.

مسیری که از دید کارشناسان ایرانی، امیدوار بودیم خرید سوخو 30 های روسی به گام گذاشتن در آن منجر شود؛ مسیر بومی سازی تکنولوژی های مدرن صنعت هوایی که از سالها پیش نشان داده‌‌ایم دستیابی به آنها بسیار برایمان مهم و راهبردی است و از این رو، عدم فروش سوخوهای پیشرفته توسط روس ها به کشورمان، بسیار آسیب زا به نظر می‌رسد.

آسیب هایی که اگر بدانیم برای جلوگیری از آنها برنامه‌ای نداریم، دردناک تر جلوه خواهند کرد چراکه پیشرفت مذاکرات کشورمان با روس ها برای در اختیار گرفتن سوخوها مانع از ادامه مذاکرات با امثال چینی ها برای در اختیار گرفتن جنگنده های چندمنظوره ایشان شد؛ جنگنده هایی که هرچند از انواع سوخو 30 و پرنده های آمریکایی از تکنولوژی پایین تری برخوردارند، از جنگنده های شاغل در نیروی هوایی کشورمان به روزتر و در موارد زیادی کارآمدترند.

وضعیتی نامطلوب که برای خروج از آن جا دارد برنامه ای کلیدی و راهگشا تدارک دیده و به گونه ای عمل کنیم که یا روس ها مجاب به انجام تعهدات شفاهی شان به کشورمان شده یا از دورنمای تکنولوژیکی کشورمان در عرصه پیشرفت های جنگ افزارهای هوایی بیرون رفته و با رقبایشان جایگزین شوند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۴
در انتظار بررسی: ۱۳۵
انتشار یافته: ۱۴۶
ما باید هر طوری که شده خودمون جنگنده تولید کنیم،وقتی ادعا نه شرقی نه غربی میکنیم باید همه چیو خودمون تولید کنیم تا اینجوری ما رو نپیچونن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
تو این دلت که چشم اب نمیخوره
چالش مهمی ست. و ما برای مرتفع کردن مشکلات بنیادی، باید بنیادی هم فکر کنیم و بنیادی هم تلاش کنیم. بیش از همیشه این روزها نیازمند مدیریت هستیم. مدیران قوی در همه زمینه ها.
در موشک کشور ما پیشرفت کرد. باید در خودرو و هواپیما هم بصورت جدی و با سرعت زیاد پیشرفت کنیم. مردم ایران تشنه پیشرفت و کارآمدی هستن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
شعار بس است.
روس و آمریکایی و انگلیسی همه شون دنبال منافع خودشونن
باز منو کاشتی رفتی!!! دروغ نگم به جز من یکی دیگه داشتی رفتی!!!!!
دیگه کسی نیست که نداند که روسها چند بار بدقولی کردند و اطمینان به انها صحیح نیست. یا ما مذاکره کردن بلد نیستیم ویا در اشتباه میزنیم.
کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من
وقتی تنها خودمون رو منحصر به چین و روسیه میکنیم تعجبی نداره که این اتفاقات رخ بده
همین روزهاست که به ترامپ هم بفروشتمون. ببینید حالا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
فروخته
دشمن صادق به از دوست منافق است
یادش بخیر زمانی بود که قرار بود خودکفا شیم و قویترشان را خودمان بسازیم، حالا سر این که بما نمیفروشن ناراحتیم
تابناک عزیز از اینکه ما مردم عادی را که فقط در موقع رای ریزی کمی ارزش پیدا میکنیم را مطلع کردی،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
تا اونجا که من یادمه طبق قطعنامه برجامی ایران اگر قراردادم ببنده نمیتونه تا چند سال این نوع سلاحها رو تحویل بگیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
جالبه، چینی ها از روسیه می خرن بعد ما از چینی ها و محصولاتشون می خوریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111
این که چیز تازه ای نیست. از بس ملت گفتند که به روسیه اعتماد نکنید دهانشان کف کرد. اما کو گوش شنوا در بین دست اندر کاران
پاسخ ها
داریوش
| United States of America |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
مشکل اینجاست که کسانی میگویند به روسیه اعتماد نکنید که حاضرند همه جوره فدای غرب بشوند
املت میگوید نه شرق نه غرب
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
من نمیدونم ما ایرانی ها چرا همه چیز را در سیاست میخوایم مثل مسائل خانوادگی و خاله زنک بازی تفسیر کنیم مثل همین خبر تابناک یا همین تفسیر جنابعالی که میگید اعتماد نکنیم .مگر ما داریم خاله بازی میکنیم که اعتماد کنیم یا نکنیم یا قهر کنیم یا میگیم ما رو پیچوندن و ...ولی آقاجون این سیاسته و کسی با ما دشمنی نداره و خاله بازی هم نداره فقط براساس منافع ملتشون و با بازیهای سیاسی که خیلی هم جالب و علمی هست و همه دنیا این بازیها رو بلدن ولی ما متاسفانه همیشه احساسی و
ناشیانه اقدام میکنیم و حرف میزنیم . حتی دشمنی کردن ما با آمریکا از روی کینه و احساسات و قهر و قهر بازیه ولی رفتار آمریکا با ما کاملا برنامه ریزی شده و طبق منافع خودشونه .حالا ما چی ؟ کلا میگیم آمریکا دشمنه و اگه آمریکا یه ذره تحریکمون کنه هر کاری و هر حرفی ممکنه بزنیم و بعدش اونا از همون کار ما علیه ما استفاده میکنن
حرف از بدقولی روس ها میزنید!!! روسها بودن که با عهدنامه های ترکمنچای و گلستان بخش های شمالی ایران رو از این خاک جدا کردن! تاحالا دیدید صداوسیما در سالروز این عهدنامه ها خبر یا تحلیلی پخش کنه؟ ولی تاریخ چیزی نیست که با بایکوت کردن بشه فراموشش کرد ما روسها رو خوب میشناسیم نه بعنوان بدقول! بلکه بعنوان استعمارگرانی که خاک کشورمون رو به تاراج بردن. همچنین سهممون از دریای خزر...

کشورهایی که روسها در اون نقشی داشتن ببینید به چه بدبختی هایی دچار شدن: روسیه سفید + اوکراین + آلمان شرقی + چچن + افغانستان + کره شمالی + ایران + سوریه ووو...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
کوبا/ ونزوئلا/
اعتماد به روسیه,اشتباه استراتژیک است,خیانت روسیه به ایران موضوع جدیدی نیست,یک ایران قدرمتند,هرگز ان چیزی نیست که روس ها خواهان ان باشند,همین امروز اگر از بازی در زمین روسیه خبیث خارج شویم بازهم دیر است
پاسخ ها
ابی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
اعتماد و اعتلاف با روس های بیدین و کافر به چه درد مسلمان میخوره ؟ مگه معامله بر سر نیروگاه نیمه کاره بوشهر یادمون میره که ایرانو مثل یک گااااااااااااااو شیرده اونقدر دوشیدند که خودشون سیر شدند تا دست از سرمون برداشتند تازه قراره یه چند تای دیگه هم برامون از بیخ بسازند اونوقته که کل ایرانو بفروشیم بدیم به این روسهای متعهد و با شرافت تا ایرانو آباد کن
چه گیری به روسیه دادید شما خدا می دونه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
والا نیمدونم دست پیش میکشن با پا پس میکشن.
پشت قضیه و باید ببینی چه خبره اینها همه خبرها عوام پسنده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
کمی تاریخ بخونی متوجه میشی!! روس بدتر از غرب و غرب بدتر از روس.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
خائن
ناشناس
| Mauritius |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
بهترین قسمتهای ایران رو همین روسیه در زمان تزارها از ایران جدا کرد. یادتون رفته؟ روسیه ذاتاً کشوری نامرد و متجاوز به کشورهای همسایشه.
برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی
که در نظام طبیعت ضعیف پایمال است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
این شعر رو تقریبا در بیشتر خبرها مینویسی
روسیه خیانت کارترین کشور دنیا هست باور کنید سگ آمریکا به این روسها هزار مرتبه بیشتر شرافت دارید ما خودمون را زدیم به خوابای کاش به جای شعار مرگ بر آمریکا شعار تمام روابطمون را با روسیه جنایتکار و خاین قطع کنیم به نفع مملکتمونه.البته اگر صدای ما به جایی برسد.
پاسخ ها
دیوانه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
ولی شما داستان قزافی رو فراموش کردین که بعد از اعتماد به آمریکا چه بلایی به سرش اومد تمام تجهیزات هسته ای خودش رو سوارکشتی کرد تحویل اونها داد آخرش باهم تحریم شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
توکه به آمریکا اعتماد داری هرری آنطرف
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
قذافی در لیبی و جمال عبدالناصر در مصر متحد استراتژیک روسیه بودن. پشت . جفتشون رو هم خالی کرد
بارهاملت به دولتیهاگفتن روسهاقابل اعتمادنیستن واسلحه وهواپیمای روسی حیف پوله اماکو گوش شنوا؟!!!!
باید الان که ترامپ شمشیرو واسه چینی ها از رو بسته و با رییس جمهور تایوان دیدار میکنه و جنگ تجاری با چین راه میندازه با چینی ها قرارداد انتقال تکنلوژی ساخت جتهای جنگنده رو ببندیم نه فقط خرید چنتا جنگنده.شاید بشه این تهدید نفروختن روسهای بدقول رو با انتقال تکنلوژی چینیها تبدیل به فرصت کرد
آقای نویسنده فروش تسلیحات تهاجمی به ایران طبق تحریمهای سازمان ملل ممنوع است ...نامردی اگه چاپ نکنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
این ممنوعیت 7 سال دیگرلغو میشود. البته دولت ترامپ میخواهد این نوغ تحریمها را مادام العمر کند
والا تا جائی که حافظه یاری میده ...
روسها دکترای پیچوندن دارن و حضرات ما فوق دکترای پیچ خوردن !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
میلیونها +++++++++++++++++++++++++
این روسیه باید دیگه چه کار بکنه شما بفهمید خائنه شما بگید؟
این هواپیماهای لوکس بدرد ما نمیخوره وفقط ۳ درصد مردم از اونها استفاده میکنن.ما نیازی به اینها نداریم وبجاش باید جاده ها مون رو درست کنیم
روسها همیشه دشمن ما بودند فرقی نداره روسیه تزاری روسیه شوروی یا روسیه پوتین
من همیشه گفتم و نوشتم و باز میگویم و مینویسم روسیه کثیف
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
اینها همه بازی های ایران هست که روسیه در نظر مردم خوشایند نشه. هر دفعه با این جور خبرها باعث شانتاژ کردن میشن
همه ما ایرانی ها، چه در دوران مدرسه، بصورت کتاب درسی و چه به صورت سلیقه ای، تاریخ ادوار ایران را خوانده ایم، به عنوان یک شهروند در یک کشوری که داعیه دار دموکراسی است،از مسوولین و سیاست گذاران که برای انتخابات به آراء مردم رجوع میکنند، خواهش میکنم انتخاب رابطه بین ایران و روسیه یا ایران و آمریکا را به همه پرسی بگذارند تا شاید در سطح افکار عمومی، حقایقی برایشان آشکار شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
حرفت رو در مورد موافقت مردم با اینکه امریکا از روسیه بهتره قبول دارم ولی ایران هیج وقت داعیه دار دموکراسی نبوده .
امام راحل فرمودند نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی یعنی نه کمونیست شرقی نه دموکراسی غربی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
افکار عمومی رو که براحتی میشه شکل داد
تابناک تازه متوجه شدی که چیزی به نام مثلث روسیه چین ایران وجود ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
بیشتر خط چین و روسیه هست تا مثلث
شماها که اینقدر موشکهای دقیق دارید دیگه هواپیما میخاین چیکار ؟؟؟ وقتی به قول فرمانده نیروی دریائی سپاه . آمریکائیها برای رد شدن از تنگه هرمز به زبان فارسی از شما اجازه میگیرن . دیگه چی میخاین ؟؟؟؟
حالا مونده تا ببینید تو سوریه چه خوابی براتون دیده
روس ها سه قرنه که ما و مردم ما و کشور مارا پیچندند. پیچاندن که چه عرض کنم گاهی نسخه ما را هم پیچیدند اما متاسفانه گوش مسولین به این حرفها بدهکار نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
مرگ بر روسیه
اگر به ما می دادند عجیب بود زیرا طبق قطعنامه سازمان ملل سلاح تهاجمی به ما نمی فروشند
اولا خرید هواپیمای مسافربری بده ولی جنگنده خوبه؟ چرا میخوایید برای روسها شغل ایجاد کنید؟ اجازه بدهید متخصصین توانمند داخلی بسازند.
دوما بنده از این شخصیت برجسته معاصر یعنی جناب پوتین انتظار نداشتم. پوتین بد بد.
سوما چنان نعره بزن مرگ بر آمریکای جا ریکا که صدات در و همسایه رو از خواب بیدار کنه.
روسیه خیانتکار است اما سزای این خیانتکاری خود را هم دیده و می بیند،این از شوروی که در رقابت با آمریکا باخت این از کشورهای اروپای شرقی که یکی بعد از دیگری عضو ناتو شدند،این از ارتش آمریکا که تانکهاش به پشت مرزهای روسیه رسیدن اینها همش نتیجه خیانته،روسیه هر روز در حال تنها ترشدن هست اونها خیلی مغرور هستن و فکر می کنن به خاطر قدرت نظامی بالا نیاز به کشورهایی مثل ایران ندارن اما نتیجه این غرور رو میبینن
هیچ کشوری به اندازه ی روسیه در طول تاریخ، ایران و ایرانی رو آزار نداده. خدا لعنت کنه روسیه رو.
مرگ بر روسیه
هیچ ایرانی با این سطح روابط با روسیه موافق نیست
با انتصاب ركس تيلرسن به وزارت خارجه أمريكا و روابط خوبش با پوتين روسيه تا مدتى نياز به اهرم ايران نخواهد داشت
چراسياستهاي جايگزيني براي روزمبادانداريم اول اينكه دربرنامه كوتاه مدت كشورهاي جايگزين اروپايي رامدنظرنداريم ودربرنامه ميان مدت نسبت به بومي سازي فكري نميكنيم نگذاريم بيش ازاين مارابازي دهندچقدربايدهزينه هاي.....رابپردازيم
همون S300 را كه ظاهرا به ايران داده اند در عملياتي بودنشان بايد شك كرد معلوم نيست كاربرد داشته باشند و يا فقط ماكتشو به ما دادند .
فقط خرید نیست پشتیبانی و فروش قطعات هم هست که روسها اونم انجام نمی دهند.کاش از کشورهای اروپایی هواپپیماهایی مثل رافایل یا یوروفایتر می خریدیم که پیشرفته تر هست.
تابناک از اینکه همه نظرها رو چاپ میکنی ممنونم . اس 300 رو تیکه تیکه داد به ما ، اس 400 رو یهویی داد به ترکیه . واقعا متاسفم برای مسولین که حرف همه رو گوش میدن به جز مردم خودشون . این روسیه کجای تاریخ دوست ما بوده که الان باشه ؟؟؟؟ روسیه همیشه مثل شهوت بازها رفتار کرده ، تا زمانیکه به دردش میخوره در اختیار خودش میگیره به محض اینکه سرد میشه رها میکنه و تمام . حبف ایران ما حیف ایران ما که اینجوری داره میشه
روسها سیاست خوبی در پیش گرفتند البته به نفع خودشون تقریبا با همه کشورهای دنیا رابطه شون رو حفظ کردند با ایران با اسرائیل با ترکیه و اروپا و امریکا و چین و کره شمالی و ...
تقریبا با همه رابطه دارند برای همین دوست واقعی هیچ کشوری محسوب نمیشوند فقط برای حفظ منافعشون تلاش میکنند
به درد شما نمی خورد من رزمنده ویژه از لشگر ۲۵ کربلا بودم اینها ادم متخصص می خواهد و باهوش شما ساختمان پلاسکو را نتوانستید جمع کنید بس کنید از خالی بندی ها با حقیقت زندگی کنید
جالب همیشه تحیل گران و مسئولین کشور یکسال و بلکه چند سال بعد از ملت به حرف مردم می رسند !!!
ایران تا پنج سال بعد برجام نمیتونه تسلیحات تهاجمی بخره
روسیه غیرقابل اعتماد است، سوخو 30 هم اصلا نمی تواند در مقابل جنگنده های غربی(f22) شانسی داشته باشد.
هیچ کشوری به جز ایران ، منافع ملی را فدای منافع دیگران نمی کند .
خودتون را با چین مقایسه نکنید، ارزش چین برای روسها بمراتب بیشتر از ایرانه، چین کجا و ما کجا، واقعا بعضی وقتا از ابله بودنتون خندم میگیرم.
آقا جان کجای کار ما درسته که این یکی باشه. اینهمه متخصص داریم چی از اونها کم داریم. چرا اینهمه عقب افتاده ایم باید ....
چه بدقولی؟ ظاهراً توافق انجام نشده و شاید طرف ایرانی با شرایط فروش راضی نبوده و قراردادی انجام نشده. هر کس به آهنگ ما نرقصد یا اجناسش را به قیمت و شرایطی که ما میخواهیم نفروشد بدقول و خائن است؟ بعلاوه، به ما چه ربطی دارد که روسها هواپیماهایشان را به چین یا دیگران میفروشند؟ یک عده از کاربران هم فقط منتظر نشستند بگن "خائن".
رفتار روسیه با ما مثل رفتار ایران خودرو و سایپا با ملت است . آیا حق انتخاب دیگری داریم ؟ به دلیل سیاست های نادرست سالهای متمادی بجز روسیه چپاولگر ( حق دارند) انتخاب دیگری نداریم
خیلی شاکی هستید برویذ قاهر را اول از زمین بلند کنید بعد وارد سرویس کنید. وقتی هیچ چیز در هواپیماسازی درست نکرده اید همینطور باید به گدایی دور دنیا راه بیفتید.
من از مسئولین عزیزمون میپرسم که کدوم کشور بوده تو تاریخ بیشترین خیانت رو به ایران کرده؟
به جز اینکه روسیه بوده؟
آخه تا کی باج بدیم به این روس ها
من نمیفهمم چند بار دیگه قراره از یه سوراخ گزیده بشیم تا باورمون بشه که نه تنها به روسا نمیشه اعتماد کرد بلکه حتی خرید ازاونا هم غلطه بویژه اگه این خرید تجهیزات استراتژیک باشه؟!!! اینا نه قبل از کمونست شدن گلی بسرمون زدن نه بعد از کمونیست شدن ونه درزمان دیکتاتوری پوتینیسم!
روسها تو جاسوس و جاسوس بازی اولند طرفشان خوب را می شناسند عمیق می شناسند به همین دلیل میپیچونند
مشکل ا ینجاست که مااز تاریخ عبرت نمی گیریم
آیا به این سرعت آدم به هم پیمانش پشت میکنه. بلکه یارو میخواد به ما سوخوی ۴۵ بفروشه اون شماها چی برای گفتن دارین ! یه ذره جاخالی برای کنفت نشدن بزارین. آیا طرف تمام دریای خزر رو بلعیده ؟ آیا طرف تمام خاک ایران رو بالا کشیده؟ آیا طرف میخواد شهر همدان رو هم به بهانه پایگاه شاهرخی هاپولی کنه ؟ اصلا اون این کارها رو کرده یا ما بهش اجازه دادیم ؟ ما عادت پشت سر همسایه حرف بزنیم.
پاسخ ها
سقراط حکیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
بله از ماست که برماست
باید کتاب تاریخ یک دوره تحصیلی را به تاریخ روابط کشورمان با روسیه اختصاص داد تا دانش آموزان از خیانتهای این گربه صفتها مطلع شوند و هم در ذهنها بماند که این روسها، به واسطه قدرت نظامی، بدتر از شجره خبیثه ملعونه هستند
منم با هم وطنانم هم عقیده هستم...روسها غیر قابل اعتماد هستند...اقایان مسول و دست اندرکار توجه به نظرات مردم بکنند.
اول انقلاب شعار مردم نه شرقی نه غربی بود ولی باکل غرب مشکل پیدا کردم وبا شرق عقب افتاده دوست شدیم واز دنیا عقب ماندیم حالا هم دسشان درد نکند مسئولان ما تا باید تاوان پس بدن
ببخشید البته که روسها فرصت طلب و بد قولن ولی ایران اظهار تمایل کرد ولی فروش و صادرات کشتی و تانک و هواپیما جنگی و تهاجمی به ایران بر اساس تحریم ها حداقل تا 5سال دیگه ممنوعه همه این رایزنی ها هم مال بعد لغو تحریمهای کلیه
اگر به روس ها اعتماد نکنیم، به چه کسی اعتماد کنیم؟ به افغانی ها یا عراقی ها!!! اصلا چه کسی را برای خودمان گذاشته ایم تا بتوانیم به او اعتماد کنیم؟ به همه دنیا سر جنگ داریم و به دشمنان چند هزار ساله ایران فرصت داده ایم تا همه را علیه ما متحد کنند. به روس ها اعتمادی نشده است، بلکه مسئولین ایران به سبب اشتباهاتشان دارند از روسیه لطف و مرحمتش را گدایی می کنند!!! چیزی که اصلا آن را به دست نخواهند آورد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
هزار تا لایک
دلسوز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
آمریکاییها انقدر مرد هستند که دشمنیشون را رودررو اعلان کنن ولی روسها از روبرودست میدن از پشت خنجر میزنند مسئولین هم اینرو بهتر از همه میدونن ولی آیا دوستی مونده همه رو دشمن کردیم
حق با روسیه است درود بر پوتین
یعنی سیاستمدار های ما حتی به اندازه مردم عادی هم تحلیل ندارند.
یاد کتاب رفیق..... افتادم تابناک بخونش جالبه
آزموده رو آزمودن خطاست، متاسفانه جانب اشتباه رو گرفتند عزیزان برنامه ریز سیاست خارجی، اگر به فکر این دنیای مردم کشور خودتون نیستید لا اقل به فکر آخرت خودتون باشید
با توجه به دوستی ترامپ و روسیه در این دوره ریاست جمهوری امریکا بیشتر شاهد چنین کارهایی از طرف روسیه خواهیم بود
جنایات و بلاهایی که روس ها بر سر ایران اورده اند چندین برابر جنایات امریکا است . با این حال چرا فقط مرگ بر امریکا ؟!!!!
پرتقال فروش کجایی؟
ای بابا مسولین ما که اقتدار ایران مهم نیست براشون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
آره
آقایون ظریف الممالک و همکاران
ما با دشمن تراشی گسترده برای خودمان آمریکای مسیحی و فرانسه میسیحی را کنار گذاشته ایم و چین و روسیه و کره شمالی بی خبر از خدا را چشیده ایم ای نه به به از این
روسیه لاشخور بوده وهست و بی عقل کسی است که به روسیه اعتماد کند
آمریکا برای ما بهتر از روسیه هست اما...
همه کشورها در درجه اولبه فکر منافع ملی شون هستند واین یه چیز کاملا طبیعی هستش و روسیه و امریکا و انگلیس و... نداره تنها کشوری که منافع بقیه (کشورهای عربی)را به منافع خودش ترجیح میده کشور ماست
تقصیر روس ها نیست تقصیر دولتمردان ماست که با سیاستهای اشتباهشون همه دنیا رو نسبت به ما بی اعتماد و سرد کردن و ما مجبوریم به روس های غیرقابل اعتماد ، اعتماد کنیم
روسیه فقط مشغول سوئ استفاده از ایران است.این کشور با کارت ایران دربرابر غرب به نفع خودش بازی میکند.سالهاست که مردم اينرا متوجه هستند اما مسولين به علت... همچنان دردوستی با روسیه پافشاری میکنند.
اونها فهمیدند که ما بعد از این که هواپیما رو تحویل گرفتیم
ی رنگ دوغ آبی بهش میزنیم و اسمش رو عوض میکنیم
واسه همین منصرف شدن
خخخخخخخ
وضعیتی نامطلوب که برای خروج از آن جا دارد برنامه ای کلیدی و راهگشا تدارک دیده و به گونه ای عمل کنیم که یا روس ها مجاب به انجام تعهدات شفاهی شان به کشورمان شده یا از دورنمای تکنولوژیکی کشورمان در عرصه پیشرفت های جنگ افزارهای هوایی بیرون رفته و با رقبایشان جایگزین شوند.

با کلیدش موافقم!
منافغ ملى ما دورى از تنش با امريكا و سياست موازنه منفى مرحوم مصدق است
ما ملت ایران در لحظه ضروری و بحران یا جنگ بی یار و یاور خواهیم بود پس باید فقط به خودمان به خودمون متکی باشیم: کَس نخارد پشت من جُز ناخن انگشت من! فقط همت و غیرت افرادی مثل شهید تهرانی مقدم ها باید تو وجود همه ملت ایران باشه تا از گردنه ها و درّه ها با کمال سلامت و آسودگی خاطر عبور کنیم و به هدف برسیم یا مثل زمان سپهبد سورنا که با آمادگی کامل و اتحاد همه ایرانیان چند جنگ مُهلک و ویرانگر که از چند جهت به ایران حمله شده بود را مدیریت کرد و در نهایت در تمام جنگها ملت ایران یک تَنه پیروز شد،ما در عرصه تجهیزات و جنگ افزار زمین دریا و هوافضا فقط باید به خودمان متکی باشم مگر نه این بود که در جنگ هشت ساله هیچکس حتی سیم خاردار به ما نمی فروخت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
بله ...نمیفروختن اوایل...ولی همین روسیه و چین و کره شمالی کلی ازمون چاپیدن و سلاح زفروختن....در دنیای امروز تعامل حرف اول میزنه....اینکه چطور باید تعامل کرد مهمه....وگرنه هر کشوری به فکر منافع خودشه....روسیه هم مثل آمریکا به دنبال سود بردن از موقعیتهای مختلفه...اما مسئولین ما مدتهاست در زمین بی اب و غلف روسیه مشغول بازی هستن!
باشه زن نویسنده برای اوباما

پوتین خوب نیست
روسیه نگویید . بگویید روسیا .مرگ بر روسیا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
البته ما در کردی به جای سیاه سیه میگیم. خلاصه به هر زبانی بخونی روس‌ها در بین ملت ایران رو سیاه هستن و البته حامیان و مزدوران داخلی‌شون.
رررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر
روسیه بده
من عاشق امریکام تابناک هم مثل منه
با سلام
فکر می کنید به ما، آمریکا، فرانسه، انگلیس یا چین کی هواپیمای اف 15، یا یوروفایتر یا موشک ضد هوایی پاتریوت می فروشند؟
این روس ها خطرناک هستند مخصوصا با آمدن ترامپ!!! بچه ها مواظب باشید!
شما هرروز میگین ما در زمینه ساخت هواپیماهای جنگی خودکفا شده ایم . صاعقه و چیزهای دیگه میسازیم . چرا بجای صادرات هواپیماهای جنگی ، بفکر خرید این نوع تجهیزات هستید؟؟؟؟

..........
پاسخ ها
kh
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
چون صاعقه مثل یک هواپیمای سم پاش است
باز دو تا کامنت اولی هرچی بود الباقی تمام نظرات میشه همون دوتای اولی!!!اخه تو که میگی روسیه بد؟ کلا کی خوبه از نظر حکومت ؟ آمریکا صد نمونه تحریم میبنده اقتصادش رو له میکنه اگه جنگنده به ایران بده، دلیلش هم وجود اسرائیله که تو برد این جنگنده اا قرار میگیره...باز بعد عمری یه نیمچه متحد پیدا کردیم چه ربطی داره زمان قاجار به الان؟وقتی کشور پادشاهش لجن باشه همین میشه
با سلام روسها ما را نمی پیچانند بلکه ما خوذ را میپیچانیم
منافع ملی روسیه در اتحاد با ایران نیست و روس ها هم خوب می دانندموقعی که متحد ایران شوند حداقل از جانب اروپا وامریکا وژاپن و اعراب تحریم می شوندآنها هرگز منافع خود را قربانی اتحاد با ایران نمی کنند
تا کی باید ما هزینه بدیم
شماها که همه کامت گذاشته اید بنده خیال کردم کارشناس مسائل سیاسی هستید
روسها هیچ زمان قابل اعتماد نیستند
با سلام
اگر به توانایی های داخلی اعتماد داریم، هواپیمای جنگی بسازیم. خرید از خارج نکنیم.
اگر یه گوشه چشمی به تاریخ نگاه کنیم.ظلمی که روسیه به ایران کرده هیچ کشوری به ایران ظلم نکرده است.ببینید روسیه بیشتر ظلم کرده به ما یا کشورها ی غربی؟
هندی ها به بهانه تحریم بودن ایران در مقابل گاز و نفتی که به آنها می فروشیم بجای دلار ، کالاهای بنجولی مثل چای و ... به ایران صادر می کنند. چه بهتر اگر بجای این اجناس، جنگنده و تکنولوژی آن را از آنها بگیریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
آره اونا هم حواسشون نیست میدن بهمون
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
این از بی عرضگی ماست
کامبیز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
دو میلیلرد دلار از انها طلب داریم.با دو میلیارد دلار چقدر چای رنگ شده و برنج مسموم وارد کنیم؟ اگر امتیاز ساخت سوخو را از روسها گرفته اند بدشون نمیاد که سلاح بفروشند.بازار اسلحه و ورود به آن برای هر کشوری وسوسه انگیزه.
شما اين مطلب را در كنار چندين مطلب ديگر در زمينهاي ديگر از خباثت روس ها نويشتيد و نوشتند تمنا دارم يك گزارش از واكنش مسؤولان و اقداماتي كه بر عليه روس ها كرده اند را بما گزارش دهيد فقط يك اقدام را
بي تفاوتي مخربي در ايران برقرار است ، تقصير روس ها نيست روس خا هرگز يك ايران قدرتمند را در همسايگي شان نميخواهد، تاريخ چندان دوري هم نيست كه رؤسها در وحشت از ايران بودند حتي در أوائل قاجار هم رؤسها از ايران در وحشت بودند مسلم است كه نميخواهند ايران تواتمند شود تقصير از ما ايرانيان است رؤسها دشمن بوده و هستند و خواهند بود و دشمنانانه منتهي مزورانه دشمني خود را همواره نشان داده اند ما براي خودمان در مقابل انها چه كرده ايم ؟ خودمان همه كارهاي انها را ناديده ميگيريم بعد از دشمن گله ميكنيم ؟ نه تقصير روسها نيست مقصر خودمان هستيم
ضربه ای که ایران در طول تاریخ از روسیه خورده از هیچ کشوری نخورده هیچکس قراردادهای ننگین که باعث جدا شدن خاک ایران شده
متاسفانه میبینم که نه فقط مردم عادی بلکه تحلیل گران مطبوعاتی ما نیز بسیار احساساتی و تحت تاثیر حوادث تاریخی گذشته مانند ترکمنچای و غیره اوضاع کنونی را تحلیل میکنند. فراموش نکنید همان زمان عباس میرزا و قادم مقام در مورد جنگ با روسیه هشدار دادند ولی انگلیسیهای مکار توسط خائنین داخلی و حماقت فتحعلیشاه و با هدف تضعیف کشور ایران که همسایه مستعمره شان هند بود و سابقا دوبار آنرا تسخیر کرده بود و همچنین باز کردن جبهه جنگ جدید و دور کردن روسها از مرزهای اروپایی آن جنگ را راه انداختند.
اکنون نیز نه تنها روسها حتی چینیها در معادلات جهانی هیچگاه با نقض مصوبات سازمان ملل و فروش تسلیحات نظامی تهاجمی به ایران خود را با کل جامعه جهانی درگیر نخواهند کرد. پس اینجا صحبت از خیانت و خنجر زدن بی معناست. ایران باید در جامعه جهانی پذیرفته شود و مصوبات محدود کننده سازمان ملل از آن برداشته شود تا بتوانیم نه تنها با روسها بلکه با همه دنیا تعامل و همکاری داشته باشیم.
و تاریخ مجدد تکرار خواهد شد....
خیانت خیانت خیانت واژه ی که روس ها صد هاست آن را برای ما تکرار کردند همان بس که روس ها دچار دشمنی سرسخت مثل آمریکا شوند و طناب تحریم و فشار رو بیشتر بر گلویشان بفشارد
تا کی باید به این روسیه خائن چسبید؟؟؟؟؟ روسها خیلی به ایران ضربه زده اند . عقب ماندگی هایی که حتی آمریکاییها و اسرائیلیها نزده اند
خوبه خودتون هم می دانید ولی بازم فریب می خورید؟؟؟!!!

البته اگه بشه اسمشو فریب گذاشت و باج دادن و باج گرفتن های مخفیانه در میان نباشه. که حتما هست
این همه هزینه میکنید و از بودجه کشور در اختیار روسیه قرار میدید، به جای اینکه در کشور های غریبه سرمایه گذاری کنید، رو ایده ها و افراد نخبه ایرانی سرمایه گذاری کنید تا بهترین تکنولوژی ها رو برای کشور به ارمغان بیارند. متاسفانه این حرف رو مسئولان ما درک نمیکنند ولی کشور های بیگانه مانند امریکا خیلی وقته #عملی کرده و نخبه های مارو دزدیدند!
#کمی_تامل
برنامه اتمی مان را تعطیل کردیم تا بخاطر خرید هواپیمای مسافربری سرمان منت بگذارند؟!
مرگ‌بر روسیه
علی رغم همه این حرفها و نظرات باید گفت نظرات و تمهیدات مسئولان نظام و دست اندرکاران محترم و دلسوز کشورمان تا بحال توانسته امنیت کامل را در کشور جاری کرده و انشاءالله این راه ادامه دار خواهد بود به حول و قوه اللهی و عنایات و نظر امام زمان (ع)و رهبری آقا سید علی (روحی و نفسی الفداک).
الان بهترین وقته که با گر و گداهای آفریقا متحد بشیم و پولهای نفت رو به جای اینکه تو ایران خرج مردم حق نشناس کنیم بدیم اونها بخورن بهمون بخندن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
مثل کشور های مظلوم جیبوتی و سودان
وای اگر حاج اقا پوتین حکم جهادم دهد
سگ زرد برادر شغاله باید خودمان قوی شویم
روسیه در دوران جنگ هشت ساله 67 درصد تسلیحات عراق را تامین کرد و همزمان از طریق بازار سیاه و واسطه گری لیبی و سوریه به ما سلاح می فروخت تا برنده واقعی جنگ ایران و عراق لقب بگیرد
سوخو چیه روسیه هواپیماهاش لگنه به پای امریکا نمیرسه
انشاالله بزودی خودرو ملی ما فقط لاستیکاشو بتونیم بدون خرید مواد اولیه بسازیم بقیه اش که چینیه میخوایم هواپیمای جنگی بسازیم بعدش به این روسا نمیدیم ....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار