بازدید 2446

انتظارات متفاوت سیاستمداران عراق از 2017

علی اکبر اسدی
کد خبر: ۶۶۲۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹ 02 February 2017
پیش بینی های مختلف نشان می دهد که عراق در سال ٢٠١٧ با مسائل و چالشهای مهمی روبروست. العرب در گزارشی از منظر سیاستمداران عراقی سعی کرده است تا روزنه ای به چالشها و مسائل این کشور در سال پیش رو بگشاید. طبق این گزارش سیاستمداران عراقی تصاویر مختلفی را در خصوص عراق 2017 ترسیم می کنند که از تغییر نقشه سیاسی عراق تا شکل¬گیری ائتلافهای سیاسی جدید را شامل می شود. حیدر الملا از رهبران اتحاد نیروهای عراقی به عنوانی ائتلاف سیاسی اهل سنت عنوان می¬کند مهمترین تحول سیاسی جهانی در سال 2016 تحول در سرمایه داری لیبرال از چپ به راست بود و این تحول قطعا بر سایر کشورهای از جمله عراق دارای وضعیت شکننده اثرگذار خواهد بود. به نظر وی مهمترین تحول قابل انتظار برای عراق در آینده نزدیک عدم برگزاری انتخابات شوراهای استانی و پارلمانی در صورتی است که شاهد تاثیرگذاری شدید بازیگران بین المللی و منطقه ای بر روند سیاسی عراق باشیم.

اثیل نجیفی استاندار سابق نینوا معتقد است که در سال 2016 نخبگان سیاسی اهل سنت از روند تصمیم گیریها کنار گذاشته شدند و در صورتی که رویکرد چند سال گذشته دولت در عراق ادامه یابد این کشور به لبه جهنم خواهد رسید. لذا برای حفظ عراق یکپارچه در چهارچوب فدرالی این کشور نیازمند روشهایی مورد پذیرش است و در صورتی که در این خصوص توافقی صورت نگیرد، جدایی کردستان باعث تغییر نقشه سیاسی این کشور خواهد شد.

قصی محبوبه مشاور سیاسی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق معتقد است که جریانهای شیعی در سال 2016 اختلافات داخلی عمیق خود را کنترل نموده و از حکومت حمایت نمودند. آنها همچنین در روابط با ایران و امریکا توازن ایجاد کردند و برای اولین بار در عرصه ملی موفق شدند با کردها و سنیها توزیع نقش نمایند. با این حال اغلب آنها با تردید مردم روبرو شدند و عمده افکار عمومی را از دست دادند. وی پیش بینی می¬کند سال 2017 سال شکل گیری ائتلافهای جدید در سطح ملی باشد و این کشور به قطب بندیهای بین المللی و توافقات منطقه ای وارد خواهد شد که بر روند سیاسی تاثیرگذار خواهد بود.

لیث شبر به عنوان سیاستمداری مستقل بر این باور است که نیمه نخست سال 2017 پیروزی بر داعش و نیمه دوم آن پیروزی علیه فساد رخ خواهد داد. در این سال احزاب حاکم در مقابل تقاضاهای مردمی کرنش خواهند کرد و مجبور خواهند شد تا به دلیل انقلاب مردمی گسترده در مرحله پس از پیروزی بر داعش بسیاری از آمال و دستاوردهای حاکمیتی خود را رها کنند. به اعتقاد شبر سال 2017 دروازه واقعی تغییر خواهد بود که از طریق ظهور رهبران سیاسی جدید در نتیجه انتخابات پیش رو یا مجبور شدن احزاب بزرگ به تغییر رهبران و سیاستهای خود به منظور ایجاد دولت مدنی واقعی رخ خواهد داد.

مصطفی ناصر روزنامه نگار پیش بینی می کند که انتخابات پارلمانی عراق در ٢٠١٨ چند ماه به تعویق خواهد افتاد و ائتلافهای جدیدی بر اساس اراده های بین المللی و منطقه ای ظهور خواهد کرد که ضرورتا طائفی نخواهد بود. همچنین سال 2017 شاهد ترتیبات جدیدی برای موصل به منظور فدرالی کردن آن خواهد بود و این موضوعی است که باعث خیزش جدیدی در میان اهل سنت با رهبری مدعیان فدرالیسم برای جدایی یا پیوستن به اقلیم کردستان خواهد شد.

منبع: 2016 سنة التقلبات السياسية في العراق.. 2017 عام المفاجآت - العرب

این مطلب برای اولین بار در وب سایت «اینترنشنال» منتشر شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل