بازدید 2807

نقاط آسیب‌پذیر زمینه‌ساز تهدید اقتصادی شناسایی شود

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس با بیان اینکه دولتی بودن اقتصاد ایران یکی از اساسی‌ترین نقاط ضعف اقتصاد کشور است، تصریح کرد: این امر زمینه تهدیدهای خارجی را فراهم می‌آورد.
کد خبر: ۶۶۲۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹ 01 February 2017
محمد حسینی در نشست علنی امروز (13بهمن‌ ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور گفت: با سلام و درود بیکران بر روح پر فتوح معمار کبیر انقلاب اسلامی و شهدای صدر انقلاب، جنگ تحمیلی و مدافعین حرم و با آرزوی سلامتی و طول عمر برای مقام معظم رهبری وعرض ادب و احترام خدمت ملت بزرگ ایران و مردم شریف شهرستان های تفرش، آَشتیان و فراهان که این سرزمین مهد بزرگان، علما، اندیشمندان، سیاستمداران و یکی از خطه های مفاخر، مشاهیر کشور است.

به گزارش خانه ملت، نماینده  مردم تفرش، آشتیان و فراهان درمجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ازهمه مردم حوزه انتخابیه تشکر فراوان دارم که این حقیر را مورداعتماد خود قرار داده وانشاءالله بتوانم به عنوان خادم شما کارهایی که شما درخواست دارید  را در مجلس شورای اسلامی پیگیری نمایم.

 وی با بیان اینکه ابتدا ایام الله دهه فجر را خدمت تمام فجرآفرینان تبریک عرض می کنم ،افزود: این روزها روزهای ماندگار و فراموش نشده ای در تاریخ ملت ایران بزرگ ما است، انقلابی که رساترین فریاد تاریخ یعنی امام امت آن را رهبری کرد و به فرجام رساند و برای حفظ آن با تمام وجود تلاش کرد.

 حسینی،افزود: انقلابی که مبتنی بر بینش عمیق توحیدی و الهام گرفته از انقلاب سرخ عاشورای حسینی بود که در آن عده قلیلی با اعتقادی وسیع وراسخ نیروهای کفر و باطل را شکست دادند و چشم قدرتمندان را خیره ساختند.

 وی ادامه داد: در دایره معنویت و ایثار شهادت بود که فرزانگان خاک ازاین سرزمین به سوی افلاک پر گشودند تا نهایت تاریخ جاودانه شدند و دراین راستا یاد تمام شهیدان انقلاب اسلامی و  شهدای جنگ تحمیلی، مدافعین حرم و شهدای آتش نشان را  همیشه جاودان باد.

 وی ادامه داد: امروزمردم ما با روحیه خودخودباوری، ظلم ستیزی، خدمت به محرومان و مستضعفان موجب شدند که ستمگران، مستکبران و ابرقدرت های شرق و غرب از ایران هراس داشته باشند به طوری که هر شخصی که به حکومت می رسد در سخنان خود ترس را اذعان می کند.

 نماینده مردم  تفرش در مجلس، افزود: درود بر همت بلند و عزم راسخ چنین مردمی. امروز و به برکت همین نهضت و رهبری رهبر معظم انقلاب توانسته ایم بر مشکلات فائق آییم و یکی دیگر از مشکلاتی که امروز کشور با آن روبه‌رو است مشکلات اقتصادی است.

 وی  ادامه داد: یکی از رویکردهای مناسب جهت تحقق اقتصاد مقاومتی رویکرد استراتژیک است که در آن نقاط ضعف و تهدیدزای اقتصادی تحلیل می شود. اقتصاد و برنامه ریزی تعاملی مبتنی بر راهبرد تهدید به عنوان یک  فرصت است. حال باید دید زمینه ها و نقطه های آسیب پذیر زمینه ساز تهدید چیست وچگونه باید با راهبردی تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد و به عنوان فرصتی برای اصلاح و حتی جراحی اقتصاد استفاده کرد.

 حسینی افزود: می توان درعین رفع تهدید ها به رشد وشکوفایی اقتصاد نیز دست یافت، بنابراین فرآیند شناسایی نقاط آسیب ها،تهدیدهای داخلی ،خارجی و تبدیل این نقاط ضعف و تهدیدها به فرصت ها  را می توان  در راستای رشد توسعه اقتصاد مقاومتی  بیان کرد که بر این  اساس بر طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی ،ایجاد رشد و شکوفایی کامل آن می باشد.

 وی ادامه داد: دولتی بودن اقتصاد ایران یکی از اساسی ترین نقاط ضعف اقتصاد کشوراست که زمینه تهدید های خارجی را فراهم می آورد. در واقع ساختار اصلی اقتصاد و بنگاه های اقتصادی کشور را شرکت های بزرگ دولتی تشکیل می دهند. این شرکت ها به علت پایین بودن بهره وری ،نداشتن پویایی و قدرت تحول و توان انطباق کافی با تغییرات و تهدیدات محیطی را نداشته و ندارند و همچنین در این شرکت ها به علت ویژگیهای خاص ساختاری زمینه نوآوری ،بهینه کردن محصولات پایین و زمینه شیوع فساد به عنوان تهدید داخلی بسیار بالاست که البته  نمونه های آن  گاه  در گوشه کنار کشور شنیده می شود.

  نماینده  مردم تفرش در مجلس افزود: بنابراین تحریم مواد اولیه و محصولات این شرکت ها به عنوان تهدید خارجی  اسباب چالش در اقتصاد را فراهم می آورد. وابستگی اقتصاد به بودجه دولت به فروش مواد خام با ارزش افزوده پایین که مصداق بارز وابستگی  در این صنعت است .

 وی ادامه داد: شرکت های فعال در این حوزه  موجب شد نقطه قوتی به نام وجود منابع زیرزمینی به اهرمی برای تحریم و فشار اقتصادی ایران  تبدیل شود که کاهش و قطع وابستگی به نفت یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی است و امروز نگاه مصرف به  تولیدات داخلی به علت پایین بودن خلاقیت، نوآوری و فناوری هایی که در بنگاه های اقتصادی وجود دارد زمینه ساز آسیب پذیری در اقتصاد کشور شده است.

 حسینی ،تصریح کرد: برای برون رفت از رکود فعلی امروز موضوع اشتغال بزرگترین دغدغه  کشور و همچنین حوزه انتخابیه این حقیراست و به طور کلی که بیکاران شهرستان ما اغلب تحصیل کردگان رشته هایی می باشند که نیازمند حرکت در چارچوب سیاست های کلی و اجرای کامل  قوانین برنامه های توسعه و سایر قوانین و مقررات است.

 وی  ادامه داد: شناسایی نقاط قوت و پتانسیل هر شهرستان می تواند ضمن معرفی برای سرمایه گذاران موجب  حضور صنایع مرتبط با شرایط محیطی، فرهنگی آن جا باشد به طوری که اقتصاد خانواده افزایش یافته و محیط زیست نیز حفظ گردد، یکی از مشکلات اساسی حوزه انتخابیه اینجانب کاهش منابع آب های زیرزمینی و کاهش بارندگی است به طوری که تامین آب آشامیدنی روستاهای شهرستان فراهان، تفرش و آشتیان یکی از موارد بسیارمهم است که دولت باید توجه خاصی به این سه شهرستان داشته باشد.

 نماینده مردم تفرش در مجلس افزود: اکنون حداقل30 روستا در شهرستان فراهان، 10 روستا در شهرستان آشتیان و 45 روستا در شهرستان تفرش نیمی از سال با مشکلات آب آشامیدنی روبرو هستند.

 وی ادامه داد: در حوزه های زیر مشکلات زیرساختی از جمله راه های مواصلاتی با توجه به طرح های  نیمه تمامی که حدود 13 سال است شروع شده و هنوز پایان نیافته است ازجمله راه اراک به فرمهین، خنجین، همدان و با وجودحدود 150 کیلومتر راه خاکی موجب شده به علت کمبود تخصیص اعتبارات اقدام خاصی انجام نشود بنابراین از وزیرراه  تقاضا  دارم این موضوعات را به صورت جدی پیگیری کند.

  نماینده مردم تفرش در مجلس، افزود: اصلی ترین مشاغل مردم این سه شهرستان کشاورزی و دامپروری است که به علت خشکسالی و کاهش بارندگی ،کم آب شدن قنوات و چشمه ها مشکلات عدیده ای را برای آن ها به وجود آورده است و از طرفی به علت عدم آگاهی رساندن به مردم امروز منابع طبیعی مشکل بزرگی را برای کشاورزان منطقه به وجود آورده است که نیاز به اصلاح قانون  و برخورد منصفانه از طرف ادارات دولتی می باشد.

 عضو کمیسیون  برنامه ،بودجه ومحاسبات مجلس ،یادآورشد: اصلاح شیوه های آبیاری، تسطیح اراضی، تغییر نوع کشت و لایروبی قنوات از مشکلات این حوزه انتخابیه است که وزارت جهاد کشاورزی باید به آن اهتمام بورزد. با توجه به دغدغه همکاران آموزش و پرورش به علت عدم امنیت شغلی و درآمد پایین علیرغم تلاش در روستاها و حضور در کلاس های چند پایه روستاها  همچنان منتظر تصویب قوانین مربوطه در این راستا هستند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان