بازدید 29552

پشت پرده هدیه 216 میلیون دلاری ملت ایران به دولت تاجیکستان

شنیده می شود، دولت تاجیکستان ساخت سد و نیروگاه 256 میلیون دلاری سنگ توده را که توسط مهندسان ایرانی در این کشور ساخته شد، هدیه فرض کرده و به تعهدات خود عمل نمی کند. پیگیری ها در این باره نتیجه مشخصی نداشت و مسئولان از پاسخ شفاف سر باز می زنند. باید پرسید، اگر سد و نیروگاه سنگ توده هدیه ملت ایران به تاجیکستان است، چرا آنها حق ندارند از جزئیات هدیه خود آگاه شوند؟
کد خبر: ۶۶۲۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰ 01 February 2017
شنیده می شود، دولت تاجیکستان ساخت سد و نیروگاه 256 میلیون دلاری سنگ توده را که توسط مهندسان ایرانی در این کشور ساخته شد، هدیه فرض کرده و به تعهدات خود عمل نمی کند. پیگیری ها در این باره نتیجه مشخصی نداشت و مسئولان از پاسخ شفاف سر باز می زنند. باید پرسید، اگر سد و نیروگاه سنگ توده هدیه ملت ایران به تاجیکستان است، چرا آنها حق ندارند از جزئیات هدیه خود آگاه شوند؟

به گزارش «تابناک» از سال 1385 دولت ایران به همراه یکی از شرکت های خصوصی کشور که در بخش ساخت سد فعال است، عملیات احداث یک سد و نیروگاه بزرگ به نام سنگ توده را در کشور تاجیکستان با هزینه ای بالغ بر 200 میلیون دلار آغاز کرد. به رغم گذشت ده سال از زمان ساخت و افتتاح فاز یک و دو این پروژه در سال های 1390 و 1393، حالا اخبار و گفته های ضد و نقیض نشان می دهد، دولت تاجیکستان با هدیه فرض کردن این پروژه، بنا ندارد، بدهی خود را به طرف ایرانی بازگرداند.

به تازگی «حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران در سخنانی عجیب از پرداخت هدیه 150 میلیون دلاری ایران در دولت نهم و دهم به کشور تاجیکستان خبر داد و گفت: در زمان آقای خاتمی، سدی در دولت تاجیکستان توسط مهندسین ایرانی ساخته شد و دولت تاجیکستان برای احداث آن از ایران 150 میلیون دلار وام گرفته بود، رئیس جمهور دولت دهم آقای احمدی نژاد که برای افتتاح این سد به تاجیکستان رفتند در نطقشان گفتند که این هدیه‌ای از جانب ملت ایران به شماست.

سخنگوی حزب کارگزاران در سخنان خود اضافه کرد: از آن روز دیگر تاجیک‌ها قسط وام‌های خود را پرداخت نمی‌کنند و می‌گویند رئیس جمهور شما این سد را به عنوان هدیه به ما داده است.

سخنان عجیب و باور نکردنی «حسین مرعشی» با حقیقت ماجرا و آنچه در پایگاه خبری رسمی ثبت شده است، تا حدودی تفاوت دارد.

این موضوع سبب شد تا «تابناک» برای اطلاع از جزئیات دقیق ماجرا و درستی و نادرستی هدیه داده شدن این سد از سوی رئیس جمهور سابق به کشور تاجیکستان موضوع را از ابعاد مختلف بررسی و تلاش کند، اطلاعات دقیقی از آنچه در رابطه با پروژه سد سنگ توده در سال های گذشته رخ داده را از مقام های مرتبط و آگاه به دست آورد.

پروژه سنگ توده بر اساس آنچه در مراجع رسمی خبر آمده است، از سال 1385 و با محوریت یک شرکت مهندسی ایرانی به نام «فرآب» آغاز و در همان زمان هزینه ساخت سد و نیروگاه چیزی حدود 256 میلیون دلار برآورد شد؛ هزینه ای که دولت جمهوری اسلامی ایران 180 میلیون دلار، دولت تاجیکستان 40 میلیون دلار و شرکت مجری نیز مابقی آن یعنی 36 میلیون دلار را تقبل کردند.

از آنجا که مسئولیت مدیریت و مهندسی ساخت سد و نیروگاه سنگ توده بر عهده ایران گذاشته شد و بیش از 80 درصد هزینه های آن را نیز دولت و بخش خصوصی ایرانی تقبل کرد، بنا بر این شد تا نیروگاه این مجموعه پس از بهره برداری به مدت 12 سال در اختیار جمهوری اسلامی ایران باشد تا طرف ایرانی هزینه های انجام شده و سود توافق شده را از این پروژه بزرگ کسب کند و پس از آن این مجموعه را کامل در اختیار تاجیکستان قرار دهد.

در سال 1390 و با حضور «محمود احمدی نژاد» رئیس جمهور وقت ایران و «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان فاز اول این سد افتتاح شد؛ هرچند در رابطه با اینکه آیا رئیس جمهور ایران در آن زمان این سد را هدیه ملت ایران به تاجیک ها خواند یا نه، سند مشخصی جز گفته های اخیر سخنگوی حزب کارگزاران در دست نیست اما رئیس جمهور تاجیکستان این عبارت را در سخنان خود به کار برد و گفت: این سد و نیروگاه آن بزرگ ترین هدیه ملت و دولت ایران به تاجیکستان است.»
 
پشت پرده هدیه 216 میلیون دلاری ملت ایران به دولت تاجیکستان 

البته بررسی های بیشتر نشان می دهد، رئیس جمهور سابق در رابطه با یکی دیگر از پروژه های عمرانی ایرانی که در تاجیکستان اجرا شد، عیناً از واژه هدیه استفاده کرده بود. «احمدی نژاد» در جریان افتتاح تونل انزاب در سال 1389 گفت: تونل انزاب هديه مردم ايران به مردم تاجيكستان است.

بنابراین، بعید نیست او در رابطه با این سد نیز از این عبارت استفاده کرده باشد اما چیزی که هست اینکه این واژه هدیه در رسانه ها نیز منعکس شد و در مجموع در آن سال ها از سد و نیروگاه سنگ توده به عنوان هدیه ایران به تاجیکستان یاد می شد.

شاید در آن زمان کسی گمان نمی کرد این تعارف ایرانی (اگر واقعاً گفته شده باشد)، روزی دردسر ساز شود، ولی در ادامه و وقتی که «حسن روحانی» رئیس دولت یازدهم برای افتتاح فاز دوم سد در سال 1393 به تاجیکستان رفت، تازه نشانه هایی از بی میلی طرف تاجیک برای پرداخت تعهدات خود آشکار شد.

«روحانی» در سال 1393 به تاجیکستان سفر و فاز دوم این پروژه که همان نیروگاه برقابی سد است را افتتاح کرد، اما به رغم توافقات پیشین دولت تاجیکستان از واگذاری نیروگاه به مدت 12 سال و یا پرداخت بدهی خود به ایران سر باز زد.

در همین سال، «طاهر شه حامد» رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران از تأخیر تاجیکستان در پرداخت 6 قسط وام ایران خبر داد و گفت: دولت تاجیکستان برای پرداخت شش قسط عقب افتاده سنگ توده تا ژانویه 2016 جدول بازپرداخت را ارائه خواهد داد. در واقع هزینه سنگ توده ایران که توسط تاجیکستان خریداری شده تا ژانویه 2016 اقساط آن دریافت نمی‌شود و بعد از این موعد هر قسط بر سر موعد خود از سوی دولت تاجیکستان پرداخت خواهد شد.

«نائینیان» یکی از کارکنان اداره کل روابط عمومی وزارت نیرو در این باره به «تابناک» گفت: این طرح در وزارت نیرو متولی مشخصی ندارد و متولی مستقیم آن در ایران «شرکت خصوصی مهندسی فرآب» است.

او ضمن اشاره به اینکه وزارت نیرو، هیچ اطلاعی از جزئیات پرداخت ها و بدهی ها ندارد، تأکید کرد: وزارت نیرو در این رابطه صرفاً فضاسازی برای اشتغال بخش خصوصی را انجام داد و شما برای کسب اطلاعات دقیق باید با شرکت خصوصی مرتبط ارتباط بگیرید.

واگذاری پاسخگویی در رابطه با این موضوع مهم، در حالی از سوی وزارت نیرو به یک شرکت خصوصی انجام شد که بر اساس بررسی سوابق تاریخی، 70 درصد هزینه اجرای سد از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و حضور مکرر مقامات ارشد اجرایی کشور در تاجیکستان از جمله دو رئیس جمهور نیز نشانه ای از این واقعیت است.

از سوی دیگر، پیگیری ها از طریق شرکت مهندسی فرآب به عنوان مجری سد به نتیجه مشخصی نرسید و دفتر مدیرعامل این شرکت به «تابناک» اعلام کرد: مدیرعامل و سایر اعضا، حاضر به هیچ گونه پاسخگویی و توضیح در این باره به رسانه ها نیستند.

بر اساس آنچه رفت، ابهام های فراوانی در رابطه با یکی از بزرگ ترین پروژه های عمرانی ایران در کشورهای دیگر وجود دارد؛ نخست اینکه آیا مقام اول اجرایی کشور در دولت نهم و دهم عیناً از واژه هدیه در رابطه با این سد استفاده کرده است و یا خیر؟ البته همانطور که آمد، ایشان در رابطه با تونل انزاب (پروژه عمرانی دیگر ایران در تاجیکستان)، عیناً از چنین عبارتی استفاده کرده است.

دوم آنکه آخرین وضعیت پرداخت بدهی ایران از سوی دولت تاجیکستان به ایران کجا رسیده است، چرا به رغم توافق صورت گرفته طرف تاجیکستانی حاضر نشد تا 12 سال مدیریت سد و نیروگاه آن را برای به دست آمدن هزینه و سود در اختیار ایران قرار دهد.

دیگر اینکه هرچند بنا بر اخبار زمان آغاز عملیات احداث سد، 180 میلیون دلار از هزینه ساخت را دولت ایران و 36 میلیون دلار را هم شرکت ایرانی مجری تقبل کرده است، حالا چرا وزارت نیرو از این موضوع مهم اظهار بی اطلاعی می کند و مسئولیت همه ماجرا را متوجه یک شرکت خصوصی می کند؛ شرکتی که از پاسخگویی امتناع می کند و اگر چنین ضرر سنگینی را متحمل شده بود، قطعاً صدای اعتراض و گلایه اش بلند بود.

گفتنی است، ساختگاه سد و نیروگاه سنگ توده  در 180 کیلومتری جنوب شرقی شهر دوشنبه و در استان ختلان واقع شده است. سد سنگ توده دو از نوع خاکی با هسته رسی مرکزی بوده و طول تاج آن 305 متر و عرض تاج آن 12 متر است. این سد با دارا بودن مخزنی به حجم 66 میلیون و 500 هزار متر مکعب، 31 متر ارتفاع دارد.
 



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۹۱
هدیه به خوبی در فرهنگ ما معنی مشخصی دارد تاجایی که حتی به یاد اوردن انرا از طرف اهدا کنندهنکوهش می کنیم حالا اگر واقعاواقعا دولت محترم (هرکه ) باشند هدیه ای داده اند حتما ملاحضاتی بوده و هیج اشکالی هم ندارد
حالا که چی یعنی گرانی در راه است?
هدیه دادن مال کسی اجازه میخواهد ملت راضی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
از ماست که بر ماست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
بار معنایی واژه ها در همه جا یکسان نیست،‌در این جا منظور از هدیه بخشش نیست بلکه لطفی است که ایران در حق همسایه انجام داده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
چرا موضوع را درست بیان نمیکنید ملت متوجه بشن جریان چیه احداث این تاسیسات زمان خاتمی با دادن وام شروع شده سوال اینجاست ایا دولت اصلاحات بابت این وام ضمانتهای لازم را گرفته اگه جواب مثبته پس طرف مقابل بصرف یک کلمه نمیتواند از دادن وام طفره بره اگر وام را همینطوری الا بختکی دادن خوب مقصرن باید خاتمی جوابگو باشه گفتن یک کلمه به هیچ عنوان سند و مدرکی برای ندادن قسط نیست اگه اینجور باشه دولت فعلی هر روز یک چیز میگن فردا میزنن زیرش کتمان میکنن مثل قضیه برجام اینهمه وعده سرکاری دادن اما در عمل هیچ نشد
حمید
| United States of America |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
ملت کیه که راضی و ناراضی بودنش اهمیت داشته باشه!!!
اي آقا اين هم رو بقيه ، اين که چيزي نيست ...
قابل توجه دلواپسان عزیز که اینجور مواقع ناپدید میشن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
لازمه ابرقدرتی منطقه بودن پول خرج کردنه ما باید بعنوان یک استراتژی خیلی از این کارها انجام بدیم , فکر میکنید آمریکا چطور آمریکا شد؟ منتها اون با نوکار مأب کردن مسئولیت اون کشورها اینکار ها رو انجام داد ما باید با کمک به مردم کشورها اینکارها را انجام بدیم تا حالا هم موفق بودیم . بهتره مردم خیلی به دید منفی به این جور کمکها نگاه نکنند چون هم باعث توسعه تکنولوژی خودمون میشه و هم قدرت فنی مون و قدرت سیاسی اقتصادی. به همین دلیله که غربی ها از این کارهای ایرانیا خوششون نمی یاد چون اینکارها براشون یک رقابت حساب میشه
اگه اون پول هم می اومد ایران معلوم نبود کدام بانک یا اقا زاده یا ....
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
شرکته مال کدوم اقازاده هست
از این هدیه ها بابک زنجانی هم داده. معلوم نیست تو اون سالها در تاجیکستان چیکار میکردن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
دقیقا. ایشون ظاهرا سرمایه گذاری های زیادی در تاجیکستان داشته که به کشور برنگشته. عجیبه برای من،، چرا دوست و دشمن چپ . راست بما نارو میزنن؟
بنظرم خیلی جای تعجب ندارد ریس جمهور فبلی که اصلا ادبیات سخرانیش برای بی سواد ترین فرد کشور هم جای تعجب داشت بنابراین بنظرم بهتر است عزیزان دلواپس بگردن شاید تونستن زحمت بکشن این را هم بگذارن گردن دولت فعلی کی به کیه
این همه به عرب هاهدیه دادیم، بزار کمی هم به همزبانان خودمون برسه. تاجیکستان و افغانستان و ایران باید روابط به مراتب بهتری داشته باشند. ایران باید روی تامین انرژی این کشورها کار کند و در عوض آب از این کشورها وارد کند و یا کشت فراسرزمینی در این کشورها داشته باشد.
پاسخ ها
کیارش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
کاملا باهات موافقم.درود برتو
ناشناس
| Germany |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
برو آقا، هوطنان من دارن تو ایران از گرسنگی میمیرن، وضعیت مناطق مرزی ایران فوق العاده محروم هست اونوقت به اسم همزبان!!!! حق مردم ایران به چند کشور فارسی زبان بببخشن!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
موافق نیستم
عکس هدیه دهنده راضمیمه خبر کنید.
کلاً غریبه پرست های خوبی هستیم ...


اشکالی نداره مردم خودم در فقر و تنگدستی و ذلت زندگی کنن ...


کشورهای همسایه حالشون روبه راه باشه بسه ...
دوست عزيز چرا عكس خبر رو اشتباه انتخاب كردي؟ احمدي نژاد داده عكسو جوري زدي انگار دكتر روحاني داده!!
حالا چرا عکس روحانی گذاشتی وقتی احمدی نژاد هدیه داده؟!
مبارک است انشاء ا...!!
از اون رئیس جمهور محترم سابق هیچی بعید نبود، بالاخره یه حرفی انداخته و آنها هم از خدا خواسته رو هوا زدند! :))))))

خداییش چقدر ملت ما بدبخت هستند که تاجیکستان هم از سفره اونا می بره!
بخور بخور - بخور بخور
اونوقت 12 ساله می خوان یه سد برا نهاوند بسازن، می گن بودجه نداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
دم شما گرم
جیب خالی پز عالی .
تو مملکت اینقدر بیکار ونیازمند وپولها داره کجا میره.
جالبتر از همه اینه که این آقای بخشنده گاهی مواقع تمایل خود را برای ریاست جمهوری اعلام می کند.
از هدیه ها چرا به ملت خودمون نمیرسه از مردم خودشمیگیره میده به غریبه
یه آدم ابله یه سنگی میندازه تو چاه که هزارن عاقل نمی تونن درش بیارن
به نظرم الان شما باید خجالت بکشید، موضوع خبر مربوط به احمدی نژاده، ولی شما عکس روحانی رو گذاشتید، این حد غیر حرفه ای بودن و رفتار غیر اخلاقی رو شما از کجا آوردید؟
چرا نظام از احمدی نژاد حمایت کرد. سوال بی پاسخ 8 ساله مردم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
برای اینکه مردم از او حمایت کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
و چرا از روحانی حمایت نکرد؟ سوال دوم
کجا ئی کیهان ودلواپسان دیگر................................ورسانه ملی
پول ايران براي ايران بايد باشه، چنين كمپيني لازم راه بيافته تا هيچ كسي جرات نكنه از كيسه ملت خرج كنه
216 میلیون دلار میشه چند تومن ؟
یکی دوسال دیگه ملت ایرانم به سایر کشورها هدیه میدن ببین کی گفتم...
خدایا چه گناهی به درگاهت کردیم که زدی تو کمرمون .یه کاری کن
از این پولها به عربها مثلا عراقیها و لبنانیها هم داده ایم البته چند برابر بیشتر
جمله ای که به نظرم رسیده بود بنویسم ، نظرات را که نگاه کردم دیدم خیلی از عزیزان قبلاً نوشتند. جالب بود. و آن این بود که "از آقای احمدی نژاد بعید نیست از کلمات استفاده کرده باشد" متأسفانه آقای احمدی نژاد نه ادبیات دیپلماتیک بلد بود و نه روی خیلی از حرفهاش قبل از گفتن فکر می کرد و این رفتار متاسفانه در خیلی جاها هزینه های سنگینی برای کشور و مردم به دنبال داشت. اما آنهایی که از روی قبیله پرستی چشمشان را روی همه بی کفایتی ها در دولت قبلی می بستند و این روزها تمام دین و دنیایشان را گذاشتند وسط که همه کارهای دولت فعلی را به مردم وارونه نشان دهند لااقل از وجدان خودشان باید خجالت بکشند و بیش از این وسواس الخناس نباشند. البته مردم خیلی بهتر از اینها مسائل را می دانند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
شامل بیسوادی، بی شناسنامه بودن، جهنمی بودن، ترسو بودن مخالفان و نتیجه اش هم برجام بدفرجام استرضا جون. بلد بودن ادبیات دیپلماستی
اینها بیشتر شبیه قصه است. برای قراردادهای مالی اسناد قابل ارایه وجود دارد و با یک حرف فرضی چیزی لغو نمی شود. چهار سال گذشته, تا کی ناکامیهایتان را به گردن دولت قبل می اندازید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
تاجیکها طرف مقابل را خیلی خوب شناخته اند و عمرا یک دلار هم نخواهند داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
برادر عزیز : خبر رو خوب بخون
گفته که اقساطشون رو ندادن یعنی به تعهداتشون عمل نکردن
نه اینکه اسناد قابل ارایه نداره
آهای دلواپسان صدایتان چرا در نمی آید- چون به نفع شماها نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
صدای ما بلند است، شما هم باید دلواپس آینده خود باشید.
اشکالی ندارد اب وبرق وگاز راکه گرون کردند تلافی میشود ما ملت حقه مونه
خداوند ما ايرانى ها را خلق كرده براي هديه دادن به ديگر كشورها
تابناك عزيز زبان تو گاز بگير مگرمردم ايران حق دارند از اين سوْال ها بكنند سالهاست به كشورهاي مختلف كمك بلاعوض و هديه هاي گوناگون از جيبوتي گرفته تا لبنان از سودان گرفته تا يمن ازامريكاي لاتين تا افريقاي مركزي بلاخره هركجاي اين جهان ميفرستيم ولي وقتي قرار به مناطق محروم كشورمان كمكي بشه. بودجه نيست
مااینجابرای درمان چندبیمارصعب العلاج به هرارنفرروانداختیم بازنتونستیم کاری بکنیم اونوقت میلیاردهاپول ما هدیه داده میشود خدایاخودت حکم کن که احکم الحاکمینی
برای مردم خودمون مو رو از ماست میکشیم
بنده از حاج حسین استدعا دارم این مورد را هم در قسمت گفت و شنود روزتامه وزین خودشون مطرح کنند
تابي جان يه كم به خودت زحمت میدادی میتونستی بقیه ماجرا را هم بفهمی. وقتی از طاهر شه حامد سخن می گویی باید از بانک اعطا کننده تسهیلات هم نامی به میان آوری. در ضمن علاوه بر آن مبالغ که فرمودی (180 میلیون کمک دولت+ 36 میلیون سهم شرکت فراب) باید 40 میلیون دلار سهم بانک توسعه را هم اضافه کنی که مبلغ 256 میلیون دلار که یک بار ذکر فرمودی کامل شود.
با اینحال اینکه احمدی نژاد این حرف را زده باشد درست است ولی هم آنها و هم ما می دانیم که این یک تعارف بوده است. واقعیت ماجرا این است که طرف تاجیکی برق تولیدی را دریافت و بخشی از آن را مصرف و بخش دیگری را به افغانستان صادر می کند اما بدهی های طرف ایرانی را بازپرداخت نمی کند. تاکنون جلسات زیادی بین طرفین انجام شده است که عنوان می دارند پول نداریم و در آخرین مورد قرار شد از سال 2017 مبلغ 20 میلون پرداخت و در سال 2020 که پروژه کاسا 1000 (خطوط انتقال انرژی به افغانستان و پاکستان) به بهره برداری می رسد مبالغ را اضافه بطوری که تا سال 2025 کاملا بازپرداخت کنند. کلا تاجیکها در بازپرداخت بدهی ها نه تنها برای ایران بلکه برای سایر کشورها هم خوب عمل نمی کنند و در خصوص ایران انتظار بیشتری دارند که با آنها مماشات کنیم. اما اینکه مرقوم فرمودید وزارت نیرو از پاسخ دادن طفره می رود درست است وباید از وزارت امور خارجه هم به جهت کم کاری و نادیده گرفتن منافع ملی هم اشاره ای می فرمودید. با اینحال موارد مثبتی مثل توانمندی دانش مهندسی شرکتهای ایرانی و معرفی آن به کشورهای دیگر را باید هم ذکر می فرمودید. خلاصه کلام اینکه از کف دست شما می تونیم مویی برکنید؟ تاجیکها پول ندارند برادر و چه احمدی نژاد این حرف را می زد و چه نمی زد وضعیت زیاد توفیری نداشت. ضمن اینکه استارت پروژه از زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی (حفظهم الله) زده شد.
مگر قرارداد زبانی بود که زبانی هم لغو شود ?
حاج حسین تحلیل شما کجا رفت
نظراتی که برخی از دوستان در تایید هدیه دادن توسط آقای احمدی نژاد گذاشتن از اصل ماجرا خنده دار تره
پول ملت ایران را چطور حیف میل میکنند
دوستان چيزي نشده ، خيلى ساله كه ما رو كلاً فروختند فقط فعلاً گرميم حاليمون نيست.
تابناک از این تلنگورهای بی زمان چه نتیجه ای میگیرید
اآقا پول گاز ترکیه که هدیه کردید کجا رفته
یک خودرو سازی هم هدیه شد به ونزوئلا بدون تعیین کشور سوم برای دعوای حقوقی در زمان محمود . حالا چرا خبر ملی اعلام کردنش هنوز بلند نشده نمی دانم.
من به گوش خودم در اخبار آن زمان شنیدم که ریس جمهوری گفتند این پروژه هدیه مردم ایران است به مردم تاجیکستان ؟ و خیلی هم خوشحال ،و افتخار کردیم
پول ایران در سراسر جهان یافت می شود به جز ایران
حالاازاین موضوع بگذریم .
در دوران پسا برجام از برگردوندن اعتبار پاسپورت ایرانی چه خبر ؟
راستی از خط پرواز مستقیم تهران واشنگتن چه خبر ؟
دوستان ذوق زده پسابرجام قصد ندارن باهواپیماهای خریداری شده لیزینگی عکس سلفی بگیرن . ؟
کولبرها برای صد هزار تومن زیر آوار بهمن مدفون می شوند حق آنها را خارجیها با بی تدبیری برخی مسوولین می خورند .
از تابناک درخواست ميشود حالا که تصميم گرفته چوب تو لونه زنبور کنه يه نيم نگاهى هم به قراردادهاى نيکاراگوا ٫اذربايجان٫ونزؤلا وووو که اصولا کسى نيست که بپرسين اون پروژه ها در چه حالى هستند و چقدر خرج برداشته
برای چند متر مربع ساختمان قرارداد می نویسند .ایا برای سد های با این عظمت قرار داد و اوراق قانونی نبسته اند؟ ان هم با یک کشور ثالث. پناه می برم به خداوند
با وجود استان های محروم سیستان که سیل هر سری نابودش میکنه یا پدیده ی گورخوابی در تهران و کولبری در کردستان چطوری با چه رو و انگیزه ای همچین خاصه خرج هایی میکنین؟
حاج حسین دارن آماده میشن برن حج وقت ندارن
باید دید در قرارداد رسمی که در زمان خاتمی بسته شده نحوه پرداخت به چه صورت بوده و این دیدگاه احمقانه که احمدی نژاد تعارف کرده و آنها هم پذیرفته اند را باید دور ریخت (آقای مرعشی ملت را چه فرض کرده ای)
اکثر مردم ایران روزشماری می کنن تا یارانه واریز بشه و از گرسنگی نمیرن و این هم هدیه دولت وملت ایران به سنگ توده تاجیکستان واینکه اشاره شده این یک نوع سرمایه گذاری و اشتغال زایی است .سئوال اینجاست که چرا این سرمایه گذاری در تاجیکستان اتفاق افتاده ؟ پروژه های سد سازی کشور به دلیل نبود بودجه بلا تکلیف مونده و کارگرانش سرگردان و بی کار هستن .هیچ تناسبی بین این بدبختی و آن سرمایه گذاری ها وجود ندارد . چرا برنامه ریزیها آگاهانه نیست ،خدا می داند.این که بگیم تقصیر این دولت و یا Xدولت هست به نتیجه نمی رسیم و کار درستی نیست .هر دولت مردی باید حافظ منافع کشور باشد .و گرنه !!!!!
محتوای این نوع قراردادها با حرف زدن تغییر پیدا نمی کنه اینا بهانه است امید هست با پیگیریها و از طریق محاکم قضایی و بین المللی موضوع حل شود .
سلام، چرا شرکت پیمانکار یا صندوق ضمانت صادرات یا حتی وزارت نیرو باید جواب بدهند یا نگران باشند؟
این وام از طریق یکی از بانکهای دولتی (از محل حساب ذخیره ارزی و منابع آن بانک که تماماً بیت المال بوده) پرداخت شده آن هم در قالب تسهیلاتی تخت عنوان اعتبار خریدار ؟؟؟!!!!
پیمانکار که پول خود را گرفته و هیچ تعهدی ندارد، صندوق ضمانت صادرات هم که فقط بر روی کاغذ نسبت به تضمین این نوع وامها (اعتبار خریدار) اقدام می نماید و توان پرداخت خسارت را از ابتدا نداشته و نخواهد داشت، وزارت نیرو هم که معلوم نیست در اینگونه پروژه ها کجای داستان است!!!!!؟؟؟ حالا بانک مانده و چه کنم ؟ چه کنم؟
متاسفانه در زمان دولت آقای احمدی نژاد تسهیلات اینچنینی دیگری نیز در برخی کشورهای افریقایی و آمریکای جنوبی پرداخت شده که تماماً سوحت شده تلقی می گردد (در بررسی آنها جز حس حقارت هیچ چیز دیگری به مغز انسان القا نمی شود) تاسیس بانک در یک کشور آمریکای جنوبی کاملا ورشکته (به دستور شخص ایشان) نیز که بماند.
آن وفت جالب است همان کشور آفریقایی که این همه خدمات از جانب ایران دریافت نموده جزء اولین کشورهایی بود که از عربستان حمایت نمود و به ایران دهن کجی کرد!!!!!؟؟؟ چرا که کمک های بهتری از طرف عربستان دریافت نمود.
پیدا کنید رابطه این بذل و بخشش های بی حساب و کتاب رو با اعتراض همین تاجیک های بی شرم و حیا با مخالفت الحاق ایران به پیمان شانگهای از یک طرف به طور (خاص) و لشگر گدایان و کودکان کار و بساط گستران بی شمار و اندازه! و لبو فروشان و باقلا فروشان تهران و جمیع شهرستانهای کشور از طرف دیگر به طور (عام)!
عزیزم سیاست خارجی رو بچسب به درک که مردم دارن از فقر و بدبختی و گرسنگی میمیرن ، سیاست داخلی کیلو چنده
یک تالشی اهل جمهوری آذربایجان میگفت ایران چرا به ماها که همنژاد وهمزبانشون هستیم کمک نمیکند وفقط به عرب ها کمک میکند؟؟؟
آغا حرف مفت نزنید. پروزه هایی مثل این با قراردادهای حقوقی منسجم همراه هستند. یعنی چه از دهنش در رفت؟ شرکت خصوصی در مجامع بین المللی شکایت کند تا قران آخرش رو می گیره این حرفها چیه؟
حالا هم برای یک و دوتومان وام ازدواج جوانان هزار و یک بند تبصره دارند و آخر هم جوانان ما نمیتونند بگیرند این راکجای اسلام حسینی میتوان قرار داد
به به
حاتم تاعی
همش فکر می کنم کیهان چقدر از احمدی نژاد گرفته که همش ازش حمایت می کنه
خخخخخخ
هردم ازاین باغ بری میرسد
خدایا به حق خون ریخته حسین هرکس که به این مردم مستاصل خیانت میکند را رسوا کن و به سزای عملش خوار و خفیفش گردان . آمین یا رب العالمین .
دوستان بزرگوار توجه کنند٬اولا حسین مرعشی مدعی ساخت سد در دوران جناب خاتمی هستندو خراب کاری ادعایی را به گردن جناب احمدی نژاد
انداختند
اما اطلاعات دوستان تابناک بیان میدارد این سد ساختش سال ۸۵ یعنی دولت اول جناب احمدی نژادتوسط شرکتی خصوصی شروع شده
ثانیا مگه قبل شروع ساخت قرارداد بسته نمیشه
که با گفتن ( هدیه ملت ایران)در سال ۹۰ در زمان افتتاح ؛ طرف مقابل دبه میکنه؟
باید واقع بینانه نظر داد نه با حب و بغض نسبت به شخصیت ها.
الهی امام زمانم بیاد به تو پناه میبرم
این بخش گزارش را چطور تفسیر می کنید
"در همین سال، «طاهر شه حامد» رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران از تأخیر تاجیکستان در پرداخت 6 قسط وام ایران خبر داد و گفت: دولت تاجیکستان برای پرداخت شش قسط عقب افتاده سنگ توده تا ژانویه 2016 جدول بازپرداخت را ارائه خواهد داد. در واقع هزینه سنگ توده ایران که توسط تاجیکستان خریداری شده تا ژانویه 2016 اقساط آن دریافت نمی‌شود و بعد از این موعد هر قسط بر سر موعد خود از سوی دولت تاجیکستان پرداخت خواهد شد. "
وقتی قسط عقب افتاده مثلا قسط هدیه بوسه بوده؟
خود را خریت زدن برای اتهام زنی واقعا هنر می خواهد
"
این پول دربرابر هدایای ایران به لبنان و یمن و سوریه و باقی دوستان مثل دانه ارزن است
خبر غلط و بی مغزی بود. چیزی داریم به اسم قرارداد. قرارداد فی ما بین ایران و تاجیکستان در سال برای ساخت این سد قبل از دولت احمدی بسته و در دوره احمدی اجرا و بعد از دوره احمدی به بهره برداری رسید. حالا یک طرف قرارداد اقساط را پرداخت نکرده. چرا شانتاژ میکنید. اینکه رییس جمهور بگوید هدیه ملت ایران است دلیل نمیشود که در مراجع بین المللی قبل پیگیری نباشد.
سلام زمانی که ایران خواست به پیمان گروهی که بین روسیه تاجیکستان و چند کشور دیگر بود بپیوندد تاجیکستان مخالفت کرد چرا
به چه حقی بیت المال را به کشوری هدیه داده؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان