بازدید 3916
پایبندی ۸۲ درصدی اوپک به توافق؛

بررسی میزان کاهش تولید نفت اوپک

در روز سه شنبه، با توجه به شروع خوب اوپک برای اجرای فاز اول قرارداد کاهش تولید که در هشت سال گذشته بی سابقه است، تولید نفت این گروه صادرکننده در این ماه قرار است تا یک میلیون بشکه در روز کاهش داشته باشد.
کد خبر: ۶۶۲۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹ 31 January 2017
در روز سه شنبه، با توجه به شروع خوب اوپک برای اجرای فاز اول قرارداد کاهش تولید که در هشت سال گذشته بی سابقه است، تولید نفت این گروه صادرکننده در این ماه قرار است تا یک میلیون بشکه در روز کاهش داشته باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، سازمان کشورهای صادر کننده نفت موافقت کرده است تا تولید خود را تا حد 1.2 میلیون بشکه در روز از اول ژانویه برای کاهش اشباع بازار و ثبات قیمت نفت کاهش دهد. بر اساس داده های آماری مبتنی بر اطلاعات حمل و نقل و منابع صنعتی، عرضه از 11 عضو اوپک با اهداف تولید تحت قرارداد به حدود 30 میلیون بشکه در روز رسیده است. این درحالی است که در دسامبر این رقم حدود 31.17 میلیون بشکه در روز بوده است.

بررسی میزان کاهش تولید نفت اوپک

درمقایسه با سطوحی که کشورهای عضو موافقت کرده اند تا کاهش داشته باشند – در اکثر موارد با توجه به تولید اکتبر – اعضاء اوپک تولید خودشان را تا حد 958 هزار بشکه در روز رسانده اند که این میزان معادل 82 درصد رقمی است که باید به آن برسند یعنی به میزان 1.164 میلیون بشکه در روز.

اجابت 80 درصدی تعهد بسیار بیشتر از میزان 60 درصدی است که قرارداد کاهش قبلی در 2009 داشته است و این بدین معنا است که میزان پایبندی به معامله تاکنون بالا بوده است. یک منبع اوپک از میزان اجابت تعهد این چنین برآورد کرده است "این رقم بسیار بالا است و من امیدوارم که به همین شکل ادامه پیدا کند”.

کاهش تولید اوپک در ژانویه تا حد ناچیزی توسط محصولات نیجریه و لیبی جبران شده است. این دوکشور به علت درگیری های داخلی از توافق اوپک معاف شده اند. بنابر منابع صنعتی عربستان سعودی نیز تولید خود را تا کمتر از 10 میلیون بشکه در روز در ماه ژانویه کاهش داده است که بیشتر از میزان کاهشی است که توافق کرده است. این عمل می تواند به این خاطر باشد که نمونه و الگوی خوبی برای اجابت تعهد بوده باشد.

ایران نیز در قرارداد جدید اوپک اجازه افزایش تولید دارد و بنابراین 20 هزار بشکه تولید خود را افزایش داده است. این اجازه بخاطر این است که، تحریم های ناعادلانه در گذشته موجب کاهش تولید ایران در چند سال ذشته شده بود.

اوپک در آخر نوامبر هدف تولید خود  را تا سطح 32.5 میلیون بشکه در روز اعلام کرده بود که مبتنی بر رقم های پایین نیجریه و لیبی بود و شامل اندونزی نیز می شد درحالی که این کشور بعد از این زمان اوپک را ترک گفته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل