بازدید 2608
رئیس شورای تأمین دام زنده عنوان کرد؛

هیچ دامی از کشور قاچاق نمی‌شود

رئیس شورای تأمین دام زنده با بیان اینکه ادعای قاچاق دام از کشور صحت ندارد، گفت: دلیل گرانی گوشت در بازار، فعالیت حلقه‌های واسط و دلالان است.
کد خبر: ۶۶۱۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰ 30 January 2017
رئیس شورای تأمین دام زنده با بیان اینکه ادعای قاچاق دام از کشور صحت ندارد، گفت: دلیل گرانی گوشت در بازار، فعالیت حلقه‌های واسط و دلالان است.

به گزارش مهر، منصور پوریان در نشستی خبری با بیان اینکه مباحث مطرح شده درباره قاچاق دام به خارج صحت ندارد، افزود: اینکه دام به خارج از کشور قاچاق می‌شود صحت ندارد و این کار اصلا صرفه اقتصادی ندارد؛ به عنوان مثال قیمت دام زنده در عراق کمتر از ایران است پس به چه دلیل باید دام ما به آنجا قاچاق شود؟

رئیس شورای تأمین دام زنده ادامه داد: ۹۵ درصد از نیاز کشور به گوشت  از منابع داخلی تأمین می‌شود و تنها ۵ درصد آن وارداتی است.

پوریان با اشاره به آخرین وضعیت آمار صادراتی دام زنده و همچنین علت گران شدن گوشت در بازار اظهارداشت:‌ بر خلاف آنچه که عنوان می‌شود گرانی گوشت به دلیل کمبود دام در بازار است؛ ما با مازاد دام در کشور مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۷۰ میلیون رأس دام در کشور داریم که حدود  ۲ درصد از آن صادر می‌شود، افزود: این میزان صادرات هیچ  در تاثیری در بازار داخل ندارد، ضمن اینکه سالانه ۲۷ میلیون رأس دام به جمعیت دامی کشور اضافه می‌شود.

رئیس شورای تأمین دام زنده  ادامه داد: از مجموع دام‌های سبک در کشور به ۱۳ میلیون رأس دام پرواربندی و مابقی دام‌ها به صورت دام عشایری اداره می‌شود همچنین باید گفت از رقم دام پرواربندی شده ۲ میلیون رأس سالانه صادر می‌شود.

پوریان با بیان اینکه  طی ۳ سال گذشته یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار دام سبک صادر شده است، افزود: در سال ۹۳، یک میلیون و ۴۵۲ هزار رأس دام سبک شامل گوسفند و بز به ارزش ۳۸۰ میلیون دلار، سال ۹۴، یک میلیون و ۲۳۲ رأس به ارزش ۴۲۵ میلیون دلار و در ۹ ماهه سال ۹۵، یک میلیون و ۲۶۲ رأس به ارزش ۳۷۵ میلیون دلار صادر شده است.

وی  عمده کشورهای مقصد صادرات دامی ایرانی را  کویت، عمان، قطر و امارات عنوان کرد و گفت:‌ به کشورهای بحرین و عربستان هم به صورت غیرمستقیم دام صادر می‌کنیم.

رئیس شورای تأمین دام زنده در بخش دیگری از سخنان خود  به آمار صادرات دام سنگین اشاره کرد و گفت: در سال ۹۳، ۲۵ هزار رأس گوساله در سال ۹۴، ۶ هزار رأس و در ۹ ماهه سال ۹۵، ۵ هزار راس گوساله صادر شده است.

پوریان اضافه کرد: برای سال ۹۶ برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک و ۱۰ هزار راس دام سنگین  از کشور صادر شود.

وی درباره اینکه آیا  یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت در بازار،  صادرات دام است؟، اظهار داشت: تمام صادرات ما با نظارت و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی انجام  و آنقدر دام در کشور تولید می‌شود که با مازاد تولید هم مواجه هستیم ضمن اینکه دلیل گرانی گوشت در بازار فعالیت حلقه‌های واسط و دلالان است.

پوریان با بیان اینکه اتحادیه گوشت گوسفندی اعلام می‌کند که گوشت از کردستان روانه تهران می‌شود، اضافه کرد: باید پرسید چرا دام باید فاصله ۷۰۰ کیلومتری را طی کرده تا به پایتخت برسد که اینقدر هزینه حمل‌ونقل شود مگر چه تفاوتی بین دام این استان و سایر استان‌ها وجود دارد.

رئیس شورای تأمین دام زنده ادامه داد: طبق برآوردها قیمت تمام شده گوشت گوسفندی در مغازه‌ها باید ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان باشد درحالی که به دلیل عدم نظارت؛ شقه گوسفندی در مغازه‌ها  کیلویی ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود.

پوریان اضافه کرد: روزانه ۱۴ هزار رأس دام سبک و ۱۵ هزار رأس دام سنگین در ۷ کشتارگاه صنعتی استان تهران ذبح و وارد چرخه مصرف می‌شود و در این میان باید پرسید با قصابانی که قیمت‌ها را خودسرانه افزایش می‌دهند چه برخوردی شده است؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر