بازدید 3895

رییس قضا: ایران به دنبال نفوذ نیست

کد خبر: ۶۶۱۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴ 30 January 2017
رئیس قوه قضاییه با اشاره به تصمیم اخیر رئیس جمهور جدید آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع برخی از کشورهای اسلامی به این کشور، با توجه به خوی آمریکایی‌ها این اقدام را دور از انتظار ندانست اما در عین حال از دولت کشورمان و سایر کشورهای اسلامی خواست که نسبت به این تصمیم واکنش قاطع و متناسبی نشان دهند.

به گزارش ایلنا، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تبریک فرارسیدن ایام الله دهه فجر و میلاد مسعود حضرت زینب(س)، بار دیگر شهادت جمعی از آتش نشانان قهرمان در جریان حادثه ساختمان پلاسکو را تسلیت گفت و تصریح کرد: نام این آتش نشانان گرامی و ایثار و فداکاری شان در خاطره ملت عزیز ایران جاودانه شد و مردم نیز قدرشناسی خود را نسبت به این جوانان قهرمان، به خوبی نشان دادند. ضمن تسلیت به خانواده های مکرم این عزیزان، برای روح بلند آنان علو درجات را آرزومندیم و از خداوند می خواهیم که ارواح پاکشان را با ارواح طیبیه شهدا و ائمه اطهار(ع) محشور گرداند.

رییس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به فرارسیدن ایام الله دهه فجر اظهار کرد: دهه فجر یادآور رشادت ها، جانفشانی ها و یک انقلاب عظیم در تاریخ ملت ایران است. زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید هیچ کس گمان نمی کرد که این پیروزی به این سرعت آن هم با دست خالی از سلاح و در برابر حمایت های شرق و غرب از رژیم سفاک پهلوی حاصل شود اما تقدیر الهی این بود که با مجاهدت مجاهدان، حضور مردم و رهبری های امام راحل(قدس الله نفسه الزکیه) چنین انقلاب بزرگی در تاریخ ایران به منصه ظهور برسد.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه آنچه انقلاب اسلامی ایران را از سایر انقلاب ها در سطح جهان متمایز می کند، معنویت، دیانت و روح الهی جاری در این انقلاب است خاطر نشان کرد: عدالت، استقلال، آزادی و در کنار آنها جمهوری اسلامی شعارهای اساسی مردم در جریان انقلاب بود. مقوم جمهوری اسلامی، حضور مردم در صحنه، اسلامیت و ارزش های معنوی بوده و هست.

رئیس قوه  قضاییه افزود: انقلاب های زیادی در دنیا رخ داده که بسیاری از آنها دچار انحراف از آرمان های اولیه شده اند اما انقلاب اسلامی ایران به آرمان های خود وفادار مانده و دلیل این عدم انحراف از آرمان ها نیز معنویت ناشی از «دین مبین اسلام» و «ترویج فطرت انسانی» است که از ابتدا در مبانی این انقلاب وجود داشته است.

آیت الله آملی لاریجانی نتیجه انقلاب های مغرب زمین را پیدایش نظام لیبرال دموکراسی و عادی سازی سلطه و استعمار از سوی کشورهای غربی بویژه آمریکا و انگلیس بر شمرد و تصریح کرد: اگر چه نظام لیبرال دموکراسی در ظاهر رنگ و لعاب‌هایی دارد اما قرن‌هاست که اهداف خود را با سلطه و استعمار دنبال می کند و استعمار قدیم و نوین نیز از نتایج همان انقلاب ها در غرب است. دلیل به دست آمدن چنین نتیجه ای این است که انقلاب‌های مذکور خالی از دیانت وارزش های الهی بوده است.

رئیس دستگاه قضایی انقلاب‌های شرقی را نیز از این قاعده مستثتنی ندانست و با بیان اینکه فروپاشی شوروی، روشن‌ترین دلیل مبنی بر شکست انقلاب های خلاف فطرت انسانی است، تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران امروز با گذشت سی و هشت سال از پیروزی، بالنده تر از سابق به حیات خود ادامه می دهد و امروز به اذعان دوست و دشمن، جمهوری اسلامی بزرگترین قدرت منطقه با توانایی بسیار زیاد در تاثیرگذاری است.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: نفوذ و تاثیرگذاری جمهوری اسلامی نه با اتکا به قدرت نظامی و لشکرکشی بلکه ناشی از قدرت ایمان و گفتمان انقلاب اسلامی است که امروز کشورهای سلطه را به هراس افکنده است.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: اگر چه جمهوری اسلامی در پرتو ارزش های الهی توانسته قدرت دفاعی و نظامی خود را نیز ارتقا بخشد اما معتقدیم آن چه این کشور را بیمه کرده، سلاح نیست بلکه حضور مردم و اقتدار ناشی از ایمان به وعده های الهی است.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: گفتمان جمهوری اسلامی از آن جهت قابلیت صدور دارد که گفتمانی مبتنی بر فطرت انسانی و ارزش های الهی، اخلاقی و معنوی است. بر همین مبنا بود که حضرت امام(قدس الله نفسه الزکیه) همواره تاکید می فرمودند که قرار نیست ما صرفا قدرتی جایگزین قدرت سابق باشیم بلکه ماهیت نظام سیاسی ما مبتنی بر ارزش‌های الهی است و از این جهت حفظ این نظام ارزش ایثار و از خودگذشتگی دارد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه الگوهای دینی در جهان امروز اهمیت فراوانی دارند، نظام جمهوری اسلامی را به عنوان یک نظام سیاسی نوین در عصر حاضر دارای قابلیت توسعه دانست و خاطر نشان کرد: همه ما مطمئنیم که مسیر روشنی پیش روی انقلاب اسلامی است منتها مردم و مسئولین موظفند که به اقتضائات انقلاب و جمهوری اسلامی عمل کنند. بر همین مبنا باید برای ارتقای سطح کارآمدی نظام و بویژه برخورد با مفاسد، برنامه روشنی داشته باشیم. بی تردید، هواپرستی و دنیا پرستی مانع تحقق اهداف عالیه انقلاب است و بر همین اساس همه مردم و مسئولان باید با اتحاد و انسجام، در جهت رفع این موانع گام بردارند.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصمیم رئیس جمهور جدید آمریکا مبنی بر صدور دستور ممنوعیت ورود مسلمانان به این کشور، چنین اقدامی را رفتاری نامتعادل، غیرانسانی و خلاف موازین حقوق بشر توصیف کرد و گفت: از خوی آمریکایی‌ها چنین تصمیمی بعید نبود. سردمداران آمریکا معمولاً به اقدامات سلطه جویانه خود رنگ و لعاب حقوق بشری می دادند اما امروز چهره خود را آشکارتر نشان می دهند.

رئیس قوه قضاییه افزود: اینکه رئیس جمهور آمریکا به یکباره دستور ممنوعیت سفر مسلمانان به این کشور را صادر می کند و به نحوی اسلام هراسی را توسعه می دهد، برخلاف موازین اخلاقی و انسانی است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با محکوم کردن تحریک عده ای در داخل آمریکا علیه مسلمانان و برخی اقدامات نظیر آتش زدن مساجد، به برخی ادعاها علیه ایران نیز پاسخ داد و اظهار کرد: جمهوری اسلامی به دنبال نفوذ نیست بلکه این ارزش های انقلاب اسلامی است که راه خود را در منطقه یافته است. وقتی مردم منطقه رفتار حکومت های سلطه طلب را می بینند و شاهد پایبندی جمهوری اسلامی به مبانی اخلاقی و انسانی خود مبنی بر حمایت از مظلومان و مستضعفان هستند، خود به خود به سمت این ارزش ها سوق پیدا می کنند.

رئیس قوه قضاییه گفت: سلطه و نفوذ با رفت و آمد چند کارشناس به کشورهای دیگر محقق نمی شود. اگر این گونه بود آمریکایی ها با آن همه ابزار و تجهیزات می توانستند در عراق و افغانستان صاحب نفوذ باشند. این در حالی است که نفوذ جمهوری اسلامی یک نفوذ ایمانی و معنوی است.

آیت الله آملی لاریجانی از دولت، رئیس جمهور و بویژه دستگاه دیپلماسی کشورمان خواست که با عبرت از تجربیاتی نظیر تجربه «مهم و تلخ برجام»، به این رفتار نامتعادل، غیر منطقی و غیر انسانی آمریکا واکنش قاطع، مناسب و متناسب نشان دهند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه تصمیم اخیر ترامپ در کنار سایر سیاست های آمریکا تجربه مهمی است برای آن که جمهوری اسلامی و مردم ما همّ خویش را برای دستیابی به پیروزی، معطوف به درون نمایند، تصریح کرد: این اقدام بار دیگر ثابت کرد که همه موظفیم با فعلیت بخشیدن به استعدادهای فراوان درون کشور و کثرت امکانات خدادادی، راه پیشرفت را طی کنیم و از آمریکا یا انگلیس خبیث هیچ  انتظاری نداشته باشیم.

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر لزوم پاسخ قاطع کشورهای اسلامی به تصمیم اخیر آمریکا نیز یادآور شد: ایران، سوریه، عراق و یمن که امروز مورد خشم رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته اند دقیقا قربانی سیاست های آمریکا در حمایت از تروریست‌ها هستند.

رئیس قوه قضاییه خطاب به ترامپ گفت: شما همان کسی هستید که در جریان رقابت‌های انتخاباتی به رقیب خود صراحتاً گفتید که داعش را او پدید آورده است. حالا چگونه است که انتقام پدید آمدن داعش را از مسلمانان می‌گیرید؟

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی همواره در طول سال‌های اخیر در صف اول مبارزه با تروریسم بوده است، اظهار کرد: پاسخ قاطع و قوی ایران و سایر کشورهای اسلامی نسبت به تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا به آنها می فهماند که دیگر نمی توانند با قلدرمآبی بر جهان سلطه داشته باشند.

بر اساس این گزارش، شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی در جلسه امروز، گزارشی از عملکرد و اقدامات این سازمان در جریان شناسایی و تشخیص هویت پیکرهای جانباختگان حادثه اخیر  ساختمان پلاسکو به مسئولان عالی قضایی ارایه کرد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر