بازدید 2747

بودجه شکننده فرهنگ و هنر در سال آتی

نمایندگان مجلس می‌گویند میانگین رشد بودجه حوزه فرهنگ و هنر در بخش‌های مختلف، حدود ۱۰ درصد است؛ اما این میزان رشد معادل تورم سالانه است لذا می‌توان گفت نگاه مساعد و یاری‌گری در این زمینه وجود ندارد.
کد خبر: ۶۶۱۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸ 30 January 2017
سرویس فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، مریم ابوفاضلی- اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از سهم فرهنگ در بودجه سال96 ناراضی هستند و تلاش و تکاپوی ویژه‌ای برای استفاده از ابزارهای قانونی خود به منظور افزایش اعتبارات این حوزه دارند.

نایب رئیس کمیته فرهنگی هنری و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است: یکی از موضوعات رکنی در حکومت بحث فرهنگی است اما در این موضوع غفلت می‌شود، در حالی که سال‌هاست شبیخون فرهنگی به فرهنگ، اعتقادات، پیشینه و آداب و رسوم کشور ایران هجمه آورده و امروزه در بحث خانواده نیز به طور محسوس نمایان است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز از کاهش ۱۰۰ میلیاردتومانی اعتبارات قرآنی در لایحه بودجه ۹۶ انتقادکرد و گفت: کمیسیون فرهنگی کسری بودجه در برخی موارد از جمله موسسات فرهنگی موثر، حوزه قرآن و برنامه‌های راه‌گشا برای حوزه فرهنگ را تذکر داده چراکه چالش‌های جدی در لایحه96 وجود دارد و این چالش‌ها، برنامه‌های دیگر را با وقفه‌ها و مشکلاتی روبرو می‌کند.

‌پژمان‌فر معتقد است: برخی نمایندگان هماهنگ بودن با دولت را به توجه کردن به بخش فرهنگ ترجیح می‌دهند و استدلال‌ها در ارتباط با مباحث بخش فرهنگی و نیاز بخش فرهنگی که از سوی کمیسیون فرهنگی مطرح می‌شود، کارگر نمی‌افتد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در مورد سهم فرهنگ در بودجه96 گفت: در بخش تملک دارایی و بخش متفرقه‌ها با کاهش بودجه روبرو هستیم و امیدواریم با بررسی پیشنهادات و تبصره‌های کمیسیون فرهنگی و لحاظ آن، وضع فرهنگ در سال96 ارتقا پیدا کند.

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت وضعیت بودجه آموزش و پرورش در بودجه96 را مورد مداقه قرار دادند.

فرهنگ در رده انتهای اولویت بودجه‌‌دهی قرار دارد/ بودجه‌های فرهنگی کفاف مقابله با هجمه‌ها را نمی‌دهد

نایب رئیس کمیته فرهنگی هنری و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به سهم اندک حوزه فرهنگی در بودجه سالانه، تصریح کرد: زمانی که درآمدها و اعتبارات کم می‌شود، در وهله اول به حقوق و خدمات جاری اولویت می‌دهند، سپس مباحث عمرانی و در انتها، بخش فرهنگی.
سیدصادق طباطبایی نژاد

سید صادق طباطبایی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد سهم فرهنگ در لایحه بودجه96 گفت: متاسفانه بخش فرهنگ همیشه در بودجه ضعیف بوده و بحث بودجه بخش فرهنگی یکی از مشکلاتی است که همیشه با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه در لوایح بودجه96 و برنامه ششم در بحث فرهنگی مشکل وجود داشت، افزود: یکی از ارکان حکومت فارغ از هر بحث اعتقادی دیگری، مباحث و موضوعات فرهنگی است؛ همانطور که مباحث اقتصادی و مباحث نظامی-امنیتی در ارکان حکومت تعریف می‌شوند، یکی از موضوعات رکنی در حکومت بحث فرهنگی است اما در این موضوع غفلت می‌شود در حالی که سال‌هاست شبیخون فرهنگی به فرهنگ، اعتقادات، پیشینه و آداب و رسوم کشور ایران هجمه آورده و امروزه در بحث خانواده نیز به طور محسوس نمایان است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه متاسفانه کمترین بودجه‌ها در بخش فرهنگی لحاظ شده است،تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های اولیه من از لایحه بودجه96، اگرچه بخشی از بودجه در برخی ادارات و سازمان‌ها بیشتر شده است اما در مجموع بودجه فرهنگی در بودجه96 کمتر از سال قبل شده است.

وی بیان کرد: 2.8 کل بودجه سال قبل، به بخش فرهنگی اختصاص داشت اما در سال96 بودجه فرهنگی2.7 بودجه کل کشور را به خود اختصاص داده است که این موضوع در بودجه96 نقص است؛ در مجموع در بعضی از بخش‌ها مثل مسائل دینی و حوزه‌های علمیه بودجه باز کمتر از سال‌های قبل شده است.

این نماینده مجلس افزود: باید منابع محدود در بودجه را اولویت‌بندی کرد؛ مثلا زمانی که درآمدها و اعتبارات کم می‌شود، در وهله اول به حقوق و خدمات جاری اولویت می‌دهند، سپس مباحث عمرانی - که حتی در بودجه فعلی بخش مربوط به مباحث عمرانی هم ضعیف است- و اگر چیزی باقی ماند، آن را به بخش فرهنگی می‌دهند.

وی ادامه داد: فارغ از آنکه بخش اندکی از بودجه به حوزه فرهنگی تعلق می‌گیرد، در امر تخصیص نیز بودجه این بخش، بسیار بد و دیر تخصیص داده می‌شود که نبود اعتبار برای محتواسازی در این حوزه به مثابه آن است که در بخش فرهنگی سنگرها را به دشمن واگذار کنیم و این امر بسیار نگران کننده است.

نایب رئیس کمیته فرهنگی هنری و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: با این همه هجمه فرهنگی که در رسانه‌ها و فضای مجازی و ماهواره‌ها بر اعتقادات و باورها و آداب و رسوم ایران اسلامی است این مقدار از بودجه به هیچ عنوان کفایت نمی‌کند و نگاه درستی به بودجه این حوزه وجود ندارد.

کاهش ۱۰۰ میلیاردتومانی اعتبارات قرآنی در لایحه بودجه ۹۶ / اعتبارات فرهنگی بهتر از سال ۹۵ نخواهد شد

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از کاهش ۱۰۰ میلیاردتومانی اعتبارات قرآنی در لایحه بودجه ۹۶ انتقادکرد.
نصرالله پژمانفر

نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به سهم اندک حوزه فرهنگی در بودجه سالانه، گفت: در حوزه مسائل فرهنگی در لایحه 96 شرایط نه تنها نسبت به سال گذشته بهتر نشده، بلکه نامناسب‌تر شده است؛ مثلا در سال 94 و 95 در مسائل قرآنی اعتباری پرداخت نشددر حالیکه به میزان 200 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده بود اما امسال این مقدار نه تنها افزایش پیدا نکرد، بلکه 100 میلیارد تومان هم کمتر شد و در واقع به نصف رسید.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه در لایحه96 نسبت به بودجه مسائل فرهنگی و قرآنی مضایقه شده است، افزود: در ارتباط با موضوعات قرآنی و مسائل فرهنگی، شرایط اعتباری جالبی دیده نمی‌شود و در فضای فرهنگی به شدت با چالش مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: با توجه به آنچه که در لایحه سال 96 صورت گرفته و قاعدتا مصوب خواهد شد، اوضاع اعتبارات مسائل فرهنگی قطعا از سال 95 بهتر نخواهد شد؛ مصادیق بسیاری دراین حوزه با کاهش اعتبارات مواجه بودند و اعتبارات مجموعه‌های بسیار موثر و کارآمد کاهش پیدا کرده است.

پژمان‌فر ادامه داد: اگر چه سرجمع اعتبارات وزارت فرهنگ و وزارت ورزش افزایش پیدا کرده و قابل دفاع است، اما دولت در لایحه 96 در اعتبارات بخش فرهنگی، نسبت به بخشی از وظایف حاکمیتی حوزه فرهنگ، هیچ نوع دخالت و ورودی نداشته و این بار به دوش بخش‌های دیگر است؛ لذا کاهش‌های بودجه در بحث فرهنگی، قابل دفاع نیست.

این نماینده مجلس دهم خاطر نشان کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس، کسری بودجه در برخی موارد از جمله موسسات فرهنگی موثر، حوزه قرآن و برنامه‌های راه‌گشا برای حوزه فرهنگ را تذکر داده است زیرا چالش‌های جدی در لایحه96 وجود دارد که این چالش‌ها، برنامه‌های دیگر را با وقفه‌ها و مشکلاتی روبرو می‌کند.

وی با اشاره به پیشنهادهای کمیسیون فرهنگی در این خصوص، افزود: پیشنهاد کمیسیون فرهنگی این است که منابع درآمدی پایدارتری برای حوزه فرهنگ ایجاد شود اما متاسفانه مورد مخالفت قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: متاسفانه برخی نمایندگان هماهنگ بودن با دولت را به توجه کردن به بخش فرهنگ ترجیح می‌دهند و استدلال‌ها در ارتباط با مباحث بخش فرهنگی و نیاز بخش فرهنگی که از سوی کمیسیون فرهنگی مطرح می‌شود، کارگر نمی‌افتد.

بیشترین رشد بخش‌های مختلف بودجه فرهنگی در سال آتی ۱۴ درصد است

عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه بودجه فرهنگ در لایحه سالانه در برخی از بخش‌ها رشد داشته و در برخی دیگر با کاهش اعتبارات روبرو شده، بیشترین رشد بخش‌های مختلف بودجه فرهنگی در سال آتی را ۱۴ درصد دانست.
محمدعلی وکیلی

محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به سهم اندک حوزه فرهنگی در بودجه سالانه، گفت: میانگین افزایش بودجه حوزه فرهنگ در بودجه96 حدود 10درصد است و اگرچه در برخی از بخش‌ها حدود 14 درصد افزایش داشته اما در برخی دیگر با کاهش اعتبارات روبرو شده؛ با این حال کمیسیون فرهنگی مجلس به دنبال آن است تا در بررسی تبصره‌ها، پیش‌بینی‌هایی را برای افزایش بودجه فرهنگی در نظر بگیرد اما فعلا تا بررسی نهایی افزایش آن قابل پیش‌بینی نیست.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم آماده‌سازی کمیسیون تلفیق مجلس برای همراهی با پیشنهادهای کمیسیون فرهنگی، افزود: همانطور که بخش ورزش و جوانان سهم خوبی در برنامه ششم پیدا کرد، در بودجه96 نیز توجه مناسبی به این بخش شده است؛ ضمن آنکه در حال حاضر سهم بخش جوانان و ورزش از عوارض سیگار مطرح است و بعد از آن تعیین تکلیف خواهد شد که این رقم، چه میزان خواهد بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم تأکید کرد: در لایحه بودجه96، در بخش‌های مربوط به تملک دارایی و همچنین متفرقه‌ها مربوط به بودجه فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به ردیف مشابه در بودجه سایر دستگاه‌ها رشد کافی نداشته، اگرچه که به صورت میانگین افزایش 10درصدی را در کل دارد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بخش تملک دارایی و بخش متفرقه‌ها با کاهش بودجه روبرو هستیم و امیدواریم با بررسی پیشنهادات و تبصره‌های کمیسیون فرهنگی و لحاظ آن، وضع فرهنگ در سال96 ارتقا پیدا کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر