بازدید 2903

لغو صدور ویزا به معنای زیر سوال بردن سیاست خارجی آمریکا است

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، گفت: هیچ عقلانیتی پشت اقدام ترامپ برای لغو صدور ویزای اتباع ایرانی نیست و تصمیمی که مبتنی بر منطق وعقل نبوده و با عرف دیپلماسی در تعارض باشد، قطعا قابلیت استمرار و دوام نخواهد داشت.
کد خبر: ۶۶۱۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱ 30 January 2017
محمدجواد فتحی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش صدور فرمان اجرایی از سوی ترامپ در مورد لغو و توقف صدور ویزا برای اتباع ایران و چندین کشور منطقه، گفت: اقدام اخیر ترامپ به نوعی زیر سوال بردن سیاست خارجی آمریکا است، بالاخره در عرصه بین المللی در شرایط کنونی، آزادی رفت و آمد میان اتباع کشورهای مختلف، جزء حقوق شهروندی و حقوق بشری افراد محسوب می شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: یک کشور باید از نظر ساختاری دارای ایراد باشد که از حضور اتباع کشورهای دیگر در آنجا بترسد، به نظر من اقدام اخیر ترامپ به علت تجربه کم و تازه کاری وی انجام شده است و یا اینکه رئیس جمهور آمریکا بخواهد حضور خودش را با این رویکرد به کشورهای جهان اعلام کند.

وی افزود: هیچ عقلانیتی پشت اقدام ترامپ برای لغو صدور ویزای اتباع ایرانی نیست و به طور حتم این اقدام، یک تصمیم موقت و گذرا خواهد بود، زیرا تصمیمی که مبتنی بر منطق وعقل نبوده و با عرف دیپلماسی در تعارض باشد، قطعا قابلیت استمرار و دوام نخواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره مغایرت اقدام ترامپ در لغو و توقف صدور ویزا برای اتباع ایرانی با توافق هسته ای، گفت: این اقدام، محدودیت های تحریمی ندارد، زیرا در برجام بیشتر به مسائل و روابط اقتصادی و موضوعات پیرامون آن اشاره شده است. در هر صورت یک کشور، حاکم بر تمامیت ارضی خود بوده و این اجازه را قاعدتا دارد، اما قطعا رویکرد ترامپ منطقی نیست، اما نمی توان موردی از موارد برجام را با دستور ترامپ تطبیق داد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه (بامداد شنبه به وقت تهران) فرمان اجرایی بررسی سخت‌گیرانه سوابق مهاجرین به آمریکا را امضا کرد.

بر اساس متن نهایی این فرمان، صدور روادید برای اتباع کشورهای «مضر برای منافع ایالات متحده» به مدت 90 روز تعلیق شده است. این بازه زمانی در پیش‌نویس فرمان 30 روز بود.

هرچند فهرست دقیقی از کشورهای هدف منتشر نشده، اما بر اساس ارجاعات متن به نظر می‌رسد این فرمان شامل حال اتباع دستکم هفت کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی باشد.

در این فرمان به فهرست «دولت‌های حامی تروریسم»، کشورهایی که «تهدیدی فوق‌العاده» به شمار آمده و آمریکا علیه آن‌ها وضعیت اضطراری اعلام کرده و همچنین کشورهای حاضر در فهرست «کشورها یا مناطق مایه نگرانی» وزارت امنیت داخلی قرار دارند (هفت کشور فوق‌الذکر)، اشاره شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل