بازدید 11332

سد گتوند تعیین تکلیف شد

کد خبر: ۶۶۱۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷ 30 January 2017
وزیر نیرو از تصمیم نهایی برای سد گتوند خبر داد و گفت: در نهایت با تصمیم چند دستگاه تکلیف سد گتوند مشخص شد.

حمید چیت‌چیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه بر اساس تصمیم‌گیری که مجموع چند دستگاه از طرف دولت و رئیس‌جمهور تعیین شده بودند، برای سد گتوند برنامه‌ریزی مدونی تبیین شد، اظهار کرد: سازمان برنامه‌ و بودجه، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشاورزی، وزارت نیرو و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در مورد این سد تصمیم‌گیری کردند.

به گفته وی طبق آخرین تصمیم‌گیری‌ها قرار شده که دو تصمیم آخر مبنی بر   مدیریت مصرف و انتقال آب به حوضچه‌های تبخیری برای حل مشکلات گتوند به اجرا دربیاید که در حال حاضر نیز عملیات این دو طرح در مرحله اجرا قرار گرفته است.

حاشیه‌های ریز و درشت گتوند که از وجود گنبد نمکی و سازند گچساران در منطقه آبگیری این سد و در نتیجه احتمال شورشدن آب کارون شروع شده بود، بعدها با بدهی بالای پروژه و تعطیلی فعالیت‌های اجرایی و حتی تعویق چندباره وعده‌های مختلف درباره پروژه ادامه پیدا کرد، مدتی نیز آواره‌شدن چندهزار روستایی و زیرآب رفتن ده‌ها روستا با آبیگری گتوند در کانون توجهات قرار داشت. در نهایت این سد باوجود همه حاشیه‌های ریز و درشت خود به بهره‌برداری رسید، اما این به معنی پایان حاشیه‌ها در این پروژه بزرگ نبود، چنان که هنوز هم سازمان محیط زیست به عنوان یک نهاد دولتی انتقاداتی را به این پروژه وارد می‌داند با این وجود سد گتوند که مدت‌ها در گیرودار مطالعه و ارائه مجوزهایی برای اجرایی شدن راهکارهای حل مشکل بود سرانجام در مرحله‌ی اجرا قرار گرفت.

سد گتوند علیا یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است که بر روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران ساخته شده است. این سد، در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از ریزشگاه رودخانه کارون، در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان شوشتر و در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر گتوند در استان خوزستان قرار دارد. سد گتوندعلیا آخرین سد قابل احداث بر روی رودخانه کارون است. ارتفاع این سد سنگریزه‌ای با هسته رسی ۱۸۲ متر است که بلند ترین سد خاکی کشور محسوب می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱۶
اشتباه پشت سر اشتباه . اگر حل بحران سد گتوند را بجای این همه دستگاه و متخصص به یک دیپلمه می دادند تصمیم بهتری برای حل این بحران اتخاذ می کرد .
میدونید یعنی چی؟یعنی از سدی که ظرفیت سه میلیارد دار ه فقط می تونید نیم میلیارد شو استفاده کنید.بقش اون زیر و شور شده.میدونید یعنی چی ؟یعنی انتقال آب شور به حوضچه های تبخیری باعث فاجعه زیست محیطی دیگری بنام از بین بردن هزاران هکتار از مراتع اطراف سد می شه.!!!!!!!!!!هنوز بگم ......سد گتوند رو آب شورش منتقل و دیگه آب گیری نکنید .هم اینجوریش تمام زمینهای پایین دست سد لم یزرع دارن می شن
این اقدامات برای الان است برای آینده چی؟
آیا نمکهای جدید که از گنبدهای نمکی می آیند مجددا در آینده وارد آب سد نخواهند شد؟
آیا سطح آب سد را کاهش داده اند تا به گنبدهای نمکی نرسد؟
لطفا یکی جواب بدهد.
ماهیان شور پرورش بدید. و ازش نیروی برق بگیرید
ماهیان شور پرورش بدید. و ازش نیروی برق بگیرید
سد و نیروگاه و نفت و پولش برای دولت و شهرهای بالا.
گرد و غبار خوزستان رو مهار کنید
بهترین راه رهایی از این بحران انتقال اب موجود مخزن به حوضچه هی تبخیر وترسب نمک وبعدا تخریب کامل سد وعدم ابگیری ان می باشد .عدم انجام مطالعات کافی زیست محیطی این مشکل را ببار اورده
این است بر باد دادن ثروت ملی به خاطر تصمیمات اشتباه
مسیر ورودی به سد را ببندید واز میسر دیکر سد را دور بزنید واب سد را کم کم به جای دیگه منتقل کنید
قرار شد با مقصرین چه برخوردی بشه
ایا وقت ان نرسیده است که مشاوران و دست اندرکاران اولیه این طرح به قوه قضاییه احضار شوند
محمود کجایی؟
سد زدیم که آب اون رو بفرستیم تبخیر شه ! جوک نیست ؟


مهندس این سد باید به اشد مجازات محکوم بشه
باتوجه به طرحهای پیاده شده طی سه دهه اخیر به تجربه ثابت شده شماها از نظر علمی و فنی نمیتوانید طرحی که تبعات مخرب بعدی نداشته باشد ارائه دهید.
لذا بهتر است از دانشمندان و کارشناسان زبده خارجی برای ارائه طرح دعوت کنید البته
1- اگر عقلمان به احساساتمان غلبه بکند. 2- و اگر منافع و غرور کذائی و بیمورد بعضی ها اجازه بده .
کارهای غیر کارشناسانه و مدیریتهای انتصابی وسفارشی باعث نابودی ثروتهای کشور وملت میشود وبازهم خواهد شد،چون این روند ادامه خواهد داشت
بهترين راه انتقال حجم آب شور ممكن در بستر كارون به سمت خليج فارس در زمستان و تعطيلي سد و تغيير مسير رودخانه و شستشوي رودخانه با بارش هاي زمستانه ميباشد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار