بازدید 5521

دلایل تاخیر در کنترل بحران پلاسکو

کد خبر: ۶۶۱۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۳ 30 January 2017
رییس پژوهشگاه شاخص‌پژوه با بیان اینکه مهمترین موضوعی که در حادثه پلاسکو نادیده گرفته شد، موضوع «مدیریت بحران زمان» بوده است، گفت: به نظر می‌رسد که در ابتدا حادثه پلاسکو و حریق آن در ساعات اولیه که فرصت‌های طلایی امداد و نجات بودند، جدی گرفته نشد.

به گزارش ایسنا، دکتر امیر محمودزاده افزود: به منظور بررسی حادثه ساختمان پلاسکو و آتش‌سوزی آن و بررسی علل بروز این حادثه نشست علمی تخصصی «مدیریت بحران شهری با نگاهی به حادثه ساختمان پلاسکو» را برگزار کردیم.

وی بررسی ساختار مدیریت بحران و نقش سازمان‌های امدادرسان را از دیگر اهداف این نشست نام برد و یادآور شد: در این نشست پیامدهای این حادثه  مورد بررسی قرار گرفت تا بر اساس پیشنهادات ارائه شده راهکارهایی برای ایمن سازی و آماده سازی کلانشهرهایی مانند تهران ارائه دهیم تا در زمان وقوع حوادثی چون زلزله بتوانیم موضوع امداد و نجات را پیگیری کنیم.

محمودزاده، با بیان اینکه تمرکز ما بر روی مدیریت بحران مردم محور است، خاطر نشان کرد: بر این اساس تمرکز ما بر روی آمادگی محله‌ها برای مواجهه با سوانح و رخدادهای طبیعی خواهد بود.

وی به سانحه ساختمان پلاسکو اشاره کرد و ادامه داد: حادثه پلاسکو حادثه‌ای است که ممکن است در بسیاری از کشورها رخ دهد؛ ولی مهمترین موضوعی که در این حادثه در کشور نادیده گرفته شد، موضوع «مدیریت زمان» بود.

رییس پژوهشگاه شاخص‌پژوه اضافه کرد: در بسیاری از مواقع که فرصت طلایی زمان را از دست می‌دهیم، خساراتی که به منابع انسانی و مالی و اجتماعی وارد می‌شود زیاد است؛ به گونه‌ای که در حادثه پلاسکو شاید در یکی دو ساعت اول بعد از رخداد سانحه می‌توانستیم بحران را مهار کنیم؛ ولی به دلایل مختلف چون اجرایی، ساختاری و تجهیزاتی و فرهنگی نتوانستیم در یکی دو ساعت اول بحران را مهار کنیم و به تبع آن شاهد فرو ریزش ساختمان بودیم.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد ما این است که در مسایلی چون تخلیه اضطراری جمعیت، مدیریت بحران در صحنه و مدیریت بحران مردم‌محور آمادگی ایجاد کنیم، افزود: از این طریق می‌توانیم برای رویدادهای بعدی حداکثر استفاده را از نیروهای مردمی داشته باشیم.

دلایل تاخیر در کنترل وضعیت پلاسکو


محمودزاده به دلایل تاخیر در کنترل وضعیت پلاسکو اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد که در ابتدا حادثه پلاسکو و حریق آن در ساعات اولیه جدی گرفته نشد و از سوی دیگر تیم‌های امدادی آمادگی لازم برای مدیریت بحران چنین حریقی را نداشتند.

وی برنامه تخلیه اضطراری جمعیت را از دیگر دلایل حادثه پلاسکو نام برد و یادآور شد: تمام ساختمان‌های مهم کشور به برنامه اضطراری تخلیه جمعیت و مدیریت بحران متمرکز نیاز دارند که نبود این زیر ساخت‌ها دست به دست هم داد تا این سانحه ایجاد شود و ما در این همایش به دنبال مقصران این حادثه نیستیم، بلکه به دنبال این هستیم تا از این رویداد برای آینده درس بگیریم.

وی تاکید کرد: اگر ما تعریف جدیدی از مدیریت بحران داشته باشیم که «بحران یک موقعیت خطرناک است»، می‌توانیم پایان‌نامه‌های دانشجویان را بر روی ساختمان پلاسکو و مدیریت بحران متمرکز کنیم و با کاربردی کردن دستاوردهای محققان در آینده شاهد چنین حوادثی نباشیم.

روند کند تامین تجهیزات در پلاسکو


رییس پژوهشگاه شاخص‌پژوه به بیان روند تامین تجهیزات برای رفع بحران پلاسکو پرداخت و خاطرنشان کرد: در مدیریت بحران یکپارچگی مدیریت و وحدت فرماندهی مهمترین موضوع است. ما در تهران تجهیزات زیادی در حوزه اطفای حریق، مدیریت بحران و آواربرداری داریم، ولی به نظر می‌رسد مهمترین چالش ما در مدیریت بحران، «وحدت فرماندهی میدان» بود.

به گفته وی، در حادثه پلاسکو بیشتر شاهد حضور افراد تماشاگر بودیم تا افرادی به عنوان مدیر بحران.

محمودزاده با تاکید بر ضرورت تربیت مدیران بحران در کشور، اظهار کرد: ما نیاز داریم که تیم‌های زیادی برای مدیریت بحران تربیت کنیم، به سمت استفاده از فناوری حرکت کنیم؛ چراکه بسیاری از اتفاقاتی که در حادثه پلاسکو رخ داد، می‌توانستیم با کمک تکنولوژی و فناوری مدیریت کنیم.

وی در عین حال با بیان اینکه در بسیاری از مواقع دچار «غافلگیری راهبردی» می‌شویم، اضافه کرد: این امر نیز در حادثه پلاسکو  نیز مشاهده شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار