بازدید 3069

ماندگاری تحریم های ضد روسی آمریکا

مذاکره تلفنی سران روسیه و آمریکا براساس اطلاعیه کاخ کرملین و اخبار دیگر، در برگیرنده برنامه لغو تحریم های ضدروسی نبود، در حالیکه این مساله گرهی سخت در روابط مسکو با واشنگتن و اتحادیه اروپا است.
کد خبر: ۶۶۱۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰ 29 January 2017
مذاکره تلفنی سران روسیه و آمریکا براساس اطلاعیه کاخ کرملین و اخبار دیگر، در برگیرنده برنامه لغو تحریم های ضدروسی نبود، در حالیکه این مساله گرهی سخت در روابط مسکو با واشنگتن و اتحادیه اروپا است.

به گزارش ایرنا، کاخ کرملین اعلام کرد: ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا در مذاکره تلفنی شامگاه شنبه خود برای همکاری دو کشور در عرصه بین المللی با هدف حل مسائل مختلف توافق کردند. 

در این گفت وگو که نخستین مذاکره تلفنی پوتین با ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا بود، بر هم افزایی برای تثبیت روند همکاری ها بر اساس روابط برابر و سودمند تاکید شد و همچنین مسائل مختلف از جمله مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق، اوضاع خاورمیانه، مناقشه اعراب و رژیم صهیونیستی، ثبات راهبردی، منع گسترش جنگ افزارهای کشتار جمعی، فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران، اوضاع اوکراین و شبه جزیره کره مورد بررسی قرار گرفت.

در اعلام کاخ کرملین به طرح موضوع تحریم های ضدروسی چهارساله غرب در مذاکره پوتین و ترامپ اشاره ای نشده است، در حالیکه مسکو در زمان مسئولیت دولت باراک اوباما بارها خواستار لغو آن شده بود.

تحریم های فراگیر علیه روسیه در رابطه با اوضاع اوکراین و متهم کردن مسکو به دخالت در درگیری های شرق این کشور با پافشاری و پیشگامی آمریکا از سال 2014 تاکنون اجرا می شود و اتحادیه اروپا و گروه هفت کشور صنعتی نیز پشتیبان آن هستند.

تحریم های ملی، فردی و شرکتی که برای مجموعه ای از مقام ها، اقدام ها و فعالیت های روسیه در بازارهای بین المللی، صادرات و واردات و همچنین انجام سفرهای خارجی محدودیت ایجاد کرده، یکی از اصلی ترین موانع موجود در بهبود روابط مسکو و غرب است.

هر چند اظهارات ترامپ در دوره مبارزات انتخاباتی و تا زمان برعهده گرفتن مسئولیت ریاست جمهوری برای دوستی و همکاری بیشتر با روسیه، امید لغو یا حداقل کاهش تحریم ها را ایجاد کرد، اما گفته سه روز پیش رئیس جمهوری جدید آمریکا که هنوز زمان لغو تحریم ها فراهم نرسیده است، خوش باوری ها را کمرنگ تر کرد.

هر چند روسیه به برنامه لغو تحریم ها به عنوان اولین اولویت نمی نگرد و نخست می خواهد روابط تقریبا متوقف مانده با آمریکا براثر سیاست های ضدروسی رئیس جمهوری سابق این کشور را بازسازی کند و سپس برنامه رفع محدودیت های اقتصادی را کلید بزند، ولی پیشنهاد چندی قبل ترامپ در باره معامله پایاپای دراین باره یک مانع تازه آفرید.

ترامپ پیش از آغاز کار ریاست جمهوری در مصاحبه با دو نشریه تایمز انگلیس و بیلد آلمان که 25 دی چاپ شد، آمادگی خود را برای لغو تحریم ها علیه روسیه در قبال کسب توافق با این کشور در چارچوب کاهش تسلیحات هسته ای اعلام کرد.

ترامپ با بیان اینکه تحریم ها به روسیه آسیب قابل توجهی وارد می کند، لغو آن را مشروط به کسب توافق هسته ای با آمریکا خواند و افزود: بسیاری از این توافق سود خواهند برد. 

روز پس از انتشار مصاحبه، دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه این پیشنهاد را رد و اعلام کرد: مسکو امکان کاهش تسلیحات هسته ای را در ازای لغو تحریم ها از سوی آمریکا بررسی نمی کند. 

وی افزود: در شرایط کنونی هیچ مذاکره ای در این باره (لغو تحریم های ضدروسی) صورت نمی گیرد. این مساله در دستور کار دولت روسیه در عرصه داخلی و در روابط با دیگر کشورها نیست. مسکو مبتکر این تحریم ها نبوده و در تماس های خارجی نیز آن را مطرح نمی کند. 

از سوی دیگر، ترامپ اکنون نیز با گروهی از سناتورهای سرسخت و پرنفوذ ضدروسی روبرو شده است که هشدار داده اند نمی گذارند، تحریم ها علیه روسیه لغو شود و انجام اقدام های لازم را در این زمینه در دستور کار خود قرار داده اند که مورد پشتیانی دو حزب جمهوریخواه و دمکرات آمریکا قرار دارد.

سرشناس ترین چهره ضدروسی بین جمهوریخواهان که فعالیت های خود را پیش از روی کار آمدن دولت ترامپ افزایش داده، مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح آمریکا است که تندترین دیدگاهها علیه روسیه را دارد.

وی اوایل ماه جاری در جریان سفر ضدروسی خود به گرجستان، اوکراین و استونی اعلام کرد: برای اعمال تحریم های سخت تر علیه روسیه تلاش های بیشتری خواهیم کرد.

از سوی دیگر، گروهی از سناتورهای جمهوریخواه و دمکرات آمریکا از اوایل دی ماه برنامه کاری تصویب یک قانون برای ممانعت از لغو تحریم های ضدروسی توسط دونالد ترامپ در کنگره را پیگیری می کنند.

بنا به گزارش رسانه ها از جمله خبرگزاری روسیا سگودنیا، در صورت تصویب پیشنهاد ارائه شده، حق لغو تحریم های ضدروسی چهار ساله مرتبط با اوضاع اوکراین از رئیس جمهوری آمریکا سلب می شود.

چاک شامر سناتور دمکرات که یکی از دست اندرکان اصلی این اقدام است، همراه سناتور بن کاردین متن تهیه شده را به کنگره آمریکا ارئه خواهد داد که با حمایت سناتور جان مک کین و لیندسی گراهام تدوین شده است.

اکنون با توجه به محتوای انتشار یافته از مذاکرات شنبه شب سران روسیه و آمریکا بدون اشاره به تحریم های ضدروسی و همچنین روند روزافزون واگرایی اتحادیه اروپا و آمریکا در دوران ترامپ، هر چند انتظار نمی رود تحریم ها به فوریت لغو شود، ولی افزایش اختلاف در اردوگاه غربی ها می تواند فرصت های زیادی در برابر مسکو برای کاهش فشار محدودیت های اقتصادی ایجاد کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر