بازدید 2785

دفن روستاهای حاشیه تالاب جازموریان زیر شن‌ به دلیل گرد وغبار

نماینده مردم بم در مجلس با بیان اینکه گرد وغبار موجب دفن روستاهای حاشیه تالاب جازموریان زیر شن‌های روان شده، گفت: برای رفع مشکلات، تکالیف سازمان محیط‌زیست، منابع طبیعی و وزارت نیرو در برنامه ششم توسعه باید عملیاتی شود.
کد خبر: ۶۶۱۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶ 29 January 2017
حبیب الله نیکزادی‌پناه در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در توضیح وضعیت تالاب جازموریان و برنامه‌های در حال انجام سازمان حفاظت محیط‌زیست، گفت: تالاب جازموریان همانند سایر تالاب‌های کشور دچار مشکل شده است، به دلیل سوءمدیریت در حوزه برداشت آب متاسفانه امروز دیگر آبی وجود ندارد که به تالاب جازموریان بریزید ضمن اینکه حفر چاه‌های بی‌رویه احیای تالاب‌ها را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی با یادآوری وجود 300 هزار چاه غیرقانونی در کشور، تصریح کرد: چاه‌های ممنوعه از یک تا پنجاه سال سابقه برداشت دارند و بسیاری از کشاورزان از آنها استفاده می‌کنند، وزارت نیرو هم در سال‌های اخیر اقدامی جهت حفاظت از منابع آبی و ممانعت از برداشت‌های غیرقانونی انجام نداده است بنابراین دشت‌ها و تالاب‌ها خشک و سفر‌ه های آبی آسیب دیده‌اند و سطح ایستایی در برخی مناطق تا 250 متر کاهش یافته است.

وی افزود: اقدامات مذکور سبب شده منابع آبی برخی مناطق مانند یزد، رفسنجان و انار به شدت کاهش یابد و از سوی دیگر کیفیت منابع آبی برخی مناطق مانند جنوب کرمان و هرمزگان تغییر کند، در واقع نداشتن برنامه مدیریت آب، موجب چنین مشکلاتی شده است.

نیکزادی‌پناه معتقد است: چاه‌های غیرقانونی باید تعیین تکلیف شود و برداشت معقولانه از سایر چاه‌ها نیز در دستور کار قرار گیرد تا سطح ایستایی آب افزایش یابد و تالاب‌هایی چون جازموریان احیا شود زیرا در غیر این صورت احیا این تالاب غیرممکن است، البته سهم محیط‌زیست از سدها وسایر حوزه‌ها هم باید بررسی شود تا علاوه بر احیا آب بتوان سایر حوزه‌ها مانند کشاورزی را تقویت کرد.

 

چیزی از تالاب جازموریان باقی نمانده/ دفن روستاهای حاشیه تالاب به دلیل گرد و غبار

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از 90 درصد تالاب جازموریان خشک شده است، گفت: متاسفانه چیزی به عنوان تالاب جازموریان دیگر وجود ندارد زیرا تنها بخش کوچکی از آن باقی مانده است، خشکی تالاب جازموریان یکی از منشاهای گرد و غبار در این منطقه شده است.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه تصمیماتی گرفته شده اما متولیان امر باید بدان تحقق بخشند از این رو در بودجه‌های سنواتی منابع مورد نیاز باید پیش‌بینی شود، متاسفانه گرد و غبار سبب شد تا در روزهای گذشته مدارس در منطقه ریگان، فهرج و نرماشی تعطیل شود، راه‌هایی چون ایرانشهر – بم نیز به دلیل طوفان‌های شن مسدود شد.

نیکزادی‌پناه با بیان اینکه گرد و غبار موجب دفن برخی روستاها، خانه کشاورزان و درختان چندمتر زیر شن های روان شده است، یادآور شد: گرد وغبار به زیرساخت‌های بخش کشاورزی آسیب بسیار وارد کرده، متاسفانه منطقه خشک است و کوچکترین طوفانی سبب جابه‌جایی شن‌های روان می‌شود از این رو دولت باید نسبت به کاشت درختان متناسب با آب و هوا و مالچ‌پاشی توجه کند تا شن های روان تثبیت شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تکالیفی برای سازمان حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی و وزارت نیرو در برنامه ششم توسعه مشخص شد، عملیاتی کردن این تکالیف تا حدودی به احیای تالاب جازموریان و کنترل گرد وغبار کمک می کند، در غیر این صورت مشکلات محیط‌زیست سایر بخش‌های استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین مطالعات مربوط به احیا و مدیریت تالاب جازموریان خبر داد و گفت: مطالعاتی که سال گذشته توسط جهاد دانشگاهی کرمان آغاز شد، به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده و با توجه به اهمیت و تاثیرگذاری این تالاب، کارگروه ملی حفاظت و احیاء تالاب جازموریان تشکیل می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار