بازدید 1851

اروپا، روسیه و چین تحریم‌های ایران را ازسر نخواهند گرفت

معاون مدیر مطالعات سیاست خارجی در اندیشکده آمریکایی «کاتو» با هشدار به دونالد ترامپ درباره «پاره کردن» برجام، از تبعات آن از قبیل عدم همراهی اروپا، روسیه و چین برای اعمال مجدد تحریمهای ایران سخن گفت.
کد خبر: ۶۶۰۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵ 28 January 2017

فارس - در ادامه هشدارها درباره مواضع دولت جدید آمریکا در قبال برجام، تحلیلگر ارشد آمریکایی و معاون مدیر اندیشکده «کاتو» در این باره یادداشتی را منتشر کرد.

 «جان گلیزر» در این مطلب نوشت: «درباره اینکه سیاست خارجی دونالد ترامپ چطور رونمایی خواهد شد، اطلاع زیادی در دست نیست و بخش اعظم آن مجهول است. اگر تجربه سلف‌ او چیزی برای گفتن داشته باشد، آن این است که فرقی نمی‌کند که دولت چقدر تلاش کند تمرکزش را روی اروپا یا آسیا بگذارد چرا که خاورمیانه زمان و منابع زیادی را به خود اختصاص خواهد داد».

معاون مدیر مطالعات سیاست خارجی در اندیشکده «کاتو» می‌گوید که «اولویت ترامپ نباید صلح بین اسرائیل و فلسطینیان یا حتی ازسرگیری جنگ علیه داعش باشد، بلکه باید حفظ و اجرای توافق هسته‌ای ایران، اولویت او باشد».

 وی با برشمردن برخی محاسن برجام برای طرف غربی تصریح کرد: «توافق در ازای رفع تحریم‌ها، شدیدترین کنترل‌ها و بازرسیهای فراگیر را روی برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرد. از زمان امضای توافق، ایران دو سوم از میزان ذخیره سانتریفیوژهای خودش را کاهش داده است و 95 درصد از اورانیوم غنی شده با غلظت پایین خود را کنار گذاشته و شروع به تبدیل دو سایت و مرکز مهم غنی سازی خود به مراکز تحقیقاتی برای مصارف صلح آمیز کرد».

  او ادامه داد: «برنامه هسته‌ای ایران، اکنون تحت نظارت‌ترین برنامه هسته‌ای جهان است. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران هستند و هر ماه همه تاسیسات مربوطه را مورد بررسی و موشکافی قرار می‌دهند و نظارت ویدئویی از همه زنجیره سوخت اتمی این کشور هم ادامه دارد».

تحلیلگر آمریکایی ضمن «موفق خواندن برجام تاکنون» هشدار داد: «پایه توافق لرزان است. در آمریکا مخالفان توافق دارند روی تعداد معدودی از تخلفات کوچک فنی که البته در هر قرار و مدار و توافقی در این اندازه طبیعی است، چنگ می‌اندازند اما هیچ یک از آنچه از سوی طرف ایرانی انجام شده، مشمول نقض توافق نیستند».

وی افزود: «آنچه دردسر بیشتری است، رویکرد عامدانه تقابلی دولت ترامپ با ایران است. ژنرال مایکل فلین مشاور ارشد امنیت ملی ترامپ از توافق نفرت دارد و فکر می‌کند که تغییر رژیم، گزینه بهتری است. مایک پمپئو رئیس جدید سیا هم حامی به عقب راندن توافق "فاجعه بار" بوده است».

«گلیزر» نوشت: «خود ترامپ هم نظراتش درباره این موضوع با هم متجانس نبوده است. در کارزار انتخاباتی او به دفعات قول داد که رفع تحریم‌ها را لغو و توافق را پاره می‌کند اما او همچنین قول داده که "به مبارزه و مسابقه برای سرنگون کردن رژیمهای خارجی که ما هیچ چیز درباره آنها نمی‌دانیم، پایان خواهم داد". با توجه به اینکه توافق توانسته در از بین بردن توجیه اولیه برای حمله به ایران توفیق یابد، خوب ترامپ باید برای پاره کردن توافق، بی میل باشد».

 در ادامه این یادداشت آمده است: «علاوه بر آن، جیمز متیس وزیر دفاع ترامپ که البته از منتقدان بزرگ توافق بوده، گفته که اجرای آن رویکردی درست است. حفظ توافق همچنین مورد اجماع بین‌المللی قرار دارد که این موضوع نه فقط همه شرکای اروپایی ما را در بر می‌گیرد بلکه روسیه را هم شامل می‌شود؛ رژیمی که به نظر می‌رسد ترامپ مایل به خشنود کردنش باشد».

نویسنده آمریکایی هشدار می‌دهد: «دولت ترامپ باید بفهمد که خروج از توافق، همه‌اش ضرر است و هیچ سودی ندارد. پارلمان ایران قانونی را گذرانده که در صورت عدم تعهد آمریکا به مقررات توافق، غنی سازی اورانیوم ایران از سرگرفته و شفاف سازی برای بازرسان سازمان ملل کمتر شود. علاوه بر این، آمریکا هیچ نفوذ و اهرمی برای تحمیل شرایط سختتر روی ایران در اختیار ندارد چرا که بدون تردید متحدان اروپایی به همراه روسیه و چین، واشنگتن را مقصر خواهند دانست و همه آنها ازسرگیری تحریمها را رد خواهند کرد».

او در پایان می‌نویسد: «از 2003 تا 2014 که سالهای تحریمهای شدید و رویارویی بوده، ایران از 164 سانتریفیوژ به 19000 سانتریفیوژ رسید. رویکرد تخاصمی سبب برنامه هسته‌ای گسترده‌تر و با شفافیت کمتر خواهد شد و احتمال یک جنگ فاجعه‌بار دیگر در خاورمیانه را افزایش خواهد داد. بیایید امید داشته باشیم که دولت ترامپ، این مسیر را انتخاب نکند».

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار