بازدید 4364
۱

روحانی: نمی توان بین ملت‌ها دیوار کشید

کد خبر: ۶۶۰۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰ 28 January 2017
در این انقلاب بزرگ هیچ کشوری و هیچ قدرتی و ابرقدرتی پشتیبان مردم نبود، بلکه مردم با اتکا به فرهنگ،‌دین و آرمان‌های بلند خود یک انقلاب مستقل بدون وابستگی به قدرت‌های خارجی و یک انقلابی کاملا مردمی را به ثمر رساندند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز در هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری که در محل اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی گفت: میهمانان عزیز و دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، جناب آقای دکتر طالب‌ الرفاهی و همه میهمانان حاضر در جلسه خدمت همه شما برای حضورتان در جمهوری اسلامی ایران و در تهران خوشامد عرض می‌کنم. امیدوارم سفر شما به این کشور مایه آشنایی بیشتر به یک کشوری با تاریخ کهن با فرهنگ بزرگ و با ملتی میهمان‌نواز، در تاریخ ایران اسلامی همواره مردم و ملت ایران شگفتی‌های بزرگی را آفریده‌اند،‌ما امروز در آستانه ایامی هستیم که در 38 سال پیش مردم ایران انقلابی بزرگ را به پیروزی رساندند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در این انقلاب بزرگ هیچ کشوری و هیچ قدرتی و ابرقدرتی پشتیبان مردم نبود، بلکه مردم با اتکا به فرهنگ،‌دین و آرمان‌های بلند خود یک انقلاب مستقل بدون وابستگی به قدرت‌های خارجی و یک انقلابی کاملا مردمی را به ثمر رساندند.

روحانی با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین ثمرات این انقلاب استقلال سیاسی سرزمین ما بود، گفت: یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای این انقلاب حاکمیت ملی مردم ما بود که همه مدیریت کشور بر مبنای دموکراسی، مردم‌سالاری و صندوق آراء قرار گرفت و یکی از ثمرات مهم این انقلاب عزت مردم بزرگ این سرزمین بود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ایران به عنوان کشوری که در یک تجاوز هشت ساله نیز همچنان با اتکا به اراده،‌استقامت و ایستادگی خودش بدون حمایت کشورهای خارجی توانست تجاوز را از کشورش رفع و دفع کند.

روحانی تأکید کرد:‌ایران کشوری است که هرگز سابقه استعمارگری نداشته و هرگز سابقه استعمار شدن نیز نداشته است،‌کشور ما هیچ وقت مستعمره کشور دیگری نبوده و در طول دهه‌ها و قرن‌های گذشته هیچ گاه مردم کشور ما به کشور دیگر و همسایه‌های خود تجاوز نکرده است.

وی اضافه کرد: مردم ما هیچ گاه با مسئله‌ای به نام نژادپرستی خوی نداشته‌اند، در کشور ما ادیان و اقوام و فرهنگ‌های مختلف همزیستی مسالمت‌آمیز داشته‌اند، در کشور ما در کنار مسجد کلیسا وجود دارد. همچنین کنیسه وجود دارد و در پارلمان ما نیز در کنار نمایندگان مسلمان نمایندگان ادیان دیگر از جمله نمایندگان مسیحی، یهودی و زرتشتی حضور دارند.

رئیس‌جمهور گفت: در ایران، یهودیان و مسیحیان و زرتشتیان دارای همان آزادی هستند که مسلمانان دارای آن آزادی هستند،‌در کشور ما مذاهب مختلف اسلامی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: ایران همواره کشوری بوده که به دانش جهانی خدمت کرده است. در طول قرون گذشته ایران در علم و دانش پیشگامی‌هایی داشته است و هنوز کتب اندیشمندان و دانشمندانی چون بوعلی‌سینا و زکریای رازی و فارابی، خواجه‌نصیر طوسی به عنوان کتاب‌های علمی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی جهان مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد:‌ایران کشوری است که از لحاظ هنری و فرهنگی یکی از کشورهای بسیار باسابقه است. نه تنها ما به شعرای فارسی‌زبان خودمان افتخار می‌کنیم بلکه کشورهای همسایه ما هم به شعرا و دانشمندانی افتخار می‌کنند که به زبان فارسی شعر سروده‌اند، اگر ما به حافظ و سعدی افتخار می‌کنیم به عنوان شعرای بزرگ، مردم ترکیه هم به مولانا و قونیه افتخار می‌کنند به عنوان شاعر بزرگی که به پارسی شعر گفته است.

رئیس‌جمهور افزود: اگر ما به فردوسی افتخار می‌کنیم مردم پاکستان و شبه قاره هم به دانشمندی چون اقبال لاهوری افتخار می‌کنند که او هم به پارسی شعر سروده است، زبان پارسی فرهنگ ایران، علم و دانش به عنوان کشوری که در همه این زمینه‌ها ایرانیان قدم‌های خیر و پربرکت برای جهانیان برداشته‌اند.

روحانی با بیان اینکه ایران در سال‌های اخیر به جهانیان نشان داد و این ندای خود را با صدایی رساتر به گوش جهانیان رساند که ایران کشور صلح و دوستی است،‌ گفت: ما به صلح و آشتی و برادری و همزیستی افتخار می‌کنیم، امروز زمانی نیست که بین ملت‌ها دیوار کشید، یادشان رفته است که سالیانی پیش دیوار برلین فروریخت.

ی ادامه داد: دیوارها را بین ملت‌ها اگر هم باشد باید برداشته شود، دنیای امروز دنیایی نیست که بین ملت‌ها و مردمان سرزمین‌های مختلف فاصله ایجاد کرد، امروز روز همسایگی است. ما همه از لحاظ فرهنگی، علمی، تمدنی همسایه یکدیگر شده‌ایم و هستیم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: جهان ارتباطات و فناوری ارتباطات فاصله‌های ما را کمتر کرده است، جهانی شدن فاصله ما را کمتر کرده است.

روحانی افزود: کسی امروز نمی‌تواند با جهانی شدن مبارزه کند. امروز روزی است که از لحاظ تجارت باید دنیا به همدیگر نزدیک‌تر شود، قطع کردن پیمان‌های تجاری دنیا نه به اقتصاد خدمتی می‌کند و نه توسعه و رونق تجاری جهانی خدمتی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: امروز روز آشتی، نزدیکی و همزیستی مسالمت‌آمیز است و روز ایجاد فاصله بین ملت‌ها نیست.

رئیس‌جمهور گفت: اگر ما می‌خواهیم به صلحی بیشتر و به ثبات و امنیتی بیشتر دست پیدا کنیم باید تعامل بین ملت‌ها را بیشتر کنیم. همچنین باید مفاهمه را میان مردم کشورهای مختلف بیشتر کنیم،

روحانی تأکید کرد:  ما ملتی هستیم که در این منطقه آثار افراطی‌گری و تجاوز و تروریسم را با همه وجودمان احساس کرده‌ایم، ما کشوری هستیم که در اطراف‌مان آتش‌های افراطی‌گری و تروریسم هنوز شعله می‌کشد، ما درد و رنج مردم عراق را شاهدیم و می بینیم، همچنین ما درد و رنج مردم سوریه و افغانستان و پاکستان یمن و لیبی را می‌بینیم.

وی خطاب به میهمانان در این جمع گفت: راهنمایان عزیز گردشگری که از حدود 40 کشور دنیا به سرزمین ایران آمده‌اید، خاورمیانه مهد تمدن و گردشگری بود.

رئیس‌جمهور افزود: آثار تمدنی و تاریخی در لبنان،‌فلسطین، سوریه،‌عراق،‌افغانستان، پاکستان، آسیای مرکزی، قفقاز و همه جا دیدنی بود و هست، تروریسم فقط جان انسان‌ها را نگرفت بلکه تروریسم تنها رشد حرکت توسعه را کند و کندتر نکرد،‌ تروریسم فقط به اموال مردم و اقتصاد کشورها لطمه نزد، تروریسم آثار تمدنی جهانی و تاریخی را نیز لطمه زد، تروریسم آثار مهم تمدنی را در عراق و سوریه و دیگر کشورها مورد هجمه خود قرار داد، همانطور که جان انسانی اگر گرفته شود قابل جبران نیست، آثار تمدنی گذشتگان را نابود کردن قابل جبران نیست.

روحانی تأکید کرد:‌ایران کشوری است که برای ثبات این منطقه با همه توان و قدرتش و برای دفاع از مردم بی‌دفاع این منطقه از توان و قدرتش استفاده کرده و می‌کند.

وی خطاب به میهمانان این جلسه گفت:‌ اگر کمک ایران به مردم و ارتش عراق و سوریه نبود امروز در دمشق و بغداد تروریست‌ها حاکم بودند و به جای گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه ما امروز شاهد دولت تروریستی در بغداد و دمشق بودیم، این مردم شجاع عراق و سوریه و این حمایت مردم ایران از این ملت‌ها بود که امروز خوشبختانه تروریسم در منطقه ما در حال افول است.

رئیس‌جمهور افزود: ایران کشوری است که همواره به امنیت و ثبات منطقه و جهان کمک کرده است. در هر کجای دنیا و هر ملت آزاده در مبارزه با تروریسم اگر از ما کمک بخواهد با همه توان به آن ملت مظلوم در برابر تروریسم کمک خواهیم کرد زیرا امروز تروریسم خطری بزرگ برای جهانیان و منطقه ما و همه انسان‌هاست.

روحانی ادامه داد: ما امروز نیاز به نزدیکی، تعامل و وحدت بیشتر داریم، توریسم و گردشگری پلی میان ملت‌ها است. شما راهنمایان پل‌های میان ملت‌ها، فرهنگ‌ها و تمدن‌های جهان هستید، گردشگری آن زمانی به کمال می‌رسد که راهنمایان خوب خوش‌بیان خوش‌اخلاقی از جهانگردی به خوبی حمایت کنند.

وی ادامه داد: شما هستید که با بیان و آشنایی‌تان به تاریخ زوایای تمدن را برای جهانگردان بیان می‌کنید. دیدن یک ساختمان یا اشیاء قدیمی بدون آشنایی به ویژگی‌های آن ساختمان و نحوه بنای آن و آثار آن در گذشته، آشنایی به ابعاد و زوایای آن اثر تاریخی نخواهد بود،‌راهنمایان و گردشگران هستند که ابعاد و صورت‌های پشت پرده تمدن‌ها را برای گردشگران توضیح می‌دهند. اگر راهنمایان برای گردشگران نباشند حتما بهره معنوی و علمی گردشگران از آثار تمدنی بسیار اندک خواهد بود.

رئیس‌جمهور گفت: شما به عنوان خادمان به میراث گذشته و تمدن کهن بشریت و به عنوان واسطه‌ای برای معرفی آثار تاریخی به افکار امروز جهان و نسل امروز معرفی می‌کنید. شما واسطه‌ای میان قرن‌ها و هزاران سال پیش و نسل امروز هستید.

روحانی ادامه داد:‌شما هستید که تاریخ هزاران سال پیش را به تاریخ امروز با بیان‌تان متصل می‌کنید، این شما هستید که اذهان نسل جوان را به تمدن کهن پدران و اجداد ما آشنا می‌کنید.

وی تصریح کرد: ما به عنوان ملت با فرهنگ و با تمدن هفت هزار ساله در این منطقه و در جهان یکی از اهداف بلندمان پیوند ملت‌ها با یکدیگر است، ما با سلاح کشتار جمعی مخالفیم و علی‌رغم اینکه ما قربانی سلاح کشتار جمعی هستیم و متجاوزین صدامی علیه ما از سلاح شیمیایی استفاده کردند اما هرگز به دنبال سلاح کشتار جمعی نرفته‌ایم و نخواهیم رفت و آن را مخالف اخلاق و معیارهای دینی و فرهنگی خودمان می‌دانیم.

رئیس‌جمهور گفت: ما در طول سال‌های گذشته به یک موفقیت بزرگ در زمینه تعامل با جهان دست یافتیم، مذاکرات ما با قدرت‌های بزرگ و با جهان در زمینه مسائل هسته‌ای به معنای آن بود که مذاکره و مفاهمه و گفت‌وگو کوتاه‌ترین، بهترین و کم هزینه‌ترین راه برای رفع اختلافات میان دولت‌ها است.

روحانی ادامه داد:‌ما پای میز مذاکره با شش قدرت بزرگ به توافقی دست یافتیم که آن توافق نه تنها برای ما هفت کشور بلکه برای همه جهانیان رهاوردش آشتی، امنیت، ثبات و تعامل بیشتر با یکدیگر بود.

وی یادآور شد: ما در سایه توافق هسته‌ای و برجام راه را برای میزبانی بیشتر از جهانگردان آماده‌تر کرده‌ایم، ما با برجام سفره‌مان را برای میهمانان‌مان،‌گردشگران خارجی باز کرده‌ایم و خوشبختانه در طول چند سال گذشته توریست‌های خارجی با حسن نظر به سمت ایران بیش از گذشته زمینه را برای گردشگری مهیا دیده‌اند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، میزان حضور جهانگردان از کشورهایی همچون فرانسه 104 درصد، چک 53.4 درصد، هلند 43.3 درصد، سوئیس 38.3 درصد، دانمارک 37.5 درصد، ایتالیا 33.8 درصد، انگلستان 33 درصد، لهستان 33درصد، بلژیک 32.3درصد، اتریش 28درصد، اسپانیا 27.9 درصد، یونان 24.4درصد، فنلاند 19.2درصد، آلمان 16.6درصد،‌روسیه 13.6 درصد افزایش داشته است این آمار نشان دهنده آن است که با برجام دروازه ایران بازتر از گذشته به روی میهمانان خارجی است.

روحانی تأکید کرد: همه تلاش ما این است که صنعت گردشگری را در ایران به سمت توسعه حرکت دهیم. ما برای اینکه ناوگان هواپیمایی کشورمان را اصلاح و نوسازی کنیم همچنین ریل را در سراسر کشور نوسازی کنیم و ساختن اتوبان‌ها و جاده ها را اصلاح کنیم یکی از اهداف‌مان در این نوسازی‌ها این است که مسیر جذب جهانگردان را بیشتر و بیشتر کنیم.

وی گفت:‌ در ایران شما تنها آثار گذشته و تمدن گذشته را نمی‌بینید، بلکه شما در سفر به ایران فرهنگ مردم و میهمان‌دوستی مردم ایران را هم به خوبی مشاهده خواهید کرد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: همه ما باید تلاش کنیم نه تنها به فکر آن باشیم که از طریق توریسم به اقتصادمان کمک کنیم که البته جهانگردی یک کمک بزرگ برای رشد اقتصادی و اشتغال است اما در کنار اقتصاد از طریق جهانگردی و امنیت منطقه و جهان کمک می‌کنیم. همچنین به فرهنگ جهان کمک می‌کنیم.همچنین به انسجام مردم جهان در کنار یکدیگر کمک می‌کنیم. ما راه را برای تعامل بیشتر بین ملت‌ها آماده می‌کنیم

روحانی گفت: آثار جهانگردی آثار اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و حتی آثاری برای صلح و ثبات و امنیت برای منطقه و جهان است و خواهد بود، همه ما باید تلاش کنیم دو سرمایه اصلی جهانگردی را حفظ کنیم. سرمایه اول محیط زیست کشورها است زیرا اگر محیط زیست کشورها آسیب ببیند یکی از سرمایه های بزرگ جهانگردی لطمه دیده است و برای این کار باید در زمینه جهانگردی سرمایه‌گذاری کنیم زیرا با این کار است که می توانیم از محیط زیست به خوبی حراست و حفاظت کنیم.

وی تأکید کرد: سرمایه دوم که برای موضوع تروریست باید استفاده کنیم میراث فرهنگی گذشته است. این هم سرمایه بزرگ است و همه ما باید تلاش کنیم از میراث گذشته‌مان به خوبی حراست و حفاظت کنیم نه برای کشور خودمان بلکه میراث گذشتگان در سراسر دنیا سرمایه‌ای برای همه ما خواهد بود. امیدوارم سفر شما به ایران و تهران و حضورتان در ایامی که در ایران خواهید بود زمینه آشنایی بیشتر شما را با کشور و ملت ایران بیشتر فراهم کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱
مگه ایران10سال پیش تو مرز مشترکش با افغانستان نکشید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر