بازدید 6507
۲

محتوای گفت‌و‌گوی امروز ترامپ و پوتین چه خواهد بود؟

دونالد ترامپ، رئیس جمهور روسیه، قرار است امروز در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، با وی گفت و گو کند. با توجه به مواضع جنجالی ترامپ درباره پوتین و روسیه از همان زمان تبلیغات انتخاباتی، بسیاری از ناظران منتظرند تا ببینند مضمون نخستین مکالمه این دو چه خواهد بود و آیا تغییر جهتی در روابط مسکو ـ واشنگتن روی خواهد داد یا خیر.
کد خبر: ۶۶۰۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 28 January 2017
دونالد ترامپ، رئیس جمهور روسیه، قرار است امروز در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، با وی گفت و گو کند. با توجه به مواضع جنجالی ترامپ درباره پوتین و روسیه از همان زمان تبلیغات انتخاباتی، بسیاری از ناظران منتظرند تا ببینند مضمون نخستین مکالمه این دو چه خواهد بود و آیا تغییر جهتی در روابط مسکو ـ واشنگتن روی خواهد داد یا خیر.

به گزارش «تابناک»، از روز گذشته تاکنون، توجه بسیاری از مطبوعات و رسانه های بین المللی متوجه تماسی تلفنی شده که قرار است امروز میان رؤسای جمهور آمریکا و روسیه برقرار شود. در همین راستا، گمانه زنی های مختلفی نیز درباره مضمون این تماس تلفنی مطرح شده است. یکی از مهمترین مباحث در این راستا، احتمال آغاز همکاری میان دو کشور در موضوعات مختلف و همچنین برداشته شدن تحریم های روسیه است.

با این حال، «سی ان ان» در مطلبی در این زمینه اشاره می کند که ترامپ روز گذشته گفت هنوز برای صحبت کردن درباره برداشتن تحریم های روسیه «خیلی زود» است. در عین حال، وی تمایل خود را به برقراری روابط گرمتر با روسیه اعلام کرد.

این در حالی است که اوایل روز گذشته، کلیان کانوی، مشاور اشد ترامپ در گفت و گویی با «فاکس نیوز» گفت: در جریان گفت و گوی ترامپ و پوتین، موضوع برداشته شدن تحریم های روسیه نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا برداشتن تحریم هایی که اوباما وضع کرده، مدنظر دولت ترامپ قرار دارد یا خیر، گفت: «همه این ها مدنظر قرار دارد». با این حال، هنوز هم مواضع مقامات دولت ترامپ درباره این موضوع، مبهم و متناقض است.

گفت و گوی تلفنی امروز ترامپ و پوتین، نخستین مکالمه رهبران روسیه و آمریکا از زمان برگزاری مراسم تحلیف در ایالات متحده خواهد بود. قرار است مایک پنس، معاون اول ترامپ نیز در این گفت و گو شرکت کند. روز گذشته، ترامپ درباره این مکالمه گفت: «من شنیدم که قراری برای گفت و گو گذاشته شده؛ ببینیم چه پیش خواهد آمد».

وی که در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید سخن می گفت، افزود: «ما می خواهیم رابطه ای عالی با همه کشورها داشته باشیم. اگر بتوانیم رابطه ای عالی با روسیه و چین و همه کشورها داشته باشیم، من از این موضوع استقبال می کنم».

ترامپ همچنین گفت: «اینکه این رابطه چطور پیش برود، من نمی توانم فعلاً درباره آن چیزی بگویم. تا به حال بارها پیش آمده که من فکر می کردم می توانم با افراد ارتباط برقرار کنم، اما اصلاً از آن ها خوشم نیامده است».

رئیس جمهور آمریکا در ادامه با بیان اینکه هیچ تضمینی برای مسیر پیش رو وجود ندارد، گفت امیدوار است که رابطه خوبی با پوتین داشته باشد، اما همچنین ممکن است که دو طرف خود را رقیب یکدیگر بیابند. وی گفت: «امیدوارم رابطه ای عالی داشته باشیم. این امکان پذیر است. در عین حال ممکن است اینطور نباشد. خواهیم دید که چه اتفاقی خواهد افتاد».

گفتنی است باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در دوران مسئولیت خود تحریم هایی را علیه روسیه وضع کرد و اندک زمانی پیش از کنار رفتن از قدرت نیز 35 دیپلمات روس را به اتهام مداخله در انتخابات آمریکا، از خاک ایالات متحده اخراج نمود.

این در حالی است که ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی خود با لحنی مثبت درباره پوتین صحبت کرده و حتی بر خلاف دموکرات ها و گروه هایی از جمهوری خواهان، این موضوع را که روسیه از طریق هک کردن سیستم های انتخاباتی، در انتخابات دخالت کرده باشد، زیر سؤال برد؛ بنابراین، موضوع احتمال برداشته شدن تحریم های روسیه نیز مطرح شده است.

با این حال، این موضوع حتی پیش از بحث رسمی درباره آن نیز با مخالفت روبه رو شده است. جان مک کین، سناتور جمهوری خواه ایالت آریزونا به تازگی از دولت ترامپ به سبب بررسی برداشتن تحریم های روسیه انتقاد کرد.

وی گفت: «به خاطر امنیت ملی آمریکا و متحدانش، امیدوارم رئیس جمهور ترامپ به این گمانه زنی ها پایان دهد و چنین روند سبک‌سرانه ای را نپذیرد. اگر این کار را نکند، من به همراه همکارانم تحریم ها علیه روسیه را در قالب قانون درخواهیم آورد».

باید اشاره کرد به عقیده برخی منابع، ممکن است در گفت و گوی امروز ترامپ و پوتین درباره موضوع سوریه و احتمال ایجاد «مناطق امن» در این کشور نیز صحبت شود. اخیراً مباحثی درباره فرمان ترامپ برای ایجاد چنین مناطقی مطرح شده که روسیه در واکنش به این موضوع، خواستار در نظر گرفتن همه پیامدهای آن از سوی دولت ترامپ شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۲
پوتین میترسید دموکراتها ایران رو از روسیه بگیرن حالا قراره صحبت کنن تاکید کنن که ایران مال روسیه، عربستان مال امریکا.
احتمالش هست اروپا با ایران متحد بشه علیه روسیه و امریکا؟
در هر صورت جهان اسلام یه طرف ..جهان کفر هم یطرف ..نه شرقی نه غربی ..فقط اتحاد اسلا خلاص
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار