بازدید 24602

نشانه‌های تلخی از فراموشی حادثه پلاسکو‌، در 9 روز!

ابهامات پیرامون فروریختن ساختمان پلاسکو و حواشی‌اش آنقدر زیاد است که هرکداممان چندین گمان در ارتباط با آن شنیده‌ایم اما انبوه این گمانه زنی ها و حتی شایعات فراوانی که پیرامون این حادثه منتشر می‌شود، نتوانسته مانع از فراموش شدن اصل ماجرا در چند روز شود!
کد خبر: ۶۶۰۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲ 27 January 2017
ابهامات پیرامون فروریختن ساختمان پلاسکو و حواشی‌اش آنقدر زیاد است که هرکداممان چندین گمان در ارتباط با آن شنیده‌ایم اما انبوه این گمانه زنی ها و حتی شایعات فراوانی که پیرامون این حادثه منتشر می‌شود، نتوانسته مانع از فراموش شدن اصل ماجرا در چند روز شود!

به گزارش «تابناک»، بسیاری از افرادی که برای نخستین بار تصاویر فروپاشی ساختمان پلاسکو و تبدیل آن به تلی از آوار را دیدند، تصاویر مشهور ریختن برجهای تجارت جهانی در آمریکا برایشان تداعی شد؛ شباهتی که شنیدیم تیتر نخست برخی رسانه های خارجی نیز شد، با این تفاوت که در یازده سپتامبر تهران، خبری از برخورد هواپیما نبود و «حریق» به تنهایی جور ریختن نخستین آسمانخراش ساخته شده در خاورمیانه را کشید.
 
البته برخی با این ادعا موافق نیستند و فرضیاتی مانند وقوع انفجار در طبقات فوقانی پلاسکو را مطرح می‌کنند و این گونه نتیجه می‌گیرند که برج 17 طبقه اسکلت فلزی نمی‌ریخت اگر انفجاری در آن رخ نداده بود. فرضیه‌ای که برخی از موافقانش، برای اثباتش دلایلی نیز می‌تراشند و مستنداتی نیز ارائه می‌کنند.
 
این در حالی است که فرضیات دیگری نیز در این خصوص مطرح شده است. از جمله فرضیه قدرتمندی که همان ساعات نخست پس از وقوع حادثه مطرح و موجب شد مقامات انتظامی و امنیتی نخستین تکذیبیه را در خصوص حادثه صادر نمایند؛ فرضیه نگهداری برخی مواد منفجره در این ساختمان که ساعاتی پس از ریختن ساختمان و رقم خوردن فاجعه، قویا تکذیب شد.
 
فرضیه وقوع حادثه‌ای تروریستی، دیگر گمانی بود که در این خصوص مطرح شد و موافقان و مخالفانی یافت. با این ملاحظه که هرچه از زمان وقوع حادثه دور شدیم، واقعی بودنش بیشتر زیر سوال رفت چراکه برخلاف تمامی حوادث تروریستی، در این رویداد هیچ تروریستی مسئولیت نپذیرفت.
 
این در حالی است که جدای گمانه‌زنی‌ها و شایعات مطرح در این باره، حدس و گمان های وارد و ناوارد زیادی در خصوص دیگر حواشی حادثه پلاسکو نیز مطرح می‌شود. از جمله درباره تعداد جان باختگان این رویداد و واقعی یا غیرواقعی بودن اخبار منتشر شده در این باره. روایت هایی که حجم انبوه اخبار منتشر و تکذیب شده پیرامون این حادثه، بر شمارشان افزوده و ابهامات این حادثه را بسیار فراوان کرده است.
 
 
این حجم از توجه عمومی به فرضیات مطرح در ارتباط با وقوع حادثه و رویدادهای پس از حادثه، در حالی‌ست که برخی نکات مهم و کلیدی در خصوص ریختن سازه 17 طبقه اسکلت فلزی واقع در قلب پایتخت به کل مورد توجه قرار نگرفته و هیچ تلاشی برای جلب توجه در این خصوص نیز صورت نگرفته و نمی‌گیرد. درست برخلاف دوران پس از فروریختن برجهای تجارت جهانی در آمریکا و دیگر کشورها!
 
هرچه پس از یازده سپتامبر در آمریکا، شخصیت های علمی و نهادهای قانونی کوشیدند چرایی فروریختن آن برج های مدرن را بررسی کرده، از منظر علمی آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و موجب شکل گیری جهشی در ساخت سازه ها در آینده شوند، در کشورمان، در حادثه فروریختن پلاسکو تنها چیزی که مورد توجه قرار نگرفت، بررسی علمی ماجرا بود.
 
رویکردی عجیب که شاید باورکردنی نباشد. از این رو که می‌دانیم متخصصان بسیاری در کشورمان در حوزه ساختمان مشغول به دانش اندوزی و انجام کارند و از دانشکده ها و پژوهشکده های مختلف گرفته تا امثال سازمان نظام مهندسی و وزارت مسکن و شهرسازی، نهادهای فراوانی نیز در این ارتباط فعالیت می‌کنند. مجموعه ای بزرگ از متخصصان و نهادهای مسئول که هرچه همگان کوشیدند درباره پلاسکو و حواشی آن کسب اطلاع کرده، بدانند و اظهار نظر نمایند، واکنش ایشان تنها سکوت بوده و بس!
 
انگار نه انگار که می‌بایست بررسی کرد چرا این سازه فروریخت؟ آیا در طراحی سازه آن خطایی وجود داشت، یا در اجرایش خوب عمل نشده بود؟ اگر ضعف سازه عامل ریختنش بود، چه می‌شد کرد که از فروریختنش جلوگیری شود و چه باید کرد در آینده سازه های مشابه یا حتی ساختمان های نوساز از گزند چنین آسیب های مرگباری در امان باشند؟
 
اصلا چگونه می‌شود فهمید اشکال پلاسکو چه بوده و چه چیزی عامل ریختنش شده؟ آیا بررسی این موضوع ایجاب نمی‌کند که کمیته ای متشکل از متخصصان شکل گرفته و بررسی این رویداد هولناک را در دستور کار قرار دهد؟ آیا برای ارزیابی های اینچنینی، شروع کار پیش از برچیدن آوارهای حادثه ضرورت نداشت؟
 
از همه اینها مهم‌تر، آیا میان انبوه نهادهایی که در حوزه شهرسازی و امور ساختمانی مشغول به فعالیت هستند و هزینه های موجه و غیرموجه زیادی به جامعه تحمیل می‌کنند، هیچ نهادی موظف به بررسی علمی و تخصصی حوادثی مانند فروریختن پلاسکو نیست؟ اگر نیست، پس کارکرد چنین نهادهایی چیست و اگر هست، پس چرا به فاصله 9 روز از وقوع یکی از هولناک ترین اتفاقات ساختمانی در کشورمان، هیچ اظهارنظر رسمی و تخصصی در این خصوص صورت نگرفته است؟ آیا این قصور بزرگ‌تر از قصوری که منجر به ریختن برج قدیمی و مشهور تهران شد، نیست؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۸
انتشار یافته: ۲۵
دلتون خوشه به فارغ التحصيلان بی سوادی که بیایند بررسی چی رو بکنند سواد بود جلوی دانشگاه موسسات تهیه و توزیع پایان نامه رونق نمی گرفت.البته می دونیم شما همه اینارو می دونید و خواستید تلنگر بزنید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
درست صحبت کن ، خودت بی سوادی ، کافر همه را به کیش خود پندارد.
از سرزمين هاي شمالي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
با اين مسئول هاي بي سواد بايد در انتظار بدتر از اينهابود
اینقدر موضوع ساده است که نیاز به تجلیل و بررسی تمی از متخصصان ندارد. هر کسی در رشته عمران تحصیل کرده باشد و متوسط به بالا باشد یک نفره موضوع را بررسی میکند. در همان تمرهای اول مهندسی عمران یکی از عیوب سازه های فلزی عدم مقاومت در برابر آتش سوزی است.
عدم وجود عایق اتش سوزی بر روی اسکلت ساختمان (که در زمان ساخت این سازه در هیچ کجای دنیا رایج نشده بود و الان در کشورمان اجباری است)
و عدم رعایت مباحث ایمنی مبجث 3 مقررات ملی در زمینه آتش سوزی.
عدم آگهی مردم
میشه این موضوعات را یکم بسط بیشتری داد. از نظر سازه ای هم نوع فروریزش قابل بررسی سازه ای است و کار پیچیده و سختی نیست.

ولی اینکه رویکرد مناسبی در کشور چهت درس عبرت گرفتن و همچنین اصلاح ساختارها و جود ندارد سخن درستی است که به خوبی شاره فرمودید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
مهندس! نظرت راجع به اون فیلم انفجار طبقات پایینی چی هست؟!!!
آخه شما بگید تو این مملکت چه کاری بر اساس علمی انجام میشه که حالا بخوان پیامدهای یک حادثه رو بصورت علمی بررسی کنن!!!
تنها چیزی که خوب پیشرفت کرده و کم کم داره علمی میشه، پاس کاریه!!!! البته نه توی فوتبال!! بلکه بین ارگان های مسول!
البته در کنارش نباید چشم روی پیشرفت و علم مون در صدور تکذیبیه رو ببندیم!!

من از الان این نوشته رو تکذیب می کنم، اصلاً تو تخصص و دایره کاری من نیست که مطلب بنویسم، کار کار این نویسنده های مغرضه!!!!
برای مهندسین سازه (از جمله خود من) این اتفاق، مسئله پیچیده ای نیست.
ولی متاسفانه کسی نیست که جویای علل این اتفاق باشد. صدا سیما و روزنامه در پیله سیاسی خود گرفتارند و با متخصصان غیر سیاسی بیگانه.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
دوست عزیز باالعکس اظهار نظر در مورد چنین مسائلی نیازمند لحاظ کردن تمامی جوانب از قبیل عمر سازه و خوردگی ستونها و ... بوده و صد البته کار اسانی نیست. معمولا طراحی سازه ساده تر از عیب یابی و یا کشف دلایل فروریزش گسترنده آن هست.
از شما بعید بود که با عنوان مهندس سازه جنین نظر خامی رو بدید. هر مهندس سازه ای نمی تواند در مورد این مسائل اظهار نظر کند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
کاش می شد نظر یه متخصص تخریب هم اینجا بود و تشریح میکرد که آتش طبقه 11 چطور موجب انفجار های همزمان متعدد در طبقات مختلف پایین تر میشه.مهندسان سازه مان که واقعا خیلی دارند زحمت میکشند!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| United Kingdom |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
با توجه به حوزه کاری خودم، به ضرس قاطع میتونم بگم که مهندس تخریبی در این مملکت وجود ندارد که نظرش رو جویا بشیم....
ببخشید وقتی متاسفانه مهندس ناظر با یه کمی پول چشمش را می بنده شما می خواهی چی را بررسی کنی
بعداز حادثه ی یازده سپتامبر کلی از سایتها وروزنامه های وطنی بنابروظیفه ی خطیر اطلاع رسانی ورسالت آگاه سازی هم وطنان(البته با چاشنی توهم توطئه)شروع به به بررسی کارشناسی وچه بسا تخصصی چگونگی فروریختن برج های مرکزتجارت جهانی نمودند،ولی درمورد حادثه ی غم انگیز پلاسکو فعلا اغلب رسانه ها،خبرگزاری هاوسایتها تمام وقت مشغول اخبار حاشیه ای وملاحظه کاریهای سیاسی وجناحی هستند.ومتاسفانه مسئولین مربوطه بجای درس گرفتن وتجربه اندوزی ازاین حادثه ی غمبار واندیشیدن وعملی کردن راهکارهای علمی فعلا سرگرم بهانه تراشی وانداختن توپ به زمین همدیگر هستن و....داغی بر دل مردم ماند وبس
ضمن نهایت احترام و همدردی با خانواده های داغدیده اعم از آتشنشانان محترم و مردم عادی در این غم بزرگ، آنچنان جنبه های عاطفی توسط سایت ها و خبرگزاریها شدت یافت که اصل مسئله فراموش شد.
محصور بودن یک برج فلزی 17 طبقه در میان ساختمانهای بی شمار و نداشتن فضای باز در اطراف
عدم رعایت مقررات روز آمد ایمنی
عدم پیش بینی راه های خروج اظطراری کافی با توجه به حجم جمعیت
عدم توجه به توانایی ساختمان در تحمل بار ثابت و متحرک
ناباوری به حفظ جان و رها کردن هر چیز دیگر در مواقع خطر
و مثل همیشه غافلگیر!! شدن بعلت خوش خیالی
با سلام
درمقایسه بین 11 سپتامبر و حادثه پلاسکو منو یاد دیالوگهای دایی جان ناپلئون می اندازه که جنگ ممسنی و کازرون و لرستان را هم ردیف کشور گشایی های ناپلئون بناپارت می دانست و توقع داشت که هیتلر با او متحد بشه تا شر انگلیسیها را بکنند و البته مقایسه مش قاسم و مارشال رومل.
قبل از بررسی علت فروریزی ساختمان پلاسکو باید از خود پرسید ؛ آیا مسئولین مملکتی نمی بینند از اول میدان انقلاب تا تقاطع وصال شیرازی جوانکهایی که پلاکارتهای بزرگ در دست با نوشته " تهیه پایان نامه دکترا ، کارشناسی ارشد ،پروپزال و ... " !!! معنی اینها یعنی : گرفتن مدرک بیسوادی !!! چرا هیچ ارگانی دخالت در این امور نمی کند ؟ من هر وقت از کنار این پلارد بدستها رد می شوم ساعتها اعصابم بهم ریخته است ! به خود می گویم فردا پزشکان و مهندسانی با همین پایان نامه ها فارغ التحصیل شده و سرنوشت مریضها و ساختمانهای نوساز به دست این پزشکان و مهندسان بیسواد سپرده می شود که معلوم است نتیجه اش چه خواهد بود ! اما در مورد فرو ریزی ساختمان پلاسکو باید گفت ، چون در خبرهای ارگانهای مسئول پنهان سازی است لذا کسی به خبرهای مسئولین اعتمادی نداشته و دامن شایعه ها گسترده است . اما فرریزی ساختمان پلاسکو زمانی صورت گرفت که در طبقات چهارم و پنجم انفجار شدیدی رخ داد . فیلم این انفجار موجود است و تا زمانیکه مسئولین از واقعیت انفجار پرده برداری نکنند شایعات همچنان خواهد بود .
سرایدارساختمان را مواظب باشید اطلاع دارد چه کسانی شب قبل از انفجار رفت وامد داشتند بدن ها ازمایش موادمنفجره نکرده اند تند تند دفن کنندتا کسی نفهمد جریان چی بوده
.

فرض بر غیر عمدی بودن این فاجعه ملی بنظر اینجانب علت فرو ریختن ساختمان پلاسکو می تواند به یک یا چند دلیل ذیل باشد :

1.انفجار کپسول های گاز و کولر گازی و تلوزیون و مانیتور و دوربین مدار بسته و امثالهم...

2.شکسته شدن نقطه جوش سازه بر اثر حرارت فوق العاده شدید از یک طرف و ریختن آب سرد توسط آتش نشانی از طرف دیگر

3.انفجار کابل های سه فاز فشار قوی برق در صورتی که قطع نشده بودند


.
تابناک جان آخه شما تو این چند سالجز حرف چیزی دیدی?
مسیولین روزای اول جو گیرن ک فلان و بمان کارو میکنیم
مردمم چند روز اول زمین و زمانو بهم میدوزن که چرا اینجور شده .
زمان همه چیزا رو از یاد ماها میبره و سردمون میکنه .
پس تا اتفاق بعدی ...
این نوشته های منم پخشش کن جناب اقای ناظر
مرسی اه
شدت اتش سوزی بشدت زیاد بود گازوئیل که سوخت بسیار قدرمندی است و موتور دیزلی را بحرکت در می اورد موجود در طبقات و پارچه و البسه فراوان در طبقات فرمول یک کوره با دمای بیش از پانصد درجه بود همین حرارت باعث ترد شدن مواد نخاله ای ساختمان قدیمی و سست شدن پیوند های پایه های اصلی و ستون های حمال گردید و در نهایت باعث فروریختن ساختمان شد اگر سازه بتونی بود چون بین اتش و اهن یک لایه بتون وجود داشت احتمالا سازه فرو نمی ریخت
دلیل این فراموشی یک سری موضوعات متناقض از سوی مجریان است. اینکه چرا تنها اتش نشانها جان باختند . اینکه چرا شهرداری به وظیفه خود عمل نمی کند البته در برخی موضوعات. اینکه چگونه یک ساختمان اینقدر هنرمندانه عمودی ریزش می کند. اینکه علت واقعی ریزش چه بوده . اینکه بنیاد مستضعفان صاحب این مجموعه کلا کجاست. اینکه همه کشور وقت گذاشتند تا ساختمان را کاملا اماده ساخت برای بنیاد مستضعفان کنند که اگر خود بنیاد بایست انجام می داد میلیاردها تومان باید هزینه می کرد و حالا از جیب ملت هزینه شده . اینکه چرا اینقدر توان کشور برای مدیریت یک ساختمان ضعیف است. . اینکه همه کارها در کشور ما فقط سیاسی است. و هزاران دلیل دیگر
در اسپانیا برج با همین سازه و با 32 طبقه 24 ساعت در آتش سوخت و هیچ وقت هم نریخت میشه همه جا دید و خوند ، این کار هم اگر مدیریت میشد همچین اتفاقی نمیافتاد . شما مدیر عامل آتش نشانی رو ببینید و بپرسید که فرق 2 تا از کپسولهای آتش نشانا رو بگه . اونوقت دلایل اصلی حادثه رو متوجه میشید . متاسفانه بی سوادی در سطح مدیریت بی داد میکنه
همه نظرات قبلی تکذیب می شود حتی صحبتهای قبلی خودمان. بشدت تکذیب می شود.
به نظر من که شرکت ساختمان سازی وتعمیرات دارم حرف های شمادر ایران عجیب است اگر محل تجاری تولیدی بوده حتما باید تست زلزله و سازه های ان و....انجام می شد. باید کارگرمخصوص فنی خودراداشت. باید شامل دستگاه های ایمنی هشداردهنده بود...اگرنبود صاحب ملک مقصر است. در مورد ریختن اب زیاد در ساختمان اب از راه راه پله به پایین انتقال پیدا می کرد در مورد سرد و گرم شدن اهن ساختمان فقط باید از همان قسمت اتش گرفته می ریخت و سپس خاموش می شد...در مورد انفجار من رزمنده جنگ بودم در سپاه معمولا با خود اشیاء را به اطراف پرت می کند و صدای تندی دارد مثل شلیک گلوله ...ویدیو ها را نگاه کنید...در مورد وزن گاوصندوق ۵ تنی کجا بوده است ...در مورد مقدار بار انبار شده در طبقات و دیدن کپسول های گاز منفجرشده میان اشغال ها تحقیق شود
همین که وادار شدید خبر جدیدی در این مورد کار کنید کفایت میکنه ... نظر قبلی رو منتشر نکردید اهمیت نداره
تابی جمله بندی رو درست کن، مگه فارسی بلد نیستی؟! خدایی کسی که جمله پایین رو نوشته انشاش صفره!
"آیا این قصور بزرگ‌تر از قصوری که منجر به ریختن برج قدیمی و مشهور تهران شد، نیست؟!"

"آیا این قصور بزرگ‌تر از قصوری نیست که منجر به ریختن برج قدیمی و مشهور تهران شد؟!"
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل