بازدید 5368

توافق اوپک و صادرات نفت عربستان به ژاپن

یک مقام ارشد از پادشاهی عربستان سعودی، روز پنجشنبه اعلام کرد که عرضه نفت به ژاپن از سوی بزرگترین عرضه کننده نفت، عربستان سعودی، تاثیری در توافق سال گذشته میان تولید کنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید نخواهد گذاشت.
کد خبر: ۶۶۰۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳ 26 January 2017
یک مقام ارشد از پادشاهی عربستان سعودی، روز پنجشنبه اعلام کرد که عرضه نفت به ژاپن از سوی بزرگترین عرضه کننده نفت، عربستان سعودی، تاثیری در توافق سال گذشته میان تولید کنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید نخواهد گذاشت.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، عابد السعدون، معاون وزیر انرژی عربستان سعودی، در یک همایش صنعت نفت در توکیو گفت: «توافق اخیر در میان اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) و غیر عضو اوپک برای کاهش صادرات نفت، تاثیری در انجام تعهدات ما و صادرات نفت به ژاپن ندارد.”

توافق اوپک و صادرات نفت عربستان به ژاپن

عربستان سعودی، با صدور ۱.۱۳ میلیون بشکه نفت در روز، یا به عبارتی با تأمین ۳۳.۵ درصد از کل واردات نفت ژاپن در سال ۲۰۱۵، تامین کننده اصلی نفت خام ژاپن است.

بر اساس این موافقت در اواخر سال گذشته رسیده، اوپک، روسیه و دیگر کشورهای غیر عضو اوپک خواهد تولید نفت نزدیک به 1.8 بشکه در روز به مدت شش ماه از شروع ژانویه 1 محدود، در ابتدا.

خالد الفلیح، وزیر انرژی عربستان سعودی روز جمعه اعلام کرده بود که تولیدکنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک)، در ماه ژانویه، روزانه ۱.۵ میلیون بشکه از تولید خود کاسته اند. میزان توافق شده میان تولیدکنندگان، کاهش ۱.۷ میلیون بشکه در روز است.

فلیح رشد نفت شیل را، در سال ۲۰۱۷، در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز تخمین زد. او این مطلب را در تلویزیون العربیه گفته است.

فلیح گفته بود که: برآورد افزایش تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت شیل توسط رئیس آژانس بین المللی انرژی (IEA) بزرگنمایی بوده است.

در ۳۰ نوامبر اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت به میزان ۱.۲ میلیون بشکه نفت در روز توافق کردند. در این میان عربستان پذیرفت که تولید خود را ۴۸۶ هزار بشکه در روز کاهش دهد. اما آن طور که به نظر می رسد، عربستان قصد دارد تولیدش را بیش از آن سطحی که در توافق اعلام شده است کاهش دهد.

فلیح پیشتر گفته بود که: "بسیاری از کشورها در واقع بیش و فراتر از آنچه متعهد شده بودند تولید خود را کاهش داده اند ... من در مورد تاثیرگذاری این طرح مطمئنم ... و با مشاهده ی دو هفته اول اجرای آن بسیار خوشبین شده ام.’'

طبق این طرح قرار شده است که تولیدکنندگان، برای ایجاد تعادل در بازار و خاتمه بخشیدن به عرضه ی بیش از حد نفت، تولید خود را از اول ژانویه کاهش دهند. این امر موجب شد که قیمت نفت جان دوباره گیرد و این محصول که قیمتش از اواسط ۲۰۱۴ به نیم تقلیل یافته بود، در اوایل ۲۰۱۷ بشکه ای ۵۶ دلار معامله می شد.

خالد الفلیح، وزیر انرژی عربستان پیشتر گفته بود که تولید نفت عربستان به زیر ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش یافته. این مقدار کاهش، بیش از رقمی ست که در قرارداد کاهش تولید میان تولیدکنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشور های صادر کنندۀ نفت (اوپک) برای عربستان ذکر شده بود.

عربستان آخرین بار فوریه سال ۲۰۱۵ به چنین سطح از تولید رسیده بود، یعنی درست همان زمانی که ریاض رفته رفته شروع به افزایش تولید کرده بود تا بتواند بازار را از چنگ نفت شِل آمریکا در بیاورد. می توان گفت همین طمع عربستان به سقوط قیمت نفت انجامید.

پیشتر با انقلاب نفت شیل آمریکا، عربستان تولید نفت خود را به طور مداوم افزایش داد، تا جایی که به رکورد جدیدی از سطح تولید رسید. تولید نفت، آن هم به هر قیمتی، نه تنها برای عربستان بلکه برای صنعت نفت جهانی گران تمام شد و موجب سقوط قیمت نفت از بشکه‌ای 114 دلار در اواسط سال 2014 به بشکه‌ای کمتر از 50 دلار گردید، به نحوی که تنها در سال 2015 نزدیک به 100 میلیارد کسری بودجه برای عربستان به همراه داشت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان