بازدید 24334
حال مناطق مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان بسیار ناخوش است؛

تخریب 2000 خانه دیده نمی شود، چون «گلی» بودند و ارزان! +ویدیو

چیزی حدود 2000 خانه در منطقه ایرانشهر، سرباز، نیک شهر، کنارک و... آسیب دیدند. گلی بودن خانه ها سبب شده تا حجم خسارت تا حدودی از نظر مالی کمتر شود، ولی در مجموع میزان خسارت و به مشکل خوردن زندگی روزمره مردم قابل توجه است، چون همین خانه های خشتی، دار و ندار مردم منطقه است؛ بماند که سیلاب موجب تخریب پل های نوساز نیز شده!
کد خبر: ۶۶۰۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵ 26 January 2017
به بهانه وقوع سیل در مناطق مرکزی و جنوبی استان سیستان و بلوچستان و وارد آمدن خسارات شدید به مردم، به سراغ یکی از نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی رفتیم و با وی به گفت و گو نشستیم؛ نماینده ای که نه تنها از عملکرد دولت در خدمات رسانی به مردم منطقه ابراز رضایت نمی کند، که بر این باور است در سال های اخیر، صنعت منطقه پسرفت داشته، بر آسیب های اجتماعی افزوده و همچنین اعتبارات تخصیص داده شده به کشاورزی هم بسیار ناچیز و نامتوازن بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ در روزهای گذشته، بارش بارانی با حجم 70 تا بیش از 100 میلی متر در مناطق مرکزی و جنوبی استان سیستان و بلوچستان منجر به وقوع سیل شد تا بار دیگر زندگی مردم محلی را دچار مشکل کند و خسارت های شدیدی را به خانه های مسکونی و راه های مواصلاتی وارد آورد. از تخریب 2000 خانه مسکونی و قطع اکثر راه های مواصلاتی روستا به شهر گرفته تا تخریب خانه ای گلی در خاش بر سر اهالی خانه که مرگ خانمی 60 ساله را به دنبال داشت.
 

به دنبال بروز سیل در مناطق مرکزی استان سیستان و بلوچستان، نیروهای امدادی استان و شهرهای بزرگ منطقه از جمله ایرانشهر وارد عمل شدند و تلاش های فراوانی برای کمک حادثه دیدگان و نجات افراد محاصره شده در آب انجام دادند. با این حال، حجم زیاد باران و نزول آن در بازه زمانی کوتاه، آن چنان سیلی را در مناطق مرکزی و جنوبی استان سیستان و بلوچستان مثل ایرانشهر، کنارک، چابهار، قصرقند و... به راه انداخت که زندگی مردم محلی را مختل و بسیاری از مردم منطقه را به کمک نیروهای امدادی محتاج کرد؛ از جمله شش خانم بارداری که در منطقه ایرانشهر در محاصره سیل بودند و اگر کمک نیروهای امدادی نبود، شرایط سختی برایشان پیش می آمد.

سیل به 2000 خانه خسارت وارد کرد

محمد نعیم امینی فرد، نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، بخش های بنت، لاشار، آشار و اهوران در مجلس شورای اسلامی، در مورد حادثه سیل پیش آمده و حجم خسارات آن به «تابناک» گفت: منطقه مرکزی بلوچستان، که اصطلاحاً مکران گفته می شود و مرکز آن ایران شهر است از خشکسالی شدید و طولانی رنج می برد. در هفته جاری، باران رحمت الهی با حجم 70 میلی متر شروع به باریدن کرد که به دلیل ماهیت رگباری و مدت زمان طولانی بارش، سیلاب های شدید راه افتاد. با توجه به اینکه بیشتر خانه های منطقه گلی است، چیزی حدود 2000 خانه در منطقه ایرانشهر، سرباز، نیک شهر، کنارک و... آسیب دیدند.

وی درباره دیگر خسارت های سیل افزود: علاوه بر تخریب خانه ها، سیل به کشاورزی هم آسیب زد و به مزارعی که در حاشیه رودخانه ها بود به شدت خسارت وارد شد.
 

پل های تازه ساخته شده هم با یک سیل خراب شدند

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: خانه هایی که در منطقه هست، عمدتاً خشتی گلی یا آجری است و درصد کمتری هم خانه های کپری است. این سبب شده تا حجم خسارت تا حدودی از نظر مالی کمتر شود ولی در مجموع میزان خسارت و به مشکل خوردن زندگی روزمره مردم قابل توجه است. همین خانه های خشتی دار و ندار مردم منطقه است. جدا از این، نکته ای که باید به آن اشاره کرد، اینکه در سیل اخیر راه های مواصلاتی دچار مشکل گشت و راه های فرعی نیز به دلیل تخریب پل ها به کلی مسدود شد؛ پل هایی که مدت زیادی از ساخت آنها نگذشته بود.

امینی فرد ادامه داد: ایرانشهر چون تا حدودی نقش مرکزیت را منطقه سیل زده دارد، انتظار داشتیم نقش پشتیبانی خوبی داشته باشد، ولی شرایط امداد و کمک رسانی به سیل زدگان زیاد مناسب نبود. ما انتظار داریم نیروهای امداد و نجات همیشه آمادگی حادثه را داشته باشند.
 
شش زن باردار با لودر به درمانگاه منتقل شدند

این نماینده مجلس در ادامه گفت: فاصله مرکز استان تا ایرانشهر 340 کیلومتر است و از ایرانشهر تا روستاهای منطقه نیز بعضاً همین حدود فاصله است و این بعد مسافت عملیات امداد رسانی زمینی آن هم در شرایطی که پل ها خراب شدند و راه های مواصلاتی را آب و گل محاصره کرد، بسیار سخت است. در این مدت مردم در محاصره سیل قرار گرفتند و جالب اینکه اورژانس مجبور شد شش زن باردار را برای اقدام پزشکی با لودر به درمانگاه منتقل کند.

وی افزود: بر اساس آنچه رفت و با توجه به اینکه ایرانشهر مرکز جغرافیایی منطقه است، ضرورت دارد که یک دستگاه بالگرد امدادی برای حضور سریع در محل های حادثه تهیه می شود. در این سیل هم نبود چرخ بال بسیار مشکل ساز شد.
 
ما پسرفت کرده ایم، نه پیشرفت

جدا از سیلاب اخیر و مشکلات همراه آن، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در مورد دیگر مشکلات حوزه انتخابیه خود گفت: یکی از بزرگ ترین مشکلات منطقه این است که در سال های اخیر و به دنبال تصمیم های جدید، مردم از فرصت های نسبی مرز محروم شدند. قبلا مردم مناطق مرزی به شکل کولبری با بلوچستان تبادل تجاری داشتند. مردم بلوچستان ایران با بلوچ های پاکستان نسبت فامیلی و ارتباط تجاری داشتند که این ارتباطات در سال های اخیر بسته شده است.

وی افزود: گمرکی که در منطقه مستقر شده عملاً امکان تبادل و تجارت را میان مردم دو سوی مرز از بین برده و از نظر کشاورزی نیز هیچ حرکت مؤثری که چشمگیر باشد، دولت نتوانسته انجام دهد.

این نماینده در مورد مشکلاتی که در بخش صنعت در منطقه وجود دارد، گفت: ایرانشهر که مرکز و توسعه یافته ترین بخش صنعتی منطقه است، در دهه 70 حدود 2000 کارگر در بخش های صنعتی داشت که اکنون کل نیروهای کار در بخش صنعتی به 100 تا 200 تن رسیده و از این لحاظ در منطقه پسرفت داشتیم.

امینی فرد به دیگر مشکلات منطقه اشاره کرد و گفت: آسیب های اجتماعی به دلیل بیکاری و خشکسالی به شدت زیاد شده و مهاجرت فراوانی در سال های اخیر صورت گرفته است. ایرانشهر برای قرن ها مرکز کشاورزی بلوچستان بود و باید این مسأله احیا شود. اعتبارات برای توسعه کشاورزی بسیار کم است و از سویی نیز اعتبارات تخصیص داده شده نامتوازن و بدون برنامه مشخص هزینه می شود.
 

از نگاه دولت مرکزی به مرزها اصلاً راضی نیستم

این عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان، با انتقاد از عملکرد دولت به مناطق مرزی تأکید کرد: اصلاً از نگاه دولت مرکزی به مناطق مرزی راضی نیستم و بارها به مسئولان دولت یازدهم هشدار دادم که با این وضعیت آسیب های بیشتری در انتظار منطقه خواهد بود.

وی در ادامه و در رابطه با پروژه سه جانبه ایران، هند و افغانستان که با محوریت بندر چابهار و با هدف دسترسی به آسیای مرکزی از طریق راه آهن در دستور کار است، گفت: راه آهنی که شما می گویید، در مراحل ابتدایی بوده و هنوز نهایی نشده است. این اندک فعالیت هم توسط قرارگاه های سپاه پیش می رود و نقش دولت ناچیز است.

چین و پاکستان در بندر گوادر به شدت سرمایه گذاری کرده اند

امینی فرد اضافه کرد: اگر مسئولان می خواهند در این منطقه احیاگر یک پل ارتباطی میان هند، افغانستان و آسیای مرکزی باشند، باید زیرساخت ها را به سرعت توسعه دهند. با این نگاهی که دولت دارد، من معتقدم روند توسعه منطقه ده ها سال طول خواهد کشید و فرصت ها از دست خواهد رفت. تعلل مسئولان ایرانی در حالی است که چین و پاکستان در بندر گوادر به شدت سرمایه گذاری کرده اند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان تأکید کرد: هرچند مقام معظم رهبری تأکید ویژه ای نسبت به توسعه سواحل مکران دارند، نه تنها دولت به طور شایسته در این مسیر گام برنمی دارد، بلکه مردم محلی را نیز به مشارکت نمی گیرد و مردم منطقه اصلاً احساس نمی کنند که نقشی در این فر ایند داشته باشند. این موضوع نه تنها روند اقدامات را با مشکل رو به رو می کند بلکه نقش مثبتی در زندگی مردم منطقه هم نخواهد داشت.
 
 
تعداد بازدید : 134
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۳۷
دولت محترم باید یه فکری به حال استان سیستان و بلوچستان بکنه وگرنه ......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
وگرنه چی؟ ها؟ وگرنه چی؟ بگو دیگه چرا نقطه میذاری؟!
بعد بعضی از دوستان که فکر میکنن ایران فقط تهرانه میگن واسه چی اینا از شهرها وروستاهای خودشون میان تهران.خونه خراب شدن میدونید یعنی چی؟بازم گلی به جمالتون که تو این روزا خبری از این نقطه محروم گذاشتید.شایدم اونا از دید خیلیا هموطن ما نیستن.
آخه اینجا که تهران نیست، ساختمان پلاسکو هم نیست که هر روز نشونش بدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
از کل ایران فقط تهران تو دید هست وگرنه بقیه ملکت نابود هم بشه کسی ککش نمیگزده!
قضیه فقط مرز نیست مردم کلا دیده نمی شوند
دلواپسا پول بدند بسازند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
همه چیز را باید جناحی ببینید؟ مردم حالشون از جناح بازی به هم میخورد...
وای بر آن روزی که ارزش جان مردم یک کشور هم برای مسئولینش تفاوت کند. کشته ها در یک شهر را در بوق و کرنا کنند و کشتگان شهر دیگری را حساب هم نکنند. وای بر آن کشور.
کلا جان مردم ارزش ندارد مگر خودی ها و .... حالا هر قدر مردم فقیرتر و متفاوت تر باشند بلحاظ مذهب و دور از مرکز تر ، بی اعتنایی بیشتر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
تو آمریکا چظور؟
یک هفته است همه خبرها فقط شده پلاسکو، جنوب شرق کشور را آب با خودش برده و هزاران نفر بی خانمان شدند، رسانه ها در سکوت خبری مرگبار هستند. واقعا مایه سرافکندگی و خجالتشان است.
گویا استفاده تبلیغاتی دولت از حادثه پلاسکو اجازه نمیدهد که وضعیت فوق بحرانی سیستان و بلوچستان و سیل عظیم آن رسیدگی کنند. تاسف برای بی تدبیری و تبعیض نژادی.
دیده بشود هم مدعی العموم شکایت خو اهد کرد . بی خیال ! در ایران باید چشم و گوش و زبانت بسته باشد وگرنه .....!
بخدا نمیخوام زحمات آتش نشانان را زیر سوال ببرم ولی مسئولان طوری عمل میکنند که به عنوان یک ایرانی احساس میکنم به غیر تهران و شهروندان تهرانی بگیه اخ هستند چرا از جان بختگان حدثه ریلی مشهد که بیش از 60 نفر کشته شدند چیزی نگفتند چرا از سیل زلزله از تصادف سربازان مثل این اطلاع رسانی نمیکنند ایا اون عزیزان جانشان شیربن نبود یا بچه پدر و مادر نبودند بخدا این تبعیض دل هم وطنان رو بدرد میاره.
دقیقا
چه عجب بعد از یک هفته سیل و بیچارگی مردم سیستان و بلوچستان جوزدگان پلاسکو یادشان آمده یه نصف خبر بزنن
چرا نمایشگران پلاسکو بابت این خانواده ها اشک نمیریزند و هر مسئولی برای خودی نشان دادن گوی سبقت را از وزیر دیگر نمی ربایند؟جواب اینست هر چه فقیر تر باشی کمتر تحویلت میگیرند
صد اوسیما انقلابی ما دقیقن چه میکنه .... متاسفم برا این رسانه این اخبارسیل رو هم سایتا و فضای مجازی اطلاع رسانی میکنن اما صدا وسیما در حال پوشش تلاش شهرداری تهران
تلویزیون از صبح تا شب داره پلاسکو واتشنشانان را نشون میده اما دریغ از سیل سیستان.
باید برای صدا وسیما تاسف خورد.حیف بودجه برای این سازمان.
وضعیت سیاسی و اجتماعی هم در بلوچستان بحرانی است.فرصت ها واقعا دارد از دست می رود.صبر مردم هم حدی دارد.نگاه امنیتی به مرز و بلوچستان همه را به بن بست رسانده در مقابل حجم بیست و پنج میلیارد دلار قاچاق کله کنده امده اند مرز یلوچستان را بسته اند تا یارانه بگیر نتواند یک کیسه برنج یا یک صندوق انبه جابجا کند.متاسفانه نهاد های ناظر اطلاعات غلطی هم به تهران می فرستند.همچین که گیر می کنند و یا احتمال بررسی عملکردشان پیش می اید مسائل را امنیتی و.... جلوه می دهند باز هم دم تابناک گرم یک مصاحبه خوب انجام داد.ایران فقط تهران نیست.
اون هنرپیشه هایی که راه افتادند میرن پلاسکو تا عکس از خودشون بگذارند و در اینستاگرام خودنمایی کنندو مشغول ریا و خودنمایی هستند، الان چرا نمیروند سیستان و بلوچستان کمک کنند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
همه با هم برابرند فقط برخی ها برابرترند................................................................
بابا همون داد و قال پلاسکو هم برای جون مردم نیست برای استفاده انتخااتی است چون رسانه ها انرا پوشش می دهند
خیلی انتخاباتی مینویسین !! کمی خنثی باشید
من مهندس نیستم اما چند سال قبل سفری داشتم به جنوب کشورو استان هرمزگان در طول مسیرهای عبورمان به مناطق مختلف استان هر چه پل دیدم هیکدام کناره های لازم برای مقابله با سیل و شستشو نشدن زیر پل را نداشت میگفتند برای سریع تر تمام شدن کارها در ساخت انها عجله شده است همان سال سیلی امد و چند پل کنار محل اقامت ما راشست و برد
همه برابرند در داشتن گوش حلق .بینی چون ایناروخدامیده کاربه ما ادما که میرسه برابری ما به برجستگی جیب ما وقیافه وتیپ ما ومحل زندگی ما دادره ازتهرانیها چه گله داری وقتی مسیولین خود شهری مثل زاهدان تمام امکاناتشون روتو چند خیابون تمامابکارمیگیرن وبقیه ول معطلن از دست کی ناراحتی ماخودمون از این کوچه تااون کوچه گردنامون روبراهم میکشیم بالا ..بنظر من پایتخت نشینها خیلی هم انسانن دمشون گرم
من بچه شمالم دلم برای سیستانی ها خیلی سوخت
خداوند به ایرانشهر برکت بدهد. به سزباز ایران، به نیک نام ، این برکت در کشورهای دیگر تبدیل میشد به دریاچه های مصنوعی و ذخیره آب کشاورزی در ایران تبدبل شد به خرابی، باید در خودمان لیاقت باران را ایجاد کنیم.
اگر کسی در خبر و تصویر رسانه ای در فلسطین /لبنان /سوریه خانه گلی دیده خبر بده
اتحاد از نوع هخامنشی یعنی همین
آیا از اون وامهای سیصد میلیونی که برای تجار پلاسکو در نظر گرفته شده برای اینها که همه خونه و زندگیشون رو از دست دان هم خبری هست
فدای سر تهرانیها
اون عزیزی که میگه فدای سر تهرانی ها، یعنی واقعا فکر کردی ما تهرانی ها از این اوضاع راضی هستیم؟ مانور رسانه ها تقصیر ما هست؟ چرا ما مردم سریع با هم دشمن میشیم؟ چرا فکر نمی کنیم ایراد از جای دیگری هست؟ داستان پلاسکو رو تا این حد پوشش دادند تا روی مسائل دیگری پوشش بگذارند و از ذهن ما مردم پاک کنند....
بگذریم. سیاست هیچوقت کار ما نبوده و نیست...
ولی من میگم حالا که دولت کلا سیستان و بلوچستان رو ندید گرفته و انگار نه انگار که بخشی از ایرانه و مردمش حقی دارند و ... یه سازمان مردم نهاد دست پاک بیاد ستاد بازسازی سیستان و بلوچستان رو راه اندازی کنه و با اعلام یک شماره حساب، ما مردم هم هر کدوم به اندازه وسع خودمون کمک کنیم. به خدا همیشه به یاد محرومان این استان هستم. بعد می گیم جوانان اون خطه چرا میرن تو دار و دسته ریگی و ... خب طفلک ها مگه راه دیگه ای هم دارند؟
استاندار محترم فرمودند اينها (سيل)بركات الهي بوده و اگر تعدادي خانه هم تخريب شده ما رسيدگي كرديم
شما مسئولین احساس ندارید؟ آیارهبری راازجزئیات سیل سیستان مطلع کردید؟آیادلسوزی نیست تابدادمردم سیستان برسد؟مسئولین مسلمان که آمدیدپلاسکو وخودی نشان دادیدسیستان راهم دریابید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار