بازدید 25305
به مناسبت چهلمین روز وقوع حادثه دردناک هفت خوان؛

پیشنهاد عجیب وزیر برای نامگذاری خونین‌ترین روز راه آهن کشور

البته این نخستین بار نیست که سخنان عباس آخوندی در این باره حاشیه ساز می‌شود. وی پیشتر نیز یک بار بیان بیمه بودن مسافران جان باخته و پرداخت خسارت به بازماندگان ایشان، آن هم در روزهای ابتدایی وقوع این رویداد دردناک، بسیاری را تعجب زده کرده و گلایه هایی را در این خصوص سبب ساز شد.
کد خبر: ۶۵۴۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸ 07 January 2017
اگر قرار باشد روزی که در آن مصیبتی بزرگ و حادثه‌ای خونین رخ داده، نامگذاری کنیم، چگونه نامی را برخواهیم گزید؛ برای روزی که در آن در اتفاقی عجیب و کم سابقه در جهان، دو قطار به یکدیگر برخورد کرده و جمعی از مسافرانشان آتش گرفته و جان به جان آفرین تسلیم کرده اند؟
 
به گزارش «تابناک»، روز گذشته چهلمین روز وقوع حادثه خونین و دردناک تصادف دو قطار در هفت خوان سمنان ـ که به جان باختن نزدیک پنجاه تن از هموطنانمان منجر شد و بسیاری را شوک زده کرد ـ در حالی سپری شد که وزیر راه و شهرسازی ـ که به باور برخی، از مقصران اصلی بروز این رویداد جانکاه بود ـ در سخنانی خواستار نام گذاری این روز به عنوان «روز ایمنی راه آهن» شد.

نامی عجیب که برای روزی انتخاب و پیشنهاد شده که در آن خونین ترین حادثه ریلی در کشورمان به ثبت رسیده و شمار زیادی از هموطنانمان را داغ دار کرده است. رویدادی که نشان داد یکی از ایمن ترین روش های حمل و نقل در جهان، در کشورمان تا چه اندازه شکننده و آسیب پذیر است و چگونه می‌تواند به ثبت داغی سرد ناشدنی منجر شود.

این را جان باختن 48 هموطنمان در آن حادثه نشان می‌دهد که متأسفانه پیکر پنج تن از ایشان هرگز یافت نشد. شاید از این روی که شعله های بی رحم آتشی که پس از برخورد دو قطار واگن انتهای قطار تبریز-مشهد را در برگرفت، بی هیچ مزاحمتی تا ساعت ها زبانه کشید و علاوه بر جان شمار زیادی از مسافران، پیکر بی جان برخی از ایشان را نیز بلعید.

واقعه ای به شدت دردناک که دست کم برای خانواده این جان باختگان تا ابد از یاد رفتنی نیست و از این رو، نام گذاری چنین روز مصیبت باری با عناوینی همچون روز ایمنی بسیار عجیب و تلخ جلوه می‌کند. آنقدر تلخ که گویی با شوخی دردناکی مواجهیم، نه نامی که قرار است در سایه آن، رویداد تلخ به وقوع پیوسته فراموش نشده و دستمایه تدابیری برای ممانعت از تکرار آن تا ابد شود..
 

البته این نخستین بار نیست که سخنان عباس آخوندی در این خصوص حاشیه ساز می‌شود و پیشتر نیز یک بار بیان بیمه بودن مسافران جان باخته و پرداخت خسارت به بازماندگان ایشان، آن هم در روزهای ابتدایی وقوع این رویداد دردناک، بسیاری را تعجب زده کرده و گلایه هایی را در این خصوص سبب ساز شده بود.

اظهارنظری که در کنار عملکرد وزیر و مجموعه تحت امرش در آن رویداد، موجب امضای طرح استیضاح وی توسط شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ارائه به هیأت رئیسه مجلس شده بود که البته به دلایلی ناگفته و ابهام برانگیز فعلا در دستور کار قرار نگرفته و متوقف مانده است؛ موضوعی که اگر پی گرفته می‌شد، چه بسا اکنون آخوندی در مسند این وزارت خانه نبود تا پیشنهاد نامگذاری آن روز، آن هم تحت چنین عنوانی را ارائه دهد.

ماجرا زمانی عجیب تر می‌شود که بدانیم در تقویم کشورمان روزی برای راه آهن دیده نمی‌شود؛ درست مانند ندید گرفتن جایگاه این نوع مهم از حمل و نقل که در بسیاری از کشورهای دنیا شاهرگ حیاتی حمل و نقل به شمار می‌آید؛ اما در ایران این گونه نیست. درست مثل تجهیزاتی که در زیر مجموعه راه آهن به کار گرفته می‌شود و به قدری جایگاه نازلی دارد که نمی‌تواند مانع از برخورد خونین دو قطار در یک ریل شود.

وضعیتی عجیب و غریب که گویی پیشنهاد نامگذاری روزِ آن فاجعه به نام روز ایمنی راه آهن، احیای توجه به زیرساخت های موجود در این صنعت و بازنگری در اصول اولیه اداره حمل و نقل ریلی در کشور است، نه چیزی بیشتر. گویی بخواهیم به همگان یادآور شویم که از این به بعد دست اندرکاران حمل و نقل ریلی کشور قرار است ابتدا به سامانه کنترل خطوط ریلی کشور توجه کرده و بعد دستور حرکت قطارها را صادر نمایند!

چیزی شبیه یادآوری وظایف ذاتی یک سازمان به کارمندان و کارکنان آن سازمان که اگر کسی غیر از وزیر راه و شهرسازی مطرحش می‌کرد، احتمالا با واکنش وی و دیگر مدیرانش مواجه می‌شد؛ اما چه می‌شود کرد وقتی می‌دانیم این تز را کسی ارائه داده که برای توسعه حمل و نقل ریلی و توجه به تمامی الزامات در این نوع از حمل و نقل، چشم امید کشوری به وی و همکارانش است.

و چه دردناک است که به نقل از وی می‌خوانیم: «مدیرعامل راه‌آهن باید این روز را روز «ایمنی راه‌آهن» نامگذاری کند تا هر سال در این روز ضمن گرامیداشت، تجربیات خود را در جهت توسعه ایمنی به اشتراک بگذاریم.»؛ گرامیداشت یاد زائران جان باخته‌ای که نمی‌دانیم چگونه قرار است برگزار شود؟ با نامگذاری روزی به این منظور که در آن مسئولان بر مزار این جان باختگان حضور پیدا خواهند کرد یا برگزاری همایش و سمینار و یا شیوه ای دیگر؟ راستی فایده این نامگذاری و گرامیداشت و امثال این گرامیداشت ها چیست؟!


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۱
روز سیاه راه آهن نه روز ایمنی.
روز ایمنی زمانی است که هیچ حادثه ای برای حداقل یکسال متمادی در هیچ نقطه از راه آهن نداشته باشیم. فردای آن روز پس از یکسال میتوانیم بگوییم روز ایمنی.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
روز معلم روزشهادت شهید مطهریه روز دانشجو روز شهادته روز نیروی انتظامی و و و راجشن میگیرند الان بیش از چند ساله کسی ایراد نگرفته سوز از جای دیگس به حرف آخوندی نیست
ناشناس
| Australia |
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
پیشنهاد درستی بوده . روزی است که همت جمعی را بر می انگیزاند که برای ایمنی یک فکر اساسی و همیشگی شود. از شکست ها باید درس گرفت و آنوقت درس گرفتن و تغییر کردن را گرامی داشت.
با این مبنا مناسب است روز اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان را هم روز گرامیداشت فرهنگیان نامید .
تابناک شیطنت بس است واین پیشنهاد بسیار خوب است
چرا مزخرف میگین انقد؟ خب چه اشکالی داره؟
چه ربطی داره تابناک..
روز شهادت مطهری ام روز معلمه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
اگر این منطقشه
باید اسمشو مذاشتن روز مسافران قطار نه ایمنی قطار!؟
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
مثل روز شهادت دیپلماتهای عزیزمان در مزار شریف افغانستان که روز خبرنگار نامیده شد.!!!
این که چیز عجیبی نیست
قدردانی ها و بزرگداشتها فقط به نامگذاری کوچه و خیابون ختم میشه
از شهید دفاع مقدس بگیر تا جانباختگان حوادثی که همین مسئولین شهید پرور باعث و بانیش هستند
پیشنهاد بدی نیست. معنی آن این است که این کشته ها را هرگز فراموش نمی کنیم و برای ایمنی بیشتر تلاش خواهیم کرد. ضمنا مشابه این نامگذاریها هم زیاد داریم مثلا روز معلم همزمان با شهادت استاد مطهری یا روز خبرنگار
پاسخ ها
چی بگم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
روز 5 دی‌ماه روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی. روز زلزله بم
آخه پشتش گرمه؟؟؟؟
روز ایمنی راه آهن ! به شعور مردم توهین نکنید ملت خیلی مسائل را متوجه میشود . زمان بازخواست نزدیک هست
مسئولین عادت کردند که هر چیز در ایران ارزشی برایش قائل نیستتند یک روز بنامش می زنند تا از بار روانی کمکاری خود بکاهند...
مثال: روز هوای پاک، روز کارمند، روز درختکاری، روز کارگر، روز ملی جوانان، روز دانشجو، و جالبتر از همه روز استاندارد، روز کتاب و کتابخوانی، روز آمار و برنامه ریزی، روز فرهنگ عمومی، روز معلم و...
خداییش کدوم اینا اولویت مسئولین ماست؟ چرا دروغ می گیم و روز بنامشون می کنیم؟
خونین ترین روز وقتی بود که به سبب حادثه راه آهن روستایی در نیشابور از نقشه حذف شد
جناب وزیر همه رو به مسخره گرفته
روز مقابله با بی تفاوتی در قبال جان انسانها
بهتر نام این روز را بگذارند روز بی کفایتی مسئول
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
در همین 3 ماه اخیر 2 حادثه ریلی در ینگه دنیا (آمریکا) اتفاق افتاد که تعداد زیادی را راهی بیمارستان و ... کرد، چرا عادت کرده ایم تمام حوادث را به بی کفایتی مسئولین ربط دهیم؟ ظاهرا حرف زدن که هزینه نمی خواهد!
از اين مناسبت ها تو تقويم ما كم هست مگه؟ چرا تعجب كرديد؟
روز وعده های تو خالی

روز بی مسئولیتی

روز ....
تابی جون گیر الکی داری میدی؟ با احساسات هموطنان بازی نکن. گرامیداشت به معنی جشن نیست. روز معلم کیه؟
پيشنهادنام گذاري خوب است ولي نه دراين روز كه خاطره تلخي وجودداردضمنا عوض نامگذاري ميتواند اقدامات اساسي وعملي رادربروز كردن وايمني تجهيزات واداره سازمان هاي حمل ونقل انجام پذيرد واين اقدامات به اطلاع مردم برسد تا مرهمي باشدهرچندكم برآلام بازماندگان وخانواده هاي محترم عزيزازدست داده واميدواركردن مردم.علي ايحال مجددابدين طريق همدردي خالصانه خودرابه هموطنان آذري عزيزازدست داده اعلام ميدارم
وقتیکه یک وزیر قبراق گردو خاک خورده کناتی به پا را را میگذاریم کنار مثل علی نیکزاد پاکدست باهنر !! یک وزیر سانتی مانتال ورنی پوش مو روغن زده لواسون نشین را میگذاریم راس کار !! همین نتیجه اش میشود و شده است !!!
نماد ايمني راه آهن هست ديگه اين روز.

موفق باشيد اساتيد!
منظورش اینه که به ایمنی در راه آهن بیشتر توجه کنیم. مثلا روز استاندارد هم یعنی همین یا روز هوای پاک. هیچکدوم به معنی اینکه همه چیز استاندارده یا هوا چقدر پاکه نیست.
حتما منظور این به اصطلاح وزیر
شاید میخواسته بگه روز عدم ایمنی راه آهن!
بر عکس نهند نام زنگی ، کافور
نام گذاری یک روزبرای حادثه قطارکه ناشی ازسهل انگاری چندنفرکارمنداتفاق افتاده مناسب به نظرنمی رسد نامگذاری بایدمناسبت خودش راداشته باشه واتفاق بین الملی باشه تاکل دنیاانروزراقبول کنند مانندروزکارگر روزمعلم روزبهداشت جهانی وغیره لذا بنده بانظروزیرموافقم
ایشون وزیری توانمندی هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
بله در اقتصاد شخصی
مگر این نام گذاری عیبی دارد . حالا که این اتفاق افتاده بهتر است ایمنی ارتقا یابد که در آینده شاهد این گونه حوادث نباشیم.
چرا برای نشان دادن ابعاد غم انگیز فاجعه فقط به ذکر تعداد جان باختگان اشاره می کنیم.آنان که بهرتقدیر ازدست رفتند،خداوند رحمتشان بکند.مصیبت و درد بازماندگان این حادثه خیلی بیشتر از فقدان آن عزیزان است.چه کودکانی که بی سرپرست شدند،چه خانواده هایی در این بین عزیزان خود را به شکلی غم انگیز از دست دادند.دختران جوانی که با سوخته شدن چهره خود امید وانگیزه خود را برای ادامه زندگی باختند و هزاران درد وماتم وحسرت دیگر که دراینجا قابل بیان شدن نیست.چه کسی حاظر است بار این اندوه گران را ازاین مصیبت زدگان بکاهد؟
روز ایمنی راه آهن نامیده و به میمنت چنین دستاوردی هرسال در چنین روزی به جشن و شادی بپردازیم!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
چه کسی در روز ایمنی جشن و شادی به پا میکند؟
آیا در مجموع حوادث هوایی که در زمان دولت آقای احمدی نژاد صورت می گرفت ، وزرای راه دولت نهم و دهم جنایتکار شناخته شدند که اکنون وزیر راه را جانی معرفی می کنید ؟
چرا باید وزیر غیر از این عمل کند؟ وقتی مقصر را برداشتند و مقصرتر را مدیر عامل کردند و آب از آب تکان نخورد چرا باید وزیر نگران باشد؟
یک عده کارمند بیگناه راه آهن را با حقوق های زیر دو میلیون تومان بعنوان مقصر بازداشت کرده اند آنطرف تر کسی که الان مدیرعامل راه آهن است پارسال بعنوان معاون فنی این سیستم مزخرف معیوب را افتتاح کرد حقوق نجومی و راننده و خانه مجلل سازمانی و .... خود را یک پله ترقی هم داده است.
در کنارش مدیران بی کفایت و حیف نان دیگر به سو مدیریت و چپاول ادامه میدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
دلت از کجا پره؟ راستش را بگو
عزیزان محترم مسئول و مدیران باکفایت مملکت، فقط بلدن روز و ماه و.... نامگذاری کنن ، که شماها نمیذارین.....
بسه دیگه ناسپاسی و کارشکنی و انتقاد!!!
یعنی منظورتون اینه که همین کارم ازشون برنمیاد؟؟!
متعصف هستم برای خبرنگارانی که هر اتفاقی رو دست مایه پیشبرد اهداف سیاسیشون میکنن. اقای اخوندی حرف بدی نزده از نظر من شهروند.
شاید مقصود وزیر روز" توجه به ایمنی در راه آهن" بوده
بهتره روز استيضاح وزير در محلس رو به نام "روز ايمني در راه آهن" اعلام كنند.
چهل سال گذشته کدام وزیر وکیل کاردان و فهیم سراغ داری نشان بده تا من بگم ایشان بدتره یا بهتر.
نه بابا جان !
آخوندی دل خوشی از مسکن مهر نداشت........
با خبر شد که ریز علی بخاطر مشکلات در خانه ی مهری که دولت قبل به او داده ساکن شده است ؟؟
وقتی قطار تبریز - مشهد روی ریل قرار گرفته بود
ریز علی خواست دوباره از پیچ تپه بالا برود و پیراهنش را برای نجات سرنشینان قطار آتش بزند
....خاطرات زندگی از پیش چشمانش می گذشت
یارانه ی 45 تومانی دیگر نمی توانست پیراهن سوخته اش را بازسازی کند
پیری و کهولت سن هم راه رفتن از تپه را مشکل می ساخت
نگاهش را به سمت مشهد و گنبد امام رضا (علیه السلام ) انداخت
از جا بلند شد تا پیراهنش را دوباره برای نجات مردم آتش بزند
مسئولان قطار با مرکز تماس گرفتند
آنها گفتند که دستگاه های ارتباطی و خودکار را خاموش کنند
به محض خاموش شدن دستگاههای ارتباطی ریز علی را به باد کتک و فحش و ناسزا گرفتند
به او گفتند دوران جانفشانی و آرتیس بازی و ... و .... گذشته است و دیگر نباید از قطار و ناوگان جاده ای استفاده شود
ایرباس و ایر لاین های آمریکایی توی راه است
خون از دماغ و چشم ریز علی سرازیر بود که
زائران و مسافران قطار با قطار درشعله های آتش سوختند
ایکاش یک روزه هم به جای مانور زلزله مانور حوادث ریلی بگزارند تا یاد بگیریم برای تصادف و اتش سوزی لوازم اطفا حریق بیاوریم نه گوشی های اندروید
قطعا این حادثه، حادثه دردآوری بوده و هیچکس به اندازه خانواده این عزیزان ناراحت نیست.
اما حادثه نیشابور در بهمن ماه سال 82 نیز حادثه وحشتناکی بود. در حادثه نیشابور حادثه بیش از 300 نفر کشته و بیش از 400 نفر مجروح شدند. اگر نویسنده این خبر کمی دقت بیشتری داشت متوجه این موضوع میشد که در حال حاضر ما هفته ایمنی در راه آهن را در بهمن ماه داریم.
روز بی کفایتی وزارت راه و روز مسافر
بذارن روز مسئولیت پذیری
اتفاقا نام گذاری خوبیه !!!! بهانه خوبی میشه برای اینکه مدیران ستاد راه آهن از خودشون و دیگر مدیران نواحی تقدیر کنند و به خودشون پاداش بدهند ، بدون اینکه به این فکر کنند که تو این سالگرد حال و روز بازماندگان جانباختگان حادثه چگونه است ، و یا حتی بدون خبر از اون کارگر شرکتی بدبخت راه آهن که شاید ماه هاست حقوق نگرفته و ... !!!
ای تابناک جان ... گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست ، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر