بازدید 21691
درخواست از مسئولان با توجه به قطع صادرات گاز ترکمنستان به کشورمان؛

با مردم روراست باشید تا به جهانیان درسی فراموش نشدنی دهیم!

درباره الگویی جدید سخن می گوییم که هیچ شباهتی به وضعیت کنونی نخواهد داشت؛ یعنی عکس این وضعیت که چون قیمت تمام شده امثال گاز برای دولت افزایش می‌یابد، تعرفه فروش این محصول به مردم را افزایش می‌دهند تا به کمک آن، میزان مصرفش را متعادل کنند!
کد خبر: ۶۵۴۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷ 04 January 2017
پس از کش و قوس‌های چند روزه، سرانجام ترکمنستانی‌ها صادرات گازشان به کشورمان را متوقف کرد تا در آستانه اوج گرفتن سرما، کشورمان را به گردن نهادن به درخواست‌هایشان مجاب کند؛ چالشی که تنها زمانی دولتمردان کشورمان موفق به عبور از آن خواهند شد که با مردم بیش از همیشه روراست باشند و ایشان را به مشارکت عمومی در امری ملی ترغیب کنند.
 
به گزارش «تابناک»؛ قطع گاز وارداتی از ترکمنستان به کشورمان در حالی رقم می‌خورد که هنوز ابهامات فراوانی پیرامون این موضوع بی پاسخ مانده است؛ پرسش هایی که بخش زیادی از آنها به چرایی برهم خوردن روابط دو کشور در این خصوص بازمی‌گردد و متأسفانه با بسیاری مسائل سیاسی گره خورده است.

داستان از آنجا شروع می‌شود که به یاد می‌آوریم این اتفاق پیشتر نیز به وقوع پیوسته و در سال 86 دولتمردان وقت کوشیدند با تنظیم قراردادی میان دو کشور، گاز مورد نیاز کشور را تأمین کرده و در سرمای سوزان زمستان آن سال، مردم را در تأمین نیازهایشان تنها نگذارند؛ قراردادی که ظاهرا اثربخشی آن امروز به دلایلی به سر آمده است.

آن گونه که شرکت ملی گاز در اطلاعیه اخیر خود اعلام نموده، ترکمنستانی ها در آن برهه توانستند مسئولان کشورمان را به خرید گاز از این کشور به نرخی 9 برابری مجبور کرده و سود حاصل از صادرات گاز به بزرگترین مشتری خود را چندین برابر نمایند. قراردادی که ظاهرا سرمنشأ همه اختلافات امروز میان دو کشور و در نهایت قطع گاز وارداتی کشورمان است.

این در حالی است که دولتمردان مدعی هستند، این تصمیم ترکمن ها تأثیری در کشورمان نخواهد گذاشت و با تکیه بر افزایش تولید گاز در کشورمان در سال های اخیر، با اندکی صرفه جویی، خواهیم توانست جای خالی گاز وارداتی را پر کرده، بی هیچ دغدغه ای زمستان را به سر آورده و از همه مهم تر، مقابل زیاده خواهی این همسایه شمال شرقی کشورمان بایستیم.

ادعاهایی که البته نتوانسته نگرانی های مردم در این خصوص را برطرف کند و حتی برخی بر این باورند که اوج گرفتن میزان آلودگی هوا در پایتخت در روزهای اخیر، ناشی از این موضوع است. به این صورت که دولتمردان برای مقابله با تبعات قطع گاز وارداتی، سوخت صنایع پیرامون پایتخت را از گاز به سوخت هایی مانند مازوت ـ که بسیار آلاینده است ـ تغییر داده اند و سیاست های ریاضتی در مصرف این محصول مهم در فصول سرد را پیش از قطع گاز در دستور کار قرار داده‌اند.
 
با مردم روراست باشید تا به جهانیان درسی فراموش نشدنی دهیم! 
 
البته این تنها ابهام شکل گرفته در اذهان مردم در این خصوص نیست که چرایی تن دادن دولتمردان سابق به افزایش 9 برابری نرخ گاز وارداتی، چرایی مطرح نشدن این قرارداد عجیب برای مردم، چرایی سکوت مسئولان دولت فعلی در قبال چنین قراردادی در طول سه سال حضور در مسند امور تا به امروز، مسائلی که پیرامون پرداخت نشدن بدهی کشورمان به ترکمنستان در چند سال اخیر مطرح می‌شود و... از ابهامات جدی دیگری است که باید در خصوصشان شفاف سازی کرد.

به این صف طولانی از پرسش های بی پاسخ، شبهاتی که در خصوص صداقت مسئولان در خصوص بیان مشکل اخیر وارد است را هم می‌توان افزود، به ویژه که می‌دانیم برخی مسائل مطرح در روزهای اخیر، با پاسخ هایی جسته و گریخته از جانب مسئولان سابق مواجه شده و سخن گفتن با اطمینان از آنچه در ماجرای مناقشه دو کشور ایران و ترکمنستان بر سر خرید و فروش گاز رفته، کار ساده ای نیست.

وضعیتی که اگر قرار باشد به شفافیت منجر شود، چه بسا نیازمند بررسی حقوقی و قضایی ماجرا از گذشته تا به امروز نیز باشیم که به نظر در حال حاضر گزینه مناسبی نیست. از این روی که نیازمند عزمی ملی برای عبور از شرایط پیش آمده هستیم؛ شرایطی که با توجه به احتمال تشدید سرما در روزها، هفته ها و ماه های آینده، ممکن است بحرانی شده و برای پیشگیری از آن هم که شده، پیش از وقوع تدبیر شود؛ تدبیری که لازمه آن، صداقت مسئولان با مردم است. به این صورت که ریز به ریز و کامل توضیح دهند در مذاکرات اخیر صورت گرفته میان مقامات دو کشور چه گذشته، چه گره هایی وجود داشته، ترکمنستان چه خواسته هایی مطرح کرده و کدام بخش از این خواسته ها نامعقول بوده که اجابت نکرده‌ایم و در نهایت با مردم سخن بگوییم که گاز وارداتی از ترکمنستان، چه بخشی از گاز مصرفی کشورمان است و در کوتاه مدت و بلند مدت چگونه می‌توان حاشیه های ناشی از قطع آن را پشت سر گذاشت.

توضیحاتی که اگر کامل ارائه شده و بتوانند شائبه ها و ابهامات پیش آمده در این خصوص را پاسخ دهند، می‌توان روی همکاری ویژه مردم برای مقابله با زیاده خواهی ترکمنستانی ها حساب ویژه ای باز کرد و درسی ماندگار به ایشان داد که در جهان مثال زدنی شود.

همکاری که اگر میان دولتمردان و مردم کشورمان شکل گیرد، الگویی جدید به دست خواهد داد که قابل تعمیم به دیگر مشکلات پیش روی کشورمان نیز خواهد بود و هیچ شباهتی به وضعیت فعلی نخواهد داشت که چون قیمت تمام شده امثال گاز برای دولت افزایش می‌یابد، تعرفه فروش این محصول به مردم را افزایش می‌دهند تا به کمک آن، میزان مصرفش را متعادل کنند!


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۳۰
محمود بخند باید هم بخندی ! کی می تونه دسته گل های تو رو جمع کنه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
دولت سه سال و اندی دست ایشون نیست. یعنی تا حالا این مسئله بی مشکل بود؟ اگر که قرارداد چدید امضا می شد همه به به چه چه می کردند به آقای زنگنه حالا که نشده شده مشکل دولت قبل. خخخ
دلتون خوشه ها!
گذشته اون دوران... .............یکمی دیر پیشنهاد دادی تابی (حدود 20 سال ).
همون کاری که اداره گاز با مردم مملکت خودش میکنه یعنی قطع گاز مشترک بدهکار، اونم بدهی در حد 100 هزار تومن یا حتی کمتر ترکمنستان با ما کرد.تازه اونا نسبت به یه کشور بیگانه این کار رو کردن.اداره گاز که با هموطن خودش این کار میکنه.تازه اونا چند میلیارد دلار طلب دارن .
مشکل همینجاست که مردم فقط زمان انتخابات آدم به حساب میان و لاغیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
تازه فقط کمی قبل از انتخابات نه بعدش !!!
ما حاضریم سرما را تحمل کنیم اما باج ندیم.
بنده به عنوان یک ایرانی در مصرف صرفه جویی خواهم کردم تا کشورم مجبور به باج دادن به کشورهای دیگر نشود.
هیچ کشوری با ما عقد اخوت نمی بندد همه دنبال منافع خود هستند. این یک اصل در روابط بین المللی است. اگر درست می گویند که طلبشان پرداخت نشده، کاری را که معمول است انجام داده اند. ما نمیتوانیم هما نند پیمانکارهای داخلی که مدتها طلبشان را نمی دهیم و آنها هم چاره ای ندارند وبرخی از آنها به سختی پول کارگرهایشان را
می دهند، با پیمانکاران و شرکتهای خارجی هم همان گونه برخورد کنیم. اگر پولشان را سر وقت داده ایم و اینطور برخورد می کنند لازم است از طریق دادگاههای بین المللی اقامه شکایت کنیم و خسارت دریافت کنیم و تجربه برای قراردادهای بعدی باشد.
چرا همیشه دنبال درس دادن به دنیا هستیم، آنهم از نوع فراموش نشدنیش؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
مرسی
بنظرتون این همه ابهام رو کسی جواب میده که مردم بدونن حق با کیه و کمک کنن
هرگز!!!
چرا باید با دوات همکاری کنیم !؟ دولتی که دلار هزار تومنی را به چهار هزار تومان به ما می فروشد ! یا خودرو پنج میلیونی را بیست میلیون به شکل انحصاری به ما تحمیل می کند ! یا چهل و پنج هزار تومان یارانه می دهد در عوض چهار صد و پنجاه هزار تومان روی قیمت سایر خدمات خود برده است ! چرا شما بگید چرا !؟
افتدار کشور در قدرت نظامی و موشک و سوریه و بحرین نیست. اقتدار کشور قدرت اقتصادی و زیرساخت های یک کشور است که امثال ترکمنستان نتونه کشوری با بزرگترین منابع گازی رو هر طور که می خواهد بازی دهد.
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
این نظر رو باید با طلا نوشت.
تمام این یادداشت دوخط نصیحت بود چرا نوشته رو کش میدین
مردم از گرونی درس زیادی گرفتند چند تا کتاب فکر کنم ازدرس مردم بشه نوشت
فعلا تا انتخابات بعدی مردم عددی نیستند تا با آنها روراست باشند.
وقتی که هدف فقط صادرات برای رکورد زنی میشود قطعا مردم کشور خودمان به فراموشی می رود ونتیجه اش این است که طرح گاز رسانی نیمه کاره می ماند چرا یک مصرف کننده داخلی در فصل سرما که یک مجتمع چند واحدی برای چند صد هزار تومان قطع میگردد که انم سرمایه ملی است اهمیت ندارد ولی ترکمنستان طبق اعلامها بخاطر طلب میلیاردی یا دلایل دیگر قطع کند اشتباه است طبق گزارش از سال 1386 تا کنون 9 سال گذشته چرا فکری برا ی ان نشده است
اگر رابطه مردم با دولت اینطور بود که کشوری که 10 برابر کشورای اروپایی منابع داره درآمدش 1/10 اون کشورا نبود
سران نظام فقط بلدند در شهرهای مختلف هر روز خلافکارهای ریز رو اعدام کنند کسی به دانه درشت ها کار نداره.به نظر من سران نظام رو توی صف جهنم قرار نمیدهند چه برسد داخل جهنم.
مردم عزیز کشورم (با هر سلیقه و عقیده ای که هستین) به هر حال مشکلاتی به وجود آمده که حل آن حداقل دوسال زمان می بره (اتمام لوله کشی گاز به شمال کشور) ولی در حال حاضر هموطنای ما در شمال کشور در معرض یک آسیب جدی هستند که با صرفه جویی و مصرف مناسب تا حدودی میتونیم از این آسیب پر خطر و جدی جلوگیری کنیم. امید وارم هر کدوممون به نوبه خود در این مسئله حیاطی نقش مهمی رو اجرا کنیم.
آ قا یا ن کمی فکر کنید بعد حر ف بز نید
کشور ی که ر شد و تر قی می کند مو تو ر ان فر هنگ قوی و ا حترا م متقابل و مسیو لیت و ا نسا نیت است ایرا نی ها را در دا خل و خا رج نگا ه کنید فر هنگ و ادب و احترا م برا ی ایرا نی و جها ن سومی ها یک لغت تو خا لی است که بیشتر در شعر ا ستفا ده می شود نه عمل
---- کمی عقل به این ملت عطا کن خدا
تو که نمتونی گاز مبتتو تامین کنی گازی که از نظر منابعش تو دنیا دومی ،، دیگه چه حرفی برای گفتن داری بشین خونت نیا بیرون شاید یکی بهتر از تو بلد باشه کار کنه
واقعا چرا باید مصرف گاز انقدر زیاد باشه که مردم برخی مناطق شمالی کشور نتونن گاز مصرف کنن؟
بنظرتون علتش چیه؟
شاید مردم میگن گاز که خودمون داریم اینا فقط صادر میکنن!
بزار ما هم مصرف کنیم ی سهمی ببریم
خب اگر شفاف سازی بشه هزینه فروش گاز صرف چی میشه شاید مردم منطقی تر فکر کنن
سوال اینه که کدوم شرکت خصوصی/خصولتی این وسط داره موش می دونه ؟ اون شرکت واسط در سال 86 کی بود که اومد وسط قرارداد
سیستمهای گرمایشی ادارات بخصوص شرکت گاز را قطع کرده اند و ما داریم از سرما می میریم و نمی تونیم کار کنیم انوقت می گویند گاز ترکمنستان فقط 3 درصد گاز بوده است!
جالبه که این همه ادعا داریم اما در عمل.....
خوشم میاد اگه هزار سالم حکومت دست اصلاحات باشه بازم تمام مشکلات تقصیر احمدی نژاده . زنده باشی تابناک
از همون اول یرام این سوال مطرح بود که ایران با داشتن بزرگترین ذخایر گاز جهان چه نیازی داره از ترکمنستان گاز وارد بکنه؟
عجب مردومی هستیم ما ایرانی ها!انموقع که تحریم بودیم و ترکمنها بدون گرفتن مبلغی گاز را بهمون دادند و حالا بعد سالها طلبشون را میخواند!اما مشکل این هست که انها طلب 26 میلیارذ ذلاری دارند ولی ما 1.5!
این بار شرکت ملی گاز در حال رونمایی هست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل