بازدید 1904

فتح اروپا با شكست پارتيزان‌ها

لهستان ميزبان رقابت‌هاي بسكتبال مردان اروپا يكي از بهترين ميزبانان اين رقابت‌ها از سال 1935 تاكنون بوده است. با وجود ميزباني شايسته اما تيم‌ملي لهستان جواز ورود به رقابت‌هاي جهاني را به‌دست نياورد. آنها در مرحله مقدماتي، بازي‌هاي خوبي انجام دادند اما در مرحله دوم همگروهي با اسلووني، اسپانيا و صربستان شرايط سختي را براي لهستان به‌وجود آورد.
کد خبر: ۶۵۲۲۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۱ 22 September 2009
چند لحظه قبل از پايان مسابقه، «سرجيو اسكاريولو»، سرمربي ايتاليايي تيم اسپانيا با نيمكت‌نشينان دست‌ها را به گردن يكديگر آويختند و با سوت پايان به داخل زمين آمدند تا جشن قهرماني بسكتبال مردان اروپا را برگزار كنند. اين لحظه تاريخي در بسكتبال اسپانيا ثبت شد.

به نوشته تهران امروز؛ آنها از سال 1935 و با شروع بسكتبال مردان اروپا تا يك‌شنبه شب نتوانسته بودند قهرماني قاره سبز را به‌دست آورند اما اين اتفاق بزرگ بالاخره در سال 2009 رخ داد. اسپانيا ديگر به‌خاطر از دست دادن قهرماني سال 2007 حسرت نمي‌خورد. آنها دو سال پيش در مادريد جام را دودستي تقديم روس‌ها كرده بودند.

به غير از اين سال، ماتادورها از سال 1999 مقام‌هاي دوم و سوم اروپا را به‌دست آورده بودند تا اينكه بعد از 74 سال براي اولين‌بار قهرمان اروپا شدند. اسپانيا قهرماني جهان در سال 2006 و نايب‌قهرماني المپيك در سال 2008 را در كارنامه دارد. در مسابقه‌هاي لهستان آنها ابتدا به صربستان باختند.

شكست بعدي برابر تركيه نگراني‌هايي را به‌وجود آورده بود اما اسپانيا خوب خودش را جمع‌و‌جور كرد و در فينال با اقتدار و با نتيجه 85 بر 63 صربستان را شكست داد. پو گسول ستاره اسپانيا از اين پيروزي بيشتر از همه خوشحال است.

او در رقابت‌هاي فصل 2009-2008 NBA به‌همراه تيم لس‌آنجلس ليكرز قهرمان شد و اينك جام‌قهرماني اروپا را با تيم‌ملي كشورش بالاي سر مي‌برد. قهرماني جهان، اروپا و NBA در كارنامه «پو» است و هيچ بازيكني از اروپا چنين افتخاراتي ندارد. در فينال و نبرد با پارتيزان‌هاي صربستان، پو گسول 18 امتياز به‌دست آورد و با اقدام به 11 ريباند بهترين بازيكن ميدان شد. اين اسپانيايي دو متر و 14 سانتي‌متري در 9 بازي 168 امتياز كسب كرد و لقب امتيازآورترين بازيكن را به خود اختصاص داد. با ثبت 20 بلاك‌شات او در دفاع نيز خودنمايي كرد.

مارك گسول برادر كوچك‌ترش هم در اين دوره نشان داد در حال پيشرفت است و مي‌تواند آينده خوبي در تيم حرفه‌اي ممفيس‌گريزليز داشته باشد. حريف اسپانيا در فينال كاملا مستاصل شده بود. صربستان اما در اين دوره اعاده حيثيت كرد چون در سال 2007 عنوان سيزدهمي را به‌دست آورده بود. آنها سال‌ها تحت نام يوگسلاوي در بسكتبال جهان قدرتنمايي كردند اما حالا كشورهاي صربستان، مونته‌نگرو، كرواسي، اسلووني، كوزوو و مقدونيه از تجزيه خاك اين كشور در بسكتبال اروپا ديده مي‌شوند.

تريپكوويچ در فينال 15 امتياز كسب كرد و كرستيچ و ليكوويچ زورشان به رودي فرناندز و گاربا خوسا و حتي بازيكن 19 ساله اسپانيا يعني ريكي روبيو نرسيد. روبيو پديده اسپانيايي‌هاست كه در 9 بازي 53 امتياز براي تيمش به‌دست آورد. در بازي رده‌بندي تيم‌ يونان از سد اسلووني گذشت.

يوناني‌ها با كناره‌گيري ستارگان خود بعد از المپيك، خانه‌تكاني كردند و با صعود به رقابت‌هاي جهاني در انديشه بازي‌هاي 2010 تركيه هستند. اسلووني هم بعد از سال 1993 براي دومين‌بار به جمع چهار تيم راه يافت. بعد از استقلال اين كشور در سال 93 آنها عنوان چهارم را كسب كردند و اينك براي دومين‌بار چهارم شدند تا شاهد هنرنمايي گوران دراجيچ بازيكن حرفه‌اي خود در فينيكس سانز باشند. اسلوونيايي‌ها در ليگ‌هاي ايتاليا و اسپانيا بازي مي‌كنند.


20 تيم جهاني
لهستان ميزبان رقابت‌هاي بسكتبال مردان اروپا يكي از بهترين ميزبانان اين رقابت‌ها از سال 1935 تاكنون بوده است. با وجود ميزباني شايسته اما تيم‌ملي لهستان جواز ورود به رقابت‌هاي جهاني را به‌دست نياورد. آنها در مرحله مقدماتي، بازي‌هاي خوبي انجام دادند اما در مرحله دوم همگروهي با اسلووني، اسپانيا و صربستان شرايط سختي را براي لهستان به‌وجود آورد.

با اين حال قدرت لهستان به اندازه‌اي است كه مسئولان فيبا بخواهند براي صعود اين تيم در قوانين «وايلدكارت» فكر مي‌كنند. با پايان بسكتبال مردان اروپا، شش سهميه اروپا براي رقابت‌هاي جهاني مشخص شده‌اند.

تيم‌هاي صربستان، اسلووني، يونان، كرواسي، روسيه و فرانسه مسافران تركيه هستند ضمن آنكه ترك‌ها به‌واسطه ميزباني و اسپانيا به‌دليل قهرماني جهان در سال 2006 از ابتدا صعودشان حتمي بود. بسكتبال قهرماني دنيا سال آينده در تركيه برگزار خواهد شد.

قاره‌ آمريكا چهار تيم، آفريقا سه، آسيا سه و اقيانوسيه دو سهميه در بازي‌‌هاي جهاني دارند. 20 تيم راه‌يافته به رقابت‌هاي تركيه را ببينيد.

1- تركيه 2- اسپانيا 3- صربستان 4- يونان 5- اسلووني 6- فرانسه 7- كرواسي 8- روسيه 9- نيوزلند 10- استراليا 11- ايران 12- چين 13- اردن 14- آنگولا 15- ساحل عاج 16- تونس 17- برزيل 18- پورتوريكو 19- آرژانتين 20- آمريكا.


برترين‌هاي جام
برترين بازيكن بسكتبال مردان اروپا پو گسول است. او از ابتدا روندي ثابت داشته و تا فينال اين روند را ادامه داده. در ريباند كورتات از لهستان در صدر بازيكنان قرار دارد. 65 اقدام به ريباند فاصله اين لهستاني را با سايرين زياد كرده است.

در پاس منجر به گل تئودوسيچ از صربستان با 47 پاس در صدر ايستاده است. در توپ‌ربايي رودي فرناندز از اسپانيا با 17 اقدام اول است. از ديگر بازيكنان خوب و تاثيرگذار اين مسابقات بايد از توني پاركر (فرانسه) هدايت ترك اوغلو (تركيه) سرگئي موزگف (روسيه) روكولني اركيچ (كرواسي) اسپانوليس (يونان) و... نام برد.

اين رقابت‌ها غايبان سرشناسي هم داشته است. مثل درك نووتيزكي (آلمان)، آندره كريلنكو (روسيه)، خوزه كالدرون (اسپانيا) و كامن (آلمان) كه تابعيت اين كشور را گرفته بود در مسابقات سال 2007 ژرمن‌ها را همراهي مي‌كرد. اين بازيكن آمريكايي عضو باشگاه لس‌آنجلس كليپرز است. جرارد هولدن (روسيه) مثل كامن با تغيير مليت، نقش زيادي در قهرماني روس‌ها در سال 2007 اروپا داشته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل