بازدید 3281

جعفري: نيروهاي بيگانه بايد از عراق خارج شوند

نخست وزير سابق عراق درباره مساله امنيت کشور متبوعش تصريح کرد: دشمن مشترک دولت و مردم عراق تروريسم است که هدف اصلي آن جلوگيري از پيشرفت فرآيند سياسي عراق است و تعجب آور اينکه هرعمليات تروريستي و خرابکارانه در عراق معمولا پس از تحقق دستاوردي صورت مي گيرد.
کد خبر: ۶۵۱۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۸۸ - ۲۱:۴۸ 21 September 2009
نخست وزير سابق عراق با تاکيد به اينکه نيروهاي بيگانه بايد از عراق خارج شوند گفت که حضور آنها در عراق نه تنها در بلند مدت بلکه در کوتاه مدت نيز به نفع فرآيند سياسي اين کشور نيست.

"ابراهيم جعفري" يکشنبه شب دربرنامه "لقاء خاص" (گفت وگوي ويژه) شبکه خبري "العالم" از بيروت پايتخت لبنان، با بيان اينکه " نمي توان با حضور نيروهاي بيگانه شکاف ها و ضعف هاي موجود در دستگاه هاي امنيتي عراق را جبران کرد" ، اظهار داشت: بايد هرچه سريعتر براي بازسازي دستگاه هاي امنيتي عراق و بالابردن توانايي هاي آنها به منظور پايان حضور بيگانگان در عراق تلاش کرد.

وي خاطرنشان کرد که علاوه بر مساله خروج نيروهاي بيگانه از خاک عراق، بازسازي دستگاه هاي امنيتي بايد در اولويت همه کارهاي اين کشور قرار گيرد.

نخست وزير سابق عراق درباره مساله امنيت کشور متبوعش تصريح کرد: دشمن مشترک دولت و مردم عراق تروريسم است که هدف اصلي آن جلوگيري از پيشرفت فرآيند سياسي عراق است و تعجب آور اينکه هرعمليات تروريستي و خرابکارانه در عراق معمولا پس از تحقق دستاوردي صورت مي گيرد.

** انتقاد از همکاري ضعيف کشورهاي عربي با دولت عراق

جعفري با انتقاد از همکاري ضعيف کشورهاي عربي با دولت عراق گفت: کشورهاي عربي بايد در زمينه حمايت از مردم عراق هيچگونه ترديدي به خود راه ندهند و هنگام بحران و مشکلات، اختلافات سياسي را کنار بگذارند.

نخست وزير سابق عراق تاکيد کرد: همه کشورهاي عربي امروز در اين باره که آيا حامي ملت عراق هستند يا خير در معرض آزمون قرار گرفته اند.

** راه براي عضويت در ائتلاف ملي عراق باز است

وي در خصوص ائتلاف ملي عراق اظهار داشت: ائتلاف ملي عراق راه را براي عضويت همه گروه ها و احزاب اين کشور در چارچوب وفاداري به منافع ملي و اصول اعلام شده قبلي، باز گذاشته و هيچگونه محدوديت ديني، قوميتي يا حزبي قائل نيست.

جعفري با بيان اينکه " راه ورود به ائتلاف ملي عراق براي همه باز است به معناي بي توجهي به اصول نيست"، خاطرنشان کرد: اصول مطرح شده از سوي ائتلاف ملي ، براي همه آشکار و واضح است و همکاري اعضاي ائتلاف ملي بر اين اساس صورت مي گيرد.

نخست وزير سابق عراق، ساختار ائتلاف ملي عراق را مهمترين مشخصه آن دانست و تصريح کرد: اين ائتلاف قبلا ساختاري مشخص براي تعيين چارچوب و اصول داخلي خود جهت مشخص کردن نحوه فعاليت ائتلاف و حوزه هاي کاري نداشت.

وي اظهار داشت: ائتلاف ملي عراق قبلا فاقد يک برنامه کاري واقعي بود و ميان اين ائتلاف با دولت ، وزرا و اعضاي پارلمان فاصله و شکاف وجود داشت.

جعفري تاکيد کرد: ائتلاف ملي عراق بايد دولت را تقويت کند و در کنار آن بايستد و البته دولت نيز بايد براي تقويت اين ائتلاف تلاش کند.

وي تشکيل ائتلاف ملي عراق را مرهون گفت وگوها و مذاکرات فشرده و چند ماهه اعضاي آن دانست و گفت: ما در تعامل با همه اعضاي ائتلاف با صراحت مذاکره و سرانجام توافق کرديم خطاهايي که در گذشته وجود داشته بايد با تعامل با يکديگر و بر اساس مشترکات از تکرار آنها خودداري کنيم.

نخست وزير سابق عراق تاکيد کرد: ما به دنبال تغيير اعضاي ائتلاف ملي عراق نيستيم بلکه خواستار آن هستيم تا اين ائتلاف با حفظ اعضاي قبلي گسترش يابد.

جعفري با بيان اينکه " برخي از اعضا ممکن است در گذشته اشتباهاتي را حتي از روي حسن نيت انجام داده باشند"، خاطرنشان کرد: ما نمي خواهيم اين اشتباهات دوباره تکرار شود بنابراين بايد چهره هاي جديدي از سوي اعضا به ائتلاف معرفي شوند تا اين ائتلاف به صورت مثبت اداره شود.

نخست وزير سابق عراق تاکيد کرد: ما ائتلافي ملي و واقعي مي خواهيم که راه ورود همگان به آن باز باشد بنابراين اعضاي اين ائتلاف بايد منافع ملي را در راس امور قرار دهند و با توجه به اين خصيصه همه را به عضويت بپذيرند.

وي با بيان اينکه در آينده راه براي پذيرش اعضاي جديد در ائتلاف باز است؛ خاطرنشان کرد: کساني که با ما مخالفند براي ما محترم هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل