بازدید 8467

رویکرد احمدی‌نژاد به اعراب منفعلانه است

گفت‌وگو با پیروز مجتهدزاده
کد خبر: ۶۵۱۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۵ 21 September 2009
پايگاه خبري «اسلام آنلاين» در گفت‌وگويي با دکتر پيروز مجتهد زاده، مدير عامل بنياد پژوهشي يوروسويک (Urosevic Research Foundation) لنـدن، به بررسي روابط خارجي ايران پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري پرداخته است. در ادامه اين گفت‌وگو را که توسط «تابناک» به فارسي برگردان شده است، مي‌خوانيد؛

با توجه به انتقادات رسانه‌هاي غربي از احمدي نژاد شما محبوبيت وي را در سطح بين المللي چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

من فکر مي‌کنم زماني که درباره محبوببت احمدي نژاد صحبت مي‌کنيم، بايد بسيار دقت کنيم؛ چرا که اين موضوع، موضوعي نسبي است. بدون شک وي محبوبيت زيادي در بين مسلمانان و اعراب دارد، چرا که خيلي روشن و رک درباره اسرائيل صحبت مي‌کند. با اين وجود او در ايران و در بين رقباي سياسي خود محبوبيتي ندارد. وي در ايران آن موقعيت را ندارد که گفته‌هايش را درباره اسرائيل عملي کند. منتقدان وي از اينکه وي رويکردي ايدئولوژيک به ويژه نسبت به سياست خارجي دارد، به انتقاد از وي مي‌پردازند. من به شما مي‌گويم که اظهار نظر احمدي نژاد درباره محو اسرائيل از نقشه جهان، يک گرايش ايدئولوژيکي است و اين اظهارات را نبايد طرح استراتژيک حکومت، تلقي نمود.

شما روابط آينده ايران و غرب را چگونه مي‌بينيد؟ آيا فکر مي‌کنيد همين گونه باقي مي‌ماند؟

دولت اوباما نيز همان خواست‌هاي جورج بوش را تکرار مي‌کند. اوباما نيز خواهان تعليق فرايند غني‌سازي اورانيوم ايران است. با اين وجود، من معتقدم که مي‌توان دغدغه‌هاي مشترک ايران و آمريکا را به شيوه‌هاي متفاوت ديگري مطرح کرد. شيوه‌هايي همچون تضمين ميزان بالايي از شفافيت در برنامه هسته‌اي ايران و توافق در مورد مکانيسمي از نظارت بر برنامه هسته‌اي ايران که مورد توافق طرفين باشد. اما اوباما نيز گفت‌وگو با ايران را براي تعليق غني سازي اورانيوم برگزيده است.
علاوه بر اين اوباما نيز به دنبال تحريم ايران براي برنامه هسته‌اي اين کشور است؛ برنامه‌اي که به شدت از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نظارت مي‌شود. دولت اوباما عملا به دنبال انزوا و تضعيف ايران است در حالي که يک ايران قدرتمند، مهم ترين ابزار براي کمک به ثبات و پايداري در يک منطقه بي ثبات است، به نظر مي‌رسد اين سياست دستور العملي براي رنجاندن ايران است. يک سياست مصلحت جويانه از سوي ايالات متحده آمريکا نسبت به ايران بايد همراه با اعتماد سازي و تمرکز براي شفافيت و همکاري بيشتر ايران با آژانس باشد.نه اينکه تلاش بشود برنامه هسته‌اي ايران از بين برود.

آيا شما فکر مي‌کنيد تهديدات اسرائيل و آمريکا عليه ايران به خصوص پس از روي کار آمدن نتانياهو، عملي هم خواهد شد؟

اگر چه اسرائيل نفوذ زيادي در فرايند تصميم سازي آمريکا درباره خاورميانه دارد، اما من معتقدم که رهبران متعصب اسرائيلي نمي‌توانند درباره ورود غرب به جنگ يا برقراري صلح، تصميم بگيرند. شما نتانياهو را تنها رهبر متعصب اسرائيل مي‌دانيد، اما به نظر من هيچکدام از آنان با هم فرقي ندارند. در واقع نتانياهو با افرادي هم چون اولمرت، شارون، شيمون پرز و ايهود باراک تفاوتي ندارد. زماني که اين افراد درباره ايران صحبت مي‌کند مي‌خواهند همان بلايي را که نئو کان‌ها بر سر عراق آوردند را در ايران انجام دهند.

همه آنها مي‌خواهند که ايران را نابود کنند.به عبارت ديگر همه ما به خوبي مي‌دانيم که تمام تهديداتي که عليه ايران انجام مي‌شود، از ناحيه لابي يهود و گروه‌هاي صهيونيستي به ويژه در ايالات متحده آمريکا است. سياستمداراني هم چون ديک چني، رامسفلد، جان بولتن و ليبرمن با کمک لابي‌هاي يهود به دنبال جنگ با ايران هستند. کاري را که ايالات متحده در قبال عراق انجام داد. من تصورم اين است که اسرائيل در صورت اعلام حمله به ايران بقايش را به خطر خواهد انداخت. بنابراين، تهديدات جنگ طلباني همچون نتانياهو و ديگران در واقع تاکتيکي است و آنان با سر دادن چنين تهديداتي در صددند که آمريکا را مجبور به حمله به ايران نمايند. چرا که همه مي‌دانيم که اسرائيلي‌ها با آگاهي از فاجعه‌اي که در صورت حمله به ايران در کشور‌هاي اسلامي مانند ايران و عراق، به پا خواهد شد، مي‌خواهند که ايالات متحده اين کار را برعهده بگيرد.

با توجه به ماجراي ايجاد هلال شيعي که به قصد توازن قوا در منطقه تشکيل شده است، شما آينده روابط ايران با اعراب را چگونه مي‌بينيد ؟

در دوره احمدي نژاد، ايران يک رويکرد منفعل را نسبت به سياست‌هاي اعراب در قبال خود، اتخاذ کرده است، اما اين وضعيت نمي‌تواند اينگونه ادامه پيدا کند. مردم ايران حمايت‌هاي مادي و اخلاقي زيادي از اعراب به عمل آوردند تا آنان بتواندد سرزمين و شرافت خود را باز پس گيرند. اما اعراب از آن سو از پشت به ايران خنجر مي‌زنند. بسياري از اعراب و به ويژه آناني که حمايت‌هاي مادي و اخلاقي ايران را دريافت کرده‌اند، قدر آن را ندانسته‌اند. اين وضعيت به قدري بد است که معمر قذافي به عنوان يکي از رهبران عرب، اقدام اتحاديه عرب در شکايت از ايران در شوراي امنيت سازمان ملل در مارس 2008 را خنده دار و مسخره توصيف کرد.

در اين سال اعراب به شکايتي غير قابل توجيه از لحاظ حقوقي را درباره جزاير سه گانه ايراني که مورد ادعاي امارت است را به شوراي امنيت دادند. قذافي از اينکه اعراب اسرائيل را رها کرده و به دنبال شکايت از ايران هستند، متعجب شده بود. حتي در يک اقدام غير دوستانه، دوستان عرب ايران هم چون سوريه، حماس و قطر، با اردن، مصر، عربستان سعودي و مراکش همکاري کردند و طوماري را عليه ايران امضاء کردند. شاه عبدالله از اردن، مبارک از مصر، شاه عربستان، رهبران اسرائيلي و غربي، توطئه هلال شيعي را علم کردند تا به خاطر خودشان يک توازن قوا را در منطقه براي خودشان به وجود آورند.

لذا با توجه به اينکه نظام ايران در سياست خارجي خود تمايلات جدايي طلبانه از خود بروز نداده است، اين لفاظي‌هاي وحشتناک مي‌تواند به ايجاد شکاف در جهان اسلام منجر شود. به همين خاطر است که بسياري از اعراب، به دنبال تداوم روابط متشنج بين ايران و امارات هستند. چنين وضعيتي نبايد ادامه پيدا کند. تغيير در چنين سياست‌هايي باعث خواهد شد که ايران در حمايت از گروه‌هاي عربي که به دنبال بازپس گيري سرزمين و شرف شان هستند تعادل برقرار کند و باعث شود که گروه‌هاي مقاومت روابط بهتري را با کشور‌هاي عربي داشته باشند در عوض، ايران هم به جاي اينکه مدام از سوي اعراب خنجر بخورد، با قدر داني روبرو مي‌شود و متوجه خواهد شد که اعراب به کشور شان احترام مي‌گذارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
اعراب به خاطر کوته فکریشان به این روز افتاده اند. تاریخ هیچوقت فراموش نمی کند که اینان با برگزیدگان خدا در زمین چه کردند. اگر اعراب همچنان به تفرقه و بی فکری ادامه دهند همانند عراق به نوبت قربانی صهیونیست ها خواهند شد.
ضمنا اسراییل و حتی پدر حرامزاده اش آمریکا اگر به ایران حمله کنند خاورمیانه قبرستان ابدی آنها خواهد شد این گوی و این میدان.
احمدي نژاد با 24ميليون راي محبوبيت در ايران دارد. بعضي از سياسون داخلي معتقد هستند كه با غرب و امريكا مدارا كرد در صورتي كه اين كار درستي نيست.
چون اعراب اصولا سیاسی نیستند و با بازیهای سیاسی ناآشنایند این را همه می دانند ولی اگر اینقدر به ایشان علاقه دارند چرا به دولت های خویش برای ادعا در مورد خلیج فارس و جزایر فشار نمی آورند
تنها حامی ما خودمان هستیم و آنقدر ضعیف نشده ایم که به دوستی با اعراب وقت صرف کنیم.ما کشور شیعی هستیم و هرکس شیعه نباشد، علت حمایت ما منافعمان و حیات دین اسلام خواهد بود(مانند سوریه).
متا سفان تابناك هنوز دست از شيطنت برعليه احمدي نژاد بر نداشته و مدام در حال القاي افكار همفكران خود در جامعه ميباشد . مردم جواب شمارا دادند دست برداريد
قابل توجه ناظران سیاسی "در دوره احمدي نژاد، ايران يک رويکرد منفعل را نسبت به سياست‌هاي اعراب در قبال خود، اتخاذ کرده است" یعنی نمره مردودی در سیاست خارجی در دوره احمدی نژاد
بفرماييد ، اين هم نظرات انگليسي ! روسها چه مي گويند ؟!
واقعا آدم از این همه کوتاه بینی بعضی دوستانی که نظراتشان را اعلام کرده اند تعجب می کند، مثل این است که در قرن 21 بگوییم : من آنم که نامم بود رستم پهلوان ، بابا کمی واقع بینی هم بد نیست ، صدام هم در رویا می خواست ایران را بگیرد ، چی گیرش آمد وقتی واقع بین نبود؟ شما بگویید. ما با یک مشت گرگ و کفتار طرف هستیم که باید زبان آنها را با دیپلماسی و کیاسی و رفتار مودبانه در عین نفرت بیاموزیم آی آقایان ای برادران ای نجبا ای اشرار با سرنوشت ایران و نسلهای آینده چنین راحت و سهل بازی نکنید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور