بازدید 36494

ورود 7 بوئینگ به ناوگان هوایی کشور

حمید بهبهانی، وزیر راه وترابری بوئینگ را هواپیمایی فرسوده می‌داند.
کد خبر: ۶۵۰۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۹ 21 September 2009
روزنامه «خبر» در گزارشي نوشت: سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری در حالی از ورود 15 فروند هواپیمای مسافری بوئینگ و ایرباس به ناوگان هوایی ایران خبر داده است و در تمامی بخش‌های خبری صدا وسیما این خبر اعلام شده است که درست دو روز قبل از آن وزیر راه وترابری در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران هواپیمای بوئینگ را از رده خارج اعلام کرد و گفته بود: «در اروپا یک بوئینگ هم مشاهده نمی‌کنید و در حال حاضر هواپیمای ایرباس جایگزین آن شده و شرکت‌های بوئینگ ورشکست شده‌اند، آنوقت چگونه توقع دارید ما به سمت خرید بوئینگ از رده خارج برویم».

گذشته از آنکه حمید بهبهانی بوئینگ را هواپیمایی فرسوده دانسته و محمد علی ایلخانی در گفت وگو با واحد مرکزی خبراعلام کرده است: «قرار است هفت فروند هواپیمای بوئینگ MD و هشت فروند ایرباس وارد ناوگان شوند اما جالب است که بدانید در حدود 70 درصد ناوگان هوایی جهان شامل هواپیماهای بوئینگ می‌شود به طوری که براساس اعلام سازمانهای بین‌المللی هوایی تا سال 2008 نزدیک به 20 هزار و 407 فروند هواپیما در ناوگانهای مختلف هوایی موجود است که از این تعداد 12 هزار و 210 فروند آن از نوع هواپیماهای بوئینگ هستند. این آمار نشان می‌دهد که بیشتر ناوگان هوایی جهان تحت پوشش هواپیمای بوئینگ است و به آسانی نمی‌توان این هواپیما را از ناوگان هوایی خارج کرد.

با این حال این روزها خبرهای مختلفی از توسعه ناوگان هوایی به گوش می‌رسد و هریک از مسئولان امر سعی دارند نشان دهند که این امر در اولویت امور حمل ونقل کشور قراردارد هرچند برخی از این خبرها تاکنون تکذیب شده است که نمونه آن خبر فروش 20 فروند بوئینگ توسط آمریکا به ایران که خبرگزاری فارس آن را اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا برای جلب نظر ایران به انجام مذاکره معادل 5/2 میلیارد دلار بوئینگ و قطعاًت هواپیما به ایران تحویل می‌دهد که هزینه این هواپیماها از محل اموال بلوکه شده ایران تأمین شده است. اما وزیر راه وترابری در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران نیز این خبر را تکذیب کرد و تحویل هواپیماهای بوئینگ را ساخته و پرداخته ذهن خبرنگاران دانست البته پیش از این حمید بهبهانی در گفت‌وگو با فارس تاکید کرده بود که تأیید خبر فروش 20 فروند بوئینگ توسط آمریکا به ایران تنها در صلاحیت شخص رئیس جمهوری است.

امنیت بدون شرق و غرب

اما آنچه در این میان حائز اهمیت است تاکید مسئولان بخش هوایی کشور بر ورود هواپیمایی غربی است در حالی که کارشناسان بخش حمل ونقل معتقدند: شرقی و غربی بودن هواپیما تأثیری بر ایمنی آن ندارد. چراکه یک هواپیمایی که قرار است تولید شود باید تمامی استانداردهای جهانی را داشته باشد و پس از تولید نیز مراحل مختلف را سپری می‌کند و پس از تأیید مراجع ذی ربط اجازه پرواز می‌گیرد لذا تا مادامی که هواپیمای از لحاظ ایمنی تأیید نشده باشد اجازه پرواز نمی‌گیرد. از این رو هواپیمای شرقی هواپیمای‌های ایمنی هستند که متأسفانه در ایران تصور غلطی از این هواپیماها وجود دارد. در حالی که ایمنی هواپیما به مسائل نگهداری و پشتیبانی هواپیما برمی گردد. اگر یک هواپیما به‌درستی نگهداری نشود و مورد چک و پشتیبانی قرار نگیرید به طور طبیعی پس از مدتی دچار مشکل می‌شود و ربطی به شرقی و غربی بودن آن ندارد. به طوری که مدیرعامل ایران ایرتور معتقد است: با توجه با سوانح هوایی اخیر سیاست‌ها به سمت خرید هواپیمای غربی رفته است چراکه هواپیمای غربی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر از هواپیمای شرقی است. مهدی صادقی افزود: متأسفانه به دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد بالطبع خرید هواپیمای شرقی آسان‌تر از خرید هواپیمای غربی است اما سیاست‌ها به این سمت رفته تا هواپیمای غربی وارد ناوگان شود. صادقی با تاکید براینکه هواپیمای شرقی هواپیمای ایمنی است، تصریح کرد: آنچه در این هواپیماها مهم است مصرف سوخت بیشتر و بالا بودن هزینه‌های تعمیر ونگهداری آنها ست اما اگر به سمت خرید به هواپیمای غربی برویم می‌توانیم بخش قابل توجهی از این هزینه‌ها را کاهش دهیم.

بلیت ارزان و مشکل کمبود بودجه

مدیرعامل ایران ایرتور با بیان اینکه خرید هواپیمای غربی نیز نیاز به حمایت بیشتر دولت دارد، گفت: با توجه به ارزان بودن نرخ بلیت هواپیما شرکت‌های هواپیمایی نمی‌توانند هزینه‌های خود را تأمین کنند آن وقت چگونه می‌توانند به سمت وارد کردن هواپیمای غربی بروند. صادقی خاطرنشان کرد: اگر قرار است ایمنی ناوگان افزایش پیدا کند و شرکت‌های هواپیمایی بتوانند خدمات مناسب ارائه کنند باید در قیمت بلیت هواپیما تجدید نظر شود و به سمت آزاد‌سازی قیمت‌ها حرکت کنیم تا از این طریق با تقویت ناوگان هوایی ایمنی نیز افزایش یابد.

اما این در حالی است که سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است: از این پس اولویت به ورود هواپیماهای ملکی و غربی در ناوگان حمل و نقل مسافری کشور است.
وی تصریح کرد: با ورود این هواپیماها نیاز کشور تا آخر سال برطرف می‌شود و به هدف برنامه چهارم توسعه که کاهش عمر ناوگان به 15 سال است نیز نزدیک می‌شویم.

ایلخانی، احترام به سلیقه مردم و افکار عمومی را علت تصمیم ورود هواپیماهای با عمر کمتر و از نوع غربی اعلام کرد و گفت: تهیه هواپیماهای غربی فرآیند طولانی و پیچیده‌ای دارد و مقدمات ورود هواپیماهای جدید شامل انعقاد قرارداد و تعمیرات سنگین آن گاهی تا سه سال طول می‌کشد. سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری خاطر نشان کرد: همه هواپیماهای فعال درحمل و نقل کشور اعم از شرقی و غربی قابلیت پرواز و ایمنی لازم را دارند.

با این حال باید منتظر ماند ناوگان هوایی کشور که در چند ماه گذشته با آشفتگی‌های فراوانی مواجه شد و وقوع دو سانحه هوایی و چند حادثه کوچک دیگر تا حدودی اقبال عمومی را نسبت به بخش هوایی کم کرده است مسئولان برای اعتماد‌سازی این بخش چه خواهند کرد. آیا با ورود هواپیماهای غربی مشکل ناوگان هوایی کشور رفع خواهد شد؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۰
بوئینگ 777 قبل از آمدن ایرباس آ 380 تنها هواپیمایی بود که توانایی حمل مسافر از سنگاپور و ژاپن تا آمریکا را داشت... البته در مسیر گردش زمین و نه بلعکس... چیزی نزدیک به 20 ساعت پرواز... قابل توجه آنکه اگر سری به سایت ایرباس بزنید و اطلاعات ایرباس را مطالعه بفرمایید می بینید که ایرباس هواپیمایی است که در 8 کشور ساخته می شود و در نهایت در فرانسه اسمبل می گردد... از نظر هزینه ساخت بیش از 50 درصد هزینه ساخت ایرباس در شرکت بویینگ آمریکا هزینه می شود... بد نیست این دانشمندان و مدیران اطلاعاتشون رو کمی فراتر از هواپیماهای کاغذی ببرند...
خیلی جالبه این تکذیب خبرها واقعاً آبروی دولت رو برده .
امروز تکذیب میکنند 2 روز بعد خبر به واقعیت تبدیل می شود.
2 روز قبل از روز قدس گفتند خاتمی امام جمعه خواهد بود ، 1 ساعت بعد تکذیب کردند 1 روز بعد دوباره خودشون خاتمی را معرفی کردند.
این اخلاق تا به حال در هیچ هنگامی وجود نداشته
آقا md همون مک دانلاد دگلاس است که بوینگ امتیاز اون را خریده و تخصصش ساختن همواپیما های نظامی بوده بیشتر مثل همین فانتوم های نیروی هوایی . محض اطلاع قبلا هم یک فروند از همین نوع در ایران پرواز می کرده و میکنه و متاسفانه تا جاییکه من اطلاع دارم با آب و هوای ایران سازگاری نداره و در حقیقت آوردن اینها یعنی دور ریختن پول .شاید بگید تو فهمیدی اما کارشناس ها نفهمیدند؟؟جوابش خیلی ساده است : تا وقتیکه دلال و دلال بازی جای کارشناسی را بگیره همیشه اوضاع اینطوری می مونه !!!
وقتی مسئولان چیزی رو تکذیب میکنند و در عمل اون انفاق میافته پدیده ای بام "دروغ" مردم رو آزار میده
راستی علت سقوط پرواز ایروان چه شد؟
هنوز منتظریم!!!!؟؟؟
قربونت برم ، بویینگ MD همون توپولوفه
در واقع نسل جدید توپولف را بویینگ MD میگند، شما چه قدر ساده اید.
آره بويينگ فرسوده است جناب بهبهاني برويد توپولوف بخريد خيلي بهتره .... اين هم مثل اظهار نظر قبليتون
حالا با توجه به تحریم، این هواپیماها از کجا خریداری شده؟ مثل هواپیماهایی که ترکیه به ما انداخت و زمین گیر شد و صدای کسی هم در نیامد؟
شما میدونید چرا ایرباس های ما الان ایمن نیستند؟؟؟ دقیقا به این دلیل که بیشتر قطعات آنها توسط شرکت های آمریکایی و در راس آن بوئینگ تولید میشه و فروش آنها به ایران در تحریم هست... از این نمونه مثال زیاده مثلاً
شما میدونید چرا BMW X5 تو ایران نیست؟ ولی x3 هست؟؟؟ دلیلش اینه که درست بی ام و یه کمپانیه آلمانیه ولیگن مدل x5 در کارخانه آمریکای این برند طراحی و تولید شده و یه جنس آمریکایی حساب میشه...
شما میدونید که....
مدیر عامل ایران ایر تور که اعتقاد به هواپیما های شرقی دارد آیا برای مسافرت اعضای خانواده خودش هم از این نوع هواپیما استفاده می کند؟ و الله امروز کم اطلاع ترین آدم ها هم از غیر قابل اعتماد بودن هواپیما های شرقی اطلاع دارند. مثلاا هواپیمای ایران 140 که با سرو صدای زیاد آن را مونتاژ می کنیم در جنگ جهانی دوم یعنی حدود پنجاه سال پیش طراحی و چندین دهه از رده جارج شدن آن می گذرد. و ایران ایر تور ظاهرآ یکی از ان ها را برای حمل مسافر خریده است. خدا بداد مسافران بدبخت آین نوع هواپیما ها برسد.
مرده اين دكترهايي هستم كه در اين دولت حضور دارند
ايشون بويينگ و توپولف رو باهم اشتباه گرفته اين حرف رو زده
ببخشيد يعني دران وزارت به ان عظمت وسازمان هواپيمايي كشوري نيست كه اطلاعات درست به ايشان بدهد كه هواپيماي بوئينگ هرگز از رده خارج نشده وكارخانجات ان در خال فعاليت وفروش محصولات خود هستند
به مردم بگید که این‌ها همه دست دوم هستند گو اینکه خریدار آن‌ها را به جای نو قالب خواهد کرد. بوینگ و یا ایر باس که چیزی نیست که کارخانه از پیش بسازد و در انبار نگاه دارد تا خریدار پیدا شود.
چرا حرفهاي گزينشي منتشر مي كنين
بحث بر سر ام دي هست كه واقعا مشكل داره كسي با بويينگ مشكل نداره
ضمن اينكه ام دي مال مك دانل داگلاس بود كه الان بويينگ خريده شركتش رو

شاید مافيايي باشه که حالا رفتن سراغ درجه 3 هاي غربي
boeing کجاش ورشکسته است شب روز که دارند سفارش ساخت می گیرند
نمي دانم تا بحال سوار هواپيماي بويينگ ام دي شده ايد يا خير. من حدود دو هفته پيش با هواپيمايي زاگرس به تركيه سفر كردم و به آژانس هواپيمايي تاكيد كردم كه نمي خواهم با هواپيماهاي روسي پرواز كنم و آنها اظهار داشتند كه هواپيمايي زاگرس از بويينگ ام دي استفاده مي كند. البته نام بويينگ مقداي گول زن بود و با آن پرواز كرديم . بماند كه سرويس هواپيمايي زاگرس فوق العاده افتضاح بود و مشخص بود كه صاحبان شركت مردم ايران را ... فرض مي كنند با اين حال صد رحمت به توپولوف البته شايد هم دليل شركت هواپيمايي بود كه تلاش كرده بود همه امكانات را از هواپيما حذف كند.
من فكر مي كنم بيش از اينكه به فكر نوع هواپيما بود بايد به فكر نظارت بر هواپيمايي ها و نحوه عملكرد آنها بود چون اين خود شركت هاي هواپيمايي در ايران هستند كه با نهايت سوء استفاده از مردم سعي مي كنند در اين وانفسا كه همه جاي دنيا شركت هاي هواپيمايي با كمبود مسافر روبرو هستند از ايرانيان سوء استفاده كنند. بد نيست آقاي بهبهاني و وزارت راه نظارت خود را بر اين شركت ها بيشتر كنند چون همه مسافر ها بلا استثنا وزارت راه و عدم نظارت آن را مقصر اصلي مي دانند.
آیا می دانید این هواپیماهای دست دوم md را از چین خریداری کرده اند
لطفا به دوستان اعلام دارید هواپیماهای بوینگ با شماره نام گذاری میشود 707،727،747،757،767،777 و آخرین آن 787 که آماده شده است MD مخفف کارخانه مک دانل داگلاس است که هواپیماهای F14 ساخت آن است و تخصصش در هواپیماهای نظامی بوده و چند مدل مسافر بری تولید کرده بود که البته این قسمت را درست فرمودند و دیگر تعطیل شده است ، تعجب است چطور مسئولین هواپیمایی MD را بویینگ میخوانند ، بریا افرادی که این سطح اطلاعات دارند بقیه ماجرا ها قابل پیش بینی خواهد بود . این اطلاعات در هر مجله هواپیمایی قابل دسترسی خواهد بود
دل خوشی دارین ها. جناب اوبا منت گذاشتن و بابت بهره پولهای اعلیجضرت فقید دستور دادن چند باب هواپیمائی اسقاطی به ایران هدیه شود تا شاید وزیر راه شرمنده شده و از خرید آشغالهای رفیق مدودف و کشتن مردم ایران دست بردارد. حالا میگن .....
بویینگ را فرسوده میداند ؟؟؟؟؟

انگار تا حالا اسم آمریکا رو نشنیده ؟؟؟ حتی وسایلی آمریکایی 60 سال پیش هم مثل ساعت کار میکنند .
عشق است ایران 140 خودمون!!!!!!
زحمت کشیدید. این همه سر و صدا برای خرید هواپیمای از رده خارج بویینگ MD؟!!!
معلومه که ایرباس از هر نوعش در برابر این نوع بویینگ خدایی می کنه.
در جواب دوستی که در مورد هواپیمای ایران 140 نظر داده بود باید بگویم که هواپیمای آنتونف 140 طراحی 1995 بوده و اولین پرواز آن در سال 1997 و استفاده در خطوط هوایی در سال 1999 بوده است! این هواپیما یکی از پیشرفته ترین هواپیماها در کلاس خود است! اگر ماشین پژو 405 خود به خودی آتش می گیرد آیا می توان گفت مشکل از کارخانه پژوی فرانسه است!؟ مونتاژ یک تکنولوژی خود یک علم پیشرفته و جداست! پس عیبی به آنوتونف یا ایران 140 نمی توان گرفت! در ضمن هواپیمای بوئینگ و ام دی دو هواپیمای جدا هستند! لطفا بدون اطلاعات تخصصی در مورد مورد خاصی اظهار نظر نکنید! با تشکر (متخصص هوانوردی)
به موارد زير توجه كنيد:
1- شركت بوئينگ پس از ادغام با شركت مك دانل داگلاس ، شركت بسيار بزرگ بوئينگ ام دي را تاسيس كرد كه به تنهايي بزرگترين شركت هواپيمايي دنيا است. در حالي كه ايرباس بصورت يك كنسرسيوم جهاني اداره مي شود و در حقيقت بخش اعظم قطعات آن مانند موتور از سازنده هاي امريكايي تامين مي شود.بنابراين حتي مديران ارشد ايرباس نيز چنين ادعايي ندارند كه از بوئينگ ام دي بهتر هسنتد.
2- در هواپيماهاي قديمي و روسي ، خلبان نقش اجرايي دارد ، يعني بيشتر عمليات پرواز را شخصاً به عهده دارد وليكن در هواپيما هاي نسل جديد ، خلبان صرفاً يك ناظر است و كنترل عمده عمليات پرواز توسط كامپيوتر ها انجام مي شود و خلبان نقش چنداني در هدايت هواپيما ندارد لذا خطاي انساني در آنها به حداقل مي رسد.
بنابراين اين فرضيه كه تفاوتي بين هواپيما هاي جديد و قديم نيست كاملاًاشتباه است.
آقاي دكتر بهبهاني هرگز دروغ نميگن اين وصله ها بهش نمي چسبه . اين ما هستيم كه بد ميشنويم
آی قربون کاروانهای مسافرتی قدیم که با اسب و استر , آدم رو بعد از یه ماه سالم میرسوندن مقصد...
بوئینگ در حال حاضر داره برای جدید ترین هواپیماش یعنی 787 dream liner سفارش میگیره. جالبه که تا الان 600 سفارش گرفته و این هواپیما تبدیل به سریع الفروش ترین هواپیمای جهان شده. بعد نمیدونم چطوره ایشون بوئینگ رو از رده خارج اعلام میکنن.
خرید هواپیما هایی که فردا ما را با درد سر تامین قطعات یدکی روبرو کند و بالاجبار ما را به خرید قطعات از بازار سیاه و غیره چه فایده ای دارد. هواپیما های روسی اگر نو باشند و طبق سفارش خریداری شوند هیچ عیبی ندارند ضمن آن که قطعات یدکی آنها نیز بطور قانونی قابل خریداری است.
اظهار نظر هاي جالبي در مورد بوئينگ MD ديديم ! آقاي كارشناسي گفتند فقط يكي از آنها در ايران پرواز مي كند در صورتي كه شركت هاي كيش اير و ماهان چند تايي از اين هواپيماها دارند ! حداقل من در فرودگاه ماهشهر اين هواپيما را در پروازهاي هر دو شركت ديده ام كه اتفاقا اصلا قابل مقايسه با توپولف نيست و بسيار بهتر و با هواي ايران سازگارتر است!
MD نسل جديد هواپيماهاي توپولوف روسي است كه بابوئينگ 737 رقابت نزديك داردويك هواپيماي بردكوتاه محسوب مي شودوبراي استفاده درمسيرهاي زير4000 كيلومترمناسب وبه صرفه است.
چه كسي گفته اين هواپيماها فرسوده نيست؟اقا جان اين پير پاتال ها دوازده ساله دارن ميپرن. بداد ملت برسيد
نگفتن از كجا آوردن؟ مگه ما تحريم نيستيم؟
بوئینگ از رده خارج شده !!! ( جک جدید )
آقایی در کامنت گذاشته اند که md با شرایط ایران سازگار نیست و حدس زده اند فقط یک md در ایران کار می کند بد نیست بدانند که فقط ایران ایر در خط تهران کیش چند md دارد که مردم برایش سر و دست می شکنند کافی است یک سر به یک آژانس هواپیمایی بزنند و مثلا بگویید یک بلیط برای کیش می خواهند و خواهند دید که اگر md بخواهند باید بیشتر در نوبت بمانند.
اظهارات مسولان واقعا خنده دار است٫ یا بی اطلاع هستند و یا خودشان را به کوچه علی چ‍پ زده اند. برای هر نوع هواپیما آماری وجود دارد که میگوید برای هر هواپیمای نو از مدل خاص پس از هر چند کیلو متر پرواز چند در صد احتمال سقوط آن وجود دارد٫ این شاخص برای توپولوف ۱۵۴ به ازای هر چهارصد و خرده ای هزار کیلومتر یک سقوط و برای md به ازای حدود یک میلیون کیلومتر پرواز یک سقوط است یعنی md از نظر آماری تقریبا دو برابر توپولف 154 ایمن تر است. و مردم به این آمار واقعی توجه می کنند نه به اظهار نظر مسولان که هواپیمای شرقی و غربی از نظر ایمنی فرقی ندارند.
بويينگ md در ناوگان هوايي ايران وجود داره الان.من 3 هفته پيش باهاش رفتم بلغارستان.با 4تن بار مسافرا نميتونست بلند بشه،پرواز با 8 ساعت تاخير اومد كه هوا خنك يشه.اين وزرارو از كجا مييارن؟؟؟!!!
توي كشوري كه ديدن ماه هم سياسي شود اين چيز ها ديگه بحث نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
ما باز هم رکورد خواهیم شکست!از اول سال تا امروز چند سقوط هواپیما و تلفات داشتیم و تا آخر سال چقدر دیگر خواهیم داشت؟ایران بهشت روی زمین است!
لطفا" چاپ کنید این گفته مسولان که بلیط هواپیما در ایران ارزان است و به همین خاطر بر امنیت پروازها و سرویس دهی مناسب تاثیر منفی گذاشته صحت ندارد شما از طریق همین سرویس های فروش بین اللملی اینترنت قیمت پرواز های داخلی کشور های مختلف را بر اساس طول مسافت و طول زمان پرواز چک کنید اگر ارزانتر از ایران نباشد مسلما" گرانتر نیست امتحان کنید آقایان مسولین سازمان هواپیمایی و شرکتهای هوایی . در خیلی از موارد محاسبه طول زمان پرواز در ایران استاندارد نیست و زمان را بیشتر در نظر میگیرند و گرانفروشی هم میکنند
راستی علت سقوط پرواز ایروان چه شد؟
هنوز منتظریم!!!!؟؟؟
به نظر بهتر مي رسد كه به جاي خريد هواپيما از خارج ، روي توسعه راه آهن در كشور سرمايه گذاري شود .مازاد بودجه تخصيصي هم صرف توسعه صنعت توليد هواپيما در داخل شود كه هم بسيار به پيشرفت علم كمك مي كند و هم بسيار اشتغالزاست .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار